Käytätkö vaatteet loppuun asti eli vasta kun tulee tarpeeksi reikiä heität pois?
Just heitin reikäset pikkarit pois. Nyt vielä jalassa toiset reikäset pikkarit, käytän viel kerran ja sit heitän pois. Reikäsiä sukkia käytössä myös, kun reikiä tulee vielä enemmän niin vasta sit heitän pois
Kommentit (508)
Käytän. Olen laihtunut syyskuusta tähän päivään 30 kiloa ja itse asiassa mulla on nyt päällä mun vanhat XL vaatteet :D käytän näitä aina kotona, koska hyviä vaatteita on vielä, vaikka on isoja
Käytän vaatteet aina loppuun. Sukkaan jos tulee reikä, parsin sen neulalla ja langalla kuntoon. Paidan kanssa on sama juttu. Vaikka vaatteet on vanhoja, on ne puhtaita. Kodin ulkopuolella käytän ehjiä vaatteita. Kulutan vuodessa uusiin vaatteisiin noin sata euroa.
Joo on 1992 ostettu farkkutakki joka käytössä vieläkin, pientä kulumisreikää parissa paikassa
😁
Tottakai käytän kaiken loppuun! Kaikki tuntemani henkilöt ystäväpiirissäni käyttävät myös. Olen asunut ja työskennellyt monessa maassa ja huomannut, että yleisempää on juurikin elää niukasti ja kerskakulutusta välttäen kaikkialla. (Eri syistä.)
Sitten on se pieni joukko, jonka kulttuuripiirissä tavaralla, kertakäyttökrääsällä ja kuluttamisella on itsetunnollinen merkitys. Niitä on aina ja kaikkialla, mutta onneksi vaikuttaa siltä, että koko ajan vähemmän. Elämän arvot löytyvät muualta kuin omistuksista ja kimalluksista tai mainoskuvastolta näyttämisestä. Ulkonäkö ja koti näyttävät muille, mitä arvoja kannatat.
Ihmisillä on nykyään useammin mahdollisuus valita, kuluttaako vai ei, ja millaista laatua suosii.
Osan käytän ja osa menee kierrätykseen kun ei mahdu päälle
Käytän loppuun vaatteet ja kengät.
Nyt on päällä lempparipusero, jossa reikä. Lemppari kotipöxyissä on 4 reikää reiden kohdalla. Ne on päällä.
Nämä ei ketään haittaa, kun ollaan kotosalla. Asioille puen kyllä ehjät vaatteet.
Aikoinaan pikkupennut jyrsi puseroiden kauluksia ja helmoja sylissä ollessa. Nykyisin koira pomppii joskus niin, että ohuisiin puuvillavaatteisiin tulee reikä.
Kirjasuositus: Nikolai Gogol: Päällystakki (1842, suom. 1958)
Käytän.
Juuri nytkin mietin yhtä halpaa 10v sitten Lidlistä ostettua takkia, kun on mennyt jo nuhjuiseksi ja pinttynyttä likaa, että harmi kun on muuten ehjä, mutta vetskari rikki. Vielä laitoin pyykkikoneeseen ja yritän käyttää pihahommissa. Ulkohousut ovat 15v vanhat ja pariin kertaan paikatut. Nyt on haaroissa iso reikä, mutta pesukoneeseen nekin menivät. Jospa niistä vielä olisi paikkauksen jälkeen pihalle.
Reikäisiä sukkia ja paitoja pystyy pitämään edelleen mm. pyöräilyssä ja muussa liikunnassa, jossa ulkoasun kunnolla ei niin merkitystä eli siis pidän vaatteet melko pitkälle loppuun.
Yleensä olen ehtinyt kasvaa ihmisenä sitä tahtia että kaikki muu kuin sukat ja alusvaatteet on tullut siirrettyä suht hyväkuntoisena seuraavalle käyttäjälle.
Lempivaatteet kyllä, mutta ei ole erikseen kotivaatteita ja muita että pitäisin jotain niin riekalaista että niillä ei voisi käydä lenkillä tai kaupassa. Olen viimeiset 3 v ostanut 90% kirppikselta, sekä myynyt omat vanhat ja loput lahjoittanut kiertoon. Reikäiset sukat menee pienillä reiällä kyllä yhä.
Heitän reikäiset vaatteet pois. Paremmissa katson voiko reikää korjata, jos on tullut vaikka koneessa tms, eikä sen takia, että vaate on kauhtunut.
Tottahan toki vaatteita käytetään niin kauan kuin niitä kehtaa päällään pitää. Mitä sitä turhaan tuhlaamaan uusiin vaatteisiin kun ovat niin kalliitakin?
Käytän loppuun. Paikkaan. Ja sitten taas käytän loppuun. Paikkaan. Jne.
Lopulta kun vaatetta ei kannata enää paikata tai parsia, siivoan sillä. Vanhoista lakanoista teen räsyjä autonhuoltoon.
Lempilenkkareitani käytän vielä rikkinäisinäkin. Samoin kumisaappaita, tosin silloin täytyy olla tarkkana kelin kanssa.
Ilmankos mulla on paljon vaatteita...
Silti muistelen kaihoten vielä niitä lempivaatteita, jotka kulutin täysin puhki. Esim. muutamaa talvitakkia.
Jos en tykkää enää jostain vaatteesta, tai se käy pieneksi, annan pois.