Olen jo aivan loppu tähän uuteen työllisyysmalliin
Sain äsken ensimmäisen hakemuksen lähetettyä..Kaikki voimat meni ja ensi viikolla pitäisi jo saada aikaiseksi uusi hakemus. Miten muilla työttömillä menee tämän mallin kanssa?
Kommentit (222)
Hain avoimeen työpaikkaan, johon minulla olisi ollut suuri mahdollisuus päästä ja rekrytoiva tj oli aivan innoissaan tulevasta haastattelusta. Noh haastattelupäivä tuli ja menin paikan päälle, jossa oli ovet lukossa eikä tj:tä missään. Soittelin ja soittelin, vaan löi aina luuria korvaan. Lopulta puolen tunnin soittelin jälkeen tj laittoi WHATSAP viestin, että mitä asiaa?? Yritin soittaa, vaan ei vastannut. Sitten laitoin viestin takaisin, että niin meillähän piti olla se haastattelu? Tj ei koskaan vastannut enää. Samaan aikaan itkee lehdessä, että työvoimapula vaivaa eikä ole tullut hakijoita taaskaan. Taitaa vaan olla keksitty pula jos kaikkia hakijoita kohdellaan näin...
Omasta kokemuksesta kannatan uudelleenkoulutusta tai ylipäätään koulutusta, että harjoittelun kautta voi saada itselleen uusia verkostoja tai jopa vakituisen työpaikan kuten minulle kävi. Mutta ongelma on siinä, että varsinkaan perheellinen ei voi opiskella rahattomana tai pelkästään parin sadan euron opintotuen voimin ja työkkärin lupa opiskella ansiosidonnaisella ei niin vaan heru, vaikka juuri sinne koulutuksen puolelle pitäisi panostaa.
Kokoaika työtä ei riitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssin pelko perseessä pakko saada työhakemus tehtyä. Tää on hirveetä ilman ammattia.
Mulla sama, ei oo ammattia, niin mitä työpaikkoja sit hakis
Sitten pitää hakeutua opiskelemaan. Olen kyllä ajatellut, että kaikki työttömät hakevat töitä.
Saikulla olevien työttömienkö myöskin? Osa roikkuu työttömänä kun ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle
Ei tarvitse hakea. Ainakin mulle sanottiin että se määrä on 0kpl. Ei ole mitään mahdollisuutta työllistyä näin hankalien vammojen kanssa. Kuntoutustukea olen jälleen hakenut ja nyt pitää vain taas odotella.
Osa-aikatyötä taas ei tarvitse ottaa vastaan, jos tulo jää alle työttömyysturvan. Eli kukaan ei pakota hakemaan mihinkään tunti viikossa hommaan tai jos pakottaa, voi esittää tuon pykälän.
Linkedinissä on niin helppo hakea töitä. Parhaimmillaan yhden klikkausen homma 🤩 Olen hakenut enemmän töitä kuin tarvitsisi, mutta hakualueeni onkin isompi, kuin se 80km.
Vierailija kirjoitti:
Linkedinissä on niin helppo hakea töitä. Parhaimmillaan yhden klikkausen homma 🤩 Olen hakenut enemmän töitä kuin tarvitsisi, mutta hakualueeni onkin isompi, kuin se 80km.
Perus duunari ei tee LinkedInillä yhtään mitään. Olen osa-aikainen siivooja ja mulle koitti työkkärin täti tuputtaa LinkedIn -kurssia ja kysyin, että montako työtöntä siivoojaa tai ylipäätään siivouspalveluja tarjoavaa firmaa siellä näet rekrytointi mielessä..
En aio lähteä mukaan uuteen työttömyysmalliin. Liikaa stressiä ja ahdistusta tuommoiset pakkohommat. Jopa se, että tuet sit varmaan loppuu, ei aiheuta ahdistusta niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perus duunari ei tee LinkedInillä yhtään mitään. Olen osa-aikainen siivooja ja mulle koitti työkkärin täti tuputtaa LinkedIn -kurssia ja kysyin, että montako työtöntä siivoojaa tai ylipäätään siivouspalveluja tarjoavaa firmaa siellä näet rekrytointi mielessä..
Oikeassa olet. LinkedInin kautta työllistyvät lähinnä kokeneemmat konkarit, joilla on jo työpaikka ja joita kalastellaan tai jotka ovat kiinnostuneita vaihtamaan työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta varmaankin. Itse olen luovalla alalla ja Linkkarin kautta tulee työt haettua. Te-palveluiden sivuilla on työpaikkoja mulle yleensä 0. En tosin ymmärrä, mihin hittoon jotain kurssia sen käyttöön tarvitsisi xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta varmaankin. Itse olen luovalla alalla ja Linkkarin kautta tulee työt haettua. Te-palveluiden sivuilla on työpaikkoja mulle yleensä 0.
Joojoo!
Meidän paikkakunnan tämän hetkinen työtarjonta (tarjonta aikalailla sama koko ajan, paitsi keväisin tulee nuorten alle 18v. kesätyöpaikat auki) :
Tarjoilija 5 paikkaa osa-aikatyö 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Tarjoilija 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Vastaanottovirkailija 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Kokki 2 paikkaa 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Vuoropäällikkö kokoaikainen toistaiseksi voimassaoleva työ
(nämä kaikki em. yrityksessä, jolla on palkanmaksuongelmia jatkuvasti)
Rakennusapulainen 2kk määräaikainen osa-aikainen
Henkilökohtainen avustaja 24h/kk osa-aikainen
Henkilökohtainen avustaja 20h/kk osa-aikainen
Henkilökohtainen avustaja 30h/kk osa-aikainen
Varhaiskasvatuksen sijaisuudet 1pvä-3vkoa kestävät sijaisuudet kesässä
Sairaanhoitaja vakituinen kokoaikatyö
Lähihoitaja 2 paikkaa vakituinen kokoaikatyö
Rakennustyöntekijä kattotöihin 2 paikkaa 1kk määräaikainen vuokrafirmassa
Paikkakuntani työttömien määrä 114 henkilöä (joista pitkäaikaistyöttömiä 24 henkilöä), joten millä yhtälöllä kaikki kunnan työttömät saadaan vakituisiin kokoaikatöihin vaikka kävisivät uudelleen kouluttamassa itsensä ja hakisivat 4 paikkaa kuukaudessa + mitä paikkoja siis hakevat 4 kuussa? Jos haetaan työtä kunnan ulkopuolelta, tilanne on sama + vielä sen kunnan työttömät kilpailemassa paikoista.
Täällä on 10 paikkaa auki, yhteenkään ei ole realistista mahdollisuutta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän paikkakunnan tämän hetkinen työtarjonta (tarjonta aikalailla sama koko ajan, paitsi keväisin tulee nuorten alle 18v. kesätyöpaikat auki) :
Tarjoilija 5 paikkaa osa-aikatyö 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Tarjoilija 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Vastaanottovirkailija 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Kokki 2 paikkaa 3kk määräaikainen osa-aikatyö
Vuoropäällikkö kokoaikainen toistaiseksi voimassaoleva työ
(nämä kaikki em. yrityksessä, jolla on palkanmaksuongelmia jatkuvasti)Rakennusapulainen 2kk määräaikainen osa-aikainen
Henkilökohtainen avustaja 24h/kk osa-aikainen
Henkilökohtainen avustaja 30h/kk osa-aikainen
Varhaiskasvatuksen sijaisuudet 1pvä-3vkoa kestävät sijaisuudet kesässä
Sairaanhoitaja vakituinen kokoaikatyö
Lähihoitaja 2 paikkaa vakituinen kokoaikatyö
Rakennustyöntekijä kattotöihin 2 paikkaa 1kk määräaikainen vuokrafirmassaPaikkakuntani työttömien määrä 114 henkilöä (joista pitkäaikaistyöttömiä 24 henkilöä), joten millä yhtälöllä kaikki kunnan työttömät saadaan vakituisiin kokoaikatöihin vaikka kävisivät uudelleen kouluttamassa itsensä ja hakisivat 4 paikkaa kuukaudessa + mitä paikkoja siis hakevat 4 kuussa? Jos haetaan työtä kunnan ulkopuolelta, tilanne on sama + vielä sen kunnan työttömät kilpailemassa paikoista.
No varmemmin kuin ei hakemalla ollenkaan. Työtön parkuu ettei ole töitä vaikka ei ole edes hakenut. Tämä on enemmän kuin tervetullut uudistus.
Missä kirjoitin, että työpaikkoja ei ole työttömät hakeneet laisinkaan ennen tai jälkeen uudistuksen?
En ole vaivautunut kun ansiotyö ei kiinnosta. Pystyn elämään pääomatuloilla erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on 10 paikkaa auki, yhteenkään ei ole realistista mahdollisuutta päästä.
Mitä tarkoittaa täällä? Pitäisikö laajentaa aluetta, jolta hakee töitä?
Eipä ole naapurikunnissakaan mitään sopivia paikkoja.
Työttömät ei ole yksi yhtenäinen ryhmä, joka pysyy koko ajan samana. Työttömiä työllistyy, lähtee kouluihin tai jää eläkkeelle. Samaan aikaan tulee uusia työttömiä tilalle - nyt on taas tulossa piikki kun kouluista valmistuu porukkaa suoraan kortistoon, valmistumisten lisäksi mm. yt- neuvottelujen, konkurssien ja määräaikaisuuksien päättymisen johdosta. Ei määräaikaisuuden päättymiseen ole aina työntekijästä johtuvaa syytä, vaan esim. se että sijaistettva palaa omaan työhönsä ja muuta työtä ei ole tarjota. Ei hyvillekään tyypeille tarjota töitä, jos niitä ei ole mitä tehdä. Sinä, joka et tätä ymmärrä, irtisanoudu. Olet liian tyhmä tekemään mitään työtä, parempia on jonossa tilallesi, ellet ole aivokirurgi, mutta aivokirugin älyllä näin yksinkertaiset asiat kyllä jo pitäisikin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Kokoaika työtä ei riitä kaikille.
Tämä. Esim. ruokakaupoissa tuntirakenne on sellainen että siellä on pakko olla niitä osa-aikaisia. Ihan jo saikkujen takia. Jos kaikille olisi laskettu tiukka 37,5h viikossa niin siihen ei enää paljoa päälle tehdä, mutta nyt kun meillä on läjä 10-25 tuntisia niin saadaan saikut helposti paikattua ja sesonkiaikoina lisättyä henkilökunnan määrää. Muuten se olis niin että aina on vain se minimimäärä henkilökuntaa töissä, oli sitten juhannusviikko tai hiljainen marraskuun arki-ilta.
Täydet tunnit kaikille on kaunis ajatus mutta käytännössä se ei ainakaan kaupanalalla ole mahdollista.
Iskeekö osa-aikatyötä tarjoaviin yrityksiin vielä pahempi työvoimapula, kun enää ei riitä että hakee edes jonnekin aan pitää olla nimenomaan kokoaikatyö? Eli matalapalkka-alan palkat saadaan poljettua vielä enemmän alas, kun avoimiin työpaikkoihin yritetään saada ulkomainen halpatyövoima?
Ei ole noita paikkoja auki.