Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Ajan Helsingissä sellaista paljon pyöräiltyä reittiä, ja ilahduttavan paljon näkyy kypäriä päässä ainakin työmatkapyöräilyssä. Joskus laskin huvikseni, että 87 %:lla vastaantulijoista oli kypärä päässä. Iso osa kypärättömistä oli Alepa-pyöräilijöitä.
Olen itse kaatunut hyvin harvoin, mutta syksyllä sattui tilanne, jossa päin punaisia katveesta ajanut toinen kulkuneuvo törmäsi minuun ollessani ylittämässä tietä. Tästä seurasi minulle ruhjeita ja aivotärähdys, lääkäri totesi että ilman kypärää olisi tullut aika vakava aivovamma.
Helsingissä ihmiset ovat eri lajia. Ne kaatuilevat lattemukit käsissään muutenkin milloin minnekin. Sellasia urbaanipönottöjiä. Kehäkolmosen sisällä pitäis olla kypäräpakko kävellessä ja uidessa.
Vierailija kirjoitti:
Aika pazka otsikko. Miks se pitää korostaa, että "aikuinen"? Ei kai täällä muita kirjottelekaan ku aikuisia.
Ja ei tuu käytettyä, ku laki ei määrää rangaistusta käyttämättömyydestä Ymmärrätkö, häh!
Jaa?
Itse olen ajatellut, että tuskin kukaan tänne kirjoittelevista on aikuinen tai ainakaan älyllisesti aikuisen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei pelota kuolema. En käytä mitään turvavälineitä.
Pelkurit käyttää.
Se huutaa joka pelkää, todisti myös Raineri.
Jos lähden pidemmälle pyörälenkille niin silloin mutta en jos pyöräilen lähikauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähden pidemmälle pyörälenkille niin silloin mutta en jos pyöräilen lähikauppaan.
Sama täällä tai jos lapsi mukana niin kypärä mutta ei muuten.
Vain suomalaiset luulee, että pyörällä kaatuessa on kovinkaan todennäköistä loukata päänsä. Ja harvalla muulla on sellaista itsekeskeisyyttä, että luulee ansaitsevansa olla täällä.
Pyöräilykypärät on tosi heikkoja muutenkin, jos haluaa suojata päänsä, niin kuka helvetti jotain pyöräilykypärää käyttää :D Ihme moraalipaniikki taas täällä.
En oo koskaan käyttänyt. En edes sovittanut.
Ja jo 63+
Miksi noi sähköpotkulautailijat 3-4 yhdellä laudalla tai mopoilla ei käytä?
Katsokaa massiivista pyöräijöiden määrää vaikka Hollannissa. Kellään ei kypärää
Vierailija kirjoitti:
En pyöräile koskaan, se on köyhien tapa liikkua.
En myöskään kanna sateenvarjoa vaan tavallista keppiä, ettei rahvas luule etteikö minulla olisi varaa vaunukyytiin!
Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä
Tässäpä hyvä esimerkki kuuluisiin viimeisiin sanoihin! :D
Fiksut suojaa kalleimman aarteensa, mutta tosilla kai ei ole päässä enää mitään suojattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska en juurikaan välitä vaikka kuolisin,oon masentunu.jos mulla ois auto en käyttäis turvavöitäkään.riskeeraan muutenkin itteeni ei haittaa.
Helpottaisiko neliraajahalvaus pyöräonnettomuuden jälkeen masennusta?? Tuskinpa. Asiat voi aina olla huonommin. Hae apua masennukseen, äläkä leiki hengelläsi ja terveydelläsi.
Käytän aina. Halvaantuminen vituttaa aina mutta vitutus nousee potenssiin jkymmenen jos tistää että oli ona valinta.
Jotenkin yllättävää, miten moni ajattelee, että kun on pyöräillyt jo 20v ja ei ole kaatunut kertaakaan, niin ei voi kaatua jatkossakaan. Vähän sama kun ajattelisi, että on ajanut jo 20v autolla, niin en voi ajaa kolaria kun en ole vielä tähänkään mennessä ajanut.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin käyttää pyöräilykypärää, ja olen sovittanutkin useita, mutta kaikissa on sama ongelma: ne leuan alle menevät kiinnitysnauhat ja -soljet raapivat ihoa ikävästi, koska kiinnitysnauhan materiaali on niin kovaa. (Sama ongelma minulla on muuten autossa turvavyön kanssa, se raapii juuri solisluun kohdalta, mutta turvavyön voi taittaa siitä kohtaa kaksinkerroin tai laittaa käden alle.) Jos löytäisin pyöräilykypärän, jossa tätä ongelmaa ei ole, ostaisin sen heti.
Miten luulet, että kädellesi käy, jos sattuu onnettomuus?
Ajan Helsingissä sellaista paljon pyöräiltyä reittiä, ja ilahduttavan paljon näkyy kypäriä päässä ainakin työmatkapyöräilyssä. Joskus laskin huvikseni, että 87 %:lla vastaantulijoista oli kypärä päässä. Iso osa kypärättömistä oli Alepa-pyöräilijöitä.
Olen itse kaatunut hyvin harvoin, mutta syksyllä sattui tilanne, jossa päin punaisia katveesta ajanut toinen kulkuneuvo törmäsi minuun ollessani ylittämässä tietä. Tästä seurasi minulle ruhjeita ja aivotärähdys, lääkäri totesi että ilman kypärää olisi tullut aika vakava aivovamma.