Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
molto_vivace kirjoitti:
En tarvitse pyöräilykypärää arkipyöräilyssä, vauhti on liian hidas siihen. Itse kypärällä hitaalla ajolla on vain haittaava merkitys - estää näkemästä, antaa vääränlaisen turvallisuuden tunteen ja on epämukava pitää. Tässä vauhdissa jos kaatuu niin kaatumissuunta on usein sivuttainen. Jos taas ajan ns. vauhtiajoa kuntoillessa tai pyöräilen metsässä, niin silloin käytän kypärää.
En oikein ymmärrä miten ihmiset saavat päänsä loukattua jos he kaatuvat normaali vauhdissa normipyörällä? ihminen nyt harvoin selvinpäin jossain pyörätiellä lentää ohjaustangon yli niin, että kädet ovat kiinni tangossa ja maahan tulessa eivät käsillään ota iskua vastaan. Sivuttain kaaduttuaan pitää jotenkin saada se pää hartioiden sivusta maahan asti - yleensä tullaan kylki edellä. Taaksepäin kaatuminen on myöskin ongelma, tosin jos ns. nostaa etupään ilmaan ja tasapainoilee pelkän takapyörän varassa niin silloin tämän ymmärrän. Jos törmäät autoon niin silloin voit lentää auton ikkunaan, mutta silloin kypärällä ei ole juurikaan väliä - auton nopeus on sen verran kova että vahinko voi sattua.
Kun olin Alankomaissa huomasin, että pyöräilykypärää käyttävät kilpapyöräilijät, lapset ja vanhukset, normi kansalaiset ajavat ilman kypäriä. Täytyy muistaa, että siinä maassa koko kansa on kyllä alati pyörällä liikkeellä. Varsinkin suurissa kaupungeissa.
Rullaluistelussa ja sähköpotkulaudalla ajaessa suosittelen kypärään käytettävän, siinä kaatumissuunta on helposti taaksepäin ja takaraivo osuu maahan. Kypärää voisin suositella myös pienille lapsille ja vanhuksille. Aikuiset itse päättäkööt käyttääkö kypärää vai ei.
Millainen kypärä sulla on, jos se estää näkemästä? Alankomaissa, missä on paljon pyöräilijöitä, kaupunkipyöräilykin on turvallisempaa kuin täällä, missä pyöräreitit on suunniteltu miten sattuu, autot eivät ota pyöriä huomioon eikä puolet pyöräilijöistä osaa liikennesääntöjä.
Jokainen saa toki tehdä omat valintansa. Itse koen kypärän käytön vähemmän vaivalloisena kuin aivovamman. En ole koskaan kaatunut vakavasti, mutta mitä vain voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
urpo123 kirjoitti:
Kun osaa ajaa, osaa lukea liikennettä ja antaa tarvittaessa tilaa. Niin kypärättä pärjää ihan täydellisesti. Kypärälliset ne vaan pitää oikeuksistaan kiinni vaikka jäisi auton alle!
Johan oli kommentti ! Käytän kypärää ja olen varovainen
Vrt.:
"En käytä kondomia ja olen varovainen!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys on tässä avainsana jota monikaan ei tunnu tajuavan. Todennäköisyys siihen, että tavallista pyöräilyä harjoittava, liikennesääntöjä noudattava aikuinen pyöräilijä kaatuu pyörällä ja lyö päänsä on erittäin pieni. Kuten joku jo vertasikin, niin kävellessä ja kotona jne. pitäisi samalla logiikalla käyttää kypärää ettei vaan lyö päätään. Toki pyöräilykypärää saa halutessaan käyttää mutta sen käytöstä turha jankata.
Tämä on kyllä niiin totta! Maailmassa on kaikkea vaarallista ja vahinkoja sattuu eikä kaikelta voi mitenkään suojautua.
On tässä sekavassa keskustelussa onneksi muutama järjen äänikin.
On sellaisia voltteja ym. akrobatiaa tullut tehtyä tahtomattaan ettei kypärän käytössä nykyisin ole mitään epäselvää. Tuntuu kuin pää olisi kananmunan kuori valmiina osumaan asfalttiin, jos ei ole kypärä päässä.
Ihmettelen myös kommentteja, joiden mukaan kypärä haittaa näkyvyyttä. Yhdessä kypärässäni on aurinkolippa, eikä siitä koskaan ollut hyötyä, kun se on niin ylhäällä, ettei se koskaan osunut kunnolla silmien ja auringon väliin. Pitää laittaa lippalakki väliin, jos haluaa jotain suojaa. Toisaalta se pilaa samalla kypärän istuvuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni aikuinen pyöräilee ilman kypärää. Miksi että käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Pyöräillessä on hyvä käyttää aina myös pelastusliivejä, sillä ainahan voi pudota laiturilta kesäyössä Aurajokeen tai ainakin talvella heikkoihin jäihin!
Mielestäni pelastusliivien tulisi olla pyöräillessä pakolliset!
Autoissa on turvavöiden käyttö pakollista, miksi pyörissä ei ole edes turvavyötä?
Siksi, että jos Suomessa (maailman huonoimmissa sääolosuhteissa) on pakko pyöräillä töihin vuoden ympäri, niin kuolema ei kuulosta lainkaan huonolta vaihtoehdolta.
samasta syystä kun en käytä turvavyötä.
Jos palkkataso nousee kohtuulliselle tasolle, niin alan huolehtia terveydestäni paremmin ja otan töitä vastaan.
Mikset sinä käytä kävelykypärää?
Niinpä!
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kroppa vioittuu kun wokettaja törmää sähköpyörällään autoon sen verran että styroksiruukku päässä ei tilannetta voitoksi käännä.
Yleensä turvalaitteista märisee he joilla on huonohkot ajotaidot.
Tuli mieleen... jotkut oli jo sakottamassa kesärenkailla ajavia kun parina päivänä jossain satoi lunta. No en minäkään enää väistä eteen poukkaavaa pyöräilijää tai potkulautailijaa, pari kertaa olen sen tehnyt. Ajan itse rauhallisesti fillarilla ja autollakin ja edellytän sitä muiltakin. Oli kypärää tai ei. Ja suojatiet ylitetään jalan.
Haluan aivovamman ja halvauksen. Nopeuttakaan ei tarvita, 2m alaspäin asfalttiin tai kanttariin riittää mainiosti ;-) Kräks!
Ihan turhaan oon käyttäny turvavyötäkin vuosikymmeniä, ikin ei oo ollu mitään hyötyö. Mun pää kyllä kestää. Ja kivahan se on halvaantua jos ei muka kestä.
Mua ei pelota kuolema. En käytä mitään turvavälineitä.
Pelkurit käyttää.
Kukaan ei tee kypäriä, jotka mahtuisivat päähäni. Vähintään pitäisi ajella kaljuksi, että kypärä edes voisi auttaa muuten kuin suoraan kaaressa pään yläpuoli edellä katuun lentäessä.
Vierailija kirjoitti:
Koska en pyöräile.
Älä nyt ole noin rajoittunut ja ankea.
Voihan sitä kypärää pitää muutenkin. Kävellessä, uidessa, naidessa, kirjastossa, kaupassa, kotona katsoessa telkkua tai mulkkua.
En pyöräile, mutta ne kypärättömät pyöräilevät miehet selittyy naisten miesmaun ensivaateella: itsevarmuus. Vai ajatteleeko teistä itsevarma mies että on ihan mahdollista että hän ei hallitse "hevosiaan" (lol xD)
Uusimpien tietojen mukaan miesten pyöräily aiheuttaa pierukaasuja ilmastoon ja kesä uhkaa tulla. Pitäisivät keskenään jossakin pierukuutiossa oikein haisevat nitriilijortsut ja vaikka pumpun kanssa.
Lähipiirissä on kaksi saanut aivovamman, kun fillaroivat ilman kypärää. Toisella oli vielä humalakin siinä sivussa. Kumpikin elää avustettuna hoitokodissa.
Yhden isä vanhempi herra törmäs päistikkaa seinään. Päälaki painui sisään, kun ei ollut kypärää. Kuoli.