Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Se on juntin näköistä.
Hysteerikot käyttää.
Auton turvavyö aivan eri asia!
Samoin prätkä- tai ratsastuskypärä.
Tietysti spandex-miehiööä ja liikenteen seassa sotkevilla on enemmän riskejä kuin kaltaisellani sunnuntaipyötäilijällä, joka ajaa ainoastaan kesäisin nätissä säässä ja rauhallista vauhtia.
Mä käytän kypärää nykyään. Aloin pari vuotta sitten käyttää. Mutta pakko myöntää että se on epämukava ja hankala. Se päässä tulee kuuma, remmit ovat aina joko liian tiukalla tai löysällä tai jotenkin huonosti. Kypärän alla olevista hiuksista puhumattakaan... Oli ihanaa joskus pyöräillä hiukset hulmuten ja nauttia ihanasta viilentävästä tuulesta kesähelteellä. No mutta, näillä mennään. Niin, ja ei se mahdu mihinkään reppuun tai laukkuun ja tosi hankala sitä tuolla kuljettaa.
Nolo ja on näinkin vanhaksi eletty ilmankin. Miten ihmeessä, kun ei ollu muitakaan nykykotkotuksia?
Googlatkaa Hövding-kypärä, jos tavallinen kypärä on mielestänne ruma ja hankala käyttää.
Koska en pyöräile. Tosin nuorempana kypärän käyttö ei koskaan ollut mulle ongelma, joten en usko että olisi nytkään. Mieluummin ehjä pää, joten käyttämättä jättäminen tuntuisi idiootilta myös.
Miten niin monella tuntuu olevan hyvin epämukava kypärä; kannattaa käydä sovittelemassa ja ihan vaikka asiansa osaavan myyjän avustuksella. Itse en koe omaani mitenkään hankalaksi ja vanhaan verrattuna on kyllä paljon paremmin istuva.
Hiukset mulla on aina muuten kiinni, mutta nykäisen vapaiksi kun laitan kypärän ja kypärä pitää ne aika hyvin siellä missä pitääkin. Potan poistamisen jälkeen taas hiukset kiinni.
Mulla on lähestulkoon aina reppu mukana ja jos kypärä ei mahdu reppuun, niin laitan se roikkumaan johonkin sopivaan repun remeliin.
Sääntö-suomalaiset hankaloittavat elämäänsä aina kun siihen tulee tilaisuus, vaikka ei olisi edes pakko. Jos kohta suositellaan kyynär- ja polvisuojia pyöräilyyn, niin etenkin naiset lähtevät suurella ilolla tuhlaamaan rahansa, jotta heidän elämänsä vaikeutuisi. Sitten somessa paheksutaan niitä, jotka eivät käytä.
Jos joudun pahaan pyöräilyonnettomuuteen, parempi että pää osuu kunnolla ja henki lähtee kerralla. Pahinta olisi jäädä kitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Sääntö-suomalaiset hankaloittavat elämäänsä aina kun siihen tulee tilaisuus, vaikka ei olisi edes pakko. Jos kohta suositellaan kyynär- ja polvisuojia pyöräilyyn, niin etenkin naiset lähtevät suurella ilolla tuhlaamaan rahansa, jotta heidän elämänsä vaikeutuisi. Sitten somessa paheksutaan niitä, jotka eivät käytä.
Oman pään suojaaminen on elämä vaikeuttamista? Veikkaan että aivovamman kanssa elämä on vaikeampaa.
Oon ihan perus hupipyöräilijä ja kyllä yhden kerran olen onnistunut joutumaan onnettomuuteenkin, kypärää oon käyttänyt aina. Käytän sitä koska ei se mitään haittaa :) ymmärrän hyvin myös jos tyylikkäät hiukset on tärkeämpi asia, jotkut on sellasia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua liikuttaa mitä muut tekee?
Koska onnettomuuksien hoito rasittaa sairaanhoitoa ja siten kansantaloutta. Kun joku on yhteiskunnan, veronmaksajien varoin koulutettu, ja yksilö teloo itsensä omaa tyhmyyttään työkyvyttömäksi ja rasitteeksi yhteiskunnalle, se liikuttaa minua.
En oo löytänyt sopivan kokoista. Kaikki liian pieniä.
Pitäisi olla yli 63 koko.
Kerropa teille tarinan:
Oli syyskuu ja edellisenä päivänä oli satanut vettä, asfaltti oli märkää ja siinä oli liisakaantuneita lehtiä.
Ajoin koivasti kaartuvaa tietä ja yht'äkkiä, aivan yllättäen pyörä 'lähti alta' ja lensin ohjaustangon yli vasemmalle.
Osuin vasen hartialinja edellä maahan, käytännössä pääedellä. Rintakehä oli ruhjeilla ja pyöräilykypärään tuli parin sentin pituinen halkeama iskiessäni pääni asfalttiin. Yksi poskihammas halkesi pituusssuunnassa kahtia.
Hammas poistettiin ja istutettiin tiraanijuuri ja uusi kruunu päälle, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä kypärä pelasti hengen, tai erittäin vakavan vammautumisen/loukkaantumisen.
Suosittelen lämpimästi kypärän käyttöä. Minäkään en ollut koskaan aikaisemmin kaatunut.
Milloin käytän ja milloin en. Ei moista asiaa viitsi edes miettiä esim kaupassa käynnin yhteydessä. Pitkillä lenkeillä se on päässä. Jos jätän pyöräm jonnekin niin en ota.
onko vaikea ymmärtää? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua liikuttaa mitä muut tekee?
Koska onnettomuuksien hoito rasittaa sairaanhoitoa ja siten kansantaloutta. Kun joku on yhteiskunnan, veronmaksajien varoin koulutettu, ja yksilö teloo itsensä omaa tyhmyyttään työkyvyttömäksi ja rasitteeksi yhteiskunnalle, se liikuttaa minua.
Sinun piyäisi käyttää turvavöitä saunanlauteilla ettet vaan tipu kiukaaseen. Ja jos sellaine laki säädetään, varmaan käytätkin.
Olen omistanut kypärä noin 10 v mutta käytin alussa vaan jos pyöräilin perheen kanssa ei ystävien koska nolotti liikaa.. pari vuotta sitten kaaduin alamäessä missä oli isokuoppa..eturengas osui kuoppaan ja minä lensin ohjaustangon yli.. sen jälkeen olen myös käyttänyt ystävien kesken.
Vierailija kirjoitti:
Jos lähtö tulee, haluan lähteä klossit jalassa ja tukka hyvin
Jos pääsi on vauhdilla iskeytynyt asfalttiin ja hiukset ovat veressä, niin voit olla varma, että tukka ei ole hyvin!
44 vuotta olen ilman kypärää pyöräillyt enkä ajatellut käyttää tulevaisuudessakaan. Pää hikoaa ja hiukset menee lyttyyn. En harrasta työmatkapyöräilyä enkä aja trikoot jalassa veren maku suussa, enkä aja missään kaupungin keskustassa vaan joskus teen pieniä lenkkejä lähinnä metsäteillä rauhallisesti polkien.