Aikuinen, miksi et käytä pyöräilykypärää?
Yllättävän moni aikuinen ihminen pyöräilee ilman kypärää. Miksi ette käytä kypärää? Se on kuitenkin aika halpa ja hyvä turvavaruste. Vähän niinkuin turvavyö autossa.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Pidä kypärää vaan jos et luota omaan ajoosi, minä luotan enkä sitä pidä
Niin minäkin omaan taitooni luotan, mutta en autoilijoiden.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pyöräillyt n. 37 vuotta ja muutamat kaatumiset vuosien varrella on ollut niin, että en ollut lähelläkään lyödä päätäni.
Tiedän tapauksen, joka ajatteli näin. Törmäsi 40 vuotiaana auton kans ja halvaantui lopuksi ikää, sai aivovamman. Kyseinen pyöräilijä ajatteli juuri samoin kuin sinä.
Nimim. Useita kertoja vuodessa kaatuva. M49 kirjoitti:
Maastopyöräily on minulla se pääjuttu enkä tiedä ketään joka ajaa maastossa ilman kypärää. Ja ei ole kuin kerran tullut mies farkuissa vadtaan maastossa ilman kypärää eli hänkin omi hidas sunnuntaikuski. Ja kun maastossa onbtottunut kypärää pitämään niin se tulee luonnostaan myös muualla siviilipyörillä ajaessa. Outo tunne ilman kypärää ajaa sama kuin autolla ilman turvavyötä.
SIVIILIPYÖRÄ😂😂😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua häiritsee? Olen 20 vuotta ajanut pyörällä ilman kypärää, ilman onnettomuuksia sen vakavempia kaatumisia. En käytä, koska se häiritsee enkä jaksa kantaa sitä mukana, kun hyppään pyörän selästä. Toiseksi, en luota siihen, että kypärä vielä olisi tallessa, jos jätän sen pidemmäksi aikaa roikkumaan pyörästä, kun valotkin pöllitään kauppareissun aikana, jos ne jättää pyörään.
En voi sanoa että asia häiritsee minua. Aloin vain ajatella asiaa. Ihmettelen lähinnä että miksi ei haluta suojata omaa päätä. Saat rauhassa ajaa ilman kypärää. En tuijota tai tuomitse.
Niin samoin ajattelen. Ajatella, että äiti ajaa pyörällä lapsi kyydissä. Lapsella on kypärä, mutta äidillä ei. Näitä yhdistelmiä näkee liian usein 😔
mark kirjoitti:
En ole pienenä tottunut sitä käyttämään joten en ole sitä aikuisenakaan käyttänyt. Auton alle jääminen riippuu omista hoksottimista liikenteen lukemisesta ja pään pyörimisestä minulla ei ole näissä mitään ongelmaa. En koskaan aja auton eteen pyörällä olin sitten oikeassa tai en jos kuljettaja ei katso minua ja hiljennä vauhtia.
No, mutta kun kun jotkut autoilijat ei ajattele kuten sinä! Se voi vaan ajaa päälle!
"Mä olen pyöräillyt x vuotta eikä mitään ole tapahtunut" - kuuluisat viimeiset sanat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinua häiritsee? Olen 20 vuotta ajanut pyörällä ilman kypärää, ilman onnettomuuksia sen vakavempia kaatumisia. En käytä, koska se häiritsee enkä jaksa kantaa sitä mukana, kun hyppään pyörän selästä. Toiseksi, en luota siihen, että kypärä vielä olisi tallessa, jos jätän sen pidemmäksi aikaa roikkumaan pyörästä, kun valotkin pöllitään kauppareissun aikana, jos ne jättää pyörään.
Laita kypärään kannellinen etukori, johon saa lukon. En usko, että kukaan lähtee sitä auki vääntämään pelkästään kypärän takia. Itsellä myös tuo kori on lenkkilukolla kiinni fillarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä ole kuin muutama vuosi kun äiti kyyditsi lastaan pyörällä lapsella oli kypärä mutta äidillä ei.
Lapsi selvisi kaatumisesta naarmuilla ja äiti kuoli.
Surullista......
Epämukavaa ja hiukset menee sotkuun.... selittelyä typeryydelle.Kuoli kyyditsemiseen?
Voi luoja tuota älykkyysosamäärää 😳
Vierailija kirjoitti:
Kun pyöräilee pitää olla sen verran hereillä, että ei tarvitse kypärän luomaa keinotekoista turvallisuuden tunnetta. Muutenkin pyöräilijän kannattaa kunnioittaa autoja sen verran paljon että ei ole liian herkkäuskoinen ja välttää yhteentörmäämistä.
Lisäksi kypärä hioistaisi päässä enkä käytä muutenkaan mitään huppuja, hattuja tai lippalakkeja, ainoastaan lämmintä Thinsulaten pipoa niillä kovimmilla pakkasille. En myöskään halua kuljettaa mukana mitään turhaa tavaraa, riittää että on muovinen kauppakassi, joka mahtuu pieneen tilaan.
Juuri sinunlaisen ajattelijan vuoksi törmäyksiä sattuu! bmw, audi, mersu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pyöräillyt n. 37 vuotta ja muutamat kaatumiset vuosien varrella on ollut niin, että en ollut lähelläkään lyödä päätäni.
Tiedän tapauksen, joka ajatteli näin. Törmäsi 40 vuotiaana auton kans ja halvaantui lopuksi ikää, sai aivovamman. Kyseinen pyöräilijä ajatteli juuri samoin kuin sinä.
Ja vaikka olisi pitänyt kypärää, olisi silti saanut aivovamman sekä halvaantunut. Kypärä kun suojaa lähinnä kalloa vain pikkuosumilta kaatuessa, eikä suojaa niskaa tai selkärankaa. Ja vaikka kallo ei murtuisi, niin se aivojen nopea pysähdys siellä kallon sisällä saa aivot länttäytymään lyttyyn ja tuosta se aivovamma syntyy, ja tuota äkkipysähdystä kypärä ei suojaa lainkaan.
Ilmankin on pärjätty jo monta vuosikymmentä.
Nimim. Useita kertoja vuodessa kaatuva. M49 kirjoitti:
Maastopyöräily on minulla se pääjuttu enkä tiedä ketään joka ajaa maastossa ilman kypärää. Ja ei ole kuin kerran tullut mies farkuissa vadtaan maastossa ilman kypärää eli hänkin omi hidas sunnuntaikuski. Ja kun maastossa onbtottunut kypärää pitämään niin se tulee luonnostaan myös muualla siviilipyörillä ajaessa. Outo tunne ilman kypärää ajaa sama kuin autolla ilman turvavyötä.
Michael Schumacher piti myös kypärää lasketellessaan, se pelasti hänen henkensä ja hän eloon. Tosin mielelläni itse olisin kuollut, kuin jäänyt vihannekseksi, mutta itse en pidäkään kypärää.
Nykykypärät on kevyitä ja löytyy aurinkolippaa. Ei hiosta päässä. Kyllä minä käytän ihan lapsillekin esimerkin vuoksi. Pitäisi lailla säätää pakolliseksi.
Jos kaadun niin kaadun voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisyys on tässä avainsana jota monikaan ei tunnu tajuavan. Todennäköisyys siihen, että tavallista pyöräilyä harjoittava, liikennesääntöjä noudattava aikuinen pyöräilijä kaatuu pyörällä ja lyö päänsä on erittäin pieni. Kuten joku jo vertasikin, niin kävellessä ja kotona jne. pitäisi samalla logiikalla käyttää kypärää ettei vaan lyö päätään. Toki pyöräilykypärää saa halutessaan käyttää mutta sen käytöstä turha jankata.
Tämä on kyllä niiin totta! Maailmassa on kaikkea vaarallista ja vahinkoja sattuu eikä kaikelta voi mitenkään suojautua.
Kahdesti olen kaatunut polkupyörällä. Ekalla kerralla satutin ranteen ja lonkan. Toisella kerralla meni polvi hajalle. Kypärää en ole käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan nämä ilman kypärää pyöräilevät samoja tyyppejä jotka laskettelee ilman kypärää?
Minä en ainakaan ole, koska en osaa lasketella
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten tehtyjen tutkimusten ristianalyysien perusteella kypärä pelastaa aivovammalta todellisuudessa noin 60% tapauksista (aivovammaliitto valehtelee luvuista ihan pokkana). Eli tuolla sinun tapauksellasi olisi ollut silti 40% mahdollisuus saada vastaavanlainen aivovamma tuossa tilanteessa. Halvaantuminen voi olla myös perua selkärankavauriosta, jota kypärä ei estä millään tavalla.
Annan toisen näkökulman: en halua testata kuka neurokirurgi on meidän alueen paras, tai sattuuko hän päivystämään juuri sinä päivänä kun kaadun pyörällä. Käytän kypärää aina pyöräillessä