99% ihmisistä vihaa aikaisia aamuja ja 1% nauttii niistä. Miksi tanssimme aamuvirkkujen pillin mukaan?
Valtaosa ihmisistä ei voi sietää aikaisia aamuherätyksiä. Silti valtaosa joutuu heräämään aikaisin kouluun tai töihin. Miksi asiaan ei saada muutosta?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Agraariyhteiskunnassa, johon jotkut ovat viitanneet, noustiin aamulypsylle viimeistään klo 5. Jos ei kykene vääntäytymään töihin klo 9 mennessä, ei ole kyse mistään virkkuudesta, vaan elämänhallinnan puutteesta.
Vielä aikaisemmaksi jos mennään niin tarvittiin kaikkia virkkuja, jotta heimo pysyisi turvassa 24/7
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä hyvä uhriutumisen aihe uusavuttommille, kun en vaan voi mennä ajoissa nukkumaan yäää. Kyllä se uni varmaan tulee ajoissa kun tarpeeksi monta yötä nukkuu niitä 5 tunnin yöunia mentyään liian myöhään nukkumaan. Olis hyvä varmaan tajuta, että viikonloppunakaan ei sitten nuku iltapäivälle ja valvo 4:n aamuyöllä, niin se rytmi myös pysyy.
No kun ei tule! Usko nyt. Tuleeko sinulle uni klo 11 päivällä? Jos määrään, että sinun on mentävä silloin nukkumaan niin tottuuko kroppasi tähän? Menet sitten viikonloppuisinkin nukkumaan klo 11.00 päivällä, niin rytmi pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Agraariyhteiskunnassa, johon jotkut ovat viitanneet, noustiin aamulypsylle viimeistään klo 5. Jos ei kykene vääntäytymään töihin klo 9 mennessä, ei ole kyse mistään virkkuudesta, vaan elämänhallinnan puutteesta.
Mutta nyt kun valtaosalla ei ole niitä lehmiä lypsettävänä, miksi ei voitaisi muokata työ- ja kouluaikoja useammalle sopivaksi?
Agraariyhteiskunnassa toimittiin auringonvalon varassa, nyt on keksitty sähkövalot. Ja lypsykoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä hyvä uhriutumisen aihe uusavuttommille, kun en vaan voi mennä ajoissa nukkumaan yäää. Kyllä se uni varmaan tulee ajoissa kun tarpeeksi monta yötä nukkuu niitä 5 tunnin yöunia mentyään liian myöhään nukkumaan. Olis hyvä varmaan tajuta, että viikonloppunakaan ei sitten nuku iltapäivälle ja valvo 4:n aamuyöllä, niin se rytmi myös pysyy.
No kun ei tule! Usko nyt. Tuleeko sinulle uni klo 11 päivällä? Jos määrään, että sinun on mentävä silloin nukkumaan niin tottuuko kroppasi tähän? Menet sitten viikonloppuisinkin nukkumaan klo 11.00 päivällä, niin rytmi pysyy.
Jos tällaiselle "menet vaan aiemmin nukkumaan ja heräät aiemmin"-mussuttajalle sanoo että tänään valvotaan kahteen koska mökin väki niin haluaa, alkaa jumalaton jäkätys miten ei vaan pysy niin kauaa hereillä. Ja jos joutuu valvomaan niin seuraava päivä on pilalla, vatsa sekaisin, migreeni ja väsymys.
Nää on herttaisen yksinkertaista sakkia. Mutta kun minäminäminä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde? Omassa lähipiirissä 2/3 menee mielummin ajoissa töihin kuin myöhään eli ei haittaa aikainen herätys.
Mun tuttavapiirissä itse mukaan lukien on enemmän niitä, jolle myöhäisempi töiden alkaminen on parempi. Yksi juuri vaihtoi 8-16 vuorosta 10-18 vuoroon ja on nyt tyytyväisempi.
En tunne ketään, joka haluaisi tehdä 10-18 vuoroa, koska tuossa päivä pätkittyy molemmista päivistä. Ei ehdi tehdä kunnolla mitään aamulla eikä enää illalla. No mutta hyvä, jos joku haluaa tuota vuoroa tehdä.
Minä haluan ja teen. Ehdin hyvin tehdä asioita illalla ja yöllä ja olen niitä tehdessäni virkeämpi koska sain nukkua itselleni sopivampaan aikaan. Omalle sisäiselle kellolle väärään aikaan nukkuminen ei virkistä läheskään yhtä hyvin.
Aina kun joudun pakottamaan itseni aamurytmiin olen koko päivän melkoinen zombi ja odotan vain koska pääsen nukkumaan, kunnes luontaisen rytmini takia illalla itselleni parhaaseen aikaan alan virkistyä ja viimeistään viikon parin päästä en saa enää unta ajoissa. Sitten olen zombi myös unenpuutteen vuoksi.
Hakeudu alalle / työpaikkaan, jossa saat tehdä iltavuoroja. Niin minä tein ja elämä on mallillaan, virtaa riittää eikä herätyskelloa tarvitse laittaa soimaan muulloin kuin jotain lääkärikäyntiä varten.
Lapset ja nuoret ovat vielä niin terveitä, että kestävät pakotetun aamurytmin fyysisesti paremmin. Tietysti voi miettiä, vaikuttaisiko kovastikin oppimiseen ja hyvinvointiin, jos aikatauluja rukattaisiin. Ehkä menetämme koko ajan loputtomasti uskomattomia tulevaisuuden keksintöjä ym. kun lasten ja nuorten aivot sumennetaan univajeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde? Omassa lähipiirissä 2/3 menee mielummin ajoissa töihin kuin myöhään eli ei haittaa aikainen herätys.
Mun tuttavapiirissä itse mukaan lukien on enemmän niitä, jolle myöhäisempi töiden alkaminen on parempi. Yksi juuri vaihtoi 8-16 vuorosta 10-18 vuoroon ja on nyt tyytyväisempi.
En tunne ketään, joka haluaisi tehdä 10-18 vuoroa, koska tuossa päivä pätkittyy molemmista päivistä. Ei ehdi tehdä kunnolla mitään aamulla eikä enää illalla. No mutta hyvä, jos joku haluaa tuota vuoroa tehdä.
Jos päivän ajattelee alkavan aikaisin aamulla niin toki. Iltavirkulle päivä voi hyvin alkaa vaikka kello yhdeksästä ja jatkua myöhään yöhön jolloin aamuvirkut nukkuvat. Vuorokaudessa on silti saman verran tunteja ja jos oma luovin ja energisin aika on myöhempään niin mieluummin silloin olisi hereillä kuin nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ihminen on usein korkeimmassa vireystilassaan jos on hyvin nukuttu yö takana. Ja tuossa tosiaan joku jo sanoikin, että ennemmin 14 pois töistä kuin vaikka 17...
Minä näen tähän yhtenä ratkaisuna sen paljon puhutun nelipäiväisen työviikon, vapaa-aika lisääntyy. Työpäivinä ei olisi niin kiire "viettämään vapaa-aikaa", kun viikolla olisi kokonainen ylimääräinen vapaapäivä.
Tuo on kyllä paskapuhetta.
99% pitää varhaisista aamuista, esim luonnossa on älyttömän aktiivinen meininki aikaisin aamulla. 5-6 aikaan kun käy aamulenkillä voi kuulla ja nähdä melkein mitä vain.
Päivällä ei näe oikeastaan mitään, sääliksi käy ihmisiä jotka nukkuu kaikista parhaan ajan elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen joskus miettinyt. Ehkä aamuihmiset on parempia ihmisiä ja pääsevät isommalla joukolla päättäviin elimiin.
Tuskinpa niissä päättävissä elimissä pyörivillä alkaa aamun työt täydellä paahdolla klo 6.30 niin kuin meillä hoitoalan työpaikassa. Päätöksentekijöillä on kova palkka ja joustava työaika.
Vierailija kirjoitti:
99% pitää varhaisista aamuista, esim luonnossa on älyttömän aktiivinen meininki aikaisin aamulla. 5-6 aikaan kun käy aamulenkillä voi kuulla ja nähdä melkein mitä vain.
Päivällä ei näe oikeastaan mitään, sääliksi käy ihmisiä jotka nukkuu kaikista parhaan ajan elämästä.
Kuinka paljon vedät laittomia piristeitä. vai oletko luonnollisesti sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika suosii aamuvirkkuja. Jostain syystä kuitenkin iltavirkut pitävät kesäajasta. Kesäaika tarkoittaa aikaisempaa heräämistä.
Kesällä Suomessa on "aina" valoisaa. Aamuyöstä myöhään yöhön. Joten valoisuudella ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei kuitenkaan toimi pelkillä aamuvirkuilla. Molempia tarvitaan, niin aamuvirkkuja kuin iltavirkkujakin eikä heitä voi laittaa paremmuusjärjestykseen.
Sääliksi käy sinua ymmärtämätöntä.
T. aamuvirkku
Mites nuo vuorotyöt joita saatetaan tehdä kolmessakin vuorossa? Ne vasta onkin ihanteellisia kaikille kun ei ole koskaan yhtä kellonaikaa milloin pitää herätä.
Jaha, Igor on taas nimittelemässä kaikkia.
Joudutko Igor heräämään aikasin siellä Pietarissa?
Vierailija kirjoitti:
Mites nuo vuorotyöt joita saatetaan tehdä kolmessakin vuorossa? Ne vasta onkin ihanteellisia kaikille kun ei ole koskaan yhtä kellonaikaa milloin pitää herätä.
Kolmivuoro on tutkitusti haitallista kaikkien terveydelle. Juurikin siksi että oli rytmi sitten mikä vain, sitä ei voi vuorotyötä tehdessään ylläpitää kuin lomilla.
Nythän oli julkaistu tutkimus, jonka mukaan aamuvirkkuus johtuisi neandertalilaisten geeneistä.
Varhainen nousu aamuisin ei haittaisi, jos en silloin tuntisi itseäni sekavaksi ja tehottomaksi koko loppupäivän. Kun tiedän, että kello soi aikaisin, nukun huonosti koko yön, vaikka olisin mennyt ajoissa nukkumaan.