Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

99% ihmisistä vihaa aikaisia aamuja ja 1% nauttii niistä. Miksi tanssimme aamuvirkkujen pillin mukaan?

Vierailija
05.05.2022 |

Valtaosa ihmisistä ei voi sietää aikaisia aamuherätyksiä. Silti valtaosa joutuu heräämään aikaisin kouluun tai töihin. Miksi asiaan ei saada muutosta?

Kommentit (205)

Vierailija
141/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä hyvä uhriutumisen aihe uusavuttommille, kun en vaan voi mennä ajoissa nukkumaan yäää. Kyllä se uni varmaan tulee ajoissa kun tarpeeksi monta yötä nukkuu niitä 5 tunnin yöunia mentyään liian myöhään nukkumaan. Olis hyvä varmaan tajuta, että viikonloppunakaan ei sitten nuku iltapäivälle ja valvo 4:n aamuyöllä, niin se rytmi myös pysyy. 

Tää on mahtava ketju myös itsekkäille päsmäri-aamuvirkuille, jotka eivät ymmärrä ihmisten luontaisista rytmieroista hönkäsen pöläystä. Ja silti paukuttavat päätään minkä ehtivät.

Vierailija
142/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Omassa lähipiirissä 2/3 menee mielummin ajoissa töihin kuin myöhään eli ei haittaa aikainen herätys.

Mun tuttavapiirissä itse mukaan lukien on enemmän niitä, jolle myöhäisempi töiden alkaminen on parempi. Yksi juuri vaihtoi 8-16 vuorosta 10-18 vuoroon ja on nyt tyytyväisempi.

En tunne ketään, joka haluaisi tehdä 10-18 vuoroa, koska tuossa päivä pätkittyy molemmista päivistä. Ei ehdi tehdä kunnolla mitään aamulla eikä enää illalla. No mutta hyvä, jos joku haluaa tuota vuoroa tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päivävirkku ja pystyn heräämään todella aikaisin tai myöhään, siis muokkaamaan omaa rytmiä. Voin herätä vaikka klo 04 tai klo 10. Meitä päivävirkkuja taitaa olla enemmistö ja kun aamuvirkut lasketaan mukaan niin harvempi on iltavirkku.

En silti ymmärrä miksi pitää herätä niin aikaisin, olisi täysin ok aloittaa monessa paikassa työt tuntia tai paria myöhemmin, no kai meidän pitää raataa kylmässä härmässä että Espanjassa voidaan auringossa kuutta tuntia.

Vierailija
144/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs minä sitten olen, kun en vihaa aikaisia aamuja, mutta en myöskään mitenkään erityisesti nauti niistä? 

Vierailija
145/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde? Omassa lähipiirissä 2/3 menee mielummin ajoissa töihin kuin myöhään eli ei haittaa aikainen herätys.

Mun tuttavapiirissä itse mukaan lukien on enemmän niitä, jolle myöhäisempi töiden alkaminen on parempi. Yksi juuri vaihtoi 8-16 vuorosta 10-18 vuoroon ja on nyt tyytyväisempi.

En tunne ketään, joka haluaisi tehdä 10-18 vuoroa, koska tuossa päivä pätkittyy molemmista päivistä. Ei ehdi tehdä kunnolla mitään aamulla eikä enää illalla. No mutta hyvä, jos joku haluaa tuota vuoroa tehdä. 

Täsmälleen sama, mitä tuossa ehtii enää tekemään? Tietenkin jos elämänsisältö on töistä kotiin ja sohvalle, niin kai tuo sitten on hyvä. 

Vierailija
146/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä hyvä uhriutumisen aihe uusavuttommille, kun en vaan voi mennä ajoissa nukkumaan yäää. Kyllä se uni varmaan tulee ajoissa kun tarpeeksi monta yötä nukkuu niitä 5 tunnin yöunia mentyään liian myöhään nukkumaan. Olis hyvä varmaan tajuta, että viikonloppunakaan ei sitten nuku iltapäivälle ja valvo 4:n aamuyöllä, niin se rytmi myös pysyy. 

Tää on mahtava ketju myös itsekkäille päsmäri-aamuvirkuille, jotka eivät ymmärrä ihmisten luontaisista rytmieroista hönkäsen pöläystä. Ja silti paukuttavat päätään minkä ehtivät.

Hankala on ymmärtää mitään asiasta kun sitä ei mitenkään perustella ja silti sitä käytetään selittämään kaikki.

Vierailija
147/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankala on ymmärtää mitään asiasta kun sitä ei mitenkään perustella ja silti sitä käytetään selittämään kaikki.

Mikset perehdy aiheeseen?

Vierailija
148/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kerrottu ja perusteltu, ihan on oma vikasi jos et vaivaudu lukemaan ja ymmärtämään.

Se on aamuvirkkuna toki helppo vain väittää että ihan hyvin iltavirkut voivat muuttaa rytmiään ja olla virkeitä aamulla ja väsyneitä illalla kun se on HEIDÄN luontainen rytminsä. Aamuvirkku voi itse kokeilla muuttaa väkisin rytminsä sellaiseksi että menee nukkumaan todella myöhään ja katsoa tuntuuko se samalta kuin omassa luontaisessa rytmissä oleminen. 

En minäkään ymmärtänyt lapsena miksi ystäväni ei jaksanut yökyläillessä valvoa vaan häntä alkoi väsyttää jo kun itse aloin vasta virkistyä, riippumatta siitä mihin aikaan olin sinä päivänä noussut. Nykyään ymmärrän, aamuvirkutkin voisivat edes yrittää ymmärtää.

Vierailija
149/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ymmärrän, että on varmaan ihmisiä, joilla on tosi vahva sisäinen rytmi ja sen siirtäminen on tosi vaikeaa. Noin muuten sanoisin, että aika paljon on töitä, joita nyt vaan täytyy tehdä outoihin aikoihin, eikä siinä voi nyrpistellä nenää ja sanoa, ettei tämä sovi rytmiini. Oma poikani on aina ollut aamuntorkku ja esim. yläkoulussa herääminen oli ihan tuskaa. Alkoi opiskella kuljetusalaa, koska on siitä tosi kiinnostunut ja työt alkavat tyypillisesti n. klo 2-5 yöllä. On sopeutunut. Näissä keskusteluissa aika hyvin unohtuu se, että kaikki eivät tee jotain paperityötä konttorissa, ihan samaten kun koronan aikaan moni tuntui luulevan, että lähes kaikki ovat etätöissä... 

Et ole nyt ymmärtänyt tätä vieläkään. Töiden alku iltavirkulla klo 02.00 on juuri hyvä aika. On silloin virkeä. Mutta jos joutuu heräämään klo 07.00 on kuolemanväsynyt. Pojan rytmi ei siis ole muuttunut vaan hän on etsinyt rytmilleen sopivan työn.

Vierailija
150/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on aikainen aamuherätys? Klo 5, 7, 9?

Missä on tehty tämä tieteellinen tutkimus että 99 % vihaa aikaisia aamuja?

No ainahan kaikki valittavat, että "vttu kun pitää herätä aikasin töihin!"

Ei valita.

Aika monessa hommassa saa valita meneekö seiskaan jolloin pääsee kolmelta, vai meneekö ysiin jolloin pääsee viideltä.

NMiin joo, sä haluut mennä kymmeneks, päästä kahdelta, ja sit sulle pitää maksaa 10h päivän mukaan.

Vierailija
151/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ilmeisesti ole vielä tajunneet, että tässä maassa eletään vähemmistön ehdoilla.

ELI TURPA KIINNI AAMUTORKUT.

Vierailija
152/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ymmärrän, että on varmaan ihmisiä, joilla on tosi vahva sisäinen rytmi ja sen siirtäminen on tosi vaikeaa. Noin muuten sanoisin, että aika paljon on töitä, joita nyt vaan täytyy tehdä outoihin aikoihin, eikä siinä voi nyrpistellä nenää ja sanoa, ettei tämä sovi rytmiini. Oma poikani on aina ollut aamuntorkku ja esim. yläkoulussa herääminen oli ihan tuskaa. Alkoi opiskella kuljetusalaa, koska on siitä tosi kiinnostunut ja työt alkavat tyypillisesti n. klo 2-5 yöllä. On sopeutunut. Näissä keskusteluissa aika hyvin unohtuu se, että kaikki eivät tee jotain paperityötä konttorissa, ihan samaten kun koronan aikaan moni tuntui luulevan, että lähes kaikki ovat etätöissä... 

Et ole nyt ymmärtänyt tätä vieläkään. Töiden alku iltavirkulla klo 02.00 on juuri hyvä aika. On silloin virkeä. Mutta jos joutuu heräämään klo 07.00 on kuolemanväsynyt. Pojan rytmi ei siis ole muuttunut vaan hän on etsinyt rytmilleen sopivan työn.

Juuri näin! Pojan äidille aamuvirkkuna tuo töihin meno klo 02.00 olisi painajainen. Kokeilepa sitä kolme kuukautta kun pitää herätä täysin kesken unien ja katso kuinka tehokas olet heti herättyäsi. Samaa aamuvirkut vaativat iltavirkuilta näillä klo 06/07 herätyksillä.

Vierailija
153/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt vuosikaudet kuudeksi töihin, mutta nyt saan alkaa mennä seitsemäksi. Olen niin onnellinen.

Vierailija
154/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen. Sulla on suppea tuttavapiiri.

Vierailija
155/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pakottaa hankkimaan työn jossa on aikainen herätys? Töitä riittää.

Vierailija
156/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kerrottu ja perusteltu, ihan on oma vikasi jos et vaivaudu lukemaan ja ymmärtämään.

Se on aamuvirkkuna toki helppo vain väittää että ihan hyvin iltavirkut voivat muuttaa rytmiään ja olla virkeitä aamulla ja väsyneitä illalla kun se on HEIDÄN luontainen rytminsä. Aamuvirkku voi itse kokeilla muuttaa väkisin rytminsä sellaiseksi että menee nukkumaan todella myöhään ja katsoa tuntuuko se samalta kuin omassa luontaisessa rytmissä oleminen. 

En minäkään ymmärtänyt lapsena miksi ystäväni ei jaksanut yökyläillessä valvoa vaan häntä alkoi väsyttää jo kun itse aloin vasta virkistyä, riippumatta siitä mihin aikaan olin sinä päivänä noussut. Nykyään ymmärrän, aamuvirkutkin voisivat edes yrittää ymmärtää.

Kuin perkeleen monta kertaa se pitää sanoa ETTEN OLE AAMUVIRKKU SAATANA! Ja kaikki jotka jotain asiaa epäilevät EI TARKOITA PERKELE SITÄ ETTÄ HEILLÄ OLISI OMA LUSIKKA OJASSA!

Saatana! :D

Vaikene, klovni. Kukaan muu kuin aamuvirkku ei ole niin itsekäs ja typerä että jauhaa aikaisten aamujen sopivan kaikille.

Ohis

Perkele minä ole tuollaista missään sanonut. Ei saatana te ootte tyhmiä paska-aivoja ettehän te osaa edes lukea! Olen kiinnostunut aiheesta ja te vaikutatte jotain siitä tietävänne, mutta kun kysyy niin ei tule kuin v'ttuilua ja kehotuksia ottaa asiasta itse selvää. Taitaa olla oma ymmärryksenne asiasta aika hataralla pohjalla kun ainoa mihin osaatte vedota on että minulla olisi muka jotain henkilökohtaisia motiiveja.

Noin tyhmiä ihmisiä ei pitäis päästää internettiin.

Vierailija
157/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noi prosentit kyllä tuollaiset ole, mutta olet oikeassa siinä että hypimme ärsyttävien aamuvirkkujen pillin mukaan ja siihen pitäisi saada muutos.

Olette vain kateellisia, kun toiset saa itsensä ajoissa liikkeelle ja ovat virkeämpiä ja terveempiä.

Tapansa voi muuttaa.

T.kokemusta on

Vierailija
158/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin perkeleen monta kertaa se pitää sanoa ETTEN OLE AAMUVIRKKU SAATANA! Ja kaikki jotka jotain asiaa epäilevät EI TARKOITA PERKELE SITÄ ETTÄ HEILLÄ OLISI OMA LUSIKKA OJASSA!

Saatana! :D

Vaikene, klovni. Kukaan muu kuin aamuvirkku ei ole niin itsekäs ja typerä että jauhaa aikaisten aamujen sopivan kaikille.

Ohis

Perkele minä ole tuollaista missään sanonut. Ei saatana te ootte tyhmiä paska-aivoja ettehän te osaa edes lukea! Olen kiinnostunut aiheesta ja te vaikutatte jotain siitä tietävänne, mutta kun kysyy niin ei tule kuin v'ttuilua ja kehotuksia ottaa asiasta itse selvää. Taitaa olla oma ymmärryksenne asiasta aika hataralla pohjalla kun ainoa mihin osaatte vedota on että minulla olisi muka jotain henkilökohtaisia motiiveja.

Noin tyhmiä ihmisiä ei pitäis päästää internettiin.

Älä hermostu, klovni. Kun en tiedä asiasta, ota selvää ennen kuin alat mussuttaa ja kiukutella.

Vierailija
159/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noi prosentit kyllä tuollaiset ole, mutta olet oikeassa siinä että hypimme ärsyttävien aamuvirkkujen pillin mukaan ja siihen pitäisi saada muutos.

Olette vain kateellisia, kun toiset saa itsensä ajoissa liikkeelle ja ovat virkeämpiä ja terveempiä.

Tapansa voi muuttaa.

T.kokemusta on

En ole se jolle vastaat, mutta ongelmahan on juuri se että iltavirkkujen on pakko muuttaa tapansa kun yhteiskunta menee aamuvirkkujen ehdoilla. Luontaista rytmiä ei voi muuttaa, ja siksi tästä kaikesta aiheutuu murhetta ja terveyshaittoja osalle ihmisistä.

Vierailija
160/205 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sellainen työ ja ura mikä sopii omaan rytmiisi.

Mä herään aina klo 9 ja aloitan työt kello 10. Hyvin menee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä