99% ihmisistä vihaa aikaisia aamuja ja 1% nauttii niistä. Miksi tanssimme aamuvirkkujen pillin mukaan?
Valtaosa ihmisistä ei voi sietää aikaisia aamuherätyksiä. Silti valtaosa joutuu heräämään aikaisin kouluun tai töihin. Miksi asiaan ei saada muutosta?
Kommentit (205)
Luin äskettäin, että aamuvirkuilla on neandertal-geenejä. Ilmankos.
T: neandetral-Nelli
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aikainen aamuherätys? Klo 5, 7, 9?
Missä on tehty tämä tieteellinen tutkimus että 99 % vihaa aikaisia aamuja?
Asuihan se yksi tutkija luolassa puoli vuotta ilman kelloja, ettei tiennyt onko päivä vai ilta.
Muistaakseni se heräili jotain aamulla 8-10 aikoihin, ja taisi mennä nukkumaan jotain 11-02 paikkeilla, nämähän siis mitattiin.
Toki näissä on yksilöeroja ja SUURI ero näissä tulee myös IÄN mukana, eli nuorilla on myöhempi rytmi joka iän myötä siirtyy enemmän ja enemmän aamuvirkunsuuntaan.
8 oltava töissä tarkoittaa minulle herätystä noin 5.30 kun molemmat lapsetkin vietävä eri päiväkoteihin.
Voithan perustaa firman jossa on työaika iltavirkuille sopiva. Varmaan monet mielellään tulisivat sinne töihin.
Mulle yötyö on ihanteellista, olen virkeimmilläni yöllä ja saan paljon aikaiseksi. Yövuoron jälkeen nukun 7-8h ja olen virkeä seuraavaan aamuun saakka.
Sitten taas jos joudun heräämään aamuvuoroon niin olen väsynyt koko päivän, tarvitsen 2-3h päiväunet ja en todellakaan jaksa muuta kuin maata sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 8. Miksi tarvitsisi tieteellisen tutkimuksen?
Minulle aikainen aamuherätys on ennen seitsemää. Herään luontaisesti joskus aamulla vähän ennen kasia enkä todellakaan haluaisi herätä töihin ennen puolta seitsemää, mutta katopa kun tämä varhaisaamu on vähän väljä käsite.
Minä herään 9-12 minulle nuo kympin aamutkin ovat raskaita
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen jo ihan silmäprosenttikin työpaikalla kertoi ettei sinne tullut kuin ihan muutama innosta hihkuen aamulla ja loput suurin osa aamumyrtsinä.
Otetaan esimerkiksi henkilö, jolla työaika 0800-1600. Illalla harrastuksia 1900-2100 välisenä aikana. Muuttuisiko tilanne miten paljon, jos hänen työaika siirrettäisiin 1000-1800 väliin ja samalla harrastuksen pitäisi siirtyä 2100-2300 väliin. Olisiko nukkumiseen yhtään enempään aikaa vai harmittelisiko hän silti, kun piti herätä kympiksi töihin?
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin menen kuudeksi töihin ja lähden jo kahdelta pois kuin pari tuntia myöhemmin.
Ainakin omassa tuttavapiirissä tää on yleisin toive. Työpaikassa, joka oli auki 8-22, ne 8-16 vuorot oli kaikkein toivotuimpia ja esim 10-18 tai 11-19 kaikkein inhotuimpia. Iltaa teki pari vakkaria ja opiskelijat jotka oli päivät koulussa.
Onneksi monessa paikkaa on nykyään liukuva työaika ja etätyöt, sellaiseen kannattaa hakeutua jos herääminen on vaikeaa. Tai vuorotöihin, iltavuoron tekijöille on kyllä kysyntää kun monet haluaa mieluummin sen aamun.
Aikaiset aamut on kivoja silloin kun herää ilman kelloa eikä tarvitse lähteä töihin. Kevät/kesäaamut ihania kun herää auringon noustessa ja menee ulos juomaan kahvia ja kuuntelemaan lintujen laulua. Jouluaika myös ihanaa aikaa aikaisille aamuille. Mutta vain vapaapäivinä ja ilman herätyskelloa.
Iltavirkku ystäväni totesi joskus, että iltavirkkuja ei auta yhtään se, että aamuja myöhäistetään. Silloin iltavirkut vaan valvovat aina vain myöhempään ja näin ollen ovat edelleen aamuisin kuoleman väsyneitä.
Tiedä sitten, luulisi kuitenkin hänellä olevan kokemusta, sillä hänellä on liukuva työaika.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkku ystäväni totesi joskus, että iltavirkkuja ei auta yhtään se, että aamuja myöhäistetään. Silloin iltavirkut vaan valvovat aina vain myöhempään ja näin ollen ovat edelleen aamuisin kuoleman väsyneitä.
Tiedä sitten, luulisi kuitenkin hänellä olevan kokemusta, sillä hänellä on liukuva työaika.
Niin joillain rytmi "jätättää" ja ollaan tuollaisessa ikuisessa kierteessä. Heille pitäisi olla pidempi vuorokausi, mutta se nyt ei tietenkään ole mahdollista kun sen määrää luonnonlait. Erikoista sinällään että mistä sellainen sitten johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin joillain rytmi "jätättää" ja ollaan tuollaisessa ikuisessa kierteessä. Heille pitäisi olla pidempi vuorokausi, mutta se nyt ei tietenkään ole mahdollista kun sen määrää luonnonlait. Erikoista sinällään että mistä sellainen sitten johtuu.
Niin, joillakin sisäisen kellon vuorokausi on 25-tuntinen. Ei käy kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, joillakin sisäisen kellon vuorokausi on 25-tuntinen. Ei käy kateeksi.
Minulla on. Ei ole mitään herkkua. Sisäinen kello aina sekaisin ja unirytmi ei pysy mitenkään. Olen aina väsynyt.
Aiempi työpaikka oli sellainen, missä tehtiin 3-vuorotyötä, aina 6 viikon jaksoissa. Vuorolistat tehtiin uusiksi aina 6 viikon välein. Parasta tässä kuitenkin oli se, että kukaan ei tehnyt näitä etukäteen, vaan me tiimiläiset rakensimme listan. Itse tosin kyllästyin vuorotyöhön ja palasin yhdessä vaiheessa takaisin päivätyöhön. Tämä sopii itselleni paremmin. Arkisin herätys klo. 6:15-6:30. Töissä yleensä siinä 7:30 pintaan. Liukuva työaika on käytössä, mutta olen mieluummin aikaisin paikalla, niin saan auton parkkiin. Työpaikalla on rajoitetusti parkkitilaa.
Eipä ole ihme että ollaan aamulla 6aikaan väsyneitä kun roikutaan somessa jonnekkin 2asti aamuyöhön.
Jos unirytmin muuttaminen on mahdotonta niin miten ihmiset voivat muuttaa suomesta esim. australiaan?
Valvovatko he siellä kaikki yöt ja käyvät töissä, ystävillä yms. vain öisin?
Miksi tarvitaan tieteellistä tutkimusta? Sinun yksi ainut mielipiteesi ei ole 99%