99% ihmisistä vihaa aikaisia aamuja ja 1% nauttii niistä. Miksi tanssimme aamuvirkkujen pillin mukaan?
Valtaosa ihmisistä ei voi sietää aikaisia aamuherätyksiä. Silti valtaosa joutuu heräämään aikaisin kouluun tai töihin. Miksi asiaan ei saada muutosta?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tulee (talvella) niin aikaisin pimeä että varmaan ajatellaan että viiden kuuden aikaan kotiintulo on liian myöhään, jos työaika olisi 9-5 niinkuin muualla maailmassa
10-18.
Kyllä huomaa että on sosiaalitanttoja ja tarhatätejä palsta täynnä. Toimistoissa työaika on 9-17 ja se on hyvä. Itse lähden aina pois neljän jälkeen koska on sovittu pomon kanssa että se käy jos ei ole mitään kiireistä.
Kuinkahan monet lintsaukset jäisi väliin jos koulut alkaisi 9 tai 10..
Itse oloen tehnyt elämässäni pari vuotta päivätöitä, loput ilta- tai yövuoroa. M58v. Iltaihminen ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tulee (talvella) niin aikaisin pimeä että varmaan ajatellaan että viiden kuuden aikaan kotiintulo on liian myöhään, jos työaika olisi 9-5 niinkuin muualla maailmassa
Kuka ajattelee? Talvella on normaalia, että työpäivän jälkeen on pimeää. Minusta työpäivät pitäisi juurikin olla se 9-17. Se olisi siedettävintä. Aamut ei olisi ihan hirveitä muttä illalla ehtisi kuitenkin vielä tehdä jotain.
Mitä ihmettä? Varmaan suurimmassa osassa valkokaulustöitä voi työt aloittaa klo 9, ei ole mikään pakko raahautua kasiksi töihin.
Vähän jäänyt epäselväksi onko oikeasti tieteellistä pohjaa sellaisella että ihminen olisi joko aamuvirkku tai iltavirkku. Kuvittelisi että kyse olisi pääasiassa tottumuksesta, ymmärtääkseni mitään aitoa sisäistä kelloa ihmisestä ei voida tutkimalla löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin menen kuudeksi töihin ja lähden jo kahdelta pois kuin pari tuntia myöhemmin.
#naistenlogiikkaa
Et osaa matematiikkaa🤣
Ero tulee omasta vuorokausirytmistä. Mikäli menisin kymmeneksi töihin, niin hengailisin aamulla kotona tyhjänpanttina odottaen koska voi mennä töihin. 10-18 työvuoro tarkoittaisi, että illan seuran ohjatut treenit tulisi melkein heti töiden perään, jolloin joutuisin kikkailemaan milloin syön.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ihminen on usein korkeimmassa vireystilassaan jos on hyvin nukuttu yö takana. Ja tuossa tosiaan joku jo sanoikin, että ennemmin 14 pois töistä kuin vaikka 17...
Niin, siis aamuvirkut ovat aamuisin korkeimmassa vireystilassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän jäänyt epäselväksi onko oikeasti tieteellistä pohjaa sellaisella että ihminen olisi joko aamuvirkku tai iltavirkku. Kuvittelisi että kyse olisi pääasiassa tottumuksesta, ymmärtääkseni mitään aitoa sisäistä kelloa ihmisestä ei voida tutkimalla löytää.
On tutkittu paljonkin, eli on tieteellistä pohjaa. Miksi kommentoit noin vaikket ole selvästikään edes alustavasti perehtynyt aiheeseen?
Noin kolmasosa maailman väestöstä on aamuvirkkuja, kolmasosa iltavirkkuja ja kolmasosa sellaisia, joista vuorokausirytmin painottumista ei voida päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin menen kuudeksi töihin ja lähden jo kahdelta pois kuin pari tuntia myöhemmin.
Niin ja sitten loppupäivä menee ihan koomassa sohvalla, kun on tajuton väsy ja univelka eikä saa mitään järkevää enää aikaiseksi. Nauti siinä sitten päivästä.
Miten niin?
Toisilla on työajat 6-10 ja 16-20 ja ei väliajalla maata vaan tehdään muita hommia.Miksi ihmeessä tätä on alapeukutettu?
Alapeukkuja satelee ilman perusteluja.
Tuohan on ihan normaalia maalla.
Työssä käyminen on koko elämään vaikuttava prosessi ja jos ei hoida asioitaan totta kai aamuherätys on vaikeaa. Jos työ tai koulu alkaa klo 8 silloin sinun täytyy mennä nukkumaan niin että saat nukuttua tarpeeksi siihen mennessä ja totuttaa itsesi siihen rytmiin. Ei tämä kaikilta aikuisiltakaan onnistu koska valvovat yhtäkkiä ja varsinkin viikonlopun epäsäännöllinen rytmi sekoittaa heidän kellonsa. Totta kai ihminen on silloin väsynyt jos hänen sisäiset kellonsa ei tiedä missä mennään. Maanantain ankeus johtuu juuri tästä että on viikonloppuna sekoitettu unirytmit ja sitten maanantaina aamulla siitä juuri maksetaan. Omasta mielestäni maanantai ei ole sen kummallisempi päivä kuin mikään muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ehdottomasti myös iltaihmisiä, mutta ymmärrän aamupainoitteisuuden työelämässä. Se kuitenkin maksimoi sen, että vapaa-aika sijoittuu sinne päivään, mikä on mielestäni aika tärkeää.
Sillä vapaa-ajalla ei vaan jaksa tehdä mitään kun on niin poikki aikaisesta aamuherätyksestä ja vähistä yöunista. Kaikki eivät yksinkertaisesti saa unta klo 21 illalla.
Olen ihan lapsesta asti ollut huono nukahtamaan. Aivan toivoton iltavirkku. Monta kertaa jopa kokonaan valvottu yö takana. Tai vain muutama tunti unta aamuyöllä. Silloin olen ajatellut että tänä ilta aikaisin nukkumaan. Kilin piip kun iltaisin saamari virkistyy.
Herään kyllä kellon soimiseen. Töissä on pomo kysynyt olenko hereillä? Vastasin näyttääkö siltä? Pikkupomo osaa jo ottaa huumorilla. Yksi vaihtoi mun takia paikkaa. Se nilkki puhallutti ja pakotti huuumetestiin kun oli muka syytä epäillä. Sen takia vihtuilin sille aika rankasti.
Aloittaja liioittelee aamuvirkkujen vähyyttä. Omien kokemusten perusteella niitä on noin 20 % eli joka viides. Vielä noista töistä. Mä menen kahville ja sen jälkeen tupakalle omin luvin. Nyt haisee oma kehu mutta ei voi mitään. Teen tunnissa sen mitä moni muu kolmessa-neljässä tunnissa. Kuulin kun pikkupomolle sanottiin anna xxxx pitää taukoja kuten haluaa. Siinä oli mukana paha. Teetkö sinä hänen työt jos hän lähtee?
Tietenkin käytin tuollaista tietoa hyväksi. Pyysin lisää palkkaa ja käyttäydyin entistä pahemmin. Olen pirun vaikea. En ole enää laskenut kuinka monesti olen sanonut anna nyt v...u potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#naistenlogiikkaa
Et osaa matematiikkaa🤣
Ero tulee omasta vuorokausirytmistä. Mikäli menisin kymmeneksi töihin, niin hengailisin aamulla kotona tyhjänpanttina odottaen koska voi mennä töihin. 10-18 työvuoro tarkoittaisi, että illan seuran ohjatut treenit tulisi melkein heti töiden perään, jolloin joutuisin kikkailemaan milloin syön.
Jätän sanomatta millaiset ihmiset tarvii ohjattua treeniä. Se ei menisi palstan sensuurista läpi. En ole laumasielu enkä tajua miten joku jaksaa tylsiä ihmisiä joita valitettavasti on paljon. Mulla on erittäin yksinkertainen sääntö elämään. Kaikkea saa tehdä omalla luvalla kunhan ei vahinkoita muita ihmisiä.
Pitäskö tuo kirjoittaa vahingoita? Sekin vielä en ole sääntöihminen kirjoituksissakaan. Riittää kunhan jutusta tajutaan pointti. Se löytyy ja tarvittaessa perustelutkin. Jo ensimmäisissä ns. kolikkopeleissä sai markalla kolme elämää. Tätä oikeaa ei saa isollakaan rahalla kuin yhden. Pakko tehdä nopeitakin valintoja eikä ne aina ole oikeita.
Kun ei ole ihan täysi palikka niin virheistä oppii. Ainoa mikä järkyttää enää on ajan kuluminen. Tästä oli vain muutama vuosi kun olin kolmekymppinen. Nyt passini väittää että täytän ihan kohta 51. Mitä, mitä mitä vaaleanpunaista piippiä? Mihin se aika katoaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monet lintsaukset jäisi väliin jos koulut alkaisi 9 tai 10..
Oppilaat ovat tuskin halukkaista venyttämään koulupäiviä iltapäivästä eli jos koulu alkaisi kymmeneltä, niin se loppuisi silloin 15-18. Harrastukset alkaisivat 18-22. Iltapäivälintsaukset lisääntyisivät.
mark kirjoitti:
Työssä käyminen on koko elämään vaikuttava prosessi ja jos ei hoida asioitaan totta kai aamuherätys on vaikeaa. Jos työ tai koulu alkaa klo 8 silloin sinun täytyy mennä nukkumaan niin että saat nukuttua tarpeeksi siihen mennessä ja totuttaa itsesi siihen rytmiin. Ei tämä kaikilta aikuisiltakaan onnistu koska valvovat yhtäkkiä ja varsinkin viikonlopun epäsäännöllinen rytmi sekoittaa heidän kellonsa. Totta kai ihminen on silloin väsynyt jos hänen sisäiset kellonsa ei tiedä missä mennään. Maanantain ankeus johtuu juuri tästä että on viikonloppuna sekoitettu unirytmit ja sitten maanantaina aamulla siitä juuri maksetaan. Omasta mielestäni maanantai ei ole sen kummallisempi päivä kuin mikään muukaan.
Mä olen jo 30 vuotta yrittänyt sopeutua. Ei edelleenkään hyvältä näytä.
Vierailija kirjoitti:
mark kirjoitti:
Ootko yrittänyt sopeutua mihinkään muuhunkaan rytmiin. Mistä tiedät että nämä sopisivat sinulle jotenkin paremmin kuin aamuherätys.
Ylipäänsä unirytmin ylläpito tuottaa monille haasteita, hankala nähdä miksi se aamuherätys olisi jotenkin poikkeuksellisen hankala. Pitemminkin päinvastoin, kutakuinkin auringonnousun aikaan herääminen kuitenkin lienee se luonnollisin aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mark kirjoitti:
Ootko yrittänyt sopeutua mihinkään muuhunkaan rytmiin. Mistä tiedät että nämä sopisivat sinulle jotenkin paremmin kuin aamuherätys.
Ylipäänsä unirytmin ylläpito tuottaa monille haasteita, hankala nähdä miksi se aamuherätys olisi jotenkin poikkeuksellisen hankala. Pitemminkin päinvastoin, kutakuinkin auringonnousun aikaan herääminen kuitenkin lienee se luonnollisin aika.
Alanuolta tulee muttei mitään rakentavaa kommenttia. Ok tajuan, nukuit viime yönä huonosti ja nyt vituttaa. Haluat varmaan myös pitää yllä illuusiota että joku muu unirytmi loisi sinulle tilanteen jossa joka aamu heräisit levänneenä, no haaveileehan ihmiset taivaaseen pääsystäkin...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Itse olen ollut joskus klo 6.00 alkavassa kesätyössä ja olin ihan koomassa koko kesän. En pysty siirtämään nukkumistani aikaisemmaksi vaikka miten yritän. Siinä käy niin, että en nuku ollenkaan. Nyt olen itseni työllistäjä. En koskaan aloita töitä ennen klo kymmentä, laatu olisi aivan sekundaa. Usein teen töitä öisinkin.
Ratkaisin ongelman siirtymällä pelkkään yövuoroon, eli ei enää aikaisia aamuherätyksiä. Lisäksi parempi palkka ja vähemmän töitä verrattuna päivävuoroon.