99% ihmisistä vihaa aikaisia aamuja ja 1% nauttii niistä. Miksi tanssimme aamuvirkkujen pillin mukaan?
Valtaosa ihmisistä ei voi sietää aikaisia aamuherätyksiä. Silti valtaosa joutuu heräämään aikaisin kouluun tai töihin. Miksi asiaan ei saada muutosta?
Kommentit (205)
Aamulypsyjen tahtiin mennään edelleen... Hyvä, että agraariyhteiskunnasta edes jotain on vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla ihminen on usein korkeimmassa vireystilassaan jos on hyvin nukuttu yö takana. Ja tuossa tosiaan joku jo sanoikin, että ennemmin 14 pois töistä kuin vaikka 17...
Opettajat ainakin usein lähtee pois töistä klo 14, mutta aloittavat päivän klo 8. Toki iltaisin tehdään niitä valmistelevia töitä, siis jos viitsii.
Nuoremmat ehkä tekee, mutta kokeneemmalla on valmiit matskut hiottu vuosien saatossa. Aiemmin oli ne 50 vuotta vanhat piirtoheitinkalvot. Ehkä joku on digitoinut ne.
Suomalaiset on luonnostaan maatiaisia. Oon ihmetelly, miten päivävuorolaiset laahautuu jo klo6 töihin?
mies54v
Vierailija kirjoitti:
Aamulypsyjen tahtiin mennään edelleen... Hyvä, että agraariyhteiskunnasta edes jotain on vielä jäljellä.
Eiköhän niitä aamulypsyjä harrasteta vielä maaseudulla navetoissa jollain tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Aamuihmiset on todella itsekkäitä eivätkä todellakaan suostu ajattelemaan muita kuin itseään
Juuri toisinpäin. Kaikki iltapäivällenukkujat on syrjäyrtyneitä tyhjäntoimittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aikainen aamuherätys? Klo 5, 7, 9?
Missä on tehty tämä tieteellinen tutkimus että 99 % vihaa aikaisia aamuja?
Klo 8. Miksi tarvitsisi tieteellisen tutkimuksen?
Koska se, että sinä ja sun kaikki kaverit ei tykkää, ei valitettavasti millään tapaa indikoi sitä, että 99 % ihmisistä ei tykkäisi. Itse asiassa todellisuudessa ja oikeasti tutkittuna kaltaisiasi iltavirkkuja, joille jopa klo 8 on aikainen aamu, on noin 10 % väestöstä. Lopuille 90 %:lle tuohon aikaan herääminen ei ole ongelma eikä mikään.
työttömänä ei tarvitse välittää herätyksistä.
Vierailija kirjoitti:
työttömänä ei tarvitse välittää herätyksistä.
Olen työtön ja kello soi joka aamu 6-7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle aikainen aamuherätys on ennen seitsemää. Herään luontaisesti joskus aamulla vähän ennen kasia enkä todellakaan haluaisi herätä töihin ennen puolta seitsemää, mutta katopa kun tämä varhaisaamu on vähän väljä käsite.
Vierailija kirjoitti:
klo 4:40 soi minulla kello. Harvemmin ehtii soida, kun herään itsestäänkin 5-10 min ennen. Se on hyvä aika herätä. Ei ole minulla tapana rassata somea pikkutunneille. M36
Niin, sinulle hyvä aika herätä. So?
Nykyään on vaikka minkämoista työtä tarjolla ja toisen asteen jälkeen koulut on pääosin itsenäistä opiskelua mihin kellonaikaan tahansa. Ihan oma vika jos päättää hankkia aamutyön.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vihaan aikaisia aamuja, mutta vielä enemmän vihaisin sitä, että työstä ei pääsisi yhtä aikaiseen enää pois.
Aikaiset, etenkin kesäaamut on ihania, silloin kun ei tarvitse lähteä töihin. Ihanaa juoda aamukahvia ja kuunnella linnunlaulua.
Töihin kuudeksi raahautuminen on taas jotain ihan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin menen kuudeksi töihin ja lähden jo kahdelta pois kuin pari tuntia myöhemmin.
Mitä se hyödyttää? Yhtä monta tuntia sun vuorokaudessa on kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin menen kuudeksi töihin ja lähden jo kahdelta pois kuin pari tuntia myöhemmin.
Mitä se hyödyttää? Yhtä monta tuntia sun vuorokaudessa on kuin muillakin.
Onko auringonvalo tuttu juttu? Etenkin talvella sitä ei näe jos on töissä 8-16
Minusta noista vanhoista maatalousajoista pitäsi jo luopua ja tarjota mahdollisuus liikkuviin työaikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaika suosii aamuvirkkuja. Jostain syystä kuitenkin iltavirkut pitävät kesäajasta. Kesäaika tarkoittaa aikaisempaa heräämistä.
Ei tarkoita. Herään sekä kesä- että talviajassa klo 8.50. Olen iltavirkku ja kesäaika on parasta.
(Tiedän mitä tarkoitat, että muka jotenkin kosmisesti aistimme missä asennossa mikäkin taivaankappale on ja siksi kesäajassa sitten heräämme "aikaisemmin". Nope.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klo 8 aikainen herätys??
Kyllä. En ole herännyt noin aikaisin pariin vuoteen, mitä nyt ihan todella poikkeuksellisesti jos on ollut lento tms. Herään arkena 8.50 ja viikonloppuna 9.30-10.
Kyllä arkipäiviä voisi yhteiskunnassa myöhentää vaikka tunnilla.
Työpäivää voisi myös lyhentää tunnilla, jolloin useammalle riittäisi töitä ja työuupumus vähentyisi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Iltavirkkuna haluan paljon vapaa-aikaa illalle, siksi menen mielelläni aikaisin kouluun/töihin.