Millä viikoilla eka neuvola muilla?
Tein plussatestin ja otin muutaman viikon päästä yhteyttä neuvolaan, esikoisesta eka käynti oli vkolla 8. Nyt th sanoi, että riittää jos menisin viikolla 11. Kaiken lisäksi itse laskin viikot nettilaskurilla viikkoa pidemmälle kuin mitä th sanoi. Eli nyt en tiedä onko menossa vko 8 vai 9!
Ei auta kuin odottaa...hiukan hirvittää kun haluaisi varmuuden onko oikeasti raskaana vai joku kohdunulkoinen tai tuulimuna... Alkuajan pahoinvoinnit jo helpottivat hiukan,mutta vatsa kasvaa ja erottuu pian!
Kommentit (24)
Ymmärrän, että ensimmäinen neuvolakäynti voi olla aiemmin, jos kuuluu johonkin riskiryhmään, mutta miksi siellä muuten pitäisi päästä heti käymään? Ei neuvolassa sitäpaitsi pystytä sanomaan, onko kohdunulkoinen tai tuulimuna, sitä varten täytyy käydä ultrassa.
Minulla ensimmäinen neuvola oli 11+3, 11+6 oli lääkärineuvola, seuraava neuvola oli 21+jotain, välissä oli vain ultra viikolla 17+6. Aivan tarpeeksi on ollut, kun en mihinkään riskiryhmäänkään kuulu. Ensisynnyttäjä olen.
Han ja Rumpali 23+5
Mulla tulee olemaan eka neuvola kun viikkoja on 9+6. Terkkari olisi halunnut ottaa aiemmin, mutta meidän neuvolassa on nyt niin pahat ruuhkat, kun neuvolan hoitoalueeseen on liitetty uusia alueita.
Tämä on mun toinen raskaus, mutta ensimmäinen raskaus oli aika vaikea ja se varmaan vaikutti siihen, että terkkari olisi halunnut tavata hyvissä ajoin. Olen kuullut tosiaan, että monilla ekan raskauden jälkeen eka neuvola olisi vasta noin 10. viikolla.
Laru rv 6+5
mulla sitäpaitsi neuvolatäti suorastaan naureskeli, kun olin varaamassa aikaa JO silloin 5+jotain. Sanoi vain, että " voi, oot niin alussa, ei sitä sitten tarvitse vielä tulla!" Käski soittaa, jos olisi tullut jotain ongelmia ennen ekaa neuvolaa, mutta eipä siihenkään tarvinut turvautua. Muutaman kerran hain saikkua pahoinvoinnin takia terveyskeskuksesta, siinä kaikki. Luotin siihen, että kaikki menee niin kuin pitää ja jos ei mene, niin kyllä kroppa kertoo.
Ihmetytti vaan kun tääläpäin, lähipaikkakunnilla myös toista lasta odottavat ystävät on otettu jo viikoilla 6-8, vaikkei vaikea raskaus takana. Tosin, eiväthän sydänäänetkään kuulu kovin aikaisin että senpuoleen turhaa mennä aiemmin.
Hiukan vaan pelottaa kun alusta asti ollut tosi kovia kipuja alavatsalla, kippuraan vetää kun niin sattuu. Niitä en ekasta muista, mutta kai raskaudet ovat erilaisia.
Mullakin vasta rv 9+ ja toka raskaus. Ja todellakin olisin halunnut aiemmaksi vaikka kuinka alussa, koska haluaisin tietää kaiken olevan kunnossa. Vaikka mitään ei voisikaan jos jotain menee pieleen niin siitä huolimatta minulle tämä lapsi on jo olemassa. Tavallaan siitä asti kun aloimme hänta toivoa.
Moi!
Mulla oli eka neuvola menkkojen mukaan viikolla 10+, mutta sen jälkeen tulikin sitten kaikki käynnit rytinällä eli lääkärineuvola heti seuraavalla viikolla ja np-ultra lääkärineuvolasta viikon päästä. Siis kolme neuvola-/lääkärikäyntiä vajaan kahden viikon sisään :). NP-ultrassa L.A. meni vielä reilulla viikolla taaksepäin eli periaatteessa olin ekalla neuvolakäynnillä jo viikolla 11+. Kerroin vielä neuvolaa varatessani, että mulla on takana neljä alkuraskauden keskenmenoa, mutta silti (tai sit juuri sen takia?) varattiin eka aika noin myöhäiselle viikolle.
Mysteria 16+1
Mulla näin:
ensimmäisessä raskaudessa 14+
toisessa 10+
kolmannessa 9+
Ensimmäisen kerran kun tulin raskaaksi, niin en edes halunnut mennä neuvolaan, outo kun olen :) Siksi niin myöhäinen ensimmäinen käynti.
Ja jos ei neuvolassa ultrata, niin eihän se mitään auta, vaikka pääsisikin viikolla 6-8... sydänääniä ei vielä voi kuulla. Vaikka olisi tuulimuna tai kohdun ulkoinen, ei se terveydenhoitaja sitä voi todeta. Jos neuvolassa on ensimmäisen käynnin yhteydessä varhaisraskauden ultra, niin se on sitten ihan toinen juttu.
Ja onhan se kiva kuulla vauvan sydänäänet heti ensimmäisellä käynnillä.
Siksi mulla ei ole sen pahemmin kiire neuvolaan... tai tekemään raskaustestiä. Kun malttaa odottaa, voi säästyä pettymyksestä :)
Onnea raskauteen!
Lilia rv 31+1
Eli esikoisesta eka käynti oli rv 7+2 ja tästä toisesta alunperin oli varattu aika samalle päivälle mutta jonkin kokouksen takia aikaa siirrettiin päivällä eli rv 7+3. Ensimmäinen raskaus oli oikein " oppikirjaraskaus" eli kaikki meni niin hyvin kuin olla ja voi.
Täällä annetaan ohjeeksi soittaa neuvolaan heti kun testi näyttää plussaa ja kuukautiset on myöhässä. Riippuu paljolti paikkakunnasta miten toimitaan.
Niin, nyt toinen raskaus ja neuvola vasta viikolle 12+. Kiirettä pitää neuvolassa.
-anja-
Mulla oli eka neuvola vkolla 6, luultiin ensin et ois vko 8. Nyt tuntuu tosi pitkältä väli kun vasta nyt ke rv12 seuraava.
neuvolassa rv9+5 ja siitä viikon päästä olikin jo lääkärikäynti. Seuraava käynti on ensi viikolla, hirmu pitkältä on tämä väli tuntunut, mutta mitäpähän siellä turhaan ravaamaan...
Coltsfootrv 14+2
jos nyt oikein pyörittelin tota vauva-lehden kiekkoa.
hiukan hirvittää kun haluaisi varmuuden onko oikeasti raskaana vai joku kohdunulkoinen tai tuulimuna...
Näiden poissulkemiseen on helppo keino: ultraan yksityiselle!
Meillä on alkuraskauden ultra ekassa neuvolassa, joten siksi ei kannattanut mennäkään kovin paljon aikaisemmin. Noistakin viikoista lähti sitten yksi pois ultran perusteella, joten tosiasiassa viikkoja oli tuolloin 8+4. Jälkeenpäin ajatellen olisin voinut mennä myöhemminkin, koska tuo on ainut ultra, joka meillä tarjotaan, joten myöhemmin olisi nähnyt muutakin kuin pähkinän näköisen möltin. Toisaalta silloin jännitti kohdun ulkoisen mahdollisuus, ja oli kiva saada varmuus raskaudesta.
Kerttu
Esikoista odottaessa eka neuvolakäynti rv 10+4. Kuopuksen kohdalla eka käynti rv 11+6 ja nyt rodottelen kolmannen kohdalla ekaa käyntiä joka on rv 10+4.
AIHA rv 7+3
siis np-ultraan. Meillä tarjotaan vain yksi ja esikoisen raskaudesta jäi niin huonot muistot ekasta ultrasta, etten nyt osaa päättää uskallanko mennä. ainakaan en suostu että np mitataan. Kaippa se muuten toisi varmuutta odotukseen että kävisi, vaan kun en haluaisi toista kertaa pelätä loppuraskautta ihan turhaan. Viimeksi peloteltiin kaikenmaailman jutuilla ja jouduin jatkotutkimuksiinkin. Terve lapsipa syntyi kumminkin.
Suoraan sanoen olen ihmetellyt kuinka ihmisillä on ylimääräistä rahaa niin paljon että menevät jo rv 5 tai 6 yksityiseen ultraan. Niillä viikoilla kun voi tapahtua vielä mitä vaan... Tietty jokaisen oma asia! Ei millään pahalla.
Vaihteluja on toki jonkin verran. Aikoja kuitenkin annetaan harvemmin ennen tuota rv 8 ja joissakin paikoissa uudelleensynnyttäjien aikaa voidaan siirtää pidemmällekin kuin tuo rv 10.
Ensimmäisessä neuvolassahan täytellään lähinnä papereita. Mitään konkreettista todistetta raskaudesta ei yleensä saa. Ja ilman ultraa tuulimunaa tms. ei voida erottaa tavallisesta raskaudesta. Joillakin toki voi sydänäänet kuulua jo ensimmäisellä käynnillä, mutta monilla äitiysneuvoloilla on käytäntönä, että he eivät edes niitä ääniä kuuntele ennen rv 12 ettei aiheuteta turhaa huolta.
Jos raskauden normaalista kulusta haluaa varmistua kannattaa varata aika ultraan yksityiselle tai odotella kunnan mahdollisesti tarjoamaa np-ultraa.
Ja vielä noista pitkistä väleistä. Yleensä neuvolassa käydään 4 viikon välein. Normaalisti lääkärikäyntejä ei näihin lasketa eli ne tulevat ns. " ylimääräisinä" . On ymmärrettävää, että neuvolakäyntejä ei voi juurikaan tiheämpään olla ilman että henkilökuntaa yms. lisättäisiin. Jos jokin kuitenkin raskauden aikana huolettaa, esim. liikkeet eivät tunnu mielestäsi ajoissa jne. voit aina soittaa äitiysneuvolaan ja voit sopia esim. ylimääräisestä käynnistä.
Kohdun ulkoista / tuulimunaraskautta ei ennen oireiluja neuvolastakäsin pysty poissulkemaan- jos et ultraan halua mennä niin sitten on odotettava tuleeko oireita vai ei. NP ultra on sitten asia erikseen ja tehdäänkin vasta myöhmmillä viikoill . Jos et siihen kuitenkaan meinaa mennä eipä juur ennen h11 neuvola mitään varmoja poissulkuja pysty tekemään eli 1. käynti silloin ihan ajallaan.
Mulla eka neuvola rv11 vasta, toista odotellaan. Varasin ajan rv:lla 7 ja ei meinannut löytyä tädin kalenterista edes tuota aikaa. Esikoista odottaessa eka neuvola oli rv10 ja se tuntui silloin tosi myöhäiseltä, koska kaikki ruoka- ym jutut pitäisi tietää ennalta. Ärsyttää tuo resurssipula, esikoisen kanssa oli eri neuvola ja siellä sai aina ystävällisen vastaanoton, soitti sitten todellisesta ongelmasta tai ei. Kylmä fakta taitaa olla, että varhaisessa vaiheessa aloitettavat neuvolakäynnit olisivat resurssien haaskausta, koska joku prosenttiosuus raskauksista menee kuitenkin kesken.
Lola-75 ihmetteli, miksi ihmiset haluaa maksaa alkuraskauden ultrasta yksityisellä. No, saman verran maksaa joka käyntikerta, jos käy lääkärillä vaikka lapsettomuushoidoissa tai jonkun muun ongelman vuoksi. Pitkän odotuksen (ja monien käyntien) jälkeen maksaa mielellään vähän lisää tiedosta, että kaikki on hyvin ja jaksaa taas toivoa. Lopputulokseen ei tietenkään vaikuta käykö ultrassa vai ei, kyse on omasta mielenrauhasta.
Oli mulla viikolla 6+3..
Kai sekin on kiinni ihan th:sta tai neuvolasta, millä viikoilla on eka käynti.