Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muuttaa tätä erikoista dynamiikkaa lapsiperheessä?

Vierailija
05.05.2022 |

Molemmat meistä halusi perheen, mies jopa enemmän kuin minä. Mutta nyt on perhe ja todellisuus on sitä, että mies on kuin minun miesystävä, jolla ei erityisempää kontaktia lapsiini (=lapsiimme) ole. Joudun yksin huolehtimaan kaikki lasten aamupalat, iltapalat, iltapesut, nukuttamiset, pipien puhaltamiset. Mies on järjestänyt työaikansa niin että käytännössä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että minä vien ja haen päiväkodista.

Mies valittaa kun emme matkustele, haluaa kuulemma parisuhteen jossa matkustellaan. Ei siinä, kivaahan se olisi. Mutta minä en halua lähteä matkoille, koska joudun yksin miettimään mitä pakata lapsille, yksin järjestämään niin että majoitus vaikkapa hotelli tarjoaa lapsille sopivat sängyt, miettimään yksin miten järjestää iltapuurot hotellioloissa, miettimään yksin miten saada pissalle junan vessaa pelkäävän lapsen jne.

Ollaan puhuttu. Olen puhunut ja puhunut. Mutta mikään tässä dynamiikassa ei muutu. Mies tekee kyllä paljon kotitöitä ja kompensoi sillä osuuttaan perheen hommista. Miten saisi tilanteen muuttumaan?

Kommentit (585)

Vierailija
21/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyse lomasta vaan koko perheen dynamiikan korjaamisesta. Ap pitää saada ovesta ulos, mies pitää saada kiintymään lapsiinsa ja ottamaan heistä vastuuta. Ei vanhemmuudessa tarvitse aina mennä nallekarkit tasan, mutta kyllähän mies tuossa hirveästi menettää jos ei ala isäksi lapsilleen. Ap, kerrot että puhe ja listat eivät auta, unohda siis ne. Luo tilanteita joissa sun on pakko olla kotoa pois säännöllisesti: ehkä on vähän selkävaivaa jota pitää alkaa kuntouttaa salikäynneillä, ehkä ystävä tarvitsee äkillisesti tukea raskaassa elämäntilanteessa.

Ei tosiaan ole kyse lomasta vaan dynamiikasta, kuten otsikoinkin aloituksen. Ja olen minä välillä omissa menoissani ja mies lasten kanssa, mutta joka kerta on unohtunut antaa ruokaa ajallaan, minua odottaa kaksi nälkäistä lasta ja mies tekosyiden kera. Jos olen illalla myöhempään menoissani niin lapsia ei ole laitettu nukkumaan (ei ne kuulemma halunneet mennä). Ap

Vierailija
22/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla voi mennä huoneistohotelliin. Tai katsoa etukäteen, että huoneiden varustus on riittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet oppivat hitaasti. Voi se sitten vanhana kotona jotain tehdäkin, kun lapset ovat lähteneet.

Vierailija
24/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ihan ymmärrä. Kirjoitat, että mies hoitaa oman osuutensa perheessä. 

Ei tasa-arvoa ole se, että ihan kaikki asiat jakautuisi tasan. Tasa-arvoa on se, että molemmat osallistuu perheeseen sillä tavalla, mikä itselle on luontaista. Mieshän jo osallistuu omalla tavallaan. Minusta mieheltä ei voi sellaista vaatia, mitä hän ei "näe". Jos hän ei ymmärrä tuota matkusteluhommaa, niin hän ei ymmärrä, vaikka kuinka puhuisi. Ehkä mies vain näkee asiat yksinkertaisempana kuin sinä?

Ei hoida omaa osuuttaan. Tekee kyllä kotitöitä mutta ei lasten suhteen yhtään mitään. Ja jos lähtisimme lomamatkalle hän ei tekisi muuta kuin lomailisi kuin lapseton aikuinen, koska jossain hotellissa ei ole kotitöitä eikä hän matkalla osallistuisi lasten asioihin mitenkään eikä niitä miettisi mitenkään. Ei edes sen vertaa että keksisi itse, että voisi hakea termarissa hotellin keittiöstä kiehuvaa vettä iltapuuroa varten tai että olisi lasten kanssa kun minä haen. Ap

Tunge nyt se saatanan puuro vaikka hanuriisi! Älytön päähånpinttymä.

En ole ap, mutta olisin varovainen toisten perheiden rutiineista tai niiden järjestelyistä jeesustellessani. Perheessä voi olla vaikkapa nirso, huonosti muutenkin nukkuva taapero. Onko kivaa, jos taapero ei saa illalla vatsaansa kylläiseksi (koska ei suostu syömään jotain hotellin aulabaarin snackeja tarpeeksi suurta määrää), ja herääkin yöllä normaalin 1-2 kerran sijaan tunnin välein läpi yön, koska on nälän takia levoton? Kuka tuon lapsen takia joutuu heräillä koko lomaviikon? Kuka setvii päivällä nälkäkiukkuraivareita? Aivan. Kukaan lapsi ei kuole, jos ei saa iltapuuroa, mutta lapsia on erilaisia, ja eri asioiden vaikutukset ovat erilaisi kunkin lapsen tapauksessa. Tietysti mitä isompi lapsi, sitä enemmän lapsi kykenee joustamaan ja mukautumaan.

Kiitos sinulle. Meidän molemmat lapset on nirsoja, jotain aistiyliherkkyyttä epäillään, johon se nirsous liittyy. Ja jos he ei saa syödäkseen sitä mitä kelpuuttavat eivät nuku vaan yöt ja päivät on sitten nälkäväsykiukkuja. Ja tosiaan, kuka ne itkut hoitaa, yksin minä (miehen kadotessa uima-altaalle viettääkseen lomaa, kuin se lapseton miesystävä). Minun loma menee sitten itkuisia lapsia yksin rauhotellessa. Ap

Meillä nuorempi on tällainen ja hänelle tarvi olla aamu- ja iltapuuro. Hän oli muuten tyytyväinen lapsi, mutta ruoan kanssa oli tarkka.

Vierailija
25/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ole kyse lomasta vaan koko perheen dynamiikan korjaamisesta. Ap pitää saada ovesta ulos, mies pitää saada kiintymään lapsiinsa ja ottamaan heistä vastuuta. Ei vanhemmuudessa tarvitse aina mennä nallekarkit tasan, mutta kyllähän mies tuossa hirveästi menettää jos ei ala isäksi lapsilleen. Ap, kerrot että puhe ja listat eivät auta, unohda siis ne. Luo tilanteita joissa sun on pakko olla kotoa pois säännöllisesti: ehkä on vähän selkävaivaa jota pitää alkaa kuntouttaa salikäynneillä, ehkä ystävä tarvitsee äkillisesti tukea raskaassa elämäntilanteessa.

Ei tosiaan ole kyse lomasta vaan dynamiikasta, kuten otsikoinkin aloituksen. Ja olen minä välillä omissa menoissani ja mies lasten kanssa, mutta joka kerta on unohtunut antaa ruokaa ajallaan, minua odottaa kaksi nälkäistä lasta ja mies tekosyiden kera. Jos olen illalla myöhempään menoissani niin lapsia ei ole laitettu nukkumaan (ei ne kuulemma halunneet mennä). Ap

Huh sentään, mikä tilanne teillä! Minusta kuulostaa että olet kaikkesi tehnyt ja joko tyydyt tilanteeseen tai vaadit muutosta asumuseron uhalla. Voisitko esim käydä ensin itseksesi pariterapeutilla kunnan, seurakunnan tai yksityisen kautta, pohtimassa mitä haluat? Sitten menisitte yhdessä. Pariterapiasta oli meille paljon apua dynamiikan muuttamisessa vaikka mies suhtautui siihen ensin kielteisesti. Toki oli tärkeää löytää sellainen ammattilainen jonka kanssa molemmat tuli jollain lailla toimeen.

Vierailija
26/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan tähän vielä, että olen sitten itse ajautunut vain siihen, että hoidan sitten kaiken itse, vaikka en niin haluakaan. Mutta lasten hyvinvointi on minulle ykkössijalla, ja jos joku toinen ei siitä huolehdi niin sitten minä huolehdin. Kun sen hyvinvoinnin laiminlyömisestä tulee joka kerta seurauksia, jotka minä joudun kuitenkin huolehtimaan (esim. nälkäkiukku). Ja koska minusta vain on todella väärin pitää lapsia nälässä jonkun parisuhdeväännön takia.

Ap

Vierailija
27/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lomamatka kaatuu siihen, ettei lapset saa muutamana iltana puuroa, niin kyllä vikaa on jossain muussakin kuin miehessä. Ja matkajärjestelyistä pääset helpommalla kun teet listan, mitä miehesi hoitaa ja mitä itse hoidat (pakkaamiset, lippujen varaamiset yms.). Ehkä sinä todellakin hoidat kaiken teillä yksi, niin mies ei edes uskalla ryhtyä johonkin puuronkeittoon, kun se todennäköisesti menisi mielestäsi ihan väärin.

En ole koskaan valittanut hänen tekemisistään että tekisi väärin.

Eikä minun hyödytä tehdä listaa mitä miehen pitää hoitaa, koska hän ei hoida siltä listalta mitään jos se liittyy lapsiin. Olen kotona listannut monta kertaa asioita mitä lapsiin liittyen hänen pitää hoitaa, mutta hän ei hoida. Ei vain hoida vaikka sanon että sinä hoidat nyt nämä. Keksii vaikka mitä muuta lapsiin liittymätöntä hoidettavaa, leikkaa vaikka nurmikon joka päivä kompensoidakseen osuuttaan. Ap

Älä salli tuota kompensointia. Ensiksi sinun on myönnettävä, että sinullakin on osuutesi siihen, että tilanne on päässyt noin absurdiksi. Alusta asti sinun olisi pitänyt pakottaa mies luomaan omaa suhdetta lapsiin ja ottamaan vastuuta niiden hoitamisesta. Se jäi tekemättä, joten aloita viimeistään tänään. Älä anna miehelle mahdollisuutta jättää niitä lapsiin liittyviä asioita tekemättä.

Vierailija
28/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää matkustelko. Jos ihan pakko on matkustaa, niin omalla autolla. Ja sellaisiin paikkoihin, missä ette häiritse muita ihmisiä.

Vierailija
29/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomalla voi mennä huoneistohotelliin. Tai katsoa etukäteen, että huoneiden varustus on riittävä.

Mutta jonkunhan tuokin on mietittävä ja hoidettava. Ai miksi ei AP vain näppäränä naisena voisi hoitaa (tuonkin)? No kai voisi. Mutta siitähän koko aloituksessa on kyse. Uupuu kun joutuu yksin itse kaikki tuollaiset miettimään ja hoitamaan.

Vierailija
30/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en nyt ihan ymmärrä. Kirjoitat, että mies hoitaa oman osuutensa perheessä. 

Ei tasa-arvoa ole se, että ihan kaikki asiat jakautuisi tasan. Tasa-arvoa on se, että molemmat osallistuu perheeseen sillä tavalla, mikä itselle on luontaista. Mieshän jo osallistuu omalla tavallaan. Minusta mieheltä ei voi sellaista vaatia, mitä hän ei "näe". Jos hän ei ymmärrä tuota matkusteluhommaa, niin hän ei ymmärrä, vaikka kuinka puhuisi. Ehkä mies vain näkee asiat yksinkertaisempana kuin sinä?

Kyllä. Mies vaikuttaa yksinkertaiselta ja kammottavalta isältä.

ohis

Vierailija
31/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lomamatka kaatuu siihen, ettei lapset saa muutamana iltana puuroa, niin kyllä vikaa on jossain muussakin kuin miehessä. Ja matkajärjestelyistä pääset helpommalla kun teet listan, mitä miehesi hoitaa ja mitä itse hoidat (pakkaamiset, lippujen varaamiset yms.). Ehkä sinä todellakin hoidat kaiken teillä yksi, niin mies ei edes uskalla ryhtyä johonkin puuronkeittoon, kun se todennäköisesti menisi mielestäsi ihan väärin.

Eikä minun hyödytä tehdä listaa mitä miehen pitää hoitaa, koska hän ei hoida siltä listalta mitään jos se liittyy lapsiin. Olen kotona listannut monta kertaa asioita mitä lapsiin liittyen hänen pitää hoitaa, mutta hän ei hoida. Ei vain hoida vaikka sanon että sinä hoidat nyt nämä. Keksii vaikka mitä muuta lapsiin liittymätöntä hoidettavaa, leikkaa vaikka nurmikon joka päivä kompensoidakseen osuuttaan. Ap

Älä salli tuota kompensointia. Ensiksi sinun on myönnettävä, että sinullakin on osuutesi siihen, että tilanne on päässyt noin absurdiksi. Alusta asti sinun olisi pitänyt pakottaa mies luomaan omaa suhdetta lapsiin ja ottamaan vastuuta niiden hoitamisesta. Se jäi tekemättä, joten aloita viimeistään tänään. Älä anna miehelle mahdollisuutta jättää niitä lapsiin liittyviä asioita tekemättä.

Kyllä ymmärrän että itsepähän ajauduin vain tekemään kaikki. Mutta millä pakottaa joku joka kertakaikkiaan vain kieltäytyy tai jättää tekemättä? Vaikka yritin ja yritin pakottaa. Lopulta väsyin yrittämiseen. Ap

Vierailija
32/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teit miehestäsi lastensuojeluilmoituksen jos tällaista on tapahtunut useammin kuin kerran? Sairashan tuo mies on.

Vierailija
33/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa huoneissa on vedenkeitin. Me ollaan otettu puuro mukaan ja tehty esim. kahvikuppiin puuro.

Tai syöty hedelmää, karjalanpiirakkaa, puristettavia juotavia hedelmämössöjä, vihanneksia, pähkinöitä jne. Vaikka ei olisi jääkaappia.

Ei ole niin vaikeaa.

Vierailija
34/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Euroopassa on muuten ihan yleistä että jugurtit säilytetään huoneenlämmössä. Tekevät ne vissiin maitojauheeseen tai jotain. Kyllä ne lapset aina jotain ruokaa saavat.

Oikeastaan omituista että täällä valiolandiassa käytetään maailman kalleinta sähköä jäähdyttämiseen, kun ulkona on jääkaappilämmöt..

Vierailija
35/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ymmärrän että itsepähän ajauduin vain tekemään kaikki. Mutta millä pakottaa joku joka kertakaikkiaan vain kieltäytyy tai jättää tekemättä? Vaikka yritin ja yritin pakottaa. Lopulta väsyin yrittämiseen. Ap

Sitten ainoa vastuullinen teko on viedä lapset kauas pois tuollaisen ihmisen luota, joka ei kykene heidän perustarpeistaan huolehtimaan. Tarvitsette viranomaisapua, jos tilanne on tosiaan tuo.

Vierailija
36/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teit miehestäsi lastensuojeluilmoituksen jos tällaista on tapahtunut useammin kuin kerran? Sairashan tuo mies on.

Lastensuojeluilmoitusta ei voi tehdä miehestä vaan vain lapsesta/lapsista. Ja meidän lapset on hyvällä hoidolla koska hoidan, ei niiden tarpeita ole laiminlyöty. Ap

Vierailija
37/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa jos toinen ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää. Miehesi on päässyt sellaiselle mukavuusalueelle jossa hänen on hyvä olla ja siihen ei kuulu vastuu lapsista.

Olen itse kokenut saman, meillä mies oli mm. sitä mieltä että kolmevuotias osaa kyllä tehdä aamiaista itse ja eikä ole mikään ongelma antaa taaperon valvoa puolille öin kun minä en ollut laittamassa nukkumaan.

Vierailija
38/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneistohotelli hyvä ratkaisu. Niissä meidän perhe on lomaillu. Pieni oma keitiö ja runsaasti tilaa. Vaan kun asiosta pitää tehdä vaikeita ja vinkua perään. Tosiaan älkää matkustelko.

Vierailija
39/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ainoa vastuullinen teko on viedä lapset kauas pois tuollaisen ihmisen luota, joka ei kykene heidän perustarpeistaan huolehtimaan. Tarvitsette viranomaisapua, jos tilanne on tosiaan tuo.

Ei siihen viranomainen auta jos mies luistelee hommistaan. Ap hoitaa lasten tarpeet, eihän tässä lasten laiminlyönnistä ole kyse.

Vierailija
40/585 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoneistohotelli hyvä ratkaisu. Niissä meidän perhe on lomaillu. Pieni oma keitiö ja runsaasti tilaa. Vaan kun asiosta pitää tehdä vaikeita ja vinkua perään. Tosiaan älkää matkustelko.

Ei ongelma ole joku puuro vaan mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme