Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaverit jotka eivät auta

Vierailija
04.05.2022 |

Onko muilla työkavereita jotka välttelevät neuvomista? Siis semmoisia jotka kuitenkin päivittelevät sitten jälkeenpäin kun menee väärin. Onko yleistä muuallakin kuin hoitoalalla?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusalalla tavallista.

Vierailija
2/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu varmaan siitä, kuinka avuttomaksi heittäydyt? Jos koko ajan pitäisi neuvoa joka ikistä asiaa, niin jossain vaiheessa kyllä avunanto lakkaa. En minä ole tekemässä sinun töitäsi, on omissakin hommissa tarpeeksi. Jos et esim. itse kykene työpaikan ohjeistuksista selvittämään miten toimia, niin ei ole minun hommani sitä sinulle joka jumalan päivä selostaa ja jos on jo kerran tai pari kerrottu, niin jos et muista kahta minuuttia kauempaa, se ei myöskään ole minun ongelmani.

Nykyään tuntuu, että osa kuvittelee, että töissä voi olla hoomoilasena ja muut aina auttaa, väärä luulo. Etenkin jos on henkilöstövajetta, niin luuletko, että siellä joku ehtii työtovereita kädestä pitäen paapomaan koko työuran?  Alahan keskittymään niihin työasioihin ihan itse, niin me muutkin joudutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ohjeet.

Vierailija
4/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo oppinut että lapsille eli alle 35v ikäisille ei parane sanoa mitään, ne menee kertomaan pomolle samantien, että Maija komentaa. Kaikenlainen ohjaaminen tai neuvominen katsotaan kiusaamiseksi ja sitä sitten puidaan työterveyden kanssa. "Kun Maija vaatii minua tekemään töitään" vaikka on ainoastaan mennyt sanomaan, että laita viestiä, kun olet saanut oman osuutesi tehtyä, niin jatkan siitä.

Vierailija
5/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopen kyllästynyt siihen että muutenkin tiukassa työtahdissa joudut olemaan ilmainen lapsenvahti. Mitä siellä kouluissa sitten nykyään opetetaan? Valittamaan internettiin?

Vierailija
6/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa aikuisuuteen. Työelämässä ei ole äitiä koko ajan ohjaamassa ja sanomassa mitä pitää tehdä. Kärsivällisyyteni riittää kolmeen kertaan käymään asiat läpi, mutta sen jälkeen on omillaan. Jos ei siinä ajassa opi on väärässä paikassa.

Vierailija
7/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa aikuisuuteen. Työelämässä ei ole äitiä koko ajan ohjaamassa ja sanomassa mitä pitää tehdä. Kärsivällisyyteni riittää kolmeen kertaan käymään asiat läpi, mutta sen jälkeen on omillaan. Jos ei siinä ajassa opi on väärässä paikassa.

Ilmoitit juuri, ettet ainakaan ole minkäänlaisessa asiantuntijatöissä. Niissä tiedon ja osaamisen jako on elinehto. Ne, jotka eivät sitä osaa, huomaavat jäävänsä paikalleen omaan erinomaisuuteensa muiden edetessä urallaan.

Vierailija
8/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Kaikki ylläoleva. Ja kun kysyjiä ei ole yksi vaan yleensä useampi. Kaikki omat työt pitää keskeyttää joka ikinen kerta, kun sieltä joku taas tulee kysymään jotain maalaisjärjelläkin jo itse pääteltävää asiaa tyyliin "saanko minä heittää tämän roskan roskikseen"? Ei hetkeäkään ajatella niillä omilla aivoilla, tullaan kysymään ihan yksinkertaisimpiakin asioita, tyyliin "mistä saan vessapaperia".  Sitten kun annat pikkusormen ja autat, niin auta armias, saat olla auttamassa koko ajan. Ei kyetä enää valoja päälle laittamaan ilman ohjetta.  Moni asia olisi sellainen, mikä löytyisi esim. työpaikan intranetistä hakemalla, mutta ei, mielummin kysytään ja keskeytetään toisten työ ilman että edes yritetään ensin itse hakea sitä tietoa jostain.

Te kyselijät ette varmaankaan tiedosta miten kuormittavaa se on, kun kesken hyvän fokuksen ja flown joku tulee keskeyttämään jollain ihan muulla asialla, sitten saat hetken taas koota ajatukset akuperäiseen moodiin, todennäköisesti flow on jo menetetty ja ennen kuin ehdit taas orientoitua omaan hommaan, tulet jo uudestaan kysymään tai varmistamaan tai joku muu tulee.

Vierailija
9/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on tuosta, ap.

Vierailija
10/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kuin ala, harva palkkaa täysiä tumpeloita ilman vaadittavaa koulutusta joten työkavereillasi on täysi oikeus olettaa sinun tietävän miten palkkatyötäsi tehdään. Jos on sovittu perehdyttämisestä, silloin asia on tietenkin toinen ja silloin onkin yleensä joku vanhepi työntekijä nimetty perehdyttäjäksi.

Vierailija
11/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla tavallista.

Opetusalalla on täysin mahdotonta neuvoa ketään. Kukaan ei halua besserwisserin mainetta kun opettajat ovat jo valmiiksi sellaisia.

Lisäksi opettajan autonomia työnsä suhteen on pyhä asia. Toisen varpaille ei astuta, vaikka pieleen menisikin. Lähtökohtaisesti kukaan ei voi tietää paremmin miten tuntisi ajattelit itse vetää.

Vierailija
12/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole samaa työtä tekeviä työkavereita, vain pomo ja alihankkijoita, mutta oon hiljaisena aikana tehnyt monesta asiasta, mitä teen, rautalankaohjeet. Siltä varalta, jos joku päivä vaikka saan sydärin tai jään auton alle. Mulla ei ole tarve pantata töitäni. Osaavimmat ovat yleensä parhaat perehdyttäjät ja niin se oli jo 25 vuotta sitten.

Vierailija
13/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lopen kyllästynyt siihen että muutenkin tiukassa työtahdissa joudut olemaan ilmainen lapsenvahti. Mitä siellä kouluissa sitten nykyään opetetaan? Valittamaan internettiin?

En ota enää yhtään lapsenvahti keikkaa vastaan ilman, että se näkyy palkassa.

Vierailija
14/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaisia sadisteja on vielä työelämässä paljonkin. Julkisella kuulemma yleinen toimintatapa 80-luvulla vielä että pimitettiin asioita tahallaan uusilta työntekijöiltä seurasi siitä miten paljon vahinkoa tahansa. Näin olen kuullut useammalta vanhemmalta työntekijältä.

Vierailija
15/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala kuin ala, harva palkkaa täysiä tumpeloita ilman vaadittavaa koulutusta joten työkavereillasi on täysi oikeus olettaa sinun tietävän miten palkkatyötäsi tehdään. Jos on sovittu perehdyttämisestä, silloin asia on tietenkin toinen ja silloin onkin yleensä joku vanhepi työntekijä nimetty perehdyttäjäksi.

Jokainen työntekijä on oikeutettu asianmukaiseen perehdytykseen lain mukaan. Puhut täyttä paskaa.

Vierailija
16/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70 % opitaan töissä. Koulussa vain murto-osa. Tietänet 70-20-10 - säännön? Mulla ainakin on tehtäviä, joita ei tule vastaan välillä edes joka vuosi ja välillä on useampi peräkkäin.

Vierailija
17/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ala on kriittinen, tottakai pitää olla sovittuna henkilöt jotka tulevat katsomaan ongelmaa, että sen voi korjata ajoissa yhdessä. Inhimillisyys huomioiden. Muilla aloilla ei yhtä kiire, mutta pitäisi etukäteen pomon hoitaa nämä kuntoon.

Vierailija
18/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan aina, jos pyydetään. Mutta siinä vaiheessa kun tulet kolmatta kertaa kysymään, etkä edes ohjeita viitsi katsoa.

Olen tehnyt jokaisesta työvaiheista step-by-step ohjeet. Olen käyttänyt niihin viikkokausia, juuri siitä syystä, että vapautuisi aika jatkuvalta opetukselta. Näytän kerran, käymme ohjeet läpi, toisella kerralla sinä teet ja olen tukena ja kolmannella kerralla pitäisi pystyä yksin, ohjeiden kera pärjäämään. Ja kyllä, olen huolissani, jos et pärjää.

Koulutan aina uudet tyypit. Olen se keneltä yleensä kysytään. Mutta se on yllättävän raskasta, jos muutenkin työkuorma on suuri itsellä.

Vierailija
19/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän AP:lle vastakysymyksen, minkälaisissa asioissa tarvitset apua? Tarvitsetko apua useamman kerran saman päivän aikana päivittäin vai satunnaisesti? Mihin avuntarpeesi liittyy? Onko sinut perehdytetty työpaikan töihin? Autatko itse muita?

Vierailija
20/31 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen työntekijä on oikeutettu asianmukaiseen perehdytykseen lain mukaan. Puhut täyttä paskaa.

Niin. Aloittajahan ei avannut asiaa sen tarkemmin millaisesta avunpyytämistilanteesta tässä on kyse, kauanko hän on ollut töissä kyseisessä paikassa, onko hänet jo perehdytetty vai onko perehdytys vielä menossa vai onko se jo tehty ja hän ei silti kuitenkaan vieläkään osaa/tiedä mitä tehdään.