Kesämökkeilyä 9 neliön aitassa, miten saisin aitasta mahdollisimman asuttavan?
Tavoitteena on siis budjettimökkeily tulevana kesänä ja syksynä. Tilasin juuri 3x3m aitan, minkä pystytän sukulaisten maille kesän alussa. Sähköjä en aittaan todennäköisesti laita. Ruuanlaitto ja pesumahdollisuudet minulla on sukulaisten mökissä.
Etuseinässä on pariovi ja ikkuna, mitkä vievät melkeinpä koko seinätilan. Miten sisustaisin aitan mahdollisimman käytännölliseksi, mukavaksi ja niin että sinne mahtuu omat tavarat kun säilytykseen?
Tila on pieni ja sinne tulee 150cm leveä sänky, muu on vielä auki. Mitä suosituksia että tunnelmasta tulisi mukava ja mökkimäinen? Vai kuulostaako ihan mahdottomalta?
Kommentit (588)
Yöpöydiksi jakkarat tai tuolit, mitä voi siirrellä muuhun käyttöön tarvittaessa. Sängyn päälle ripustettava hyttysverkko, kuten vaikka https://www.clasohlson.com/fi/Hyttysverkko-sängyn-päälle…
Säilytystilaksi vo harkita seinälle ripustettavia kaappeja johonkin yläosaan. Tai ihan narulla katon rajaan hilatttava tanko, missä voi säilytellä vaatteita hengarissa.
Joku pyörillä kulkeva taso voisi olla ihan näppärä pöytä, saa työnnettyä helposti sivuun pois tieltä.
Sängyn alle säilytyslaatikot.
Kannattaa ottaa huomioon huonekalujen materiaalit, kaikki eivät välttämättä tykkää kovin hyvää, jos ne jää talvella kylmillään olevaan tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Puutarhuri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne täytyy haalia niin paljon tavaraa? Autolla kuitenkin menette, joten tavarat voi säilyttää siellä.
Yritä ap suhtautua tuohon kuten suhtautuisit teltassa nukkumiseen. Saat paljon viihtyisämmän lopputuloksen. Se, että ahdat pienen aitan täyteen lastulevykalusteita, tulee vaan näyttämään mauttomalta ja alat inhota sitä.
Tyhjä tila luo viihtyisyyttä. Jos tila on kovin pieni, sinne ei voi haalia romua.
Sitäpaitsi kun vietät kesän lattiaelämää, huomaat aivan suunnattomia parannuksia tuki- ja liikuntaelimistösi terveydessä ja liikkuvuudessa.
Ihmettelen myös noita ajatuksia "oleskelutilan laajentamisesta pihalle". Mökissä on jo kuisti, missä voi olla jos sataa. Hyvällä kelillä voi heittää huovan tai makuualustan maahan ja olla siinä. Ettekö te ole taivaan tähden ikinä olleet retkellä?
Kuisti? Jos tarkoitat sitä lippaa mökin edessä, niin se ei ole niin pitkä että sateelta suojaisi niin että sen alla voisi mukavasti oleskella.
Sekaantukohan tässä kaksi mökkiä? Meidän mökissä oli terassi kaitein, hyvä sateensuoja. Huomasin myös, että teillä pariovet, meillä tav.ovi ja vähän isompi ikkuna. Joku jo mainitsikin avohyllyt, niihin kivoja koreja. Näin meilläkin on. Siistiä ja voi muutella helposti.
Voi miten hauskaa on ollut muistella mökkihomman aloitusta silloin aikoinaan...
Jos ap:n mökki on tuo ekalla sivulla linkitetty, ei siinä kyllä mitään kuistia ole.
Siis vielä kerran:
Puutarhurin mökissä ON terassi etukaton alla, kuului siis pakettiin
Ap:n mökissä EI ole, pelkkä katos
Compris
Vierailija kirjoitti:
Mukava ketju:).
Itsekin olen haaveillut samaa systeemiä, saisin veljen maille pystyttää, mutta mulla vähän ongelmana vessakäynnit.
Toki saan veljellä käydä vessassa ihan vapaasti, mutta mulla vatsa sellainen, että joskus pitää päästä nopesti sinne asioimaan ja varsinkin yöllä se ois epämukavaa. Pelkään vähän pimeää:D.
Entä jos ostaisit kemiallisen vessan tai vastaavan halvan ratkaisun ns hätätiloja varten? Joko ihan aittaan sisälle tai vaikka aitan taakse? Näin ei tarvii lähtee omasta pesistä pitkälle, ja ainakin illan tullen sen Vessan voisi nostaa sisään jos muuten olisi ulkona?
Ap
Myrskylyhtyyn laitetaan lamppuöljyä.
Kirppareilta löytyy paljon jakkaroita penkkejä, hyllyjä yms, en niin kauheasti mainostaisi Ikeaa!
Kierrätys kunniaan, luonto kiittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myrskylyhty voisi myös olla hyvä lämmitin koleaan kesäyöhön.
Lämmittää n. 1000W teholla.
Oho! Niin siis sellainen ihan oikea myrskylyhty... Mitä niissä poltetaan? Öljyä? Valopetrolia? Ovat itselleni täysin vieraita, mutta mielenkiintoinen ajatus!!
Ap
Meillä on parvekkeella myrskylyhty. Mies osti sen muistaakseni Varustelekasta. Kestää kovallakin tuulella ei siis sammu, eikä savuta yhtään.
Jotain nestettä mies siihen kaataa, ostaa sitä huoltoasemilta ja Prismasta myös.
En kyllä muista tuon nesteen nimitystä.
Tähän täytyy ehdottomasti perehtyä itsekin! Tuulella kynttilöiden kanssa pelaaminen voi olla epätoivoista hommaa, jos varsinkin valo tarve olisi akuutti.
Ap
Varmaan omalla luvalla kirjoitti:
Monessa kunnassa saa rakentaa alle 10 neliön, joissain kunnissa jopa max. 12 neliön, rakennuksen ilman lupaa. Rakennusoikeus pitää tietysti huomioida ja noudattaa.
Onneksi vuoden 2024 alusta alkaen saa rakentaa alle 30 neliöisen ilman lupaa. Selkeentyy mökkipihat kun voi tehdä yhden vähän isomman 2-3 aitan tilalle.
Tätä olin kirjoittamassa. Kannattaisko vielä harkita jos 1,5v päästä tekis lähes 30 neliöisen? Olen noita muutaman vuoden katsellu ja ajattelin kyllä odottaa sinne asti. Eihän alle 30 neliöö vielä palatsi ole mutta merkittävästi isompi mikä vapauttaa tilojen suunnittelua huomattavasti. Myös terassissa. Nyt alle 20 neliöö ja on se käytössä aika pieni. Työtä jonkunverran kuitenkin tulee niin lähes samalla tekee vähän isomman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen haaveillut samaa systeemiä, saisin veljen maille pystyttää, mutta mulla vähän ongelmana vessakäynnit.
Toki saan veljellä käydä vessassa ihan vapaasti, mutta mulla vatsa sellainen, että joskus pitää päästä nopesti sinne asioimaan ja varsinkin yöllä se ois epämukavaa. Pelkään vähän pimeää:D.Entä jos ostaisit kemiallisen vessan tai vastaavan halvan ratkaisun ns hätätiloja varten? Joko ihan aittaan sisälle tai vaikka aitan taakse? Näin ei tarvii lähtee omasta pesistä pitkälle, ja ainakin illan tullen sen Vessan voisi nostaa sisään jos muuten olisi ulkona?
Ap
Olen näitä katsellut mutta ne on aika isoja ja kalliitakin.
En kyllä ihan tosissaan ole perehtynyt vielä ehkä joku ratkaisu löytyy:).
Nurkalle vesisoikko että pääsee huuhtomaan rähmät vehkeistään aktin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan omalla luvalla kirjoitti:
Monessa kunnassa saa rakentaa alle 10 neliön, joissain kunnissa jopa max. 12 neliön, rakennuksen ilman lupaa. Rakennusoikeus pitää tietysti huomioida ja noudattaa.
Onneksi vuoden 2024 alusta alkaen saa rakentaa alle 30 neliöisen ilman lupaa. Selkeentyy mökkipihat kun voi tehdä yhden vähän isomman 2-3 aitan tilalle.
Tätä olin kirjoittamassa. Kannattaisko vielä harkita jos 1,5v päästä tekis lähes 30 neliöisen? Olen noita muutaman vuoden katsellu ja ajattelin kyllä odottaa sinne asti. Eihän alle 30 neliöö vielä palatsi ole mutta merkittävästi isompi mikä vapauttaa tilojen suunnittelua huomattavasti. Myös terassissa. Nyt alle 20 neliöö ja on se käytössä aika pieni. Työtä jonkunverran kuitenkin tulee niin lähes samalla tekee vähän isomman.
Meillä tämä 9neliöö on lähinnä kustannuskysymys. Halutaan päästä mokkeilemään heti, ja tänä vuonna valmis paketit on kallistunut 90% verrattuna edellisvuosiin, että tällä menolla ei ole itsellä varaa odotella eikä myöskään haaveilla isommasta. Mutta tämä pieni aitta tuo kyllä kiva lisähaasteen, kun yrittää miettiä kaiken viimeisen päälle tehokkaasti. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yöpöydiksi jakkarat tai tuolit, mitä voi siirrellä muuhun käyttöön tarvittaessa. Sängyn päälle ripustettava hyttysverkko, kuten vaikka https://www.clasohlson.com/fi/Hyttysverkko-sängyn-päälle…
Säilytystilaksi vo harkita seinälle ripustettavia kaappeja johonkin yläosaan. Tai ihan narulla katon rajaan hilatttava tanko, missä voi säilytellä vaatteita hengarissa.
Joku pyörillä kulkeva taso voisi olla ihan näppärä pöytä, saa työnnettyä helposti sivuun pois tieltä.
Sängyn alle säilytyslaatikot.
Kannattaa ottaa huomioon huonekalujen materiaalit, kaikki eivät välttämättä tykkää kovin hyvää, jos ne jää talvella kylmillään olevaan tilaan.
Tuollainen verkko on aika romanttinen kyllä :)
Aitta on aika matala, että kauheen massiivisia asioita ei voi kattoon tai seinille ripustaa, mutta ehdottomasti tulee tarkkaan miettiä jos ja miten voi seinä/kattotilan hyödyntää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saan veljellä käydä vessassa ihan vapaasti, mutta mulla vatsa sellainen, että joskus pitää päästä nopesti sinne asioimaan ja varsinkin yöllä se ois epämukavaa. Pelkään vähän pimeää:D.Entä jos ostaisit kemiallisen vessan tai vastaavan halvan ratkaisun ns hätätiloja varten? Joko ihan aittaan sisälle tai vaikka aitan taakse? Näin ei tarvii lähtee omasta pesistä pitkälle, ja ainakin illan tullen sen Vessan voisi nostaa sisään jos muuten olisi ulkona?
Ap
Olen näitä katsellut mutta ne on aika isoja ja kalliitakin.
En kyllä ihan tosissaan ole perehtynyt vielä ehkä joku ratkaisu löytyy:).
Tässä esim pieni kemiallinen vessa https://www.virtasenkauppa.fi/porta-potti-qube-145-thetford-44072?utm_s…]
Vähän isomman eli normi kokoisen saa 60e bauhausista. Mielestäni nämä ovat hyviä istua ja käyttää, ystävilläni on veneessä tuollainen :)
Ap
Joku kiva nuotiopaikka siihen edustalle, pressukatos ja ehkä jotain hyttysverkkoakin niin tulee aika kiva piha piilopirttiin. Ja riippumatto tarpilla tietenkin. Kelpais.
Suosittelen katon eristämistä. Aitassa mukavan viileää, on ulkona millainen helle tahansa. Ei tule pätsi.
_Katon_ eristäminen on tärkeää, se estää auringonpaistetta nostamasta aitan lämpötilaa. Toimii myös toisinpäin, eli mahdollisen lämmityslähteen lämpö ei karkaa 'avaruuteen', kun katto on eristetty.
Lattian eristäminen ei ole tarpeen; viileä maa viilentää eristämättömän lattian läpi kuumina kesäöinä.
Mukavaa mökkikesää!
Sänky takanurkkaan, pitkä sivu takaseinää vasten. Sitä vastapäätä vaatekaappi esim. https://www.ikea.com/fi/fi/p/pax-bergsbo-vaatekaappikokonaisuus-valkoin…
ja loppuseinustalle tasoa, jonka päällä voi säilyttää "keittiötä", ehkä jopa laittaa pienen altaan ja vedet menemään ulos tai säiliöön. Tason alle roskaämpäri ja tiskivati, eteen verho.
Sängyn ja etuseinän väliin penkki, jota voi käyttää niin yöpöytänä kuin istumiseen. Alle säilytystä.
Pieni, taitettava pöytäryhmä, jota voi käyttää sisällä tai ulkona. https://www.ikea.com/fi/fi/p/sundsoe-tuoli-ulkokaeyttoeoen-vihreae-8050…
Ulkopuolelle hyvä kenkien säilytyssysteemi ja pari naulakkoa takeille. Pyykkinaru tms. märille pyyhkeille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu ostaa noin leveän sängyn ahtaaseen tilaan?
Avattava sänky on paras, sellainen joka suljetaan päiväksi, ja se toimii päivisin istumatilana, sellaisena sohvan tapaisena.Ja kun kerran keittiöhommeleita ei aittaan tarvita, niin tuossahan on ruhtinaallisesti tilaa yhdelle ihmiselle.
Suurin osa ajasta kesäisin vietetään ulkona, ellei satu erittäin sateinen kesä.Kaksi ihmistä olisi tarkoitus saada majoittumaan... Riittäköhän tila kahden tavaroille? Toivotaan että tulisi lämmin ja aurinkoinen kesä.
Ap
Heinäkuulle asti on tulossa kylmää. Miten olisi parvisänky? Lämpö nousee ylöspäin ja alle jää sitten koko lopputila. Siihen mahtuu pöytä esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen katon eristämistä. Aitassa mukavan viileää, on ulkona millainen helle tahansa. Ei tule pätsi.
_Katon_ eristäminen on tärkeää, se estää auringonpaistetta nostamasta aitan lämpötilaa. Toimii myös toisinpäin, eli mahdollisen lämmityslähteen lämpö ei karkaa 'avaruuteen', kun katto on eristetty.
Lattian eristäminen ei ole tarpeen; viileä maa viilentää eristämättömän lattian läpi kuumina kesäöinä.
Mukavaa mökkikesää!
Varsinkin kun kattomateriaaliksi laitetaan musta huopa, niin katon eristäminen sisältä tuntuu houkuttelevalta... Musta katto tekee tosta aitasta saunan muuten :D
Ja kiitos samoin sinne!
Ap
Kum-mallinen kirjoitti:
Jotain hyttysverhoa miettisin myös sängyn päälle, niin lämpiminä öinä voi pitää huoletta vaikka ovet auki. Ikkunaan kai laitat hyttysverkon?
Lattialle kannattaa laittaa matto, niin on sitten lämpimämpi nousta pedistä. Itse harkitsisin ehkä ihan koko lattian peittävää terassimattoa ja sen päälle joku kotoisa räsymatto.
Maalaat tietty aitan niin ulkoa kuin sisältäkin. Muista vaan sisälle valita joku riittävän hengittävä maali.
Sisälle sitten jotain kynttilälyhtyä ja muuta omaa silmät miellyttävää sisustusjuttua, niin kylläpä on kotoisaa!
No kyllä se maali pitää olla hengittävä molemmin puolin, ei se muuten pelitä.
Vierailija kirjoitti:
Joku kiva nuotiopaikka siihen edustalle, pressukatos ja ehkä jotain hyttysverkkoakin niin tulee aika kiva piha piilopirttiin. Ja riippumatto tarpilla tietenkin. Kelpais.
Meilläkin on jo yksinkertainen nuotiopaikka aitan paikan vieressä. On mukava istuskella tulen ääressä kellon- tai vuodenajasta riippumatta!
Ap
Pinottavia jakkaroita esim. Ikeasta.