Kesämökkeilyä 9 neliön aitassa, miten saisin aitasta mahdollisimman asuttavan?
Tavoitteena on siis budjettimökkeily tulevana kesänä ja syksynä. Tilasin juuri 3x3m aitan, minkä pystytän sukulaisten maille kesän alussa. Sähköjä en aittaan todennäköisesti laita. Ruuanlaitto ja pesumahdollisuudet minulla on sukulaisten mökissä.
Etuseinässä on pariovi ja ikkuna, mitkä vievät melkeinpä koko seinätilan. Miten sisustaisin aitan mahdollisimman käytännölliseksi, mukavaksi ja niin että sinne mahtuu omat tavarat kun säilytykseen?
Tila on pieni ja sinne tulee 150cm leveä sänky, muu on vielä auki. Mitä suosituksia että tunnelmasta tulisi mukava ja mökkimäinen? Vai kuulostaako ihan mahdottomalta?
Kommentit (577)
Oioi.
'Kattoremontti' piskuisella aitallani odottaa. Sammalongelman lisäksi otsalaudat ovat osaksi irrallaan.
Lunta tullun parikyt senttiä lisää... mökkeily odottaa
Puutarhuri
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kaikkiin tiloihin 50mm ilmastointiputki katonrajaa mahdollisimman ylös ja aina auki kun ollaan poissa paikalta. Muuten suljettu tila homehtuu. Laittaisin itse takapihalle ja t-kappale hyttysverkoilla ja sisälle säätöventtiilin. Voi laittaa kiinni kylminä öinä. Tosiaan tuhansia mökkejä homehdutetaan ilman kunnollista ilmanvaihtoa. Ja ei ymmärretä ilmanvaihdosta mitään.
Tämän kirjoitin ja nyt jatkan. Meillä on mökillä lasikuisti ja ongelmana oli tuuletuksen puute. Lopputalvesta ikkunat olivat sisäpuolelta jäässä tai valuivat vettä. Viime kesänä tein 63mm tuuletuskanavan ja siihen hyttysverkot molemmin puolin sekä säätettävä venttiili. Jätin marraskuussa auki ja kun nyt siellä kävin oli kuisti kuiva ja raikkaan oloinen. Mökissä on tuuletus ja aurinkolämmitys itsessään. Kuisti oli liian tiivis ja laiskuuttani vasta viimekesänä laitoin asian kuntoon. ( Oli siellä oven rakoja sen verran ettei homehtunut sentään)
Minulla on vieräsmökkinä seuraava koko, vähän yli 10 neliötä (lillevilla-sarjaa). Se ostettiin joskus 2015. Tässä vähän huomioita:
- Mökissä on olematon lattia, se on pelkkää ohutta lautaa. Minulla oli osaava rakentaja kokoamassa mökkiä, ja hän sanoi heti alkuun, että kannattaa laittaa kunnon lattia. Tämä oli parhaita päätöksiä mökin suhteen. Ja ainakin minun piirrustuksissa oli todella monta kiveä/harkkoa suunniteltu perustukseksi, mutta jos sen tekee kuin "oikean perustuksen", siitä tulee ihan hyvä. Eli minulla on normaali cc600 koolaus lattiassa, ja lattia on eristetty10cm villalla. Ja lattialaudaksi tuli edullinen pontillinen "mökkilauta". Nyt pohja on tukeva ja pysyy edes vähän lämpimänä.
- Katto tulee luultavasti vain aluskatteella/huovalla, siihen kannattaa laittaa lisäksi esim peltikatto, saat paljon enemmän vuosia mökillesi. Tämän voi tehdä myöhemminkin, jos jotain pitää jättää seuraavalle vuodelle. Mutta se lattia ja perustukset kannattaa tehdä hyvin.
- Muita muutoksia ei ole tehty rakenteisiin.
- Ikkunaoihin kannattaa ostaa eristysnauhaa, ne helisevät aina kun avaa oven. Seinät ovat ohuet eivätkä mitenkään eritysen tukevat. Ikkunan kannattaa myös maalata kunnolla, ne menee parissa vuodessa muuten huonoon kuntoon.
- Seinät maalasin, mutta se vähän harmittaa. Olisi pitänyt antaa harmaantua auringossa (mökki on Porvoon saaristossa) tai käsitellä rautavihtrillillä, niin olisin saanut nopeammin kauniin harmaan mökin.
- Viime kesänä tein terassin, se kannattaa ehdottomasti. Samalla voisi miettiä esim pientä kesäkeittiötä talon toiselle sivulle. Helpompaa kun kesällä voi seistä ulkona ja tiskata muutamat astiat. Tulee sotkua vähemmän myös.
Viime kesänä laitoin myös aurinkopaneelit, ei se valo niin tärkeää ole, mutta kännykkä on kiva saada ladattua. Edullisia paketteja on esim. motonetissä, ostin muistaakseni tämän: https://www.motonet.fi/tuote/aurinkopaneelisarja-monikide-solar-100?pro…
Levitettävä puusohva,jossa laatikot säilytystä varten(ikea),pieni avattava klaffipöytä ja pari tuolia.Hyllyjä ja koukkuja seinille ja miksi ei pienet seinäkaapitkin.
Grilli ja tiskauspiste mökin ulkopuolelle ja iso ruokapöytä.
Vierailija kirjoitti:
Levitettävä puusohva,jossa laatikot säilytystä varten(ikea),pieni avattava klaffipöytä ja pari tuolia.Hyllyjä ja koukkuja seinille ja miksi ei pienet seinäkaapitkin.
Grilli ja tiskauspiste mökin ulkopuolelle ja iso ruokapöytä.
Mökille, mikä on kylmänä talvella, ei ole ehkä viisasta hankkia muita kuin umpipuisia huonekaluja - tuo ikean sohva levyä..
Miten voi olla noin saakelin avuttomia että ei tuon vertaa osata itse miettiä vaan jollain palstalla kysellään?! Kyllä menee joidenkin kohdalla aivot hukkaan
Ei ole ihme että on ahdasta kun pitää 9m tunkea 150cm leveä sänky
Meillä talvella kylmillään olevalla mökillä,umpipuinen,levitettävä laverisohva.
Alla puinen vuodevaatelaatikko,johon mahtuu paljon tavaraa.
Hyvin säilynyt ja niitäkin nykyään nättejä:)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin saakelin avuttomia että ei tuon vertaa osata itse miettiä vaan jollain palstalla kysellään?! Kyllä menee joidenkin kohdalla aivot hukkaan
No saahan sitä kysellä,miten se sun elämääs vaikuttaa? Mene itse pois roikkumasta täältä.
Aloitus on 04.05.2022
kaipa se on valmis, olisi kiva kuulla mitä siitä tuli.
Höh. Kiva aloitus, monet osallistuneet vinkkeineen ihan mielellään...
Ja toiset manaa ketjun tyhmyyttä😠
Itse pysyn pois niistä ketjuista, mitkä ei kiinnosta. Mitäs sitä suotta itseään kiusaamaan😉
Biocomb, onko kellä kokemusta sammaleen poistoon huopakatolta?
Puutarhuri
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme että on ahdasta kun pitää 9m tunkea 150cm leveä sänky
No, jos kaksi nukkujaa...
Eipä noin pienessä mökissä meillä ainakaan paljoa sisällä oleskella, paitsi nukkumassa. Terassia kaksi, grillikatos...
Terassilla on ihana vanha puinen keinutuoli🙂🍷
Nämä mökkiketjut vetävät puoleensa keväisin. Minulla on vuosia ollut tontti ja ostin siihen äskettäin saman verran lisää maata. Nyt mökkikuume polttelisi, mutta nyt vaivaa on pakko hoitaa vain lukemalla juttuja.
Tietääkö nämä sulkulaiset suunnitelmastasi?
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on 04.05.2022
kaipa se on valmis, olisi kiva kuulla mitä siitä tuli.
Samaa kummastelen , kuinka nämä vuosia vanhat jutut ponnahtaa pinnalle. 2022
Patja lattialle jonka rullaatte päiväksi ja laitatte ulos tuulettumaan. Todennäköisesti olette enemmän päällekkäin kuin vierekkäin kesäyössä niin riittää yhden hengen patja.
Avattava ikkuna aitassa on syytä olla, mahtuu pää ulos kun päätätte telakoitua takaapäin.
Vierailija kirjoitti:
Patja lattialle jonka rullaatte päiväksi ja laitatte ulos tuulettumaan. Todennäköisesti olette enemmän päällekkäin kuin vierekkäin kesäyössä niin riittää yhden hengen patja.
Avattava ikkuna aitassa on syytä olla, mahtuu pää ulos kun päätätte telakoitua takaapäin.
Ei jumalauta=))))))))
On monia pikkumökin/-aitan omistajia, siksi nää ketjut elää.
Mulla ollut kymmenisen vuotta 9m2 aitta, viime kesänä sain vihdoin mieleiseni värin ulkopintaan. Oli tummanharmaa kauan, nyt tein punaisen mökin valkoisilla ikkunalaudoilla. Terassi ja portaat on tummanharmaat edelleen.
Ai ettäs on nätti, harmi vaan kun on niin pienellä käytössä, kun on niin monta kesänviettopaikkaa. Sadesäällä läheinen kyläkoulun asunto pihasaunoineen, grillikatoksineen oiva
Vierailija kirjoitti:
Hahhhaaaahhhhaaaa!Siinähän olikin kätevästi pariovet😂😂
Ap. Kysäseppä koiralta kuinka se tekee kopistaan asuttavan.