En pysty enää rauhoittumaan. Oletko joskus ollut samassa tilanteessa ja päässyt siitä pois? Miten?
Olen jatkuvasti hälytystilassa/paniikissa. En pysty rauhoittumaan. Sydän hakkaa ja silmissä ja jopa suussa tuntuu painetta. Tunne alkaa kun aloitan minkä tahansa tehtävän koneella tai kotona. Työpäivän vedän tässä paniikkitilassa, mikä näkyy esim. silmien punehtumisena, eikä tunne lopu työpäivän päätteeksi. Olen kokeillut liikuntaa, rauhoituttumistehtäviä, kahvin vähentämistä ja alkoholin välttämistä ja ylimääräisten työtehtävien kassaamista. Mikään ei auta. Tarvitsen apua... Tietoa? Vinkkejä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua vaivaa AHNEUS. ole tyytyväinen siihen, mitä sinulla NYT On niin voit olla onnellinen. Lakkaa havittelemasta suuria, se vie tuhoon.
Kyllä. Olen kateellinen niille, joilla on omakotitalo ja kivat huonekalut ja lomamatkat ja mahdollisuus jättää perintöä lapsille. Haluaisin saman mun lapsille eli sikäli ahne. Täysin totta. Nytkin minun pitäisi itse asiassa tehdä töitä. Mutta halusin jutella vähän. ap
Onko sulla provikkapalkka vai mistä hötkyily?
Vierailija kirjoitti:
Itsehoidon kannalta tässä on ap:n oleellinen ongelma: "Olen kokeillut liikuntaa, rauhoituttumistehtäviä, kahvin vähentämistä ja alkoholin välttämistä ja ylimääräisten työtehtävien kassaamista" eli ap on oikeilla jäljillä, muttei vienyt mitään loppuun asti.
Ei riitä että kokeilet tai vähennät vaan sinun pitää ottaa rauhallinen kävely tai jooga ohjelmaan joka päivä. Lopeta kahvi ja alkoholi kokonaan, meditoi joka päivä jne. Tee niistä rutiinia, mikään ei auta jos vain vähän kokeilet.
Lisää magnesium-valmiste (ei magnesiumoksidia, koska se ei imeydy elimistöön) joka iltapalalle. Se väsyttää ja hyödyt elimistölle löytyy googlaamalla.
Piti muuten kirjoittaa "töiden kasaamisen vähentämistä".
Magnesium? Okei. En tunne asiaa. Paitsi urheilun puolelta, siis kramppien vähentäjänä. Tutkin tarkemmin. Kiitos vinkistä. ap
Sun lapsia ei muuten varmaan voisi vähempää aikuisena kiinnostaa millaiset huonekalut teillä oli tai jäikö perintöä. He tulee muistamaan miten olit heille läsnä ja millainen vanhempi olit.
KSM66 eli ashwagandha on mulla lievittänyt stressiä. Jos et uskalla sitä cbd-öljyä kokeilla niin nämä voi ottaa käyttöön. Toki myös unirytmi, töiden selkeä rajaaminen, ulkoilu, hyvä ruokavalio riittävine rasvoineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua vaivaa AHNEUS. ole tyytyväinen siihen, mitä sinulla NYT On niin voit olla onnellinen. Lakkaa havittelemasta suuria, se vie tuhoon.
Kyllä. Olen kateellinen niille, joilla on omakotitalo ja kivat huonekalut ja lomamatkat ja mahdollisuus jättää perintöä lapsille. Haluaisin saman mun lapsille eli sikäli ahne. Täysin totta. Nytkin minun pitäisi itse asiassa tehdä töitä. Mutta halusin jutella vähän. ap
Sun pitää valita: haluatko tuhota itsesi havittelemalla täysin turhia asioita, vai haluatko olla onnellinen. Tämän saastaiseen materialistisen maailman miellyttäminen vie tuhoon.
Eivät nämä kauniiden isojen talojen omistat näytä menneen tuhoon. Siinä ne aamulla lähtevät töihin ihan normaalisti. Eivät näytä tuhoutuneilta. :) Haravoivat pihoja, käyttävät koiraa ulkona ja sen sellaista. ap
Ulkoilu ja kannabis toimivat minulla. Meditaatiota yritän mutta se auttaa aika harvoin jos mieli käy kierroksilla. Palloilu ja lenkkeily, polkujuoksu toimii aina. Saan jotain järkevämpää tekemistä kuin mistä milloinkin ahdistuminen ha rasituksen jälkeen kroppa ja mieli rentoutuu.
Kannabis vapauttaa mielen ja pystyn nauramaan, huomaan myös kuinka typerien ja pienten asioiden olen antanut häiritä minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla provikkapalkka vai mistä hötkyily?
Olen vältellyt ammatin esiin tuomista mutta mitä enemmän tekee niin sitä enemmän saa. Ja töitä tehdään koneella. Semmoin työ. Ongelma on palkkioiden pienuus. Eli jos teen tavallisen työpäivän verran, on nettopalkka n. 1 000 e/kk. Välillä teen klo 6-23. Siitä pois perheen pakolliset kuviot. ap
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilu ja kannabis toimivat minulla. Meditaatiota yritän mutta se auttaa aika harvoin jos mieli käy kierroksilla. Palloilu ja lenkkeily, polkujuoksu toimii aina. Saan jotain järkevämpää tekemistä kuin mistä milloinkin ahdistuminen ha rasituksen jälkeen kroppa ja mieli rentoutuu.
Kannabis vapauttaa mielen ja pystyn nauramaan, huomaan myös kuinka typerien ja pienten asioiden olen antanut häiritä minua.
Kiitos. Jotain noista voisi kokeilla. :) ap
Itselläni tuohon tilaan on auttanut kiireiden vähentäminen, on hyvä osata joskus sanoa ihmisille myös ei. Lenkkeily ja raitista ilmaa. Lisännyt raudan ja D-vitamiinin saantia. Metsässä samoilu auttaa selventämään ajatuksia ja cbd-öljy auttanut unen saantiin. Oloni on jo paljon parempi vrt vuoden alkuun, kun pää ja kroppa olivat jatkuvassa hälytystilassa.
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsia ei muuten varmaan voisi vähempää aikuisena kiinnostaa millaiset huonekalut teillä oli tai jäikö perintöä. He tulee muistamaan miten olit heille läsnä ja millainen vanhempi olit.
Enpä tiedä. Itse olisin toivonut, että vanhemmat olisivat eläneet niin että olisin voinut saada hieman tukea pärjäämiseen. Siis kun verrataan siihen, mitä monet saavat omilta vanhemmiltaan. Ero on hiuma. ap.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tuohon tilaan on auttanut kiireiden vähentäminen, on hyvä osata joskus sanoa ihmisille myös ei. Lenkkeily ja raitista ilmaa. Lisännyt raudan ja D-vitamiinin saantia. Metsässä samoilu auttaa selventämään ajatuksia ja cbd-öljy auttanut unen saantiin. Oloni on jo paljon parempi vrt vuoden alkuun, kun pää ja kroppa olivat jatkuvassa hälytystilassa.
Toisen kerran jo tulee CBD-öljy esiin. Pitää tutkia. ap
Ns. naaDi-shodhana-praaNaayaama (naadi-shoodhana-praanaajaama) eli vuorosierainhengitys saattaisi olla yksi parhaista lääkkettömistä vaihtoehdoista. Yksi ohje netistä:
Vuorosierainhengitys
Vuorosierainhengitys eli Nadi Sodhana (kanavien puhdistus) aktivoi lepohermostoa, vähentää stressiä ja tasapainottaa aivopuoliskojen toimintaa. Jo muutama minuutti päivän päätteeksi tuo rauhallisen olon.
Ota hyvä istuma-asento. Voit istua normaalisti tuolilla tai lattialla risti-istunnassa. Aluksi kannattaa niistää nenä hyvin ja ”tuuskautella” ulos muutamia kertoja. (Jos käytät nenäkannua, voit tehdä puhdistuksen ennen hengitysharjoitusta.)
Rentouta kasvot ja ojenna selkä. Tuo oikea kätesi kasvojesi eteen ja tue oikea kyynerpääsi vasempaan kämmeneesi. Nimetön sormi on toisella sieraimella ja peukalo toisella. Aloita sulkemalla vasen sierain ja hengittämällä sisään oikealta – Sulje molemmat sieraimet – Hengitä ulos vasemmalta. Anna keuhkojen hitaasti tyhjentyä kokonaan. Seuraavaksi aloita sama, mutta käänteisesti hengittämällä hitaasti sisään vasemmalta – Sulje molemmat sieraimet – Hengitä ulos oikealta. Tämä on yksi kierros.
Jatka näin 5-10 kierroksen ajan, jonka jälkeen vapauta ja tunne hengitys molemmista sieraimista. Harjoitus valmistaa mieltä hyvin meditaatioon, joten voit kokeilla istua hetken silmät kiinni ja kädet sylissä Nadi Sodhanan jälkeen. Tarkkaile uudenlaista tilavuutta kasvoilla.
Lyhyillä videoilla näytän kaksi eri tapaa pitää sormia. Itse pidän etusormen ja keskisormen rauhoittavasta tunteesta otsan keskipisteellä, mutta jos sormet eivät asetu luontevasti, voit käyttää etusormea ja peukaloa sieraimilla kuten jälkimmäisessä esimerkissä.
saankhya kirjoitti:
Ns. naaDi-shodhana-praaNaayaama (naadi-shoodhana-praanaajaama) eli vuorosierainhengitys saattaisi olla yksi parhaista lääkkettömistä vaihtoehdoista. Yksi ohje netistä:
Vuorosierainhengitys
Vuorosierainhengitys eli Nadi Sodhana (kanavien puhdistus) aktivoi lepohermostoa, vähentää stressiä ja tasapainottaa aivopuoliskojen toimintaa. Jo muutama minuutti päivän päätteeksi tuo rauhallisen olon.
Ota hyvä istuma-asento. Voit istua normaalisti tuolilla tai lattialla risti-istunnassa. Aluksi kannattaa niistää nenä hyvin ja ”tuuskautella” ulos muutamia kertoja. (Jos käytät nenäkannua, voit tehdä puhdistuksen ennen hengitysharjoitusta.)
Rentouta kasvot ja ojenna selkä. Tuo oikea kätesi kasvojesi eteen ja tue oikea kyynerpääsi vasempaan kämmeneesi. Nimetön sormi on toisella sieraimella ja peukalo toisella. Aloita sulkemalla vasen sierain ja hengittämällä sisään oikealta – Sulje molemmat sieraimet – Hengitä ulos vasemmalta. Anna keuhkojen hitaasti tyhjentyä kokonaan. Seuraavaksi aloita sama, mutta käänteisesti hengittämällä hitaasti sisään vasemmalta – Sulje molemmat sieraimet – Hengitä ulos oikealta. Tämä on yksi kierros.
Jatka näin 5-10 kierroksen ajan, jonka jälkeen vapauta ja tunne hengitys molemmista sieraimista. Harjoitus valmistaa mieltä hyvin meditaatioon, joten voit kokeilla istua hetken silmät kiinni ja kädet sylissä Nadi Sodhanan jälkeen. Tarkkaile uudenlaista tilavuutta kasvoilla.
Lyhyillä videoilla näytän kaksi eri tapaa pitää sormia. Itse pidän etusormen ja keskisormen rauhoittavasta tunteesta otsan keskipisteellä, mutta jos sormet eivät asetu luontevasti, voit käyttää etusormea ja peukaloa sieraimilla kuten jälkimmäisessä esimerkissä.
No johan. :) Kokeilen. Ensimmäisenä mieleen tulee, että tämä perustuu mindfullnessiin eli että keskitytään aistimuksiin pään sisällä pyörivän ahdistuskelan sijaan. Vai onko tälle annettu jokin muu peruste miksi auttaa? ap
Oletko ap käynyt koska viimeksi lääkärissä?
Toi sun ahdistus kun ei välttämättä ole pelkkää ahdistusta enää.
Voi olla verenpainetautia tai jotain rytmihäiriötä. En halua pelotella, vaan sanoa että olisi tärkeää että saisit oikeasti apua eikä apu keskittyisi pelkästään oireiden hoitoon.
Pitkäaikainen stressikin sairastuttaa ja muut sairaudet helposti laitetaan stressin tms piikkiin.
Töiden vähentäminenkin on paikallaan koska nyt sä kulutat itseäsi loppuun joka lopulta johtaa siihen työkyvyttömyyteen.
Sulla voi olla vaikka kilpirauhasen liikatoiminta. Kannattaa mennä ensimmäiseksi lääkärille ja selvittää, että terveys on kaikin puolin ok.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap käynyt koska viimeksi lääkärissä?
Toi sun ahdistus kun ei välttämättä ole pelkkää ahdistusta enää.Voi olla verenpainetautia tai jotain rytmihäiriötä. En halua pelotella, vaan sanoa että olisi tärkeää että saisit oikeasti apua eikä apu keskittyisi pelkästään oireiden hoitoon.
Pitkäaikainen stressikin sairastuttaa ja muut sairaudet helposti laitetaan stressin tms piikkiin.
Töiden vähentäminenkin on paikallaan koska nyt sä kulutat itseäsi loppuun joka lopulta johtaa siihen työkyvyttömyyteen.
Joo, käyn keskustelemassa. Lääkärintarkastusta ei kyllä ole tehty. Pitää varmaan pyytää. ap
Vierailija kirjoitti:
Sulla voi olla vaikka kilpirauhasen liikatoiminta. Kannattaa mennä ensimmäiseksi lääkärille ja selvittää, että terveys on kaikin puolin ok.
Kilpirauhasen haluaisin itsekin testauttaa. Lääkäri määräsi vain keskusteluapua ja jotain masennuslääkettä, jota en ottanut. Keskusteluissa käyn.
Itse olen hyvin järjestelmällinen ihminen. Koti siisti, lasten vaatteet hommataan heti, kun uudet tulee.
Korona on vaikuttanut samalla tavalla ja nyt sota teki lisää kierroksia.
Kävin lääkärissä ja hän totesi asian hyvin nopeasti. Liikaa negatiivista lähellä
Itse asiassa en ole enää lainkaan besserwisser tai pätijä. Nuorempana minussa oli hieman sellaista vikaa. Teen vain työt tosi hyvin.
Turvaton olo on jatkuvasti. Siis taloudellinen turvattomuus. Se pysyy ja menee pahemmaksi aina kun katselen vaikka ihmisten taloja ja pihoja kun kävelen jossain. Mitä nämä ihmiset tekevät työkseen? Mitä minun olisi pitänyt opiskella että olisin nyt samassa? Jne.