Hintojen nousu alkoi hirvittää myös keskituloisia, nyt säästetään autoilusta, lomista ja saunomisesta
https://yle.fi/uutiset/3-12421690
Alkaa hintojen nousu olla jo sitä tasoa, että jopa yksikin auto alkaa olla luksusta tavallisessakin perheessä. Ja tää kylmä kevätkin verottaa lämmityskustannuksia, kun vielä täytyy koti jollain keinoin lämpimänä pitää.
Onneksi meillä on takka millä lämmittää, ja puilla lämpiävä sauna, mutta kohtahan sitä pitäs taas varastoon hankkia uus puulasti ja sekin maksaa. Kaikki maksaa, vaikka kuinka säästeliäästi yrittäs elää. 😕
Kommentit (224)
Meillä minun piti lopettaa harrastukseni että nainen voi jatkaa normaalia toimintaa että rahat riittää hänen harrastukseen eli shoppailuun. Itsellä alkaa vaan pinna kiristymään että nainen saa kohta etsiä oman asunnon
Vierailija kirjoitti:
No keskituloisiinhan tämä eniten juuri iskee. Köyhät on tottuneet köyhäilemään, vähä raha on aina mennyt perustarpeisiin, ei useinkaan ole lapsia, ei kalliita harrastuksia, mökkejä jne. Paljon isompi isku on (velka)kulisseja pystyssä kannatteleville volvofarmari ja Mallorcalle kahdesti vuodessa ja kultainen noutaja -porukoillle.
Mulla on nuo kaikki muttei velkaa 😄
Puuta täytyy ensi talvea varten kaataa ja pilkkoa, voi tulla kylmä koska vaihdoimme vesi-ilma-lämpöpumppuun ja sähkölaskut oli kalleimillaan viime talvena vajaa 500kuussa. Sähköt siis nousi, koska koje yksistään ei riitä taloa lämmittään ja tietyssä asteessa vetäisee sähköt päälle kun pumpun teho ei riitä. Vanha kunnon öljylämmitys olisi kannattanut pitää.
Vierailija kirjoitti:
Puuta täytyy ensi talvea varten kaataa ja pilkkoa, voi tulla kylmä koska vaihdoimme vesi-ilma-lämpöpumppuun ja sähkölaskut oli kalleimillaan viime talvena vajaa 500kuussa. Sähköt siis nousi, koska koje yksistään ei riitä taloa lämmittään ja tietyssä asteessa vetäisee sähköt päälle kun pumpun teho ei riitä. Vanha kunnon öljylämmitys olisi kannattanut pitää.
Itse en ole välitä ilmasohippien kitinästä ja pysyn öljyssä. Mieluummin saastutan kuin maksan itseni vararikkoon
Vierailija kirjoitti:
Maalämpö toimii kuten pitää eli ihan sama mikä pakkanen, hyvin skulaa. Köyhä säästää väärässä paikassa ja ostaa jokusen tonnin halvemman vesi-ilma-lämpöpumpun, joka ei riitä kovilla pakkasilla yksinään.
Mikä kukin on keskituloinen?Meillä ainakin ilmeisesti kuulutaan niihin huononpi tuloisiin koska aina miettinyt millä voitaisiin säästää.
Hyvä vaan, että keskiluokka joutuu karsimaan turhaa kulutusta. Maapallo kiittää. Vielä kun kaiken turhan krääsänkin hinta nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minun piti lopettaa harrastukseni että nainen voi jatkaa normaalia toimintaa että rahat riittää hänen harrastukseen eli shoppailuun. Itsellä alkaa vaan pinna kiristymään että nainen saa kohta etsiä oman asunnon
No jos vaikka opettelisit avaamaan suusi ja sanoisit hänelle että turha shoppailu ei ehkä ole ihan parasta toimintaa tällä hetkellä kun rahat tuppaa loppumaan kesken. Ihan turhaan itseksesi höyryät, ei se nainen oo mikään ajatustenlukija.
Musta on ihan hyvä että matkustelu loppuu. Työmatkat on tietysti tehtävä, se on eri juttu, mutta lomamatkailu on ihan turhaa. Suomi on kesällä kaunis, täällä kelpaa lomailla vaikka polkupyöräillen. Luonto kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos vaikka opettelisit avaamaan suusi ja sanoisit hänelle että turha shoppailu ei ehkä ole ihan parasta toimintaa tällä hetkellä kun rahat tuppaa loppumaan kesken. Ihan turhaan itseksesi höyryät, ei se nainen oo mikään ajatustenlukija.
Olen sanonut jo monta kertaa ja en jaksa enää sitä riitelyä kuinka shoppailu on hänen harrastus ja ainoa rentoutus keino. Joten älä ala heti syyttämään kun et tiedä asiasta mitään
Lopetin suomalaisten tuotteiden suosimisen siinä vaiheessa kun yrittäjät ja kauppiaat alkoivat kostamaan syyttömille suomalaisille koronasta johtuvat voittojen laskemisen ja venäläisten tekemiset
luulis ettei enää niin useasti lämmitetä sähkösaunaa, eikä ajella turhia ajoja
Me köyhät voitaisiin alkaa pitämään rahansäästökursseja keskituloisille pientä maksua vastaan....
Vierailija kirjoitti:
Me köyhät voitaisiin alkaa pitämään rahansäästökursseja keskituloisille pientä maksua vastaan....
Ei kiitos, ostan ennemmin laadukasta ruokaa kuin muoti juttuja ja ulkonäkö asioita
Vierailija kirjoitti:
Joo, meidänkin kulut ovat nousseet 26e/kk.
Mun pelkät työmatkakustannukset on noussu 170e/kk.
Olen itse kyllä miettinyt, että suomalainen keskiluokkaisuus onkin jo mennyt liian pitkälle. Ihan todella jos alkaa miettimään, niin monilla on aika hienot kodit, sisustetaan, osalla on mökki, on kaksi autoa, lapset harrastaa jääkiekkoa ja taitoluistelua, käydään talvella laskettelemassa ja kesällä Kreikassa, pukeudutaan Haglöfsiin, toisella vanhemmista on sekä sähköpyörä että maastopyörä jne.
Tästä elintasosta onkin varaa pudottaa. '
Mutta joo, ymmärrän tietysti, että hintojen nousu harmittaa eniten meitä alempaa keskiluokkaa olevia. Meiltä tavallaan viedään se mahdollisuus nousta ylempään keskiluokkaan. Ja köyhiä harmittaa vieläkin enemmän.
Jotenkin käsittämättömiä nämä ihmisten jakamat neuvot tyyliä "jätä se yks tuoppi ostamatta". Tällaisia laajoja, raketinomaisia hintojen nousuja ei enää kompensoida tuosta vaan muutamilla pienillä säädöillä, etenkään kun valtaosa kansasta ei muutenkaan elä erityisen leveästi.
Ja valtio ei tule mitenkään vastaan, mutta verorahat kelpaavat kyllä - esimeriksi lähetettäväksi italialaisten kylppäriremontteihin.
Sen vielä kestäisin, että ruoan ja bensan hinta nousee, niihin pystyy jossain määrin vaikuttamaan tekemällä enemmän itse tai siirtymällä halvempiin tuotteisiin ja ajamalla vain välttämättömät ajot. Mutta kun samalla myös korot nousee kovaa vauhtia. Tällä hetkellä ei vielä hätää, mutta parin vuoden päästä ollaan varmasti jo oli 2% lukemissa, joka tarkoittaa vähintään useamman satasen lisäkuluja kuukausitasolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei eilen ollut että se vasemmiston eduskuntaan järkkäämä somali olisi ajellut parissa kuussa 6 tonnin edestä takseilla. Tollasista julkisen tuhlaamisesta johtuu suomen hintataso joka on veroa.
Turvallisuus syistä, ensimmäinen edustaja jolle oli ohjattu asioista vastaavien taholta. Eipä sanottu mitään toisesta jonka kulut 20€ vähemmän, huvinvuoksi.
Ei varmaankaan, mutta kaikki ei pääse toimeentulon piiriin ja ajautuu tähän kierteeseen.
Se vaikka olisi maksettukin asunto niin ei sitä noin vaan muuteta rahaksi ja laskut ajoissa maksuun.
Tuo, maksut kun alkaa meneen ulosottoon on aika nopeata toimintaa perintätoimistoilta.
Ei ole vielä kokemusta, mutta se käy nopeasti sen tiedän.