Ärsyttääkö alinopeutta ajavat"kuskit"liikenteessä?
Kyllä! Aiheuttavat alinopeudellaan jatkuvia vaaratilanteita!
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän häiritsee mielenosoitukset ajonopeuteni suhteen.
Lähelle reilun kilometrin mittaiselle kadulle tuli jokin aika sitten 30 km/h rajoitus. Olen alkanut sillä ajaa sitten tismalleen sitä vakionopudensäätimen avulla. Ensimmäisten valojen vilkuttelun ja ohittelun jälkeen olen päättänyt, että ajan sen aina tasan 30 km/h mittarissa vaikka mikä olisi. Aina on jono perässä kadun toisessa päässä, mutta minkäs teet, kun säännöt sanoo.
Missä autossa saa vakionopeudensäätimen säädettyä kolmeenkymppiin? Kaikissa meidän autoissa alin asetettavissa oleva nopeus on 40 km/h.
Onnistuu ainakin uudessa Nissanissani ja myös käytän sitä.
Tampereella suurin osa ajaa kaikilla rajoitusalueilla oikeaa nopeutta 10-15km/h alle rajoituksen. Erityisesti 60 alueilla. Toinen on että eivät osaa ryhmittyä risteyksissä, olen tänä vuonna nähnyt yhden auton ryhmittyvän vasempaan laitaan kääntyessään vasemmalle josta päättelin että on muualta kotoisin. Kaikki muut ryhmittyvät oikealle kääntyessä vasempaan laitaan ja vasemmalle kääntyessä oikeaan laitaan. Ja yleensäkin jos käännytään johonkin niin lähes kaikki tekevät semmoisen "vastakoukkauksen", jos kääntyvät oikealle niin auto koukkaa ensin vasempaan laitaan ja sitten kääntyy oikealle ja päinvastoin. Kiinnostaisi tietää mitä tampereen autokouluissa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään.
Ärsyttää, varsinkin jos ruuhka-aikana madellaan. Kun kesäkelit, tienpinta kunnossa, niin en ymmärrä, että ajellaan esim.80 alueella 60km/h. Perään kertyy jonoja, sitten alkaa ohittelut ja siinä kohtaa nousee onnettomuusriskit.
Jos oma ajotaito mietityttää, niin ei ehkä kannata sitten edes ajella tai sitten on syytä seurailla taustapeilistä, kuinka paljon perässä on porukkaa, että voi niitä päästää ohitseen poikkeamalla vaikka bussipysäkille.
Sen lisäksi nämä köröttelijät tekevät monesti ohitustilanteessa niin, että nostavat siinä kohtaa sitä omaa nopeuttaan, joten ohitustilanteesta tulee entistä vaarallisempi.
Enemmän kyllä nykyään ärsyttää perässäroikkujat. Mikä kumma siinä on, että edellä ajava auto on pakonomaisesti saatava kiinni, vaikka se edellä ajava ajaisi jopa ylinopeutta. Tie on tyhjä eikä vastaan tule ketään, niin roikutaan vaan peräpuskurissa. Itse ajelin kerran noin 90 kasikympin alueella, pitkä suora. Takana tuleva saavutti ja oletin sen ajavan ohi. No, sinne perään jäi notkumaan. Itselläni ei ollut kiire mihinkään, joten hiljensin vauhtia. 80, 70 ja lopuksi mentiin kuuttakymppiä. Siellä tämä onnellinen vaan roikkui perässä, ei aikomustakaan ohittaa.
Joten kertokaa ihmeessä te, jotka tätä harrastatte (tällä palstallakin on sellaisia satavarmasti), että miksi ihmeessä? Kuinka nopeasti ajattelette äkkijarrutustilanteessa autonne pysähtyvän ilman, että ajatte toisen perään? Mitä jos liukkaalla tai sohjossa edellä ajava menettää autonsa hallinnan, miten väistätte?
Vierailija kirjoitti:
Tampereella suurin osa ajaa kaikilla rajoitusalueilla oikeaa nopeutta 10-15km/h alle rajoituksen. Erityisesti 60 alueilla. Toinen on että eivät osaa ryhmittyä risteyksissä, olen tänä vuonna nähnyt yhden auton ryhmittyvän vasempaan laitaan kääntyessään vasemmalle josta päättelin että on muualta kotoisin. Kaikki muut ryhmittyvät oikealle kääntyessä vasempaan laitaan ja vasemmalle kääntyessä oikeaan laitaan. Ja yleensäkin jos käännytään johonkin niin lähes kaikki tekevät semmoisen "vastakoukkauksen", jos kääntyvät oikealle niin auto koukkaa ensin vasempaan laitaan ja sitten kääntyy oikealle ja päinvastoin. Kiinnostaisi tietää mitä tampereen autokouluissa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään.
Hei, täällä Seinäjoella sama! Näitä koukkauksia näkee päivittäin. Kerran yhdessä valoristeyksessä oikealle kääntyvä koukkasi niin reilusti, että oli kyllä senteistä kiinni, ettei kolauttanut viereisellä kaistalla suoraan menevän kylkeen.
Itse olin kerran ajaa yhden päälle, kun olin menossa suoraan, edellä ajava vaihtoi vasemmalle kaistalle ja vilkutti kääntyvänsä risteyksessä vasemmalle ja samassa koukkasi suoraan minun eteeni ennen vasemmalle käännöstä. Tuli siihen täysin suoraan menevien kaistalle siis. Jollei itselle olisi siinä kohtaa tullut joku etiäinen, että jotain tapahtuu, olisin rysäyttänyt päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, varsinkin jos ruuhka-aikana madellaan. Kun kesäkelit, tienpinta kunnossa, niin en ymmärrä, että ajellaan esim.80 alueella 60km/h. Perään kertyy jonoja, sitten alkaa ohittelut ja siinä kohtaa nousee onnettomuusriskit.
Jos oma ajotaito mietityttää, niin ei ehkä kannata sitten edes ajella tai sitten on syytä seurailla taustapeilistä, kuinka paljon perässä on porukkaa, että voi niitä päästää ohitseen poikkeamalla vaikka bussipysäkille.
Sen lisäksi nämä köröttelijät tekevät monesti ohitustilanteessa niin, että nostavat siinä kohtaa sitä omaa nopeuttaan, joten ohitustilanteesta tulee entistä vaarallisempi.
Enemmän kyllä nykyään ärsyttää perässäroikkujat. Mikä kumma siinä on, että edellä ajava auto on pakonomaisesti saatava kiinni, vaikka se edellä ajava ajaisi jopa ylinopeutta. Tie on tyhjä eikä vastaan tule ketään, niin roikutaan vaan peräpuskurissa. Itse ajelin kerran noin 90 kasikympin alueella, pitkä suora. Takana tuleva saavutti ja oletin sen ajavan ohi. No, sinne perään jäi notkumaan. Itselläni ei ollut kiire mihinkään, joten hiljensin vauhtia. 80, 70 ja lopuksi mentiin kuuttakymppiä. Siellä tämä onnellinen vaan roikkui perässä, ei aikomustakaan ohittaa.
Joten kertokaa ihmeessä te, jotka tätä harrastatte (tällä palstallakin on sellaisia satavarmasti), että miksi ihmeessä? Kuinka nopeasti ajattelette äkkijarrutustilanteessa autonne pysähtyvän ilman, että ajatte toisen perään? Mitä jos liukkaalla tai sohjossa edellä ajava menettää autonsa hallinnan, miten väistätte?
Usein näkee että maantiellä mennään 10-20km/h alle rajoituksen ja jopa jarrutellaan kun joku tulee vastaan(!), mutta kun tulee ohituskaista niin musta savu vaan pölähtää pakoputkesta kun sillä kohtaa se kaasupoljin löytyykin yllättäen eikä takana olevaa jonoa päästetä ohi, parhaimmillaan olen joutunut kiihdyttämään yli 150km/h vauhtiin että pääsee semmoisesta vajaaälyisestä ohi. Itse myös inhoan takana roikkujia, ohituskaistoilla jopa hidastan jos on nopeampia takana että pääsevät ohi ja kun ajelin matkailuautolla tein pysähdyksiä bussipysäkeillä kun alkoi olla useampi auto takana. Annan myös aina ohitusmerkin perässätulijalle jos on hyvä paikka mennä ohi.
Yks pahin kuski loistoautolla ajoi ohi , kaasutti kuin piru ja näytti keskisormea. Rajoitus oli 40 km tunnissa. Kohta ottikin poliisi kiinni.Tarkastus ja varma kortin menetys!
Vierailija kirjoitti:
Näiltä persiissä roikkujilta on peruskoulun fysiikan tunnit jääneet suorittamatta.
Ei ymmärrys kerro että vaikka autojen väli olisi 200 metriä tai 1 metri niin nopeus on sama.
Toistanko?
Nopeus on todellakin sama kuin sillä edellä ajavalla.
Ja siis myös etenemä elikkä maanopeus on täysin sama.
Vierailija kirjoitti:
[
Näiltä persiissä roikkujilta on peruskoulun fysiikan tunnit jääneet suorittamatta.
Ei ymmärrys kerro että vaikka autojen väli olisi 200 metriä tai 1 metri niin nopeus on sama.
Toistanko?
Nopeus on todellakin sama kuin sillä edellä ajavalla.
Ja siis myös etenemä elikkä maanopeus on täysin sama.
Hitaasti kiihdyttävät ärsyttävät myös, paljon taloudellisempaa on kiihdyttää ripeästi tavoitenopeuteen ja sitten vakkari päälle.
Vierailija kirjoitti:
Paristoteles kirjoitti:
Useinmiten kai ei ole kyse tahallisesta "köröttelystä" vaan siitä että autojen nopeusmittarit näyttävät väärin. Ajetaan "100 km/h", kun sitä se mittari näyttää, todellisuudessa nopeus on 88 tjsp.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi useimmat autojen valmistajat tekevät näin. Mittarit kun olisi tehtävissä hyvinkin tarkaksi, kuten esimerkiksi omassa jenkissäni on.
Toisaalta ihmettelen etteivät ihmiset ota selvää omasta autostaan. Lähes kaikilla on nykyään älypuhelimen muodossa GPS jolla todellisen nopeuden voisi tarkistaa muutamassa sekunnissa.
Ja nopeusnäyttöjäkin on monin paikoin. Ne on tarkoitettu autoilijoille kaikin tavoin hyödynnettäviksi.
Milloin sä olet viimeksi ajanut tuolla liikenteessä? =DD
https://yle.fi/uutiset/3-5362412
Ja kyllä, pari taitaa vielä olla pystyssä jossain, mutta ei nekään taida enää toimia.
Kyllä ne ärsyttää, ei siitä pääse mihinkään.
Käsitettä "Alinopeus" ei tiettävästi ole lainsäädännössä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Olen itse ajanut alinopeutta kun toin koiraa leikkauksesta kotiin, varsinkin liittymien kurvit otin todella rauhallisesti ettei koira heilu häkissään liikaa.
Ajattelen aina että hitaampaan ajoon on hyvä syy enkä painosta ja roiku puskurissa. Pidän turvavälin ja ohitan reippaasti kun pystyn.
Juuri näin!
Hitaaseen ajoon on useimmiten kelpo syy ja toisekseen hitaasti ajaminen on sallittu. Turha kenenkään on urputtaa "alinopeudesta" koska sellaista ei edes ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ärsyttää se kun kameran kohdalla vauhti pudotetaan yllättäen kahdeksankympin alueella kuuteenkymppiin. En tiedä tapahtuuko joillain se vaan automaattisesti, että hui saa*eli, KAMERA!, vaikka ihan nopeusrajoitusten mukaan ajellut siihen asti.
Toinen on se, kun yrität päästä mäntistä ohi niin kummasti alkaa kaasua löytymään.
Kaikkein herkullisimpia tilanteita ovat sellaiset kun Audi-/Bemari- tai vastaava kuski huitaisee ohi juuri ennen valvontakameraa ja sitten kameran huomatessaan tekee äkkijarrutuksen. Muutamia kertoja on ehtinyt välähtääkin. Noista tilanteista vaikka vähän maksaisi ;)
Paristoteles kirjoitti:
Useinmiten kai ei ole kyse tahallisesta "köröttelystä" vaan siitä että autojen nopeusmittarit näyttävät väärin. Ajetaan "100 km/h", kun sitä se mittari näyttää, todellisuudessa nopeus on 88
Mitä käytännön merkitystä kirjoittaja arvelee olevan sillä sillä ajetaanko 88 vai 100 km/h ?
Totta kai autojen mittarivirhe on aina noin päin. Muutenhan kirjoittajan kaltaiset olisivat laumoittain syyttämässä valmistajaa jokaisen sakon saatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on virallisesti alinopeutta esim 100km/h alueella? Ei mikään kaaharin joku jo-90km/h-on-huomattava-alinopeus-önnönnöö vaan sellainen mistä poliisi pysäyttäisi ja huomauttaisi?
Tuli nyt vaan mieleen tästä keskustelusta, että puhuuko toiset aidasta ja toiset seipäästä.
Virallista alinopeutta ei ole olemassakaan. Termi majailee vain kaahailijoiden kiehuvissa päänupeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin,onhan erikuntoisia ajajia,siis ajokuntoisia,muttei täysillä nasta laudassa kokoajan-kuntoisia. Ja kai niilläki on oikeus kulkea, vai miten on?
Totuus on, että sääntöjen puitteissa se bemarilla kovaa ajava voi olla turvallisempi, kuin skodalla 20 tai 30 km hitaammin ajava.
Toki voi, mutta ei vain käytännössä ole.
Ei, verrattuna itsekkäisiin ylinopeutta ajaviin k*päihin. Tiedä sitten mikä autoilussa tuo ihmisissä pahimmat puolet esiin. Olen siirtynyt kokonaan joukkoliikenteeseen, koska muuten vetäisin turpaan näitä muista välinpitämättömiä kaahailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän itseäni ärsyttää ylinopeutta kaahaavat k*sipäät, jotka aiheuttavat vaaratilanteita myös kaikille muille. Luulevat ilmeisesti olevansa niin erinomaisia kuskeja, että heillä on varaa kaahailla. Mutta eivät ole.
Tästä tulikin mieleen, että miten määrittelisitte kaaharin?
Jokainen vähäistäkin ylinopeutta ajava? 10/20/30km/h ylinopeutta ajava, vai esim. 50km/h ylinopeus tekee kaaharin?
Laitelkaas mielipidettä.
Kaahari on sellainen, joka ajaa lujempaa kuin on sallittua.
Jos ajosuoritus ei ole arvosteltavissa niin esim. tällaisilla foorumeilla kaaharin tunnistaa vaikkapa siitä että vihjaillaan automerkkeihin ja/tai auton suorituskykyyn. Termin "alinopeus" käyttö on myös aika varma merkki.
Ja nopeusnäyttöjäkin on monin paikoin. Ne on tarkoitettu autoilijoille kaikin tavoin hyödynnettäviksi.