Kolesteroli 5.6 mml - lääkäri ehdotti statiineja
Eli joo ideaali on 5 mml mutta 5-6 mml on hyvä.
HDL oli 0.9 mml kun suositus on 1 mml tai yli ja LDL oli sitten 4.7 mml.
Trigyt 2.03 (paastoarvo).
En nyt oikeen osaa sanoa tuosta kolesterooli lääkityksestä.
Siis tutkimusten mukaan määrä x sairastuu sydäntautiin, mutta mitkähän lienee tutkimukseen osallistuneiden arvot?
En polta (ehkä pari kertaa vuodessa jos erityinen syy), en pahemmin juo (voi mennä viikkoja ns, kuivilla) harrastan liikuntaa 3 - 6 tuntia viikko (tosin korona-aikana vähän huonommin, pääsemässä ruotuun). Ylipainoa on, mutta korona-ajan liikkumattomuuskin vaikutti hiukan. Ikää 51.
Mielipiteitä?
Kommentit (157)
Ennen hoitoa veren kolesteroli tulisi mitata vähintään kahdesti, jotta hoitoratkaisu voi perustua luotettaviin tuloksiin. Hoidon valintaan vaikuttavat kolesteroliarvo ja samanaikaiset muut valtimotaudin riskitekijät. Kolesterolin aiheuttamaa riskiä ja kokonaisriskiä voi arvioida riskilaskurilla.
Hoidon yleisenä tavoitteena on saada kokonaiskolesterolin arvo alle 5 mmol:n/l (paha LDL-kolesteroli alle 3,0). Kolesterolin haitallisuus kuitenkin riippuu muista verisuonten riskitekijöistä (tupakointi, verenpaine, vähäinen liikunta). Niiden puuttuessa arvon 5.0 lievä ylittyminen on monilla muuten terveillä haitaton, varsinkin jos hyvän HDL-kolesterolin arvo on hyvä.
Jos terveellä ihmisellä ei ole muita riskitekijöitä, ja kolesteroliarvo on 5,06,4 mmol/l (LDL-kolesteroli 3,04,9), voidaan alussa tyytyä ruokavalion muutoksiin ja seurata tilannetta rauhassa, koska valtimotaudin riski ei ole paljoa suurentunut (ks. Riskilaskuri: sydäninfarkti ja aivohalvaus). Uusi mittaus 36 kuukauden kuluttua kertoo, kuinka hyvin ruokavalio on tehonnut.
en ottaisi lääkitystä noilla arvoilla. Avocadoa, pähkinöitä ja kalaa ( jos niitä vaan voi syödä) lisää ruokavalioon, niin saa hyvää kolesterolia lisää. Sitten vähän kokeilua alenisiko paha kolesteroli, jos muuta rasvan määrää vähentää. Itse jätin esmi. jäätelön kokonaan pois, ja mulla vaikutti niiden syönti( ilmeisesti tuli reilusti syötyä aiemmin).
Itsellä vastaava tilanne, paitsi vähän korkeampi kokonaiskolesteroli (6). Lääkäri sanoi, että ei tarvitse aloittaa lääkettä vaan koitetaan laskea sitä elämäntapamuutoksilla. Olen pudottanut painoa, mutta en tiedä vielä onko sillä ollut vaikutusta kolesteroliin. Uskon, että on.
Minulla on tuo kole 6,7 enkä ole ottanut lääkitystä.
Ei lääkäri sitä lääkitystä pakota, suosittelee vain,
Kuuluu hänen toimeenkuvaansa, hoitaa kohonnut kolesteroli.
Vanhemmilla naisilla korkeaahko kolesteroli ei ole itsenäinen SVT-taudin riskitekijä. Arvon pitää olla selvästi koholla, esim 9-10, ennen kuin lääkitys kannattaa aloittaa. Kolesterolilääkkeet eivät ole ongelmattomia vaan monella puhkeaa diabetes ja luukato.
Lääkärin tulee merkitä potilastietoihin, että ehdotettu lääkitys kohonneeseen kolesteroli arvoon.
Ja että potilas ei toistaiseksi halunnut lääkitystä.
Ne labratuloksethan näkyvät Oma kanta osiossa.
Jos sitten jotain sattuu tuon takia, niin lääkäri on turvannut selustansa, että lääkitystä on ehdotettu.
Ja tuossa kolesterolissahan on kaksi arvoa, hyvä ja huono kolesteroli.
Vaihda maitotuotteet rasvattomiin ja kinkku ja makkarat kalkkunaan ja rasva n. 60 prosenttiseen kasvisrasvaan. Lisää oliiviöljyä ruokaan. Jo noilla pääsee tosi hyvään vauhtiin, mutta ei takaa, että statiineja ei tarvita.
6.1 ja himourheilija mistä johtuu noin korkea kole?
Mulla perinnöllisenä korkea kolesteroli (FH) eikä mullekaan ole lääkitystä aloitettu kun elämäntavoilla saanut kaikesta huolimatta pidettyä 6,2ssa. Lääkäri sanonut, että vasta kun lähelle 8, lääkitys nousee keskusteluun Oletkohan ymmärtänyt jotain väärin?
Mulla 7,4 ei statiineja.
Geeniperitty, hormoniperäinen sukurasite. Koska olen normaalipainoinen, verenpaine alhainen, en tupakoi tms ei ole tarvetta. Ruokavalio on kunnossa, ei vaikuta kolesterolin määrään.
Riippuu muista riskitekijöistä. Itse en aloittaisi. Painoa kannattaa pudottaa ja karsia kovia rasvoja ja korvata ne pehmeillä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu muista riskitekijöistä. Itse en aloittaisi. Painoa kannattaa pudottaa ja karsia kovia rasvoja ja korvata ne pehmeillä.
Ei "kovat" rasvat huononna kolesterolia. Sen tekevät margariinit ja siemenöljyt.
Kole koholla > verenpaine alhaalla
Kole alhainen > verenpaine koholla
|
|
Voiko perinnöllisessä muodossa olla tällaista ilmiötä, tietääkö joku?
Ap: lla tais muuten olla hyvä kole alhainen ja huono kole korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Kole koholla > verenpaine alhaalla
Kole alhainen > verenpaine koholla
|
|
Voiko perinnöllisessä muodossa olla tällaista ilmiötä, tietääkö joku?Ap: lla tais muuten olla hyvä kole alhainen ja huono kole korkealla.
En tiedä liittyykö yhteen mutta mulla kole korkea, vp 100/55
11
Vaikka korkea ldl,mietipä tutkijoiden puheita.Normaaliksi kolesteroliksi määritellään taso joka EI OLE MAHDOLLINEN.Oikea keino on estää kolesterolin hapettumista antioksidanteilla,päihteettömyydellä ja painonhallinnalla.Esim. E-vitamiini+seleeni yhdistelmänä on eläinkokeissa estänyt tehokkaasti kolesterolin hapettumisen suonenseinämiin.On testattu kauan myös hivenainelääkärien potilailla,useimmilla toimii.
Vierailija kirjoitti:
Rasvoja ei tarvitse erikseen lisätä tai korvata, niitä saat ruokavaliosta väkisin enemmän kuin tarvitset. Karsiminen voi olla tarpeen, jos ruokailutottumukset ovat täysin poskellaan. Levite leivän päällä on yksinkertaisesti terveysnäkökulmasta tarpeeton ainesosa. Siinä leivässä itsessään sentään on kuituja, jos se on oikein valittu.
Mulla perinnöllisesti korkea kolesteroli, eli mitkään määrät kaurapuuroa ja kasvissyöntikään ei laskeneet arvoja kuin kosmeettisesti. Aloitin siis statiinit suunnilleen noilla arvoilla, ja hyvin pienellä annoksella kolesteroli laski kolmen tuntumaan. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut, niin kuin ei pienillä annoksilla yleensä olekaan, minä olen tyytyväinen. Mut toki jos elintavoilla muutosta saa aikaan, niin siitä kannattaa aloittaa.
TE syötte mutagenisoitua roskaa kasvisöljyissä eli rypsi ja rapsi
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00013