Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin keväällä peräpukamaleikkauksessa. Sen plussat ja miinukset.

Vierailija
09.10.2006 |

Plussia on paljon: kipu loppui, hygieniaongelmat poistuivat (voin käyttää jopa vessapaperia), verenvuoto loppui. Kaikenkaikkiaan elämänlaatu parani.

Miinuksena leikkauksen jälkeen pidätyskyky ei ole ollut kummoinen. Kun ulostamisen tarve tulee, vessaan on päästävä heti. Tuntuu siltä, kuin sisempää sulkijalihasta ei enää olisi olemassakaan vaan uloste on heti painamassa peräaukkoa. Ja se tulee, kun on tullakseen.

Kerroin tämän siksi, että täälläkin harva se päivä joku kysyy pukamista ja on niiden kanssa tuskissaan.

Jos on kysymyksiä, voin vastailla.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä esitutkimuksia vaadittiin? Kuinka kovaa kipua koit leikkauksen jälkeen, saiko siihen hyvät lääkkeet?

Vierailija
2/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

peräaukon ulkopuolella? Vähän niinkuin hetulat vai mitkä ne on kalkkunan leuan alla...

Mulla myös synnytysten jälkeen pukamat ja välillä vaivaavat, ovat herkät esim kuukautisten yhteydessä.

En tiedä kandeekö mennä leikkaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mitä esitutkimuksia vaadittiin? Kuinka kovaa kipua koit leikkauksen jälkeen, saiko siihen hyvät lääkkeet?

Ei maksanut siis muuta kuin toimenpidemaksun ja 2 sairaalapäivää. Esitutkimuksia sydänfilmi ja verikokeet. Kovasti kipeä olin leikkauksen jälkeen. Burana800 ja Panacod lääkkeinä kotioloissa, sairaalassa sain Oxanestia.

Vierailija
4/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

peräaukon ulkopuolella? Vähän niinkuin hetulat vai mitkä ne on kalkkunan leuan alla...

Mulla myös synnytysten jälkeen pukamat ja välillä vaivaavat, ovat herkät esim kuukautisten yhteydessä.

En tiedä kandeekö mennä leikkaukseen.

sekä sisäisiä että ulkoisia pukamia.

ap

Vierailija
5/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko peräaukko yhtä haavaa vain?

Ihanaa kun tulit kertomaan. Mitä sinun mielestäsi olisi hyvä tietää, jos leikkaus on edessä? Mikä on se jälkitila, johon olisi valmistauduttava? Ollaanko leikkauksen jälkeen aivan poissa pelistä, vai voiko silloin esim. hoitaa lapsia normaalisti?

Saitko muuten ruoka-valio ohjeita?

Vierailija
6/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko peräaukko yhtä haavaa vain?

Ihanaa kun tulit kertomaan. Mitä sinun mielestäsi olisi hyvä tietää, jos leikkaus on edessä? Mikä on se jälkitila, johon olisi valmistauduttava? Ollaanko leikkauksen jälkeen aivan poissa pelistä, vai voiko silloin esim. hoitaa lapsia normaalisti?

Saitko muuten ruoka-valio ohjeita?

Kyllähän sitä haavapintaa oli paljon ja siitä kipu juuri aiheutuu.

Leikkauksen jälkitila alkaa heti selkäydinpuudutuksen loputtua ja on todella kivulias. Sairaalassa antavat kyllä tuota morfiinijohdannaista ihan kiitettävästi, se on siinä vaiheessa ainut joka auttaa.

No ei ihan olla ns. pois pelistä, vaikkakin kannattaa päästää itsensä mahdollisimman helpolla pahimmat päivät, tai pari viikkoakin voi olla tuskaisaa. Kyllä minulla ainakin lastenhoito sujui, tosin lapsistani nuorin on jo 3v.

Kuitupitoinen ruoka ja aluksi myös Laxoberon, ettei uloste pääse kovaksi.

Vierailija
7/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä olisi varmaan ollut apua minullekin. Lääkäri vaan meinasi, että Burana ja Panacod riittävät.

ap

Vierailija
8/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kautta pääsit leikkaukseen ja kuinka nopeasti?

Vierailija
9/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tavallisen tk-lääkärin lähetteen kauttako?

Vierailija
10/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että tavallisen tk-lääkärin lähetteen kauttako?

tk-lääkärin lähetteellä.

Leikkauksen ongelmista ei puhuttu muuta kuin se, että toipuminen kestää kauan.

ap

Vierailija
11/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä luetaan toipumiseksi?

Vierailija
12/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mikä luetaan toipumiseksi?

Toipmusta on se aika, että haavapinta paranee ja samallahan kipu myös vähenee. Olen lukenut joidenkin saaneen sairaslomaa jopa 8 viikkoa, jotkut ovat saaneet kuukauden.

ap

Vierailija
13/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kk sitten kävin leikkauksessa (joka tehtiin nukutuksessa). Poistettiin ulkoiset ja sisäiset pukamat. Kävin yksityisellä ja pääsin samana päivänä kotiin. Eka viikko oli aivan kauheeta, niiden tuskien takia. Lääkkeet tietenkin autoivat toisi paljon. Tuskista huolimatta tekin sen uudestaan. Lopputulos on hyvä ja minulla ei ole kyllä vaikuttanut tuohon ulostus puoleen mitenkään

Vierailija
14/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ajoissa sait tietää leikkauspäivämäärän?

Vierailija
15/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miten ajoissa sait tietää leikkauspäivämäärän?

Asun pikkukaupungissa, ja täälä ei ole pitkiä jonoja oikein mihinkään. Leikkauspäivän sain tietoon 2 viikkoa etukäteen.

ap

Vierailija
16/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla maksoin n. 1100 josta kela korvasi pari sataa. Jos olisi tehty puudutuksessa niin ois makanut 950 euroa.

Vierailija
17/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden kärsin. kävin siitä julkisella vailittaan moneen otteeseen, mut asia ei vaan edennyt kortisonisuppoa pidemmälle. kun menin yksityiseen, ni lekuri oli heti et joo, leikkaukseen. oli kuulemma 3 isoo sisästä pukamaa ja haavauma persnapissa liian tiukan sulkijalihaksen takia. lihaksesta leikattiin pari palaa pois ja pukamat poistettiin.

en aiemmin pystynyt istuun edes dösämatkoja. elämä oli ajoittain yhtä perseenreijän kipua synnytyksen jälkeen...

voi että, en enää edes muista sitä tuskaa. kyllä leikkaus helpotti. mutta kyllä olin kipee 4 viikkoo sen leikkauksen jälkeenkin. eka viikko pahin. oli tramalia ja burana 600. ja kans paikallispuuduketta.

nyt olen tosi onnellinen uuden persnapin omistaja. vaalin todella nyt jatkossa nappiani. mitkään anaaliseksit ei tule kyseeseenkään kun tiedän kuinka herkkä paikka toi perse on ( ei pahemmin anaalit ennenkään elämässä maistunut, mutta kuitenkin..)

no, tämä oli tässä...

Vierailija
18/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta tapausta joilla tullut pukamat takaisin vaikka tekisi mitä :( Että aika turhaa ollut koko leikkaus! Jäädyttäminen ja hirttäminen paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
19/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se kipu on pahimmillaan, ei voi oikein muuta kuin itkeä tirhustaa. Synnytyksestäkin tietää, että se sentään loppuu joskus, joten se on mun kokemukseni mukaan aika siedettävä juttu todella kipeisiin pukamiin verrattuna. Leikkaukselle aina ei siis oikein ole vaihtoehtoja..

Mun leikkaus yksityisellä maksoi kai pari tuhatta, mutta sairaskuluvakuutus sen korvasi (pientä omavastuuta lukuunottamatta). Julkisella olisin joutunut yli kk:n jonoon, mikä oli siinä tilanteessa sietämätön ajatus. Kipu oli todella pahaa myös leikkauksen jälkeen etenkin vessareisujen yhteydessä, mutta parissa viikossa helpotti. Tramal voi kai kovettaa vatsaa, joten sitä kannattaa välttää, vaikka kivut se kyllä pois viekin.

kaikkiaan: suosittelen leikkausta. Sain elämäni takaisin

Vierailija
20/20 |
09.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se kipu on pahimmillaan, ei voi oikein muuta kuin itkeä tirhustaa. Synnytyksestäkin tietää, että se sentään loppuu joskus, joten se on mun kokemukseni mukaan aika siedettävä juttu todella kipeisiin pukamiin verrattuna. Leikkaukselle aina ei siis oikein ole vaihtoehtoja..

Mun leikkaus yksityisellä maksoi kai pari tuhatta, mutta sairaskuluvakuutus sen korvasi (pientä omavastuuta lukuunottamatta). Julkisella olisin joutunut yli kk:n jonoon, mikä oli siinä tilanteessa sietämätön ajatus. Kipu oli todella pahaa myös leikkauksen jälkeen etenkin vessareisujen yhteydessä, mutta parissa viikossa helpotti. Tramal voi kai kovettaa vatsaa, joten sitä kannattaa välttää, vaikka kivut se kyllä pois viekin.

kaikkiaan: suosittelen leikkausta. Sain elämäni takaisin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme