Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivoojana oleminen tuntuu jostain syystä niin nololta? Ei siinä oikeasti ole mitään noloa

Vierailija
03.05.2022 |

Kerron siis omasta kokemuksesta, kun siivonnut 7 eri työpaikan verran. Aina olen silloin jostain kumman syystä hävennyt siivoojuuttani. Silloin kun en ole itse siivoojana, niin en edes ajattele siivoojista mitään sen ihmeempää, työtänsä tekevät kuten kaikki muutkin. Mutta itseäni jostain syystä aina hävettää ja häpeän sitäkin, että häpeän rehellistä työtä. Onkohan se vaan niin syvällä ihmisissä se stigma, että siivoomaan päätyy vain ne, jotka eivät muuallekaan pääse?

Kommentit (46)

1/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä, että häpeää häpeävänsä rehellistä työtä, ole mitään hävettävää.

Vierailija
2/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on. En tiedä miksi. Teen myös kökköduunia, mutta toisella ammattinimikkeellä. Sen sanominen ei hävetä läheskään niin paljon kuin siivoojaksi tunnustaututuminen joskus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, en minä vaan häpeä. Tosin itse useampaan ammattiin koulutettuna tiedän että pystyisin muuhunkin, mutta valitsin tämän. 

Vierailija
4/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kieltämättä aika noloa. Maassa, jossa kuka tahansa voi opiskella mitä tahansa, henkilö päätyy kaikista mahdollisista duunivaihtoehdoista tekemään ammatikseen työtä, joka sopii välivuotta viettäville tai opiskelun oheen.

Vierailija
5/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nykyään siivoamaan edes pääse kuka vaan. Vaatimuksia on vaikka mitä, laitoshuoltajakoulutus, hygieniapassi jne. 

Vierailija
6/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen ammatin 20 vuoden kokemuksella: Se on yhden aikakauden peruja. Ysärilaman jälkeen oli vuosia tilanne, jossa kaikki kynnelle kykenevät laitettiin siivoamaan. Silloin syntyi ajatus siitä, että työttömät siivoojiksi --> kuka tahansa osaa siivota --> siivoamassa ovat ne, joista ei ole muuhun. Nythän se sama ajatusmaailma on jo ajat sitten siirtynyt koskemaan lähihoitajia, joten voit huokaista helpotuksesta, nostaa pään pystyyn ja harjoitella ammatillista itsetuntoa.

(Vitsivitsi. Molemmassa erittäin hyvin työllistävässä hommassa on pilvin pimein alanvaihtajia, myös akateemisia, kuten itsekin. Eipä ylenkatsota enää nykyään.)

Vierailija
7/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pitkä selitys, mutta selitänpä ajatuksen joka näistä aina herää..Yhteiskunta on rakennettu narsistisille säännöille, ja jos joku tekee jotain hyödyllistä, tiettyjen ihmisten reaktio on et sinä minua kylläauttanut yhtään mitenkään, paremmin olisin pärjännyt jos et pyörisi täällä jaloissa luuttuamassa Jos narsistia auttaa, herää raivo siitä, että joku voi kuvitella että häntä olisi auttanut se ja narsisti olisi kiitollisuudenvelassa. Joten ns suorittavaa työtä tekeville maksetaan pientä palkkaa ja annetaan ymmärtää etteivät ole ihan niin tärkeitä

Vierailija
8/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä aika noloa. Maassa, jossa kuka tahansa voi opiskella mitä tahansa, henkilö päätyy kaikista mahdollisista duunivaihtoehdoista tekemään ammatikseen työtä, joka sopii välivuotta viettäville tai opiskelun oheen.

Aika iso osa muistakin töistä sopii tuohon sun kuvaukseen. Vai onko hienompaa olla vaikka kaupan kassa? Miksi "miessiivoojaa" eli kiinteistönhuoltajaa ei samalla tavalla halveksita? Ei se sen hienompaa ole jos vähän rasvailee oven saranoita tai lakaisee lunta. Lumiauraaja? Niillä vasta yksinkertainen työ on. Ja silti siivooja on muka se huonoin vaihtoehto. 

Vierailija
9/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä AP olen siis ollut sekä siivooja että lähihoitaja ammatiltani. Vaikka lähihoitajilla on siivoojiakin huonompi maine nykyään, niin hoitajuutta en jostain syystä ikinä häpeä. Voisiko olla siksi, koska tästä työstä itsekin nautin. 

Vierailija
10/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on myös siivousalan koulutusta että periaatteessa siivoojasta ei voi tietää onko hänellä koulutus työhönsä.

Ilman siivoojien työtä olisi todella ikävää kulkea esimerkiksi vaikkapa kaupungilla ja julkisilla paikoilla ja muuallakin.

Kiitos kaikille heille tärkeästä työstä

Vierailija
11/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain kumman syystä ne on aina ne kaikista tärkeimmät työt, mitä aina eniten halveksitaan. Siivooja, lähihoitaja, kaupan työntekijä jne. Todella outoa ja kieroutunutta ajattelua.

Vierailija
12/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hävettävää, jos siivoojia ei olisi, sen huomaisi heti. Kaikki olisi paskaista. Jos taas joku jakkupukukalkkuna/pukupelle olisi vuoden poissa työmaalta, kukaan ei huomaisi edes.

Vierailija
13/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä hävennyt että olen siivooja, päinvastoin. Raskasta, fyysistä työtä jonka pitkän kokemuksen ansiosta osaan hoitaa hyvin.

Vierailija
14/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se tuntuu asiakkaasta nololta joka on käynyt juuri tekemässä köntsät pönttöön ja siivooja tulee siivoamaan ja näkee kuka sieltä poistui:D

Vierailija
15/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kovasti toisin väitetään, niin Suomikin on hyvin vahvasti luokkayhteiskunta. Se on pelkkää kulissia, että olisimme kaikki muka saman arvoisia. Jokainen, joka on joskus ollut työtön tai matalapalkkatyöläinen tietää, että ei todellakaan ole ihmisten silmissä saman arvoinen, kuin joku menestyneempi tyyppi.

Vierailija
16/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole todellakaan noloa. Noloa on olla terve, työkykyinen ihminen, joka ei elätä itse itseään.

Vierailija
17/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään hävettävää, jos siivoojia ei olisi, sen huomaisi heti. Kaikki olisi paskaista. Jos taas joku jakkupukukalkkuna/pukupelle olisi vuoden poissa työmaalta, kukaan ei huomaisi edes.

Onneksi siivoan päiväkodissa jossa mun työta arvostetaan. Kiittelevät usein siivouksesta ja sanovat "ihanaa kun tulit"  Voitte varmaan kuvitella miltä näyttää kun 70 pikkulasta on syönyt. 

Vierailija
18/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn huono maine. Automaattisesti ajatellaan, että olet siinä vain, koska et muuhun kelvannut. Todellisuudessakaan siivoustyö ei ole vaikeaa, mutta siihen ei moni pysty muista syistä, esim fyysisyyden vuoksi. Äijätehtaalla oli kokemukseni mukaan kevyempää hommaa.

Vierailija
19/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi siivoan päiväkodissa jossa mun työta arvostetaan. Kiittelevät usein siivouksesta ja sanovat "ihanaa kun tulit"  Voitte varmaan kuvitella miltä näyttää kun 70 pikkulasta on syönyt. 

Kyllä sitä on arvostettu kaikilla työpaikoilla missä olen ollut, samoin ruokalan henkilökuntaa, huoltomiehiä ym. Ei mikään toimi ilman heitä. 

Vierailija
20/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika iso osa muistakin töistä sopii tuohon sun kuvaukseen. Vai onko hienompaa olla vaikka kaupan kassa? Miksi "miessiivoojaa" eli kiinteistönhuoltajaa ei samalla tavalla halveksita? Ei se sen hienompaa ole jos vähän rasvailee oven saranoita tai lakaisee lunta. Lumiauraaja? Niillä vasta yksinkertainen työ on. Ja silti siivooja on muka se huonoin vaihtoehto. 

Ei siivoustyön nolous sulje pois sitä, että on myös muita noloja duuneja. Kaupan kassa on toinen, kun elektroninen härpäke pystyy korvaamaan. Kyllä varmaan jokainen haluaa lapsestaan mieluummin insinöörin tai opettajan kuin siivoojan, vaikka sitä ei saa ääneen sanoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi