Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivoojana oleminen tuntuu jostain syystä niin nololta? Ei siinä oikeasti ole mitään noloa

Vierailija
03.05.2022 |

Kerron siis omasta kokemuksesta, kun siivonnut 7 eri työpaikan verran. Aina olen silloin jostain kumman syystä hävennyt siivoojuuttani. Silloin kun en ole itse siivoojana, niin en edes ajattele siivoojista mitään sen ihmeempää, työtänsä tekevät kuten kaikki muutkin. Mutta itseäni jostain syystä aina hävettää ja häpeän sitäkin, että häpeän rehellistä työtä. Onkohan se vaan niin syvällä ihmisissä se stigma, että siivoomaan päätyy vain ne, jotka eivät muuallekaan pääse?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistovallassa hanttihommiin päässyt on  jo etuoikeutettu.

Vaikka lantalaa nuolee, mutta eipähän ole työtön.

Vierailija
42/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siivoojan työtä, metallityötä sekä hoitotyötä tehneenä sanoisin, että näistä kolmesta henkisesti ja fyysisesti kevyintä on siivous, seuraavaksi hoito, ja raskainta on metalli. Jälkimmäisessä palkka myös huonoin. Jostain syystä metallityöntekijöitä ei kuitenkaan koskaan halveksita, koska on "äijä" ammatti.

Metallin palkat olivat joskus hyviä. No nyt siitä on vain maine jäljellä kun nuorille maksetaan 12 tunnissa.

Vaikea silti uskoa että metalliäijänä tienaisi vähemmän kuin siivoojana. Ei kai siivoojan tuntipalkka ole kuin joku kymppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siivoojan työtä, metallityötä sekä hoitotyötä tehneenä sanoisin, että näistä kolmesta henkisesti ja fyysisesti kevyintä on siivous, seuraavaksi hoito, ja raskainta on metalli. Jälkimmäisessä palkka myös huonoin. Jostain syystä metallityöntekijöitä ei kuitenkaan koskaan halveksita, koska on "äijä" ammatti.

Metallin palkat olivat joskus hyviä. No nyt siitä on vain maine jäljellä kun nuorille maksetaan 12 tunnissa.

Vaikea silti uskoa että metalliäijänä tienaisi vähemmän kuin siivoojana. Ei kai siivoojan tuntipalkka ole kuin joku kymppi.

Huonoin tes-palkka lienee 11,02.

Vierailija
44/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkäsin siivota. Tein sitä koko nuoruuteni koulun ohella ja kaikki kesät. En ymmärrä miksi siivoojan pitäisi hävetä ammattiaan, hyvää ja rehtiä duunia.

Olin hoitajana pitkäaikaisosastolla. Vessat oli usein sotkussa ja pahimpia oli sekavien, muistisairaiden sotkut. He ehtivät lyhyessä ajassa lääppimään ulostetta seinillekin. Muistan kun eräällä oli veristä tuotosta vessa täysi. Ei käynyt kateeksi laitoshuoltajan työ.

Samoin tänään paikallisjunan avonaisen vessan ovi päästi ilmoilli ripulin ja menkkaveren hajun. Eihän joku lattioiden "moppaus" (tiedän, ettei ole oikea termi, mutta tiedätte mitä tarkoitan), ikkunanpesu tai hissinnappien putsaus ole kamalaa. Tai toimistossa paperiroskisten kippaus ja imurointi. Mutta vessat.

Vierailija
45/46 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä häpeä työtäni. Enkä ole myöskään ollut kohteissa, missä olisi jotenkin halveksittu siivoojia. Toki joukossa voi olla yksittäisiä ihmisiä, mutta ei tätä ole ainakaan suoraan näytetty.

Yhdessä kohteessa otettiin siivooja aina mukaan, jos oli esim.juhlia.

Yhdessä kohteessa, jossa olin 5v, asiakkaat olivat ystävällisiä ja avuliaita, kyselivät kuulumisia ja mielipiteitä asiasta kuin asiasta, juttelivat omista asioistaan ja kertoilivat työstään ja olivat kiinnostuneita siivoustyöstä, koulutukset, aineista yms. Ja ihmettelivät mm.ikälisien puuttumisia tai jos siivouksessa vaativampaa ja erityistä tarkkuutta vaativaa työtä, ettei siitä maksettu enempää.

Enkä näe kyllä mitään syytä hävetä tätä työtä. Siivoojat turvaavat ihmisten terveenä pysymistä, luovat paikkoihin viihtyvyyttä, mahdollistavat kohteen työntekijöiden keskittymisen omaan työhönsä (ei siis tarvitse lähteä vaikka kesken sydänleikkauksen vessansiivousvuorolleen :) ) ja pidentävät työllään myös kiinteistöjen elinikää ja vähentävät remontin tarvetta.

Vierailija
46/46 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalan laitoshuoltajana, eli käytännössä siivoojana, tuntipalkkani oli 14 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi