Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi anoppi on nykyään piiloilkeä?

Vierailija
03.05.2022 |

Long story short, takana kymmenen vuoden suhde miehen kanssa. Anopin kanssa olen tullut hyvin toimeen - olen kokenut olevani mieleinen miniä ja päinvastoin.

No, saimme pari vuotta sitten lapsen ja sen jälkeen tilanne on muuttunut. Näennäisesti tulemme edelleen hyvin toimeen, mutta anoppi sanoo jokaikinen kerta minulle jotain ilkeää epäsuorasti. Viimeksi esimerkiksi sanoi hymyssä suin, että toivottavasti lapsi ei saa erästä ulkonäöllistä seikkaa, jota täysin tietää olevan suvussani. Lisäksi olen saanut ihmeellisiä kommentteja työstäni, kotimme sijainnista, raha-asioistamme (jotka ovat enemmän kuin kunnossa!), lapsen vaatetuksesta ym.

Omituisinta kuitenkin on, että anoppi ikään kuin dissaa lasta ja syyttää näistä asioista minua. Lapsi on kehittynyt ihan normaalisti, mutta anoppi tuo jatkuvasti esiin, kuinka hänen omat lapsensa osasivat sen ja sen taidon kyllä aikaisemmin. Välillä nämä jutut tuntuvat ihan mielikuvituksen tuotteelta (tyyliin hänen lapsensa oppivat kävelemään ilman tukea 7 kk iässä).

Mistä tällaisessa oikein on kysymys? Olen miettinyt jopa alkavaa muistisairautta. Toinen vaihtoehto on, että anopin luonteen ikävät puolet pysyivät vuosikausia paremmin piilossa.

Mies on näissä asioissa jotenkin palikka, eikä ymmärrä äitinsä epäsuoraa ilkeilyä ilkeäksi.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on anopin koulutus ja ura? Joillakin elämän ainoa "saavutus" ovat lapset ja niillä sitten nokitellaan. Näin on usein kouluttamattomilla ihmisillä.

Vierailija
2/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, mutta huolestuisin kyllä, jos käytös muuttuisi yhtäkkiä noin paljon. Onko hänellä mielenterveystaustaa? Alkava muistisaurauskaan ei ole mikään tuulesta temmattu ajatus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo se on täältä antaa ohjeita mutta jos vain pystyt, niin tähän tyyliin:

Ai, et pidä kyömynenästä, minusta ne ovat juuri kauneimpia.

Ai, oliko teillä nuorena tiukkaa. No meillä ei, turhaan siis huolehdit.

Jaa jaa. Kaikki käveli ilman tukea 7 kk iässä. Silti ei kenestäkään tullut huippu-urheilijaa. Siinä se nähdään: kunnon harjoittelu tekeee mestarin.

Mitä olet työstäsi, kodin sijainnista lapsen vaatetuksesta ja raha- asioista kuullut? Keksitään yhdessä vastauksia.

Vierailija
4/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkea voi laittaa muistisairauden syyksi.

En tiedä, mutta tunnistan tyylin. Sitten ne piiloilkeydet tulee usein niin yllättäen, että itse ainakin hämmennyn enkä osaa tarttua niihin.

Jos huomaat heti tarttua sanomisiin, niin kokeilepa joku kerta, ihan ystävällisesti, kysyä että "hei, miksi kommentoit työtäni/raha-asioitamme/asiaa x noin? Meillä on kaikki hyvin." Tms.

Vierailija
5/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on anopin koulutus ja ura? Joillakin elämän ainoa "saavutus" ovat lapset ja niillä sitten nokitellaan. Näin on usein kouluttamattomilla ihmisillä.

Anopilla ei ole oppikoulua suurempaa koulutusta, mutta on (tähän asti) tuntunut aika fiksulta tyypiltä siitä huolimatta. On toki mahdollista, että jostain syystä yrittää nokitella lapsillaan. Omituista tässä on kuitenkin se, että puolisoni on ainoa hänen lapsistaan, jolla on mennyt elämä "hyvin". Muilla on erinäisiä elämänhallintaongelmia. Siinäkin mielessä tämä meidän lapseen vertailu tuntuu vähän kornilta.

Sitäkin olen miettinyt, onko korona-aika laukaissut hänessä masennusta.

Vierailija
6/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anopilla ei ole oppikoulua suurempaa koulutusta, mutta on (tähän asti) tuntunut aika fiksulta tyypiltä siitä huolimatta. On toki mahdollista, että jostain syystä yrittää nokitella lapsillaan. Omituista tässä on kuitenkin se, että puolisoni on ainoa hänen lapsistaan, jolla on mennyt elämä "hyvin". Muilla on erinäisiä elämänhallintaongelmia. Siinäkin mielessä tämä meidän lapseen vertailu tuntuu vähän kornilta.

Sitäkin olen miettinyt, onko korona-aika laukaissut hänessä masennusta.

Eli on kouluttamaton. Sanopa seuraavalla kerralla, että käyttäytyä saa, vaikka oletkin kouluja käymätön ja se hävettää.

Vierailija
7/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän sanoo lapsesta jotain, sano että "tietääkseni et ole kasvatustieteen maisteri". Jne.

Vierailija
8/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun anoppi on vanhentunut ja on kateellinen kun oot nuori ja sulla pienet lapset.

Vierailija
9/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta tunnistan tyylin. Sitten ne piiloilkeydet tulee usein niin yllättäen, että itse ainakin hämmennyn enkä osaa tarttua niihin.

Jos huomaat heti tarttua sanomisiin, niin kokeilepa joku kerta, ihan ystävällisesti, kysyä että "hei, miksi kommentoit työtäni/raha-asioitamme/asiaa x noin? Meillä on kaikki hyvin." Tms.

Sepä se, minäkin hämmennyn näissä tilanteissa aika pahasti. Ja vielä kun ne tulevat usein ikään kuin iloisella äänensävyllä.

Pari kertaa olen kuitenkin sanonut anopille vähän vastaan (iloisella äänellä samaan tyyliin). Hän on silloin hämmentynyt eikä ole vastannut enää mitään. Silti seuraavalla kerralla sama meno jatkuu.

Ap

Vierailija
10/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei ole ilkeä, sinä vain olet hormonihuurussasi kokemassa kaiken ilkeilyksi.

Kälyni valittaa samaa kuin sinä eli anopista on tullut kamala, koko ajan arvostelee. Me muut seurueesta kuulemme äidin muistelevan lapsuuttamme ja missä iässä Leevi oppi puhumaan tai Laura kävelemään. Käly kuulee kaiken tuon arvosteluna. Vastaavasti minä saatan todeta, että on kiva asua 200 m päässä lasten koulusta, johon äiti toteaa, että se on hyvä juttu, missä se Minnin (veljentyttö) koulu olisi. Tätä käly pitää asuinpaikan arvosteluna, koska heiltä on koululle 3 km.

Mutta jokainen saa kuulla mitä haluaa ja kokea kokemisensa. Sitä vain kohta huomaa, että jää aika lailla yksin.

Vierailija
11/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kesitty pitkä juttusi tänään. Haise! Jos ongelmia anopin,apin .mummojen vaarejen kanssa? Sitä keskustellaan kotisi jossa on miehesi,avo-miehesi tai suhteesi paikalla ja se Anoppi. Asiat mitkä jäynään puhutaan. Vaikka ne olisi luuloja,kuvitelmiasi? Kun suoran puhu ongelmasta toisielle,ne myös selviää! Pystyt kirjoittaman tänne mutta et pysty livenä nostaa asiaa pöydälle.Miksi? Mikä sinussa on vikana? Kasva aikuiseksi! Opi keskusteleman asian omaisten kanssa ongelmasi heti kasvotusten. Anoppisi ei jutujasi tällä lue. Olet lisäksi selkään puukottaja kun hänestä selän takana puhut pahaa. Häpeä!

Mitä ihmettä? Onko jollakin vähän vappu venähtänyt?

Vierailija
12/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Älä anna anopille lupaa loukata sinua ja se toteutuu sillä tavalla että et loukkaannu hänen sanomisistaa. Kohauta olkia ja sano hänelle että "vai niin".

Vierailija
13/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastaat? Sanotko, että tuo oli loukkaavaa? Saako toinen mahdollisuuden puolustautua jos ajattelemattomuuttaan möläyttää jotain mielestäni sopimatonta? Voiko tilanteen jotenkin korjata tai selvittää puhumalla vai oletko päättänyt uhriutua? Sinähän opetat miten haluat tulla kohdelluksi

Vierailija
14/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kesitty pitkä juttusi tänään. Haise! Jos ongelmia anopin,apin .mummojen vaarejen kanssa? Sitä keskustellaan kotisi jossa on miehesi,avo-miehesi tai suhteesi paikalla ja se Anoppi. Asiat mitkä jäynään puhutaan. Vaikka ne olisi luuloja,kuvitelmiasi? Kun suoran puhu ongelmasta toisielle,ne myös selviää! Pystyt kirjoittaman tänne mutta et pysty livenä nostaa asiaa pöydälle.Miksi? Mikä sinussa on vikana? Kasva aikuiseksi! Opi keskusteleman asian omaisten kanssa ongelmasi heti kasvotusten. Anoppisi ei jutujasi tällä lue. Olet lisäksi selkään puukottaja kun hänestä selän takana puhut pahaa. Häpeä!

Olen tainnut nähdä tämän juttuja täällä ennenkin ja silloin ei ollut vappu...

Vierailija
15/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänne pitäisi olla joku seula.

Vierailija
16/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä piilofittuilijoita on joka suvussa!

Vierailija
17/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästi Alzheimerin ensioireita. Kokemusta on tuosta. Siinä kohtaa ihminen muuttuu aika nopeasti ja joillain se ilmenee ilkeilynä. 

Anoppi ei tuossa tilanteessa edes ymmärrä olevansa ilkeä.

Vierailija
18/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on mustasukkainen. Sulla lapsi hällä ei.

Vierailija
19/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se tuntuu menevän, että kun nainen saa lapsen, se alkaa loukkaantua kaikesta. kokee kaiken sanomisen arvosteluna ja ylianalysoi joka sanan

Vierailija
20/62 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se, minäkin hämmennyn näissä tilanteissa aika pahasti. Ja vielä kun ne tulevat usein ikään kuin iloisella äänensävyllä.

Pari kertaa olen kuitenkin sanonut anopille vähän vastaan (iloisella äänellä samaan tyyliin). Hän on silloin hämmentynyt eikä ole vastannut enää mitään. Silti seuraavalla kerralla sama meno jatkuu.

Ap

Tämä voisi virata siihen, ettei ole tarkoittanut ilkeillä sinulle ja hämmentyy reaktiostasi. (Sarkasmistasi?) Vai mitä itse ajattelet? Kysytkö vielä tarkennusta, että mitä sitten tarkoitti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi