Kumman valitsisit jos olisi pakko: työn siivoojana vai olla työttömänä?
Jos sinulla olisi vain nämä kaksi vaihtoehtoa. Työttömänä oleminen ei olisi mitään ruusuista kotona makailua ja vapaa-aikaa vaan kuntouttavia työtoimia, haastatteluita ym.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Raskas työ pienellä palkalla. Tuntee "nahoissaan" vuosien päästä. Ei kannata.
Itse teen siivoustyötä, mutta omaan työhön kuuluu vähän muutakin. Pieni palkka, raskas yksitoikkoinen työ. Työpäivän jälkeen ei jaksaisi oikein mitään. Työ ai anna mitään, joka päivä sama rutiini, kiitosta ei saa eikä omaan työhön voi vaikuttaa mitenkään. Onneksi loppuu kohta ja kyllä olen ennemmin työtön.
Olen tehnyt monta vuotta siivoojan töitä ja vihaan sitä yli kaiken, mutta se on ainoa mitä osaan joten ei auta. Opiskella en halua ja työttömäksi jääminen ei ole helppoa, tukia on niin vaikeaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole siivousalan koulutusta eli en voisi siihen työhön lähteä.
Koulutusta ei tarvita esimerkiksi porrassiivoukseen talonyhtiöihin.
Onko tosiaan niin, että kouluttamaton ne siivoaa? Koska niissäkin pitää tehdä aika-ajoin lattianhoidot ym. Käykö ne tekemässä joku joka osaakin jotakin?
Entä siivoajia kerrostalojen saunat joku eri henkilö?
Täällä kaupungin vuokrayhtiössä lattian peruspesut hoitaa ihan toinen siivoojaporukka joka on siihen erikoistunut. Porrassiivoojat siivoavat yleiset tilat ja myös saunan. Menetelmät riippuu työntekijästä. Osa kantaa vesisankkoja ja kastelee siinä lattiapyyhkeen ja osa taas kostuttaa kuten ammattilaiset tekisi. Eli mitään varsinaista "osaamista" ei työnantaja tällaisissa kohteissa aina vaadi vaikka pitäisi minusta vaatia sillä ei noin puhdasta tule.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt monta vuotta siivoojan töitä ja vihaan sitä yli kaiken, mutta se on ainoa mitä osaan joten ei auta. Opiskella en halua ja työttömäksi jääminen ei ole helppoa, tukia on niin vaikeaa saada.
Miten niin vaikea saada? Työvoimapoliittisen lausunnon saamisessa meni päivä, kun määräaikainen päättyi. Ansiosidonnaisten käsittelyaikakaan ei taida olla sitä mitä koronakeväänä. Vaikeaa on olla työllistymättä uudelleen samoihin hommiin, mutta ammattilaisena siltäkin on turvassa. :-p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että kouluttamaton ne siivoaa? Koska niissäkin pitää tehdä aika-ajoin lattianhoidot ym. Käykö ne tekemässä joku joka osaakin jotakin?
Lattioiden vahauksen ym. hoitaa perehdytetty/koulutettu henkilö, mutta kesätyöntekijänä minä siivosin kyllä taloyhtiöiden sanoja. Ei se ole hankalaa, oma pesuaine ja muut välineet. Perseestäse oli, ja taloyhtiöiden kanssa vääntö siitä pitääkö pestä pelkällä vesiletkulla, jotta lauteet ei kulu. :) mutta rasva ja limaisuus ei sillä sitten ihan yksinkertaisesti lähde...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työtön laitoshuoltaja.
Ja HUSsilla on useita työpaikkoja auki.
Sen, kummasta jäisi enemmän nettotuloa itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattioiden vahauksen ym. hoitaa perehdytetty/koulutettu henkilö, mutta kesätyöntekijänä minä siivosin kyllä taloyhtiöiden sanoja. Ei se ole hankalaa, oma pesuaine ja muut välineet. Perseestäse oli, ja taloyhtiöiden kanssa vääntö siitä pitääkö pestä pelkällä vesiletkulla, jotta lauteet ei kulu. :) mutta rasva ja limaisuus ei sillä sitten ihan yksinkertaisesti lähde...
Jep. Kerrossiivous taitaa olla ainoa sellainen siivoustyö mikä ei suuremmin vaadi koulutusta. Useimmissa kohteissa kotisiivoustaidot riittävät työntantajan näkökulmasta katsottuna (vaikka ammattimielessä ei todellakaan riittäisi). Ja kun tarkemmin miettii niin järkeekäypää on. Ei yleensä tarvitse kuin mopata portaat, aulat+ lakaista matolta hiekat sekä pestä yleinen saunaosasto+wc-tilat. Ei tarvitse tietää siivouskoneista oikeastaan mitään kunhan imurin tuntee sekä ei myöskään materiaaleista.
ei siivoojan tyo ole valttamatta rankkaa tai edes huonosti palkattua. tyottomyys taas on moraalitonta jos on edes osatyokykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä matka.
Eikö siellä missä asut ole yhtään paikkaa vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä matka.
Ja ihmettelen miten voit olla työtön? Eikö työkkärikään ole tarjonnut mitään siivoustyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kerrossiivous taitaa olla ainoa sellainen siivoustyö mikä ei suuremmin vaadi koulutusta. Useimmissa kohteissa kotisiivoustaidot riittävät työntantajan näkökulmasta katsottuna (vaikka ammattimielessä ei todellakaan riittäisi). Ja kun tarkemmin miettii niin järkeekäypää on. Ei yleensä tarvitse kuin mopata portaat, aulat+ lakaista matolta hiekat sekä pestä yleinen saunaosasto+wc-tilat. Ei tarvitse tietää siivouskoneista oikeastaan mitään kunhan imurin tuntee sekä ei myöskään materiaaleista.
Jep. Eikä työntekijöitä edes kannata kouluttaa, lähtevät kuitenkin suurin osa ja uusi onneton tilalle. Vaikka jotain koulutusta tai edes parempaa perehdytystä tarvitsisi, ei sitä saa. Suurin osa perus siivouksestakin olisi kuitenkin melko yksinkertaista opettaa, mutta ei niin ei.
Työ siivoojana tottakai. Harkitsen itseasiassa välillä alanvaihtoa siivoojaksi. Olen sitä tehnyt joskus opintojen ohessa ja oli kyllä siinä mielessä ihanaa työtä, että ei aiheuttanut stressiä tai painetta eikä oikeastaan voinut mokata älyttömän pahasti. Fyysisesti raskasta ja kiireistä toki, mutta kaiholla silti muistelen.
T. Koodari
Jos olisin nuorempi ja terveempi, valtsisin siivoojan työn. Olen tehnytkin joskus, en tosin pitkiä aikoja.
Nyt pitäisi valita työttömyys, koska en enää jaksaisi siivoustöitä eikä selkäkään kestäisi.
Työttömyys tekee hallaa mielenterveydelle ja omanarvontunnolle. Ei ole kivaa, jos ei ole syytä nousta sängystä aamulla. Todellakin siivoaisin. Yleisestikin pitäisi muistaa kiittää kaikkia työstään, tervehtiä, kun tapaa, eikä sivuuttaa ihmisiä.
Minulla on kokemusta toimistosiivouksesta. Tulen ehkä tavallaan etuoikeutetuista piireistä, olin tavannut perheeni kautta vaikka ketä johtajia, jotka kohtasivat minut jo nuorena, kuten ihminen kohdataan. Oli pieni shokki, kun siivoamassani toimistossa, jotkut eivät huomioineet minua mitenkään, kun tulin heidän huoneeseensa. En tietenkään halunnut häiritä tai jäädä juttelemaan, kun pitää olla ripeä, mutta oli outoa, kun joku kohtelee kuin ilmaa.
Laitoshuoltajana sairaalassa. Peruspalkka hieman alle 2000 euroa ja lisät normaalisti kuukaudessa noin 300 euroa. Ei ole raskasta työtä vaikka valtaosan päivästä jalkojen päällä. Raskasta työtä oli aiemmin tehtaalla mutta toisaalta siitä tienasi tuplaten tähän verrattuna. Kotona loisiminen ei ole vaihtoehto itselleni kun töitä riittää niin että työpaikan voi valita. Aiemman elämän tuloilla on omistusasunto ym tarpeelliset maksettu sekä säästöönkin kertynyt joten ihan ok tilanne. Työttömänä olo olisi varmasti stressaavampaakin kun pitäisi rahankäyttöään ja tekemisiään selitellä nöyränä ettei eurojen tulo katkeaisi. Työpaikalla saattaa mennä parikin viikkoa ettei pomosta edes kuulu mitään jos ei itse yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkä matka.
Ja ihmettelen miten voit olla työtön? Eikö työkkärikään ole tarjonnut mitään siivoustyötä?
Mulla on selkäsairaus.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys tekee hallaa mielenterveydelle ja omanarvontunnolle. Ei ole kivaa, jos ei ole syytä nousta sängystä aamulla. Todellakin siivoaisin. Yleisestikin pitäisi muistaa kiittää kaikkia työstään, tervehtiä, kun tapaa, eikä sivuuttaa ihmisiä.
Minulla on kokemusta toimistosiivouksesta. Tulen ehkä tavallaan etuoikeutetuista piireistä, olin tavannut perheeni kautta vaikka ketä johtajia, jotka kohtasivat minut jo nuorena, kuten ihminen kohdataan. Oli pieni shokki, kun siivoamassani toimistossa, jotkut eivät huomioineet minua mitenkään, kun tulin heidän huoneeseensa. En tietenkään halunnut häiritä tai jäädä juttelemaan, kun pitää olla ripeä, mutta oli outoa, kun joku kohtelee kuin ilmaa.
Minun omanarvontunnolle teki hallaa myös tuo näkymättömänä kohtelu, mutta myös seläntakana puhuminen sekä se, kun päälle huudetaan sylki lentäen ja pidetään vajaaälyisenä. Laihduin puolen vuoden siivoamisen aikana 50 kilosta 45 kiloon työn fyysisyyden vuoksi. Näin vuosia painajaisia. Ei ikinä enää.