Kuinka vahvasti Partiossa näkyy kristillisyys?
Olemme " uskomaton" perhe, jota kiinnostaisi kauheasti lähteä partio-harrastukseen mukaan, kunhan lapset ehtivät 7-vuotiaiksi.
Mietin kuitenkin, onkohan krsitillisyyttä partiossa niin paljon, että se häiritsisi meitä tai muita partiolaisia (että me emme kirkkoon kuulu).
Kertoisitteko omia kokemuksianne? Tunnetteko ketään partiolaista, joka ei kuuluisi kirkkoon? Paljonko uskonto on esillä partiossa? Miten vanhemmat voi osallistua partion toimintaan, jos lapset aloittavat harrastuksen?
Kommentit (30)
Vierailija:
Ja ne kirkon arvot ovat sen verran hyviä (toisen ihmisen kunnioittaminen, luonnon kunnioittaminen, Jumalan kunnioittaminen...) että tekee hyvää jokaikiselle ateistinkin pennulle näitä arvoja elämässään toteuttaa.
Oletkohan nyt ihan pikkuisen asenteellinen ateisteja kohtaan? Onko sinulla heistä huonoja kokemuksia? Tekstissäsi oletat, että ateistien (no...me olemme agnostikkoja, mutta kuitenkin)perheissä ei lapsia opeteta kunnioittamaan luontoa ja toisia ihmisiä?
Oi voi...ei uskonto ole ainoa keino opettaa ihmiselle käytöstapoja ja moraalia!
ap
Voiko aikuisenakin liittyä partioon??? Perheleirille? Jippii!
ap
Vielä noista srk-kytköksistä. Mekin kokoonnumme srk:n omistamassa kiinteistössä, mutta ei se tuo toimintaan mitään ylimääräistä kristillisyyttä. Useimmathan eivät edes tiedä, että srk omistaa kiinteistön...
-se partiolainen (olikohan 18)-
Useimmissa lippukunnissa on huutava pula aikuisista, varsinkin maaseudulla. Eikä välttämättä tarvitse ottaa omaa ryhmää vedettäväksi, vaan lippukunnissa on paljon muutakin puuhaa, joka sopii aikuiselle.
Minäkin nykyisin leireilen omien 6v, 4v ja 1v lasten kanssa. Esikoinen oli ensimmäisessä partiotapahtumassa jo 3vk:n iässä. Partio on siitä mukava harrastus, että omia lapsia pystyy aika paljon pitämään mukana ja leireillä riittää hoitajia pienille... :)
-partiolainen-
Olen asenteellinen. Siis mulla (kokemuskohtaisia ;-)) ennakkoluuloja ateisteja kohtaan. Olen myös rasisti.
Eli en mikään ihannetapaus kun puhutaan uskosta... Mutta kaikissa meissä on parannettavaa ja siinäpä itselleni tavoitetta.
Itse liityin partioon 11- vuotiaana ja vielä aikuisenakin olin monta vuotta vetämässä partiota. Kotikylässäni partio pidettiin seurakunnan tiloissa ja saimme seurakunnalta tukea mm retkiin, leireihin jne. Seurakunta jopa maksoi pientä palkkaa meille teineille, jotka vartiota vedimme. Mikäs sen mukavampaa. Ylä-asteella lähdimme kaverin kanssa jopa ulkomaille leirille. Seurakunta tuki rahallisesti jopa tätäkin reissua. Kirkossa kävimme muutaman kerran vuodessa mm. kolehtia keräämässä. Ainiin, meidän partiretkiltä oli kristinusko kaukana. Siellä on jopa jotkut tutustuneet ekan kerran alkoholiinkin(mistä en ole ylpeä), ensisuudelmia unohtamatta. Joten pliis, älä tee tuosta kristinuskosta noin suuurta numeroa, ainakaan sun lasten kuullen!
Vierailija:
Olen asenteellinen. Siis mulla (kokemuskohtaisia ;-)) ennakkoluuloja ateisteja kohtaan. Olen myös rasisti.Eli en mikään ihannetapaus kun puhutaan uskosta... Mutta kaikissa meissä on parannettavaa ja siinäpä itselleni tavoitetta.
Niin ajattelinkin. Mutta muista pitää mielessä, että yksi ihminen ei edusta koko ryhmittymää. Ei ateisteissa, ei uskovaisissa, ei naisissa tai miehissä, ei somalialaisissa tai suomalaisissa.
" Älä tuomitse, jottei sinua tuomittaisi" sopisi sinulle hyvin ohjenuoraksi ;)
Tiesithän muuten, että ateisti ja agnostikko ovat eri asioita?
ap
Monilla lippukunnilla on taustayhteisönä seurakunta, jolta saa taloudellista tukea tms. Saadaan retkeillä seurakunnan mailla jne.
Meillä tällä hetkellä on joka kerta lopuksi hartaus. Joskus puhetta kristillisista asioista, mutta myös ystävyydestä tms. Ja sanotaan hyvää yötä Jeesus myötä. Leireillä lauletaan ruokalaulu esim. Silmäin alla Jeesuksen eri sävelmillä.
Sinänsä partio on uskonnosta riippumaton yhteisö. Partiota on varmaan jo kaikissa maissa ja eri uskonnoissa. Isoilla maailmanlaajuisilla leireillä on joka uskonnolle oma hiljentymispaikkansa, kirkkonsa. Suomessa nyt sattuu olemaan lähes kaikki ev. lut, joten se painottuu.
ISoissa kaupungeissa Suomessa löytyy varmaan " ateistisia" tms lippukuntia. Ja mikään ei estä perustamasta omaa lippukuntaa tai omaa uskonnotonta ryhmää.
Käytäntö sitten kyllä vaihtelee rankasti.
Useimmissa lippukunnissa ollaan kyllä varmasti halukkaita ottamaan aktiiviset vanhemmat hommiin mukaan. Jos hinku partioon on kova voittehan liittyä miehesi kanssa jo nyt lippukuntaan ja lapset pääsevät näin esim. leireille mukaan jo nyt ns. perheleiriläisinä. Itse olen ollut ensimmäisellä partioleirilläni alle vuoden ikäisenä ;)