Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt nähdään päiväkotien pyörivän hienosti ilman opejakin. Hoitajista monet ei lakossa, koska kuuluvat Tehyyn ja Superiin.

Vierailija
03.05.2022 |

Hoitajat pystyy tekemään myös lastentarhanopettajien hommat yhtä hyvin. Toimintatuokioiden suunnittelu, kasvatuskeskustelut- ja suunnitelmat, ym.

Kommentit (191)

Vierailija
161/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on hyvä esimerkki ja syy miksi varhaiskasvatuksesta puuttuu työntekijöitä. Niin huonoa työilmapiiriä ei ole muualla. Varsinkin vanhat lastenhoitajat kiusaavat nuorempia opettajia. Ja sosionomitaustaisia opettajia kiussavat opettajia ja hoitajat. Minullekin on hoitajat sanoneet että minun täytyy olla hoitaja ja opettaja samaan aikaan, siitä minulle maksetaan kuulemma kun vaadin että saan suunnitteluaikani työaikana. Lopetin opiskelut ja olen ollut työtön vuoden. Päiväkotiin en enää mene enkä jatka sosionomin opintoja. Olen yh ja opiskeluaika on pois lapsiltani, miksi opiskelisin jotain mikä on paskaa ja mistä saa kiusata ihan esimiehen luvalla.

Vierailija
162/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkakohan muuten kaikessa tuossa tunnetaito-opetuksessa ja sanoittamisessa jne. varmistetaan ettei liikaa kaivella lasten henkilökohtaisia asioita (joita esim. tunteetkin ovat), vai varmistetaanko mitenkään? On hienoa, että tarjotaan mahdollisuus keskustella mutta eikö tuossa ole myös riski että lasta ohjataan tai jopa painostetaan puhumaan silloinkin kun se ei tunnu luontevalta tai sellaisista asioista, jotka lapsi mielummin pitäisi omana tietonaan. Eihän aikuinenkaan välttämättä halua jokaista tuntemustaan alkaa sanoittamaan esim. työkavereille tai pomolle. Onko lapsilla päiväkodeissa oikeutta yksityisyyteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti. Toivottavasti esim Pia Pakarinen tai Helsingin vakavastaavat lukisivat tätä ketjua. Tiivistyy hyvin se miksi päiväkotityö 8ei houkuttele ja miksi opettajista pulaa. Oikeasti suurin osa vanhemmista ajattelee juuri näin kuin tässä ketjussa, eli pk on säilytyspaikka lapselle. Ei kukaan arvosta opettajia eivät edes he itse enää.

Vierailija
164/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on hyvä esimerkki ja syy miksi varhaiskasvatuksesta puuttuu työntekijöitä. Niin huonoa työilmapiiriä ei ole muualla. Varsinkin vanhat lastenhoitajat kiusaavat nuorempia opettajia. Ja sosionomitaustaisia opettajia kiussavat opettajia ja hoitajat. Minullekin on hoitajat sanoneet että minun täytyy olla hoitaja ja opettaja samaan aikaan, siitä minulle maksetaan kuulemma kun vaadin että saan suunnitteluaikani työaikana. Lopetin opiskelut ja olen ollut työtön vuoden. Päiväkotiin en enää mene enkä jatka sosionomin opintoja. Olen yh ja opiskeluaika on pois lapsiltani, miksi opiskelisin jotain mikä on paskaa ja mistä saa kiusata ihan esimiehen luvalla.

Sosionomilla on aika paljon muitakin vaihtoehtoja kuin päiväkotityö. Kuulostaa siltä, että käytät huonoja kokemuksiasi vain tekosyynä opintojesi keskeyttämiseen.

Vierailija
165/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien määrää voisi varmaan vähentää jos heitä todella kiinnostaa vain se opettaminen eikä niinkään hoitotyö. Opettajat voisivat kiertää ryhmissä/päiväkodeissa pitämässä opetustuokioitaan lapsille ja arvioida niiden toteutumista (vaikka etänä omassa kodissaan) ja sieltä raportoida tulokset hoitajille ja vanhemmille. Yhden opettajan vastuulla voisi olla muutama ryhmä, ja hoitajat/avustajat toki tarpeen mukaan avustaisi opettajaa oppituntien aikana. Esikoulussa opetusta voisi tietysti olla enemmän mutta sitä nuoremmille riittäisi varmaan joku pari tuntia viikossa. Muuten tavallista puuhaa eli ulkoilua, satuja, laulamista, leikkimistä jne.

Vaka-opettajan työ on tärkeää, mutta minusta tarve varsinaiselle opettamiselle, arvioinnille yms. ei ole niin suuri kuin annetaan ymmärtää.

Mitä pienempää lasta opetetaan tavoitteellisesti, sitä suuremmat pedagogiset taidot on oltava. Vaikka sinun mielestäsi asia ei niin olisikaan.

Lapset tarvitsevat eniten pysyvyyttä, eikä kiertävä opettaja vastaa sitä.

Voidaan myös kysyä, kuinka hyvä asia se onkaan, että me koitetaan aina vain pienemmästä ja pienemmästä leipoa ns. menestyjiä. Miksi pieni lapsi ei saa olla vain pieni lapsi, ilman että on tavoiteltava maksimaalisia pedagogisia taitoja?

Pysyvyyden vaaliminen on kyllä nykyisessä systeemissä täysi vitsi. Etenkin opettajien osalta, joita ei ryhmässä pysyvästi juurikaan näy.

Eihän tässä ideana ole tuottaa megamenestyjiä, vaan varmistaa että kaikki pysyvät matkassa ja heikoimmatkin saavat ajoissa kaiken tarvitsemansa tuen ja avun. 

Ovatko ne lapset joita ei ole varhaiskasvatettu (vaan pelkästään päivähoidettu tai kotihoidettu) epäonnistujia?

Ei, mutta mikäli heillä on ollut jotain erityistarpeita, niitä ei kotihoidossa saada hoidettua. Esim. sosiaaliset taidot, kielitaito, tunnetaidot, mediataidot jne saattavat olla hyvinkin puutteellisia eikä kouluvalmius ole hyvä. 

Useimpia mainitsemiasi taitoja ole opetettu päiväkodeissakaan kuin vasta muutamien vuosien ajan. Varsinkin tunne- ja mediataitojen opetus oli vielä 6-7 vuotta sitten lähes täysin tuntematon asia.

Kävin päiväkotia 70-luvulla ja kyllä meille naperoille vaan tunnetaitoja opetettiin. Ehkä ei samalla rummunpäristyksellä ja tiedottamisella kuin nykyään, mutta opetettiin.

Työskentelin eri päiväkodeissa vuosina 2007–2014, enkä muista kenenkään maininneen sanallakaan tunnetaitoja. Myöskään varhaiskasvatus-sanaa en muista kuulleeni.

Nykyään päiväkodeissa ei ilmeisesti juuri muusta puhutakaan?

Sekö on mielestäsi tunnetaitojen opettamista, että mainitaan ääneen sana "tunnetaidot"?

Ja tälläkö kasvatustieteellisellä tasolla päiväkodeissa toimitaan?

Taitaa olla tätä päivää että suunnitelmiin sisällytetään hienolta kuulostavia sanoja ja ollaan niin olevinaan, aivan kuin ennen ei oltaisi muka osattu mitään. Kuitenkin varhaiskasvatus- ja alakouluikäisten on monessa yhteydessä sanottu olevan levottomampia ja aggressiivisempia kuin ennen.

Levottomuus tulee levottomasta nykyajasta. Ennen ulkoiltiin paljon enemmän ja ruutuaikaa oli sen puoli tuntia pikkukakkosta loppuiltapäivästä, kun muuta ei ollut tarjolla. Myöskään vanhemmat eivät olleet uppoutuneita älylaitteisiin, kun ei niitä ollut.

Kyllä se tulee myös tästä kasvatussuuntauksesta. Alan kohta nähdä punaista kuullessani sanan tunnetaidot! Jos lapsen kehitystä yhtään ymmärtää, tietää, että lapsi on vielä kaikin tavoin keskeneräinen. Suomeksi sanottuna lapsi kasvaa ja kehittyy.

1-vuotias ei vielä yleensä osaa käydä potalla tai alakoululainen ei hallitse integraalilaskentaa. Auttaako, jos näitä taitoja opetellaan väkisin?

Päiväkoti-ikäinen ei vielä hallitse tunteitaan. Auttaako se, että hänen pitää sanoittaa jotakin mitä hän ei osaa sanoittaa?

Lapset oikeasti tarvitsevat rajoja ja johdonmukaisuutta. Ei päiväkoti-ikäisen pidä vielä joutua miettimään ja päättämään monistakaan häntä koskevista asioista. Hänen kuuluu saada leikkiä ilman arviointia!

Koululaitos on jo mennyt aika pahasti metsään ja vielä syvemmälle skuttaan mennään, kun on alettu matkia muista maista pre-school -järjestelmää.

Päiväkoti-iässä pitää hallita tunteitaan siinä määrin, että erimielisyydet puhutaan eikä lyödä nyrkeillä. Osalla lapsista on paljonkin harjoittelemista tässä asiassa. Leikki ilman arviointia tarkoittaa ilmeisesti sitä, että puutteisiin sosiaalisissa taidoissako ei saisi puuttua. Kyllä pitää ja kuuluu puuttua ja lapsia ohjata kehittymään sosiaalisissa taidoissaan. Minä en ainakaan henkilökohtaisesti halua ajatella, että lasten kuuluisi elää metsäläisinä kouluikään saakka. 

Vierailija
166/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomilla on aika paljon muitakin vaihtoehtoja kuin päiväkotityö. Kuulostaa siltä, että käytät huonoja kokemuksiasi vain tekosyynä opintojesi keskeyttämiseen.

Kuulostaa siltä että puhut paskaa. Olen nimenomaan suuntautunut vakaan eli olisin saanut opettajan pätevyyden. Muut sosionomin suuntautumiset eivät kiinnosta sillä olen ollut aikaisemmalla tutkinnolla töissä lastensuojelussa 10 vuotta. Valitsin amk tutkinnon sillä opiskelu on moninuitoisra toisin kuin yliopistossa. Olen 40 v yh niin en voi alkaa kokopäiväopiskejaksi. Missään ei ole kyykytetty kuten päiväkotityössä, ja kyllä, johtaja oli yksi kiusaajista. Tyypillistä on juuri koulutuksen haukkuminen Esim.taukohuoneessa, ja ihan päivittäin sain kuulla kuinka sosionomi on täysin turha tutkinto. Mikään ei kelvannut enkä tiennyt mistään mitään kun olin vain sosionomitaustainen. Jopa lukion käyneet sijaiset jotka olivat olleet sijaislna vuoden olivat mielestään pätevämpiä kuin minä. Terveiset tutuille Pohjois Helsinkiin!

Vierailija
167/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä näköjään onnistu hoitajilta kun kaikista kaupungin päikyistä 80% kiinni. Eli et voi mitenkään osoittaa väitettäsi todeksi.

Vierailija
168/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkan että olen tehnyt sijaisuuksia Seuren kautta 20 vuotta. Olen nähnyt kymmeniä ja kymmeniä päiväkoteja. Päiväkodissa on monilla työntekijöillä järkyttävän huonot vuorovaikutustaidot etten ihmettele että se siirtyy lapsiin. En suosittele työtä kenellekään muulle kuin mamutaustaiselle lastenhoitajalle he ovat yleensä johtajan suosikkeja.

Vierailija
169/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on jännä juttu nykyään. Sanotaan, että vanhemmat eivät osaa kotona kasvattaa lapsiaan ala-asteen 1. luokalle asti, vaan sitä ennen pitää olla tarhassa/esiopetuksessa.

Silloin ennen, kun me nykyään keski-ikäiset oltiin lapsi, me oltiin kotona. Peruskoulussa kaikki oppivat lukemaan.

Nykyään, kun pakotetaan esiopetukseen, noin 15% ei opi edes lukemaan peruskoulun aikana.

Onko nykyään oikeasti asiat paremmin? Osaako ne tarhat oikeasti pitää huolto lapsista paremmin, kuin vanhemmat?

Vierailija
170/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa sote-alan kiire on todellisuutta päiväkodeissakin, ja mitään hienojen korulauseiden juttuja ei ehditä tehdä käytännössä. Jos lapset säilyvät vahingoittumattona päivän, on ollut hyvä päivä. Pyyhitään pyllyt, syötetään ja vahditaan ettei kukaan vahingoita itseään tai toisiaan, on sitä todellisuutta, mitä tarhoissa oikeasti tehdään. Yksi tarhan työntekijä vahtii sitä 10 tms. lasta, jolloin tuossakin on todella paljon tekemistä.

Se akateemisten tarhan työntekijöiden "varhaiskasvatus" on niitä korulauseita isojen herrojen puheissa ministeriössä.

Vierailija
171/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopettajan ja nämä vatun varhaiskasvatusopet ovat täysin turha ammattiryhmä. Pkotiin vain hoitajia, saadaan enemmän hlökuntaa ja työn jälki on parempaa. T. 40 v kokemusta alalta.

Lähihoitajaopiskelijaksi pääsee nykyisin kaikki, peruskoulusta 5. keskiarvolla. Jos miettii millaisia suhaajia ne peruskoulun surkeimmat ovat, niin en kyllä hyvillä mielin ihan kaikkien hoitoon lastani jättäisi. Ihan hyvä, että siellä päiviksessä on joku vähän paremmin koulutettu ja toivottavasti myös vastuullinen ja huolehtiva kasvattaja. Ja ihan hyvä, jos joku suunnittelee päivään myös jotain lasten taitoja ja osaamista kehittävää.

Et siis laittaisi lastasi perhepäivähoitajalle?

En.

Vierailija
172/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa sote-alan kiire on todellisuutta päiväkodeissakin, ja mitään hienojen korulauseiden juttuja ei ehditä tehdä käytännössä. Jos lapset säilyvät vahingoittumattona päivän, on ollut hyvä päivä. Pyyhitään pyllyt, syötetään ja vahditaan ettei kukaan vahingoita itseään tai toisiaan, on sitä todellisuutta, mitä tarhoissa oikeasti tehdään. Yksi tarhan työntekijä vahtii sitä 10 tms. lasta, jolloin tuossakin on todella paljon tekemistä.

Se akateemisten tarhan työntekijöiden "varhaiskasvatus" on niitä korulauseita isojen herrojen puheissa ministeriössä.

Lapsille (ja siten lasten kasvattamiselle) oli paljon paremmin aikaa silloin, kun toiminnan nimi oli vielä päivähoito. Päivähoidossa keskityttiin lapsiin, kun taas varhaiskasvatuksessa keskitytään papereihin ja titteleihin.

Vierailija
173/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopettajan ja nämä vatun varhaiskasvatusopet ovat täysin turha ammattiryhmä. Pkotiin vain hoitajia, saadaan enemmän hlökuntaa ja työn jälki on parempaa. T. 40 v kokemusta alalta.

Lähihoitajaopiskelijaksi pääsee nykyisin kaikki, peruskoulusta 5. keskiarvolla. Jos miettii millaisia suhaajia ne peruskoulun surkeimmat ovat, niin en kyllä hyvillä mielin ihan kaikkien hoitoon lastani jättäisi. Ihan hyvä, että siellä päiviksessä on joku vähän paremmin koulutettu ja toivottavasti myös vastuullinen ja huolehtiva kasvattaja. Ja ihan hyvä, jos joku suunnittelee päivään myös jotain lasten taitoja ja osaamista kehittävää.

En.

Mikä perhepäivähoidossa pelottaa? Itse olen perhepäivähoitaja ja hoitanut ja kasvattanut monen lastentarhanopen ja vakaopen lapsia, kun he eivät ole halunneet heitä päiväkotiin laittaa. Eivät he ainakaan ole pitäneet perhepäivähoitoa huonona vaihtoehtona. 

Vierailija
174/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Mikä perhepäivähoidossa pelottaa? Itse olen perhepäivähoitaja ja hoitanut ja kasvattanut monen lastentarhanopen ja vakaopen lapsia, kun he eivät ole halunneet heitä päiväkotiin laittaa. Eivät he ainakaan ole pitäneet perhepäivähoitoa huonona vaihtoehtona. 

Monet kokevat, ettei perhepäivähoito ole laadukasta varhaiskasvatusta, koska siellä varhaiskasvatussuunnitelmia ja kaikkia muita kirjallisen työn lajeja on hoitamassa yleensä kouluttamaton tai vain lyhyesti kurssitettu henkilö. Siis niitä samoja töitä joita päiväkodissa lähtökohtaisesti hoitaa yliopistokoulutettu henkilö.

Kuitenkin moni vakaope yksityiselämänsä puolella arvostaa enemmän hoitoa kuin varhaiskasvatusta, minkä takia laittaa lapsensa perhepäivähoitoon.

Vierailija
175/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Monet kokevat, ettei perhepäivähoito ole laadukasta varhaiskasvatusta, koska siellä varhaiskasvatussuunnitelmia ja kaikkia muita kirjallisen työn lajeja on hoitamassa yleensä kouluttamaton tai vain lyhyesti kurssitettu henkilö. Siis niitä samoja töitä joita päiväkodissa lähtökohtaisesti hoitaa yliopistokoulutettu henkilö.

Kuitenkin moni vakaope yksityiselämänsä puolella arvostaa enemmän hoitoa kuin varhaiskasvatusta, minkä takia laittaa lapsensa perhepäivähoitoon.

Ei kunnalliset pph:t ole kouluttamattomia, mutta yksityiset voivat kyllä olla. Vasujen tekeminen ja muut kirjalliset työt onnistuvat hyvin lastenohjaajan ja lastenhoitajan koulutuksella ja työnantajan järjestämien vasukoulutusten pohjalta. Itse en ainakaan yliiopistokoulutettuna ole huomannut juurikaan eroa omani ja hoitajien tekemien vasujen välillä.

Vierailija
176/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Ei kunnalliset pph:t ole kouluttamattomia, mutta yksityiset voivat kyllä olla. Vasujen tekeminen ja muut kirjalliset työt onnistuvat hyvin lastenohjaajan ja lastenhoitajan koulutuksella ja työnantajan järjestämien vasukoulutusten pohjalta. Itse en ainakaan yliiopistokoulutettuna ole huomannut juurikaan eroa omani ja hoitajien tekemien vasujen välillä.

Monessa kunnassa kunnallisetkin ovat usein kouluttamattomia. Sitä paitsi ero lyhyen kurssimaisen pph-koulutuksen ja akateemisen tutkinnon välillä on joka tapauksessa iso.

Vierailija
177/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se pedagogia vaan hoito

Vierailija
178/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Monessa kunnassa kunnallisetkin ovat usein kouluttamattomia. Sitä paitsi ero lyhyen kurssimaisen pph-koulutuksen ja akateemisen tutkinnon välillä on joka tapauksessa iso.

Ok, meidän kunnassa pph:t ovat kuitenkin vähintään joko lastenohjaajia, lastenhoitajia (lähihoitajia) tai pph:n ammattitutkinnon suorittaneita (1 - 2-vuotinen tutkinto). Myös luokanopettajia ja vakaopettajia toimii perhepäivähoitajina.

Vierailija
179/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se pedagogia vaan hoito

En usko, että paluuta vanhan päivähoitolain aikaan on.

Vierailija
180/191 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että puhut paskaa. Olen nimenomaan suuntautunut vakaan eli olisin saanut opettajan pätevyyden. Muut sosionomin suuntautumiset eivät kiinnosta sillä olen ollut aikaisemmalla tutkinnolla töissä lastensuojelussa 10 vuotta. Valitsin amk tutkinnon sillä opiskelu on moninuitoisra toisin kuin yliopistossa. Olen 40 v yh niin en voi alkaa kokopäiväopiskejaksi. Missään ei ole kyykytetty kuten päiväkotityössä, ja kyllä, johtaja oli yksi kiusaajista. Tyypillistä on juuri koulutuksen haukkuminen Esim.taukohuoneessa, ja ihan päivittäin sain kuulla kuinka sosionomi on täysin turha tutkinto. Mikään ei kelvannut enkä tiennyt mistään mitään kun olin vain sosionomitaustainen. Jopa lukion käyneet sijaiset jotka olivat olleet sijaislna vuoden olivat mielestään pätevämpiä kuin minä. Terveiset tutuille Pohjois Helsinkiin!

Ei kai se suuntautuminen ole kaikki kaikessa? Varmasti opintosi ja työkokemus olisi eduksi vaikka hakisit jotain muuta sosiaalialan työtä, kun alalla on kuitenkin pulaa työntekijöistä. Ei kai koulua kannata kokonaan lopettaa? Vai puhutko itse paskaa, onkohan edes totta tuo mitä kerrot.