Onko normaalia että vähän alle 3-vuotias osaa laskea 20:neen?
Äitini mukaan kyseessä olisi ihmelapsi, omasta mielestä normaali taapero
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Yksi mun lapsista osasi noin paljon jo pienenä. Hänestä tuli matikkanero.
Täällä vastailemassa taas tolloja jotka eivät mitään lapsista tiedä.
Sitä tavallista meininkiä vauvapalstalla.
Minäkin osasin kaksivuotiaana numerot ja kirjaimet sekä "harvinaisemmat" värit, silti minusta tuli ihan tavallinen tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako lapsi loruja? Lauluja? Samanlainen loru on tuo 20: neen laskeminen. Jos taas osaa laskuja ( yhteenlasku, vähennys, kerto tai ja/ tai jako) alueella 0- 20, niin silloin on tavallista osaavampi taapero.
Tosiasia kuitenkin on, että kaikille taaperoille ei ole lukusuoraa lueteltu. Siksi taaperosi osaa enemmän kuin muut keskimäärin.
Normaalia on myös se että isovanhempi pitää omaa lastenlastaan nerona. Kaipa sillä on jokin merkitys ihmiskunnalle, että ainakin jonkun mielestä sitä on lapsena ihmelapsi.Siis hänellä on yksi palapeli jossa on numerot 1-12 ja tässä yksi päivä kun olin äidilläni kylässä lapsen kanssa, hän laski pikkuautoja kahteenkymmeneen. Tästä innostuneena piirrettiin paperille luvut 1-20 ja kyseltiin hajanaisesti mikä on 11, 8, 17, 3, 20.
Lapsi tunnisti numerot ja osasi sanoa mikä on mikäkin.
Lapsi on ainoa, mutta päiväkodissa on usein isompien ryhmässä koska hän on vuorohoidossa. Et en pidä tämän yhden asian takia ihmelapsena
Ap
No ei tarviikaan pitää ihmelapsena, mutta kyllä hänen kyvykkyyttään ja selkeää kiinnostusta kannattaa pitää hyvänä asiana ja kehua.
Lähinnä kyselen täällä kun mun äiti haluaisi et mun ihmelapsi menisi yksityiseen päiväkotiin että hänen ihmelapseus pääsee kunnolla kukkaan kun taitoja tuetaan. Tämän takia mun tarttis lähteä sitten lasta kuskaamaan 50km päivä 🤣
Mut voin näyttää tän ketjun äidille niin jos nää ihmelapsihöpinät rauhottuisi 🙈
Ap
No, aika taitava lapsesi on. Hän on ilmiselvästi saanut virikkeitä päiväkodissa. Siksi ei kannata hoitopaikkaa vaihtaa: juuri nykyisessä paikassahan hän on saanut virikkeensä. Miksi siis se yksityinen olisi parempi?
50 km ajamiseen menee noin tunti. Sen sijaan Jani palapeli jossa on numerot 1-20, 1- 30, lasketaan itse lapsen kanssa esim. numeronopilla yms. Kaikkea sellaista mitä on lapsen mielestä kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako lapsi loruja? Lauluja? Samanlainen loru on tuo 20: neen laskeminen. Jos taas osaa laskuja ( yhteenlasku, vähennys, kerto tai ja/ tai jako) alueella 0- 20, niin silloin on tavallista osaavampi taapero.
Tosiasia kuitenkin on, että kaikille taaperoille ei ole lukusuoraa lueteltu. Siksi taaperosi osaa enemmän kuin muut keskimäärin.
Normaalia on myös se että isovanhempi pitää omaa lastenlastaan nerona. Kaipa sillä on jokin merkitys ihmiskunnalle, että ainakin jonkun mielestä sitä on lapsena ihmelapsi.Siis hänellä on yksi palapeli jossa on numerot 1-12 ja tässä yksi päivä kun olin äidilläni kylässä lapsen kanssa, hän laski pikkuautoja kahteenkymmeneen. Tästä innostuneena piirrettiin paperille luvut 1-20 ja kyseltiin hajanaisesti mikä on 11, 8, 17, 3, 20.
Lapsi on ainoa, mutta päiväkodissa on usein isompien ryhmässä koska hän on vuorohoidossa. Et en pidä tämän yhden asian takia ihmelapsena
Ap
No ei tarviikaan pitää ihmelapsena, mutta kyllä hänen kyvykkyyttään ja selkeää kiinnostusta kannattaa pitää hyvänä asiana ja kehua.
Lähinnä kyselen täällä kun mun äiti haluaisi et mun ihmelapsi menisi yksityiseen päiväkotiin että hänen ihmelapseus pääsee kunnolla kukkaan kun taitoja tuetaan. Tämän takia mun tarttis lähteä sitten lasta kuskaamaan 50km päivä 🤣
Ap
Äitisi on oikeassa. Suomessa ei osata tukea älykkäiden lasten potentiaalia, vaan tasapäistetään.
Kuinka niin? Juurihan paljastui, että lapsi oli oppinut ne asiat ihan siellä tavallisessa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä tavallista meininkiä vauvapalstalla.
Ja sinäkö tiedät kaiken, koska sulla on useampi lapsi?
Miten se "matikkanerous" näkyy nykyään?
Hei, ihan kiva että lapsesi kehittyy! Meilläkin laskettiin saunassa 1-20 suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, oli varmaan 3-4-vuotias. Samoin päikyssä tunnisti kavereiden naulakot ja paikat ja opet sitten näytti satunnaisessa järjestyksessä nimikortteja ja osasi tosiaan sanoa kenen nimi nostettiin pakasta. Kertoivat kun hain muksun hoidosta. Muistipelissä pesi vanhemmat 6-0, mikä varmaan aika tavallista. Käytiin muusta syystä perheneuvonnassa jossa psykologi sanoi että tasapainoisen kehityksen kannalta on parempi tarjota yksinkertaisia leikkejä eikä alkaa opettamaan esim. lukemista tai laskemista. Näin teimmekin ja olemme edelleen kiitollisia tästä neuvosta. Ja joo, kyllä tuota painostusta isovanhemmilta tulee, en ikinä tule tajuamaan mikä järki on pöyhkeillä sillä että lapsenlapsi olisi jotenkin älykkäämpi kuin muut. Koomista kyllä, perheen syntipukki (yh-)äidin tenava on se joka vielä yläkoulusta kantaa kymppejä kotiin. Annan mielihyvin kaiken ansion lapsen älystä bioisälle vaikka hän ei lapsen elämässä olekaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Edes "ihmelapsi" ei osaa laskea jos ei ole kukaan opettanut. Jos sinä et ole, sehän tarkoittaa että päiväkodissa on opetettu eli on hyvä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tavallista meininkiä vauvapalstalla.Ja sinäkö tiedät kaiken, koska sulla on useampi lapsi?
Miten se "matikkanerous" näkyy nykyään?
Kaikkea en tietenkään tiedä mutta olen kasvatuksen ammattilainen. Lahjakkuus näkyy lapsessa varhain jos osaa katsoa. Mun matikkanero on jo karistanut kotomaan pölyt jaloistaan ja tekee mukavaa tiliä jenkeissä, tietokoneasiantuntijana kuinkas muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Edes "ihmelapsi" ei osaa laskea jos ei ole kukaan opettanut. Jos sinä et ole, sehän tarkoittaa että päiväkodissa on opetettu eli on hyvä paikka.
Ihmelapsen tunnistaa useasti siitä että hän oppii ja oivaltaa asioita ihan itse, kenenkään opettamatta.
Kyllä se koulussa viimeistään palaa ihan normi tasolle vaikka osaisi integraalilaskentaa 3 vuotiaana. Meillä ei ole koululaitoksessa luokkia älykkäimmille, vaan mennään sen hitaimman oppilaan mukaan. Näin saadaan kaikista "yhtä viisaita".
Mozart jo luritteli tuon ikäisenä ja Elon Musk visioi Marsissa asumisesta.
Pyydäppä sitä laskemaan 10 eteen päin.