Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia että vähän alle 3-vuotias osaa laskea 20:neen?

Vierailija
03.05.2022 |

Äitini mukaan kyseessä olisi ihmelapsi, omasta mielestä normaali taapero

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako lapsi loruja? Lauluja? Samanlainen loru on tuo 20: neen laskeminen. Jos taas osaa laskuja ( yhteenlasku, vähennys, kerto tai ja/ tai jako) alueella 0- 20, niin silloin on tavallista osaavampi taapero.

Tosiasia kuitenkin on, että kaikille taaperoille ei ole lukusuoraa lueteltu. Siksi taaperosi osaa enemmän kuin muut keskimäärin.

Normaalia on myös se että isovanhempi pitää omaa lastenlastaan nerona. Kaipa sillä on jokin merkitys ihmiskunnalle, että ainakin jonkun mielestä sitä on lapsena ihmelapsi.

Siis hänellä on yksi palapeli jossa on numerot 1-12 ja tässä yksi päivä kun olin äidilläni kylässä lapsen kanssa, hän laski pikkuautoja kahteenkymmeneen. Tästä innostuneena piirrettiin paperille luvut 1-20 ja kyseltiin hajanaisesti mikä on 11, 8, 17, 3, 20.

Lapsi tunnisti numerot ja osasi sanoa mikä on mikäkin.

Lapsi on ainoa, mutta päiväkodissa on usein isompien ryhmässä koska hän on vuorohoidossa. Et en pidä tämän yhden asian takia ihmelapsena

Ap

No ei tarviikaan pitää ihmelapsena, mutta kyllä hänen kyvykkyyttään ja selkeää kiinnostusta kannattaa pitää hyvänä asiana ja kehua.

Lähinnä kyselen täällä kun mun äiti haluaisi et mun ihmelapsi menisi yksityiseen päiväkotiin että hänen ihmelapseus pääsee kunnolla kukkaan kun taitoja tuetaan. Tämän takia mun tarttis lähteä sitten lasta kuskaamaan 50km päivä 🤣

Mut voin näyttää tän ketjun äidille niin jos nää ihmelapsihöpinät rauhottuisi 🙈

Ap

No eihän sun äiti määrittele, missä sinun lapsesi on hoidossa. Oli lahjakas lapsi tai ei.

Vierailija
22/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän numeroiden luettelu kerro kuin ulkoaoppimiskyvystä. Varsinaista laskemistahan tuo ei ole. Samoin kuin aakkosrimpsun opettelu ei ole vielä lukemista. Mutta ihan tavallista, että tuon ikäinen oppii luettelemaan pitkiäkin ripsuja ulkoa, on ne sitten automerkkejä, numeroita, aakkosia, runoja jne.

No höpöhöpö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako lapsi loruja? Lauluja? Samanlainen loru on tuo 20: neen laskeminen. Jos taas osaa laskuja ( yhteenlasku, vähennys, kerto tai ja/ tai jako) alueella 0- 20, niin silloin on tavallista osaavampi taapero.

Tosiasia kuitenkin on, että kaikille taaperoille ei ole lukusuoraa lueteltu. Siksi taaperosi osaa enemmän kuin muut keskimäärin.

Normaalia on myös se että isovanhempi pitää omaa lastenlastaan nerona. Kaipa sillä on jokin merkitys ihmiskunnalle, että ainakin jonkun mielestä sitä on lapsena ihmelapsi.

Siis hänellä on yksi palapeli jossa on numerot 1-12 ja tässä yksi päivä kun olin äidilläni kylässä lapsen kanssa, hän laski pikkuautoja kahteenkymmeneen. Tästä innostuneena piirrettiin paperille luvut 1-20 ja kyseltiin hajanaisesti mikä on 11, 8, 17, 3, 20.

Lapsi on ainoa, mutta päiväkodissa on usein isompien ryhmässä koska hän on vuorohoidossa. Et en pidä tämän yhden asian takia ihmelapsena

Ap

No kyllä hän on selvästi kyvykkäämpi kuin ikäisensä keskimäärin.

Noin 3 vuoden iässä lapsi alkaa ymmärtää lukusanojen kardinaalimerkityksen, eli hän ymmärtää, että luettelemisessa viimeisenä sanottu lukusana kertoo koko joukon laskettavien asioiden lukumäärän. Lukujonotaidot ovat kuitenkin vielä paljolti opitun luettelemisen tasolla, esimerkiksi lorujen toistoa jne. (Yks kaks kolme, istu isän polvelle). Lukujono muodostuukin ketjusta sanoja (yksikaksikolme), eivätkä lukusanat välttämättä ole oikeassa järjestyksessä. Lukumäärän laskemisessa lapsi saattaa vielä osoittaa esinettä kahdesti tai jättää jonkin esineen merkitsemättä lukumäärää laskiessaan. Noin viiden vuoden iässä lapsi osaa laskea esimerkiksi pöydällä olevien lelujen lukumäärän merkiten joka lelun vain kerran (yksi-yhteen vastaavuus) ja ymmärtää, että viimeksi sanottu lukusana kertoo pöydällä olevien lelujen lukumäärän.

Vierailija
24/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on jos osaa tuohon asti mutta ei sen pidemmälle.

Vierailija
25/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia.. varsinkin jos isosisaruksia. Kyllä lapset nopeasti semmoiset "lorut" oppivat, kun kuulevat toistettavan päivittäin.

Miksi he kuulisivat lorun 1-20 päivittäin? Onko heidän isosisarensa jumittuvia?

Meillä ainakin piiloleikissä lasketaan 20:een... Lähes päivittäin juu.

Vierailija
26/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia minusta. Ei kaikki toki osaa, mutta tuossa iässä opittavissa oleva taito.

Mun kummipoika osasi 3v täyttäessään tunnistaa kaikki kadulla kulkevat automerkit. Ei silti ollut ihmelapsi vaan oli kiinnostunut autoista.

Vierailija
27/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia.. varsinkin jos isosisaruksia. Kyllä lapset nopeasti semmoiset "lorut" oppivat, kun kuulevat toistettavan päivittäin.

Miksi he kuulisivat lorun 1-20 päivittäin? Onko heidän isosisarensa jumittuvia?

Meillä ainakin piiloleikissä lasketaan 20:een... Lähes päivittäin juu.

No ei se, että se alle kolmivuotias kuulee piiloleikkilorun vielä sitä tarkoita, että hän sen oppii.

Vierailija
28/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei tarviikaan pitää ihmelapsena, mutta kyllä hänen kyvykkyyttään ja selkeää kiinnostusta kannattaa pitää hyvänä asiana ja kehua.

Lähinnä kyselen täällä kun mun äiti haluaisi et mun ihmelapsi menisi yksityiseen päiväkotiin että hänen ihmelapseus pääsee kunnolla kukkaan kun taitoja tuetaan. Tämän takia mun tarttis lähteä sitten lasta kuskaamaan 50km päivä 🤣

Ap

Äitisi on oikeassa. Suomessa ei osata tukea älykkäiden lasten potentiaalia, vaan tasapäistetään.

Vierailija
29/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Miksi väenväkisin haluat ettei lapsesi ole matemaattisesti lahjakas? Hänellä on lahja ja kaikkein parhaiten sen sammutat tollasella asenteellasi.

Todellakin taitoja pitää tukea ja kun sulta se ei selvästi onnistu, anna jonkun muun se tehdä.

Vierailija
30/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Miksi väenväkisin haluat ettei lapsesi ole matemaattisesti lahjakas? Hänellä on lahja ja kaikkein parhaiten sen sammutat tollasella asenteellasi.

Todellakin taitoja pitää tukea ja kun sulta se ei selvästi onnistu, anna jonkun muun se tehdä.

Jos hänen lapsensa olisi lahjakas liikunnassa, erityisesti luistelussa, hän olisi jo kiidättänyt hänet vaikka 100 kmn päähän. Seuraava lätkämutsi olisi jo katsonut valmiiksi NHL-lapsensa äidille sopivan outfitin. Mutta kun on kyse matematiikasta, niin ollaan hiljaa, jos se vaikka unohtas ton höpötyksensä.

Vierailija
31/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset oppivat laskemaan plus ja miinus -laskuja 3 vuotiaina. Jokaisella lapsella on oma tahti oppia asioita, vertailusta ei ole mitään hyötyä pienien lasten osalta.

Vierailija
32/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset olivat pieniä, oli leikkipuisto täynnä näitä erityisen lahjakkaita lapsia. Oma lapsi on vanhempien näkökulmasta aina erityinen.

33/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se huono asia ole mutta äideillä ja läheisillä on monesti taipumus suurennella positiivisessa mielessä kaikkia lapsen tekoja. Se on vähän sellaista legendaarisen imagon luontia ja se näkyy kaikissa äideissä. Sosiaalinen media on täynnä äitejä jotka ajattelevat että koska hän rakastaa lapsiaan koko some väki haluaa heitä katsoa joka ikisessä kuvassa mutta ei se niin mene. Se on kuin tykkäisit jostain ja ajattelisit että koska se on sinusta hyvää kaikkien muidenkin pitää siitä tykätä. Toisten mielestä se on suurentelua ja paskaa.

Vierailija
34/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset oppivat sen, mikä heitä itseään kiinnostaa, todella nopeasti. Oma tyttäremme tunsi käytännössä kaikki aakkoset parivuotiaana ja n. nelivuotiaana laski sataan ja ylikin ihan ajankulukseen. Eikä tosiaankaan mikään "ihmelapsi", vaan ihan tavallinen tyttö.

Vierailija
35/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaksivuotias osaa jo lukea ja laskea ja suorittaa hieman vaikeampiakin laskutoimituksia kuten käyttää jakokulmaa.

Vierailija
36/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä molemmat lapset oppivat laskemaan plus ja miinus -laskuja 3 vuotiaina. Jokaisella lapsella on oma tahti oppia asioita, vertailusta ei ole mitään hyötyä pienien lasten osalta.

Jep meidän 3v lapsi osaa kans laskea yksinkertaisia pluslaskuja. Isosiskoltaan on kyselty laskuja niin pienempi oppi siinä samalla. Isompi yllätti neljän vanhana osaten ihan sujuvasti laskea päässä yhteen ja vähentää ilman että oli ollenkaan opetettu. Ihan normi lapsia molemmat on, fiksuja ja ehkä himpun keskivertoa taitavampia näissä matemaattisissa taidoissa (ja isompi myös lukemisessa).

Vierailija
37/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lapsesta kyllä tulee nero.Älykäs lapsi.

Vierailija
38/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lapselle että 20 jälkeen tulee 21.

Vierailija
39/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee tällaisissa keskusteluissa se, että "normaalin" ja "ihmelapsen" välille ei tunnu mahtuvan mitään.

Kaikki lapset oppivat ensimmäisinä vuosina asioita hirvittävällä nopeudella. Kaikilla on omat vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa, jotka antavat taitojen kartuttamiselle pohjaa. Kehitys voi kulkea pyrähdyksittäin. Nykyään esimerkiksi puheen kehityksen "normaali" aikaikkuna on hyvin, hyvin pitkä. Yksi lapsi on voinut puhua kokonaisia lauseita jo vuosia kun toinen ei vielä puhu kuin sanoja, ja molemmat ovat normaaleja. Hyvin vauhdikkaasti alkanut kehitys voi saavuttaa lakipisteensä jossain kohtaa, tai sitten ei.

Mitä ikinä tekeekin, ei kannata mainostaa lapselle että SINÄ olet nyt ihmelapsi, koska osaat tehdä näin. KAIKKI pidättävät nyt henkeään, että mihin ihmeeseen seuraavaksi pystyt. SINUSTA tulee isona jotakin aivan ihmeellistä. Lapsi sitoo äkkiä ihmisarvonsa siihen ihmelapseuteensa ja sisäistää paineet pysyä kaikkia muita "parempana" siinä asiassa. Tällainen jaottelu voi myös vahingoittaa lapsen ihmissuhteita.

Tervettä kiinnostusta kannattaa ilman muuta ruokkia ja antaa tilaisuuksia käyttää opittua ja kehittyä, ilman että onnistumista arvotetaan ja vertaillaan.

Terveisin entinen ihmelapsi, matemaattisesti ikätasoaan vähän keskivertoa aikaisemmin kehittyneen lapsen äiti.

Vierailija
40/51 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun lapsista osasi noin paljon jo pienenä. Hänestä tuli matikkanero.

Täällä vastailemassa taas tolloja jotka eivät mitään lapsista tiedä.

Sitä tavallista meininkiä vauvapalstalla.