Elatusmaksujen myöhästyminen
Sopimuksessa lukee joka kuun 1.pvä.
4vuotta oli keskinäinen suullinen sopimus, että voi maksaa 2vk välein, kunnes kirjallisesti ilmoitin, etten enää suostu siihen. Lastenvalvojalla tämä vahvistettiin, että joka kuun 1pvä.
Tämän kuun maksua ei ole tullut.
Voinko viedä asian nyt jo eteenpäin? Käsittääkseni suullisia/kirjallisia keskenäisiä sopimuksia ei huomioida, koska virallinen paperi on alusta saakka sanonut maksupäiväksi 1.pvä..
Kommentit (21)
Olisit voinut laittaa asian eteenpäin jo ensimmäisestä päivästä, kun maksu on myöhässä.
Mun exä makseli elatusmaksut miten sattui, ei siis välittänyt maksupäivästä. Kyselin lastenvalvojalta voiko asialle tehdä mitään, niin ei kuulemma, kunhan maksu tulee kyseisen kuukauden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mun exä makseli elatusmaksut miten sattui, ei siis välittänyt maksupäivästä. Kyselin lastenvalvojalta voiko asialle tehdä mitään, niin ei kuulemma, kunhan maksu tulee kyseisen kuukauden sisällä.
Eli minun talous saa mennä kuralle ja joudun pyytämään esim laskuihin maksuaikaa, koska ex maksaa kun huvittaa?
Onko miehesi siis ollut paikalla kun sopimus on virallistettu?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on ollut ex paikalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli minun talous saa mennä kuralle ja joudun pyytämään esim laskuihin maksuaikaa, koska ex maksaa kun huvittaa?
Eikös elarit kuulu käyttää lapsen elättämiseen eikä eksän laskujen maksuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Sama asia. Ruokaostokset, vakuutukset, vuokra, sähkö, vesi. Lasku on äidin hoidettava, mutta myös lapsi niiden maksusta hyötyy. Vai luuletko, että elarit menee laskuihin, jotka tulevat vain lapsen nimellä?
Kyllä minulle lastenvalvoja sanoi, että jo yhden päivän myöhästyminen oikeuttaa hakeen kelasta. Olen tässä sietänyt melkoisia myöhästelyjä ja maaliskuussa tein hakemuksen kelaan, kun maksut oli myöhässä kolme kuukautta. Nyt saa maksut ajoissa, kunnes lapsi on 18v.
Onko tämä siis eka kuukausi kun odotit elareita kokonaisuudessaan eka päivä? Ja sopimus on vahvistettu silloin vuosia sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no lasten elättämiseen kuuluu myös heidän puhelinliittymät, joihin jouduin pyytämään maksuaikaa, koska elatusmaksua ei ole tullut.
Elättämiseen kuuluu myös vuokranmaksu, ruuat, vaatteet yms. En mä ex:n laskuja maksa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä siis eka kuukausi kun odotit elareita kokonaisuudessaan eka päivä? Ja sopimus on vahvistettu silloin vuosia sitten?
Sopimus vahvistettu maaliskuussa uusiksi, huhtikuu tuli 1.pvä, toukokuu ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sovitte kerran kahdessa kuussa sen jälkeen? Ja hänelle ilmoitit kirjallisesti, että haluat nyt pitäytyä sovitussa?
Oletko kysynyt häneltä miksi ei ole maksanut?
Toki olet oikeutettu heti ilmoittamaan, se on selvää.
Elatusvelvollinen maksaa elatusapua tavallisesti kerran kuukaudessa. Mikäli elatusavun maksua laiminlyödään, tulee kyseeseen mahdollisesti kelan maksaman elatustuen saaminen lapsen elatuksen avuksi. Kuitenkin, mikäli elatusvelvollinen maksaa elatusavut myöhässä, on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, miten paljon myöhässä elatusavut maksetaan.
Jos elatusvelvollinen suorittaa elatusavun myöhässä, mutta kuitenkin kokonaisen kuukauden aikana, ei edunsaajalla ole mahdollista saada kelan maksamaa elatustukea. Jos kuitenkin elatusapu on maksamatta kokonaisen kuukauden ajalta (tuen maksaminen on yleensä yli kuukauden myöhässä), on mahdollista suorittaa kelan puolesta elatustukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sovitte kerran kahdessa kuussa sen jälkeen? Ja hänelle ilmoitit kirjallisesti, että haluat nyt pitäytyä sovitussa?
Oletko kysynyt häneltä miksi ei ole maksanut?
Toki olet oikeutettu heti ilmoittamaan, se on selvää.
Vai siis kerran kahdessa viikossa? Miten se on maksettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimus vahvistettu maaliskuussa uusiksi, huhtikuu tuli 1.pvä, toukokuu ei.
Ja nyt laskut ovat jo myöhässä? Kelahan maksaa vasta, jos on kk myöhässä. Kannattaa järkeistää kulujakin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sen on väliä menikö se oman palkan 50 e Prismaan lapsen talvitakkiin ja viikonlopun ruokaan ja elatusmaksu 50 e sähkölaskuun, vai toisinpäin? Saman verran ne asiat joka tapauksessa maksaa ja molemmat täytyy hoitaa. Yleensä se ensin millä on kovempi kiire/tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sen on väliä menikö se oman palkan 50 e Prismaan lapsen talvitakkiin ja viikonlopun ruokaan ja elatusmaksu 50 e sähkölaskuun, vai toisinpäin? Saman verran ne asiat joka tapauksessa maksaa ja molemmat täytyy hoitaa. Yleensä se ensin millä on kovempi kiire/tarve.
Aloittaja puhuu omasta taloudestaa eikä lasten elättämisestä ne on kaksi eri asiaa. Olisi kyllä hyvä että naiset joutuisivat todistamaan että elarit menee oikeasti lapseen eikä rahan ahneen eksän elättämiseen
Onko kukaan ollut samassa tilanteessa?
Neuvoja kaipaan.