Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään ei MIKÄÄN kestä. Ei halvat eikä kalliit. Ei pitäisi hyväksyä!

Vierailija
02.05.2022 |

Kaikki vaatteet, tavarat ja koneet hajoavat nykyään aivan vähäisen käytön jälkeen. Halvat ja kalliit. Myös hyvät merkit, joihin ennen saattoi luottaa. Suomalaisen merkin (en nyt mainitse nimiä) työkalut hajoavat, toisen suomalaisen suositun ja ihaillun merkin vaatteet nukkaantuvat ja haalistuvat, kolmannen kumisaappaat vuotavat. Nämä sellaisia, jotka ennen kestivät isältä pojalle. Uutta huonoa tavaraa valmistetaan ja ostetaan hirveällä vauhdilla vain kohta pois heitettäväksi. Jotenkin ihan viimeinen niitti oli, kun ostin tulitikkuja ja nekään eivät kestäneet raapaisua!!! Noin joka viides tikku katkesi raapaistessa. Miten TULITIKUN edes voi tehdä huonosti??? Se vaatii jo erityistä yritystä! Niin kyllästyttää ja turhauttaa tämä. Ja ihmiset ovat jo niin tottuneet tähän, että se vain hyväksytään. Asenne on, että no se ei kestänyt, ostetaan uusi. Tai että kaksi vuotta kestävä kodinkone olikin oikeastaan ihan hyvä saavutus, eihän enempää voisi odottaakaan. Ja saatikka kun on ostettu jotain halvalla; asenne on, että TIETENKÄÄN se ei kestänyt, oma vika kun ostit! On ihan yleisesti hiljaisesti hyväksyttyä, että halpa ei kestä. On muka ihan luonnollista, että halpisvaate tuhoutuu käyttökelvottomaksi ekassa pesussa, tai halvat sakset hajoavat palasiksi välittömästi. Niin, nehän olivat halvat, näin pitikin käydä?! Minä ehkä yksin olen sitä mieltä, että kaupoissa ei edes saisi myydä tavaraa, josta tietää, että se hajoaa heti. Olkoonkin vaikka kuinka halpaa. Tällaista ei vain pitäisi hyväksyä! Luonnosta ja ilmastostakin muka ollaan huolissaan, mutta roskan kerrytys kiihtyy vaan. Mutta kukapa muu välittäisi, ellemme me kuluttajat? Meidän pitäisi lakata hyväksymästä tätä järkyttävää roskaa. Meidän pitäisi viedä takaisin myyjälle/valmistajalle kaikki tavarat, jotka hajoavat ja hiutuvat. Pitäisi palauttaa kengät, jotka hajosivat yhden vuodenajan jälkeen, ja tulostin, joka kuukahti heti takuun loppumisen jälkeen (tarkoituksella, kaikkihan sen tietävät). Aina se ei tietysti onnistu, mutta meidän pitäisi sitkeästi vaatia ja osoittaa mieltämme. Jos kaikki tekisivät sen, laadun olisi pakko parantua.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä laatu on monella firmalla heikentynyt.

Tilasin verkkokaupasta tunnetun ja laadukkaana pidetyn kenkäfirman kävelykengät. Ihmettelin, kun paketti oli tosi kevyt ja luulinkin, että pakettiin on vahingossa laitettu jotkut kevyet tossut.

Ei, siellä oli tilaamani kävelykengät, mutta laatu oli tosi heikko. Ihan silmin nähden materiaali oli heikompaa kuin ennen ja kengät olivat kuin pahvikengät.

Sama juttu toisella laatufirmalla. Mitoitus oli muuttunut niin pieneksi, että joutuisin tilaamaan kaksi numeroa suuremmat kengät kuin ennen, mutta sekään ei auttaisi, koska kengät ovat kapeampia kuin ennen.

Alkaa turhauttaa, kun ei meinaa kunnon kenkiä löytää.

Pahvikengistä puheenollen. Erehdyin ostamaan Tokmannista kengät, ja kun ne aika pian sitten hajosivat, pahvia sieltä pohjan sisältä paljastui!

Vierailija
62/109 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postasin illalla kokemukseni House-merkkisistä kangaskengistä jotka meni roskiin kahden viikon käytön jälkeen kun menivät yksinkertaisesti rikki niin pahasti että ei niitä voinut enää pitää. Tämä tapahtui nyt pääsiäisenä.

Joku House-fani poistatti näköjään viestini kun oli poistettu 🤔 ei sitä laatua sillä korjata, että poistatetaan kriittiset viestit 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postasin illalla kokemukseni House-merkkisistä kangaskengistä jotka meni roskiin kahden viikon käytön jälkeen kun menivät yksinkertaisesti rikki niin pahasti että ei niitä voinut enää pitää. Tämä tapahtui nyt pääsiäisenä.

Joku House-fani poistatti näköjään viestini kun oli poistettu 🤔 ei sitä laatua sillä korjata, että poistatetaan kriittiset viestit 😁

Oon muuten huomannut saman, että tuon ko. merkin laati on laskenut viime vuosina ihan tosi paljon. Aiemmin oli halppismerkiksi ihan ok ja tuli ostettua mutta nykyään otan kyllä sen merkkituotteet mieluummin. Ainakin kestää vähän paremmin, eikä ole enää niin kalliskaan kun Housen tuotteiden hinnat on nousseet suhteessa muihin🤷

Vierailija
64/109 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hajosi pyykkiteline... Yksi vaijeri irtosi päästään. Odotettavissa on, että kohta niitä napsahtelee lisää. Pyykkitelineet on minulla kestäneet noin pari vuotta, ja sitten jotain hajoaa. (Enkä lastaa niille mitään painavia mattoja, vaan normaaleja vaatteita. Päivittäin kuitenkin käytössä lapsiperheessä.) Ja tuntuu, että uuden olen aina ostanut eri paikasta kuin edellisen, eikä mikään ole toistaan parempi ollut.

Onko suosituksia pyykkitelineestä, joka kestäisi? Tai miten vaijerin voisi kiinnittää uudestaan pitävästi?

Vierailija
65/109 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneet ovat yksi nykyajan murheenkryyni. Kyllähän ne periaatteessa toimivat, pyörittävät siis pyykkiä, mutta kun eivät pese kunnolla! Ohjelmat kestävät tuntikausia, mutta pesutulos on kehno. Kun pitää säästää vettä ja energiaa. Mutta todellisuudessa ei säästetä, kun pitää pestä sama vaate uudelleen.

Osta Miele, niin kyllä kestää.

Vierailija
66/109 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mistä tietää, että korona ei kestä kauaa?

- Se on valmistettu Kiinassa

Vierailija
67/109 |
06.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosi suomalaista, osta kiinalaista.

Vierailija
68/109 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy vaatteiden huonoon kestävyyteen on se, että ihmiset pesevät niitä nykyään koko ajan. Osittain siksi, että tekokuituset tai elastaanilla terästetyt vaatteet alkavat haista heti, eikä tuuletus auta asiaa. Osittain siksi, että ollaan hysteerisen siistejä.

Vielä 80-luvulla saatettiin pitää samaa paitaa koulussa koko viikko ja farkut pestiin ehkä parin kuukauden välein. Eikä se haitannut mitään, kun olivat 100 % puuvilla. Tietysti ne sitten kestivät hyvänä pidempään. Lisäksi pyykkikoneiden linkousteho oli heikompi, eikä käytetty kuivausrumpuja. Kaikki turha pyörittäminen kuluttaa vaatetta.

Yksi syy, joo... Mutta sitten on ihan liikaa myös niitä vaatteita, jotka nukkaantuvat heti yhdestä pesusta. Pitäisi olla kerta kaikkiaan kiellettyä sellaisten myynti.

Vierailija
69/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että sukkahousuista voitaisiin tehdä hajoamattomia, jos vain tehtäisiin. Mutta niistä tehdään tahallaan heikkoja, jotta jatkuvaa myyntiä olisi. Onko jollain tästä tarkempaa tietoa? Ajatella, hajoamattomat sukkahousut! Sehän kuulostaa utopistiselta unelmalta...

Minusta tuntuu että vielä 10 vuotta sitten sai ihan kohtuullisesti kestäviä sukkahousuja. Nyt ne hajoavat parin käytön jälkeen. Olisi kiva pukeutua naisellisesti ja käyttää hameita ja mekkoja mutta on alkanut vähän ahdistamaan roskan määrä kun sukkahousuja joutuu koko ajan heittämään pois. 

Mä hermostuin hajoaviin sukkahousuihin jo vuosia sitten, ja ostin nipun paksuja värikkäitä sukkiksia. Ne kestää. Kesällä olen paljain säärin.

Käytän ohuita sukkiksia enää vain juhlavammissa tilaisuuksissa.

Vierailija
71/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllästyin huonolaatuisiin vaatteisiin ja kenkiin. Niinpä ostan nyt suurimman osan urheilukaupoista ja "mummojen putiikeista".

Mitä tarkoitat mummojen putiikeilla? Kerro nimiä, mistä kaupoista saa kestävää laatua?

Ohis.

Peter Hahnilta mä tilaan. Sitä ei taida enää vaan olla Suomessa. Ostan myös paljon kirpparilta ja sieltä löytää helposti kestäviä vaatteita. Jos vaatteet on kuin uusia ekan käyttäjän jälkeen, niin ne kestää luultavimmin hyvin myös mulla. Kirpparit on kyllä täällä varmaan parempia kuin Suomessa.

Peter Hahnilla on merkkejä, jotka kestää ja kestää, tuon niiden oman lisäksi. Mä ostan aina mm Braxin housuja. Kestää vuosikaudet ja on hemmetin mukavia päällä.

Sieltä löytyy myös valtavasti ihania ja kestäviä neuleita luonnonkuiduista, ilman akryyliä! Vanhimmat villaneuleet mulla on yli 10 vuotta vanhoja. Ihan kuin uusia, ei nukkaa.

Osa vaatteista on kalliita, mutta kestävyyden kun ottaa huomioon, niin ne tulee paljon halvemmaksi kuin esim halpisneuleet tai -housut.

Kestäviä vaatteita on paljon, jos tietää, mitä ostaa. Mä ostan pääosin luonnonkuituja. Enkä osta yleensä mitään, missä on akryyliä.

Vierailija
72/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että on muitakin, jotka ovat huomanneet kuluttajien vedätyksen. Olen niin kyllästynyt kun merkistä riippumatta laitteet, tavarat, vaatteet hajoaa käsiin ennen kuin pääset edes kotiin. Kuluttajien ei pidä hyväksyä tällaista, kyse on meidän rahoistamme!

Vierailija
73/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just hajosi pyykkiteline... Yksi vaijeri irtosi päästään. Odotettavissa on, että kohta niitä napsahtelee lisää. Pyykkitelineet on minulla kestäneet noin pari vuotta, ja sitten jotain hajoaa. (Enkä lastaa niille mitään painavia mattoja, vaan normaaleja vaatteita. Päivittäin kuitenkin käytössä lapsiperheessä.) Ja tuntuu, että uuden olen aina ostanut eri paikasta kuin edellisen, eikä mikään ole toistaan parempi ollut.

Onko suosituksia pyykkitelineestä, joka kestäisi? Tai miten vaijerin voisi kiinnittää uudestaan pitävästi?

Sama täällä. Ne menee vaan rikki ja olen kokeillut erilaisia. Se muka parempi (kalliimpi), hajosi nopeammin kuin ne halvemmat. Sama tapahtuu silityslaudan kanssa. Vanha kesti yli 20 vuotta ja tää uusi näyttää jo nyt alkavan hajota. On noin pari vuotta vanha :(

Vierailija
74/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mistä tietää, että korona ei kestä kauaa?

- Se on valmistettu Kiinassa

Ja viikonloputkin on Kiinasta lähtöisin, koska eivät kestä pitkään.

Vierailija
75/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä laatu on monella firmalla heikentynyt.

Tilasin verkkokaupasta tunnetun ja laadukkaana pidetyn kenkäfirman kävelykengät. Ihmettelin, kun paketti oli tosi kevyt ja luulinkin, että pakettiin on vahingossa laitettu jotkut kevyet tossut.

Ei, siellä oli tilaamani kävelykengät, mutta laatu oli tosi heikko. Ihan silmin nähden materiaali oli heikompaa kuin ennen ja kengät olivat kuin pahvikengät.

Sama juttu toisella laatufirmalla. Mitoitus oli muuttunut niin pieneksi, että joutuisin tilaamaan kaksi numeroa suuremmat kengät kuin ennen, mutta sekään ei auttaisi, koska kengät ovat kapeampia kuin ennen.

Alkaa turhauttaa, kun ei meinaa kunnon kenkiä löytää.

Pahvikengistä puheenollen. Erehdyin ostamaan Tokmannista kengät, ja kun ne aika pian sitten hajosivat, pahvia sieltä pohjan sisältä paljastui!

Tämä ei muuten riipu pelkästään hinnasta. Hajoavia kengänpohjia on muillakin kuin halpamerkeillä. Minulla oli kerran kengät, en muista enää merkkiä, mutta ihan keskihintaiset, laadukkaan näköiset. Niissä oli aika paksu pohja ja karsoin, että varmaan pitää vähän sadetta, eivät heti hörppää vettä. Olin pitänyt niitä pari kertaa, ja sitten satoi. Ihmettelin kun toinen jalka oli heti märkä vaikka kadulla ei ollut mitään isoja lammikoita. Katsoin kengänpohjia, ja toisesta kengästä olikin pohja halki. Alta näkyi kangasta josta oli tietysti mennyt vesi läpi. Se, mitä olin luullut paksuksi kumipohjaksi, olikin vain paperinohuella kumilla päällystettyä kangasta, ei ollenkaan kokonaan kumia kuten ulkonäöstä voisi luulla.

Vierailija
76/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEH! Ostin kesällä prisman poistokorista parilla kympillä lähemmäs satasen maksavat nilkkurityyppiset House-talvikengät.

Käytin niitä ensimmäistä ja viimeistä kertaa syys-talvella sukulaiseni hautajaisissa kun toisesta putosi pohja! Siis kenkä hajosi kokonaan! Päällisinpuolin ihan laadukkaan oloiset kengät ja normihinta lähemmäs 100€!

Enhän minä kerrasta oppinut. Ostin saman merkin kesäkengät 50€ ja pakkasin ne mukaan Maltalle. Ei mennyt kuin päivä, niin niistäkin putosi pohja. Ostin paikalliselta katukauppiaalta italialaiset nahkaiset ballerinakengät 5€. Tästä on jo viisi vuotta ja ahkeran käytön jälkeen ne on vieläkin kuin uudet! Edes pohja ei näytä kuluneen, vaikka olen käyttänyt niitä mm. työmatkakävelyyn ja töissä työkenkinä. Todelliset luottokengät.

Vierailija
77/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nuo akkukäyttöiset siimaleikkurit! Se akku kestää tasan yhden kesän ja syksyllä vetelee viimeisiään. Uuden akun joutuu ostaan suurinpiirtein joka vuosi ja ovat pian yhtä kalliita kuin itse laite.

Sama on sekä kalliilla ja järeillä vehkeillä kuin kevyellä ruohotrimmerillä.

Vierailija
78/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän huushollissa seuraavat nettikaupat ovat pannassa:

Zalando

Cellbes

Boozt

Cubus

Aboutyou

Dressmann

H&M

Vero Moda

Syyt varmaan ovat ilmiselvät.

Amazonin kautta löytyy laatutavaraa, mutta se maksaa myös eikä alennukset ole kuin 5-15% Suomen hintoihin nähden.

Vierailija
79/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän huushollissa seuraavat nettikaupat ovat pannassa:

Zalando

Cellbes

Boozt

Cubus

Aboutyou

Dressmann

H&M

Vero Moda

Syyt varmaan ovat ilmiselvät.

Amazonin kautta löytyy laatutavaraa, mutta se maksaa myös eikä alennukset ole kuin 5-15% Suomen hintoihin nähden.

Mitä vikaa on Zalandossa tai Booztissa? Mä tilaan noista aina väliin ja olen ollut ihan tyytyväinen.

Vierailija
80/109 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 80-luvulla ostettu mikroaaltouuni edelleen käytössä, eikä mitään korjauksia ole tarvinnut tehdä. Ostin tosin 90-luvulla uuden mikron, koska se oli hienompi ja siinä oli digitaalinen näyttötaulukin vanhassa olevien väännettävien kytkinten sijaan ja (onneksi) siirsin vanhan mikron vaatehuoneeseen jemmaan. Uudempi mikro kesti sen verran että takuuaika ehti umpeutua. Kodinkonekorjaaja sanoi, että korjaaminen tulee kalliimmaksi, kuin uuden osto. Heitin sitten sen uuden romulavalle ja otin vanhan uudestaan käyttöön ja käytän sitä vanhaa kasarimallia vielä tänäkin päivänä. Hyvin toimii. Tehoalueita on 2: Täysteho Ja sulatus. :D