Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään ei MIKÄÄN kestä. Ei halvat eikä kalliit. Ei pitäisi hyväksyä!

Vierailija
02.05.2022 |

Kaikki vaatteet, tavarat ja koneet hajoavat nykyään aivan vähäisen käytön jälkeen. Halvat ja kalliit. Myös hyvät merkit, joihin ennen saattoi luottaa. Suomalaisen merkin (en nyt mainitse nimiä) työkalut hajoavat, toisen suomalaisen suositun ja ihaillun merkin vaatteet nukkaantuvat ja haalistuvat, kolmannen kumisaappaat vuotavat. Nämä sellaisia, jotka ennen kestivät isältä pojalle. Uutta huonoa tavaraa valmistetaan ja ostetaan hirveällä vauhdilla vain kohta pois heitettäväksi. Jotenkin ihan viimeinen niitti oli, kun ostin tulitikkuja ja nekään eivät kestäneet raapaisua!!! Noin joka viides tikku katkesi raapaistessa. Miten TULITIKUN edes voi tehdä huonosti??? Se vaatii jo erityistä yritystä! Niin kyllästyttää ja turhauttaa tämä. Ja ihmiset ovat jo niin tottuneet tähän, että se vain hyväksytään. Asenne on, että no se ei kestänyt, ostetaan uusi. Tai että kaksi vuotta kestävä kodinkone olikin oikeastaan ihan hyvä saavutus, eihän enempää voisi odottaakaan. Ja saatikka kun on ostettu jotain halvalla; asenne on, että TIETENKÄÄN se ei kestänyt, oma vika kun ostit! On ihan yleisesti hiljaisesti hyväksyttyä, että halpa ei kestä. On muka ihan luonnollista, että halpisvaate tuhoutuu käyttökelvottomaksi ekassa pesussa, tai halvat sakset hajoavat palasiksi välittömästi. Niin, nehän olivat halvat, näin pitikin käydä?! Minä ehkä yksin olen sitä mieltä, että kaupoissa ei edes saisi myydä tavaraa, josta tietää, että se hajoaa heti. Olkoonkin vaikka kuinka halpaa. Tällaista ei vain pitäisi hyväksyä! Luonnosta ja ilmastostakin muka ollaan huolissaan, mutta roskan kerrytys kiihtyy vaan. Mutta kukapa muu välittäisi, ellemme me kuluttajat? Meidän pitäisi lakata hyväksymästä tätä järkyttävää roskaa. Meidän pitäisi viedä takaisin myyjälle/valmistajalle kaikki tavarat, jotka hajoavat ja hiutuvat. Pitäisi palauttaa kengät, jotka hajosivat yhden vuodenajan jälkeen, ja tulostin, joka kuukahti heti takuun loppumisen jälkeen (tarkoituksella, kaikkihan sen tietävät). Aina se ei tietysti onnistu, mutta meidän pitäisi sitkeästi vaatia ja osoittaa mieltämme. Jos kaikki tekisivät sen, laadun olisi pakko parantua.

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa tuotteiden ja liikkeiden nimet esiin tänne!

Tokmannin tennarit saat ostaa joka viikko uuden parin kun kivet tulee läpi

Vierailija
22/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestäviä vaatteita sekä tavaroita kannattaa metsästää kirppareilta. Ei niitä muualta taida löytyä enää. Myös ympäristölle parempi vaihtoehto ostaa käytettynä ja rahaakin säästyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että sukkahousuista voitaisiin tehdä hajoamattomia, jos vain tehtäisiin. Mutta niistä tehdään tahallaan heikkoja, jotta jatkuvaa myyntiä olisi. Onko jollain tästä tarkempaa tietoa? Ajatella, hajoamattomat sukkahousut! Sehän kuulostaa utopistiselta unelmalta...

Minusta tuntuu että vielä 10 vuotta sitten sai ihan kohtuullisesti kestäviä sukkahousuja. Nyt ne hajoavat parin käytön jälkeen. Olisi kiva pukeutua naisellisesti ja käyttää hameita ja mekkoja mutta on alkanut vähän ahdistamaan roskan määrä kun sukkahousuja joutuu koko ajan heittämään pois. 

Vierailija
24/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneet ovat yksi nykyajan murheenkryyni. Kyllähän ne periaatteessa toimivat, pyörittävät siis pyykkiä, mutta kun eivät pese kunnolla! Ohjelmat kestävät tuntikausia, mutta pesutulos on kehno. Kun pitää säästää vettä ja energiaa. Mutta todellisuudessa ei säästetä, kun pitää pestä sama vaate uudelleen.

Meillä on sama juttu viime vuonna hankitun tiskikoneen kanssa. Astiat jäävät likaisiksi. Jotkut astiat, esim. juomalasit näyttävät jopa likaisemmilta kuin ennen pesua!

Ap on oikeassa. Mikään ei nykyään kestä. Uuteen asuntoon muuttaessa tilattiin vanhan parketin hionta ja lakkaus. Parin vuoden jälkeen oli jo yhtä huonon näköinen kuin ennen. Se alkuperäinen sentään oli kestänyt kolme vuosikymmentä.

Pahinta on puhelimien kanssa. Aivan törkeää, että parin vuoden välein täytyy hankkia uusi. Puhelin ei vain toimi ilman uusia päivityksiä, jotka vievät niin paljon tilaa, etteivät mahdu.

Vierailija
25/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneet ovat yksi nykyajan murheenkryyni. Kyllähän ne periaatteessa toimivat, pyörittävät siis pyykkiä, mutta kun eivät pese kunnolla! Ohjelmat kestävät tuntikausia, mutta pesutulos on kehno. Kun pitää säästää vettä ja energiaa. Mutta todellisuudessa ei säästetä, kun pitää pestä sama vaate uudelleen.

Meillä on sama juttu viime vuonna hankitun tiskikoneen kanssa. Astiat jäävät likaisiksi. Jotkut astiat, esim. juomalasit näyttävät jopa likaisemmilta kuin ennen pesua!
Ap on oikeassa. Mikään ei nykyään kestä. Uuteen asuntoon muuttaessa tilattiin vanhan parketin hionta ja lakkaus. Parin vuoden jälkeen oli jo yhtä huonon näköinen kuin ennen. Se alkuperäinen sentään oli kestänyt kolme vuosikymmentä.
Pahinta on puhelimien kanssa. Aivan törkeää, että parin vuoden välein täytyy hankkia uusi. Puhelin ei vain toimi ilman uusia päivityksiä, jotka vievät niin paljon tilaa, etteivät mahdu.

Me tehtiin hukkaostos nimeltä vessanpönttö. Mitä hemmettiä tekee pytyllä, johon jää rantuja ja mähmää jo uutena?? Muutos johtuu kuulemma erilaisesta pinnoitteesta. Ostettiin käytetty pytty, kun ei muuta keksitty ja budjettikin oli jo käytetty.

Ei ole uusi, mutta pysyypähän puhtaana. 

Vierailija
26/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten sinä et vaan ap osaa käyttää omistamiasi tavaroita?

Minulle ei ainakaan ole tuollaisia ongelmia. Pakastin 15 v, pyykkikone 13 v, läppäri ostettu käytettynä 2019, älypuhelin ostettu 2018. Kaikki toimivat edelleen moitteettomasti, kännykän panssarilasissa on pieni pala lähtenyt reunasta. Kahvinkeittimen vaihdoin viime vuonna, koska minulla oli ollut sama kahvinkeitin siitä saakka kun muutin omilleni, eli 23 vuotta, ja se levy oli mennyt niin rumaksi. Muuten toimi täydellisesti.

Vaatteetkin alkavat kestää kun ymmärrät, että elastaani kuuluu vain alusvaatteisiin. Se niistä heikkoja tekee.

Toki täytyy tunnustaa, että mieheni ihmetteli tässä yhtenä päivänä: "Miten on mahdollista, että tämä itä-Saksassa 80-luvulla valmistettu pyyhe on edelleen täysin ehjä ja priima, ja tässä vaan 14 vuotta vanhassa on reikiä?"

Vierailija
27/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole uskaltanut hankkiutua eroon vanhasta tulostimen rotjakkeestani, koska olen kuullut, että uusiin on asennettu (turha, mutta koneen rikkoutumisen varmistava) mustetyyny, joka kerää mustetta, ja kun tulostinta on käytetty riittävän monta kertaa, tulostintyyny tukkii koko koneen niin, että on pakko ostaa kokonaan uusi tulostin. 

Vierailija
28/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ainakaan ole tuollaisia ongelmia. Pakastin 15 v, pyykkikone 13 v, läppäri ostettu käytettynä 2019, älypuhelin ostettu 2018. Kaikki toimivat edelleen moitteettomasti, kännykän panssarilasissa on pieni pala lähtenyt reunasta. Kahvinkeittimen vaihdoin viime vuonna, koska minulla oli ollut sama kahvinkeitin siitä saakka kun muutin omilleni, eli 23 vuotta, ja se levy oli mennyt niin rumaksi. Muuten toimi täydellisesti.
Vaatteetkin alkavat kestää kun ymmärrät, että elastaani kuuluu vain alusvaatteisiin. Se niistä heikkoja tekee.
Toki täytyy tunnustaa, että mieheni ihmetteli tässä yhtenä päivänä: "Miten on mahdollista, että tämä itä-Saksassa 80-luvulla valmistettu pyyhe on edelleen täysin ehjä ja priima, ja tässä vaan 14 vuotta vanhassa on reikiä?"

Googlaa minulle yhdet täysin tekokuiduttomat työhousut, kiitos. 

Vierailija
29/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan lukeneeni, että sukkahousuista voitaisiin tehdä hajoamattomia, jos vain tehtäisiin. Mutta niistä tehdään tahallaan heikkoja, jotta jatkuvaa myyntiä olisi. Onko jollain tästä tarkempaa tietoa? Ajatella, hajoamattomat sukkahousut! Sehän kuulostaa utopistiselta unelmalta...

Ei niistä hajoamattomia tietenkään saa. Kyllä kuidut hiutuu kulutuksessa ajan kanssa. Mutta kutomistekniikalla on mahdollista tehdä purkautumattomia sukkahousuja. Silmäpaot on siis täysin mahdollista välttää, ja jos sellaisen sukkahousun johonkin repäisee, sen voisi vain parsia siististi kun tulisi pieni paikallinen reikä.

Tämä firma väittää tekevänsä kestäviä sukkahousuja. Mene tiedä, en ole kokeillut koska en siedä tekokuituja ihollani.

https://eu.sheertex.com/

Vierailija
30/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa minulle yhdet täysin tekokuiduttomat työhousut, kiitos. 

Miksi haluaisi tekokuiduttomat työhousut, on polyesteri lisää puuvillan kulutuskestävyyttä? Elastaani ei katsos ole synonyymi kaikille tekokuiduille.

Mutta armeijaylijäämänä löytyy kyllä 100% puuvillaakin olevia housuja, jotka kestävät loputtomiin. Eri kudontatekniikka kankaassa, otaksun. Ja ainakin Mil-Tec teki pari vuotta sitten molskihousuja, jotka ovat siis tietyllä tavalla kudottua puuvillaa, jotka ovat niin kestävät että ovat ihan kamalat päällä ensimmäiset kaksi vuotta. Sen jälkeen ylivedot.

Talvihousuina villasarka on tietysti äärettömän kestävää. Niissäkin sisäänajovaihe on kyllä melko koetteleva.

-lainaamasi-

Vierailija
31/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy vaatteiden huonoon kestävyyteen on se, että ihmiset pesevät niitä nykyään koko ajan. Osittain siksi, että tekokuituset tai elastaanilla terästetyt vaatteet alkavat haista heti, eikä tuuletus auta asiaa. Osittain siksi, että ollaan hysteerisen siistejä.

Vielä 80-luvulla saatettiin pitää samaa paitaa koulussa koko viikko ja farkut pestiin ehkä parin kuukauden välein. Eikä se haitannut mitään, kun olivat 100 % puuvilla. Tietysti ne sitten kestivät hyvänä pidempään. Lisäksi pyykkikoneiden linkousteho oli heikompi, eikä käytetty kuivausrumpuja. Kaikki turha pyörittäminen kuluttaa vaatetta.

Vierailija
32/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut yksi täysin toimiva, käytettynä ostettu yrityskannettava siinä missä ystäväni on käyttänyt samassa ajassa 2 premium-luokan (ostohinta yli 2000 €) kuluttajakannettavaa. 

Menneinä vuosina älypuhelin on kestänyt minulla 5-6 vuotta. Pari vuotta sitten olin pitkään palautusrumbassa, sillä puhelimet hajoilivat puolen vuoden - vuoden välein täysin mystisistä syistä. Nykyinen puhelin muuttui käyttökelvottomaksi latausportin kuluttua liikaa 2 vuoden käytön jälkeen latausvälin pysyttyä samana kuin aina ennenkin, 

Kuluttajille tehdään enenevissä määrin pahempaa schaissea kuin koskaan ennen. Eniten närästää se, ettei kestäviä tuotteita voi enää tunnistaa edes hinnasta enää. 

Vierailija
33/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elektroniikassa kannatta välttää mitä tahansa joka, on tehty Saksassa, samoin autoissa.

Oikeastaan mihinkään ei kannata käyttää rahaa koska se ei enää takaa laatua.
Tosin sen kaikista halvimman vaihtoehdon jätän kauppaan koska, olen huomannut että ne eivät toimi edes uusina, tai hajoavat sekunnissa.

Autot: nykyisin pelkkää roskaa. Ajan paaliin nykyisen Primerani. Siihen voi mennä 10.vuotta vielä.

Kengät: tuurilla löysin netistä 25e maksaneet juoksukengät. 1vkestää.
Ne 200e kengät kestää myös sen yhden vuoden.

Vaate-alalla on katteet 10x. Eli 10e rätin sisäänostohinta on 1e. Ei kovin paljon voi odottaa laatua.

Vierailija
34/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu että vielä 10 vuotta sitten sai ihan kohtuullisesti kestäviä sukkahousuja. Nyt ne hajoavat parin käytön jälkeen. Olisi kiva pukeutua naisellisesti ja käyttää hameita ja mekkoja mutta on alkanut vähän ahdistamaan roskan määrä kun sukkahousuja joutuu koko ajan heittämään pois. 

Muista pirkka-niksit ja uusiokäytä sukkikset

Vierailija
35/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku selitti toisessa ketjussa ostavansa kaksi kertaa vuodessa 100€ maksavat lenkkarit. Vaimennukset kuulemma menee puolessa vuodessa niin huonoksi, oli kuitenkin sitä mieltä, että tämä on ihan ok kun kengät on muuten hyvät. Olin aika pöyristynyt, että ihmiset ihan tosissaan voi ajatella noin. Itse en ostaisi toista kertaa samoja lenkkareita noin kalliilla, jos eivät kestä edes vuotta kunnolla. Mieluummin sitten vaikka 200€ lenkkarit jotka kestää useamman vuoden. En vaan voi käsittää, että noin kalliidenkin tuotteiden elinkaari olisi alle vuoden - ei mitään järkeä!

Vierailija
36/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vetoketjut tuntuu olevan huonoa laatua. Ja niitten vaihtaminen kallista. Itse en osaa.

Vierailija
37/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elektroniikassa kannatta välttää mitä tahansa joka, on tehty Saksassa, samoin autoissa.
Oikeastaan mihinkään ei kannata käyttää rahaa koska se ei enää takaa laatua.
Tosin sen kaikista halvimman vaihtoehdon jätän kauppaan koska, olen huomannut että ne eivät toimi edes uusina, tai hajoavat sekunnissa.
Autot: nykyisin pelkkää roskaa. Ajan paaliin nykyisen Primerani. Siihen voi mennä 10.vuotta vielä.
Kengät: tuurilla löysin netistä 25e maksaneet juoksukengät. 1vkestää.
Ne 200e kengät kestää myös sen yhden vuoden.
Vaate-alalla on katteet 10x. Eli 10e rätin sisäänostohinta on 1e. Ei kovin paljon voi odottaa laatua.

Jepsistä. Ostin 100 € Meindlit ja niiden ulkopinnat hajosivat ja pohjat alkoivat lohkeilla yhden kesäkauden jälkeen. Cittarista ostetut jonkun suomalaisen pajan 15 € tennarit kestivät ihan yhtä pitkään. Arvatkaapa, ostanko enää Meindliä.

Muistan kaipauksella yksiä vanhoja lenkkareita, jotka maksoivat 100-200 €, mutta kestivät neljä vuotta arkikäytössä ja sen jälkeen vielä muutaman vuoden rupuisina "mökkikenkinä". 

Vierailija
38/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, älä osta sitä halvinta pskaa ja vertaile tuotteita ja lue arvosteluja ennen ostamista.
En edes muista milloin itselläni olisi jotain hajonnut käyttökelvottomaksi.

Tästähän minä juuri puhuin. Sinäkin olet sitä mieltä, että tietysti halpa hajoaa. Aivopesu on toiminut, pidät sitä ihan itsestäänselvyytenä. Minä kun halusin, että sellaista, mikä hajoaa heti, ei pitäisi lainkaan valmistaa eikä myydä. Eikä syytellä kuluttajaa, että oma vika kun ostit. Mainitsin kuitenkin myös, että kalliitkaan merkit eivät nekään kestä. Arvostelujen lukeminen auttaa juu. Kun etsimällä etsii, voi löytää vielä hyvää tavaraa. Mutta ei sen pitäisi olla niin, vaan oletusarvo pitäisi olla, että kaiken pitäisi kestää.

Käyn usein Japanissa, jossa on paljon 100 jenin kauppoja. Ne ovat kuin paikallisia Tokmanneja, paitsi huomattavasti laadukkaampia, jossa kaikki tuotteet maksavat 100 jeniä (0.73€), poislukien joitakin suurempia tuotteita, kuten keraaminen haudutuspata, joka saattaa olla 300-500 jenia (2.19-3.65€). Ja myydään siis aivan kaikkea mitä ikinä kukaan kotona tai kodin ulkopuolella tarvitsee tuolla 100 jenillä aina pyörän korjaustarvikkeista puutarhanhoitoon ja kylpyhuoneen hyllyistä kutsukortteihin ja keittiövälineistä pyyhkeisiin. Voitte pistää hakuun Googleen sanan DAISO ja katsoa, mitä kaikkea kuvahaku tarjoaa. Kaikki näkemänne maksaa 100 jeniä (0.73 euroa).

Tuotteet ovat poikkeuksetta Made in Japan-merkittyjä, ja aivan käsittämättömän kestäviä ja hyviä. Minulla on edelleen käytössä 13 vuotta sitten 100 jenin kaupasta ostettuja tuotteita. Olen ostanut melkeinpä kaikkea maan ja taivaan väliltä, enkä ikinä ole saanut sutta tai sekundaa.

Eli halpa ei tarkoita, ettei se kestä, mutta en ole muualla törmännyt oikeasti siihen, että halpakin voi olla todella priimaa kuin Japanissa.

Siellä ei rihkamalla menesty, koska japanilainen kuluttaja on tarkka laadusta ja siitä, mistä hän maksaa.

Vierailija
39/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tosiaankin pesin farkkujani useammin 80-luvulla!

Vierailija
40/109 |
02.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, älä osta sitä halvinta pskaa ja vertaile tuotteita ja lue arvosteluja ennen ostamista.
En edes muista milloin itselläni olisi jotain hajonnut käyttökelvottomaksi.

Tästähän minä juuri puhuin. Sinäkin olet sitä mieltä, että tietysti halpa hajoaa. Aivopesu on toiminut, pidät sitä ihan itsestäänselvyytenä. Minä kun halusin, että sellaista, mikä hajoaa heti, ei pitäisi lainkaan valmistaa eikä myydä. Eikä syytellä kuluttajaa, että oma vika kun ostit. Mainitsin kuitenkin myös, että kalliitkaan merkit eivät nekään kestä. Arvostelujen lukeminen auttaa juu. Kun etsimällä etsii, voi löytää vielä hyvää tavaraa. Mutta ei sen pitäisi olla niin, vaan oletusarvo pitäisi olla, että kaiken pitäisi kestää.

Käyn usein Japanissa, jossa on paljon 100 jenin kauppoja. Ne ovat kuin paikallisia Tokmanneja, paitsi huomattavasti laadukkaampia, jossa kaikki tuotteet maksavat 100 jeniä (0.73€), poislukien joitakin suurempia tuotteita, kuten keraaminen haudutuspata, joka saattaa olla 300-500 jenia (2.19-3.65€). Ja myydään siis aivan kaikkea mitä ikinä kukaan kotona tai kodin ulkopuolella tarvitsee tuolla 100 jenillä aina pyörän korjaustarvikkeista puutarhanhoitoon ja kylpyhuoneen hyllyistä kutsukortteihin ja keittiövälineistä pyyhkeisiin. Voitte pistää hakuun Googleen sanan DAISO ja katsoa, mitä kaikkea kuvahaku tarjoaa. Kaikki näkemänne maksaa 100 jeniä (0.73 euroa).
Tuotteet ovat poikkeuksetta Made in Japan-merkittyjä, ja aivan käsittämättömän kestäviä ja hyviä. Minulla on edelleen käytössä 13 vuotta sitten 100 jenin kaupasta ostettuja tuotteita. Olen ostanut melkeinpä kaikkea maan ja taivaan väliltä, enkä ikinä ole saanut sutta tai sekundaa.
Eli halpa ei tarkoita, ettei se kestä, mutta en ole muualla törmännyt oikeasti siihen, että halpakin voi olla todella priimaa kuin Japanissa.
Siellä ei rihkamalla menesty, koska japanilainen kuluttaja on tarkka laadusta ja siitä, mistä hän maksaa.

Vau. Meidänkin pitäisi!