Miten parisuhteen muodostamisesta aikuisena tuli näin vaikeaa?
Täällä näyttää olevan jo ketju parikymppisistä, mutta oma ihmettely kohdistuu nyt sellaisiin 40-50 -vuotiaisiin.Olen (N, 50+) ollut nyt sinkkuna muutaman vuoden ja haussa on parisuhde. Treffiäpit ja deittisivustot testattu, livessäkin käyty (koronaa ennen ja koronan jälkeen), mutta huonolla tuloksella.Ravintoloissa on ollut enimmäkseen varattuja, Tinderissä ym. vain seksiseura haussa.Varsinkin nyt viime vuosina on tullut selkeä trendi, että miehet eivät näytä haluavan parisuhdetta. Kaikki tuntuvat haluavan vai seksiseuraa, FWB, FB, ONS, mitänäitänyton.Varsinkin Tinderissä on ilmiönä, että mies SANOO haluavansa parisuhdetta, mutta juttelun alettua onkin kiinnostunut vain pelkästä seksiseurasta. Ei missään nimessä mitään pysyvää, vakituista, jotain kestävämpää.Ja mietityttää että MIKSI?Onko sormet palanu niin pahasti, että ei enää parisuhde kiinnosta?Onko maailma muuttunut niin, että tämän ikäluokan miehet eivät enää halua kumppanuutta, yhdessäoloa, ehkä jopa yhdessäasumista?
Kommentit (2361)
Veltto velho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on seonneet tähän taso-paskaan ja kuvittelevat, että voivat poimia rusinat pullasta ja pokata kauniita naisia vain seksintarpeeseensa, koska DiCapriokin voi.
Heidän pitäisi ymmärtää, että kyllä tavismiehelle paras tae seksistä on se oma vakituinen mamma kainalossa.Tasokkaat miehet voivat ja tekevät tuota. Kun pyörittää useampaa naista niin syntyy "vajausta" tavallisille miehille. Lisäksi muahanmuutto on ollut hyvin miesvoittoista, mikä kiristää "kilpailua" lisää. Tämän seurauksena tavismiehelle on "tarjolla" vain ö-tasoa. Eikä siksi kiinnosta kuin joskus "tyhjentää kassit" ja säilyttää "tatsi".
Naiset ovat itse pilanneet "tapailukulttuurin" sekä samalla koko maailman.
Miten niin naiset, vaikka itse juuri esitit miten tasokkaat miehet ja muualta tulleet miehet ovat pilanneet tapailukulttuurin. Eihän mikään pakko ole pyörittää useita naisia samaan aikaan? Usein nämä naiset eivät edes tiedä olevansa moisen nuljaskan pyörityksessä. Mistä siis johtopäätös että juuri naiset ovat pilanneet tapailukulttuurin ja koko maailman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun joku mies tulisi tähän ketjuun kertomaan näkemyksensä. Kiinnostaisi oikeasti tietää mitä mieltä on ja mikä taustalla on syynä mahdolliseen haluttomuuteen.
Ymmärtäkää hyvät ihmiset, että 50-vuotiailla miehillä ei ole enää niin palavaa intoa olla teidän kanssanne koko ajan.
Olen itse tätä ikäluokkaa oleva mies, jolla on eronneita miehiä kavereina paljonkin. Ei heistä enää kovinkaan moni halua sitoutua parisuhteeseen. Syitä on seuraavia:
- Oma vapaa-aika on muodostunut sellaiseksi, että ei olisi riittävästi aikaa toiselle;
- Halu päättää omista asioista, asumisesta, menemisistä ja tulemisista;
- Haluttomuus sitoutua, koska vanheneminen pelottaa; haluaa ottaa vielä viimeisen vapauden irti, kun se on mahdollista - ja sitä paitsi monelle miehelle uudelleen mahdollista esim. pitkän perhe-elämävaiheen jälkeen;
- Sormet palaneet huonoissa parisuhteissa;
- Yksinkertaisesti halu saalistaa naisia - yrittää vielä sitä kautta tuntea itsensä hyväksytyksi ja kelpaavaksi;
- Muitakin syitä on - esimerkiksi yksi ystäväni on vastuussa iäkkäistä ja huonokuntoisista vanhemmistaan, eikä haluja parisuhteeseen tällä hetkellä ole. Toisella matkatyöt haittaavat. Kolmannella on omia mt-ongelmia.
Pähkinänkuoressa: syitä on monia.Se on se tasapainoinen arki. On työt, ystävät, läheiset, harrastukset, jne. En minä kaipaa tähän enää mitään aikataulutettua.
Onhan tuo "oma elämä" meikäläiselläkin, mutta olisihan sen LISÄNÄ kiva olla joku, jonka kanssa viettää aikaa, tehdä asioita, harrastaa seksiä, käydä matkoilla, hipsutella soffalla katsellen leffoja jne.
Niin sinä haluat sitouttaa siihen sen yhden ja saman ihmisen, kun tuosta kaikesta saa enemmän irti erilaisten ihmisten kanssa.
Aika surullinen ajattelutapa. Kyllähän sitä voi matkustella ym vaikka kavereiden kanssa, mutta suurin osa tykkäisi tehdä noita asioita sen oman rakkaan kumppanin kanssa. Tulee mieleen yksi mies joka väitti haluavansa parisuhteen, mutta sitten valitti kun ei ehdi harrastaa kun nähtiin jopa pari kertaa kuussa...
Niimpä niin. Tunnistan tämän ongelman myös kohdaltani. Olisiko siinä vaan kertakaikkiaan se että fiksuja ja esteettisesti komeita ( tai edes siedettävän kivoja) miehiä jotka haluaa parisuhteen on vapaana tosi vähän ja ne menevät ihan samantien jos ovat hetken vapailla markkinoilla.
On myös niitä jotka ovat olleet pitkissä liitoidsa ja vapautuvat, mutta siinä huumassa eivät sitten osaa enää asettua vaan koska tarjontaa on paljon siirtyvät aina seuraavaan "katsomaan olisiko seuraava vähän parempi/ täydellisempi kuin tämänhetkinen.
Nykyinen yleinennilmapiiri ei kannusta sitoutuneeseen parisuhteeseen vaan sitä jopa halveksitaan.... sitoutumattomuus, vqpaus, sinkkuus ja kukasta kukkaan liihottelu on jotenki kai joissain piireissä hienompaa.
Itse kenenkin olisi hyvä muistaa sananlasku "aina vain parempaa etsiessä voi hyväkin mennä sivu suun"
Vierailija kirjoitti:
Veltto velho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on seonneet tähän taso-paskaan ja kuvittelevat, että voivat poimia rusinat pullasta ja pokata kauniita naisia vain seksintarpeeseensa, koska DiCapriokin voi.
Heidän pitäisi ymmärtää, että kyllä tavismiehelle paras tae seksistä on se oma vakituinen mamma kainalossa.Tasokkaat miehet voivat ja tekevät tuota. Kun pyörittää useampaa naista niin syntyy "vajausta" tavallisille miehille. Lisäksi muahanmuutto on ollut hyvin miesvoittoista, mikä kiristää "kilpailua" lisää. Tämän seurauksena tavismiehelle on "tarjolla" vain ö-tasoa. Eikä siksi kiinnosta kuin joskus "tyhjentää kassit" ja säilyttää "tatsi".
Naiset ovat itse pilanneet "tapailukulttuurin" sekä samalla koko maailman.Miten niin naiset, vaikka itse juuri esitit miten tasokkaat miehet ja muualta tulleet miehet ovat pilanneet tapailukulttuurin. Eihän mikään pakko ole pyörittää useita naisia samaan aikaan? Usein nämä naiset eivät edes tiedä olevansa moisen nuljaskan pyörityksessä. Mistä siis johtopäätös että juuri naiset ovat pilanneet tapailukulttuurin ja koko maailman?
Naiset ovat pilanneet maailman on hupaisa lentävä lause, mikä syntyi jonkun sanomalehden katugallupin miesoletetun vastauksesta.
Mutta naiset pyrkivät kurottelemaan yli tasonsa pariutumisessa ja nettideittailussa ilmiö on hyvin konkreettinen, kun "tapaillaan" netin ulkoisesti tasokasta miesainesta, vaikka itse olisi tuikiakin tavallisempi. Onhan se moraalisesti arveluttavaa monia naisia pyöritteleviltä miehiltä, mutta ei naiset mitään tiedostamattomia lapsia sentään ole ja jokaisen pitäisi kantaa vastuu omista tekemisistä. Lähinnä tämä koko kuvio alleviivaa ihmisen henkistä alennustilaa ja biologista syväkoodausta, missä nisäkäsnaaraat pyrkivät parittelemaan ylväimpien johtajaurosten kanssa. Ja urokset pyrkivät levittämään perimäänsä mahdollisimman laajalle.
Nykyaika luo helposti illuusion ihmisen kehittyneisyydestä, mutta se on tosiaankin vain illuusio. Toki nykyaika tarjoaa ennennäkemättömän mahdollisuuden sivistää itseään sekä loputtoman vuoren kaikenlaista itsensä kehittelyoppia, mutta kovin harva noihin mahdollisuuksiin lopulta tarttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn: onko kukaan viisikymppinen pystynyt muodostamaan toisen viisikymppisen kanssa parisuhdetta, jossa olisi aktiivinen ja molempien osapuolten mielestä hyvä seksielämä?
Minä olen! Kolme vuotta suhdetta takana, tavattiin 49v. Ja seksiä on yhä mukavasti eli aina kun pystytään näkemään ja se on molempia tyydyttävää. Tapasimme Happy pancakessa.
N52
Veltto velho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat itse pilanneet "tapailukulttuurin" sekä samalla koko maailman.
Onko se naisten vika, jos miehiä on tyrkyllä enemmän kuin naisia? Ja nimenomaan hakemassa sitä seksiä, valehtelemalla ja huijaamalla kaikin keinoin? Mulle sopisi erittäin hyvin, jos esim. varatut saataisiin jotenkin karsittua deittimarkkinoilta pois sotkemasta ja pelkää seksiä etsivät jotenkin kohdennettua toisiinsa, niin että me rakkautta ja suhdetta etsivät emme joutuisi seulomaan tuota sontaa läpi. Mutta mites tuon järjestät? Ja miten tuo on naisten vika?
Varttuneemmalla iällä on jo kaikki ongelmat ja karikot nähty, voi olla että eronneet miehet ei vaan jaksa enää yrittää, eivät ehkä luota tai eivät vaan ole oppineet mitään edellisisä suhteista. Pelätään että tulee samoja ongelmia ja siksi ei vaan kyetä enää vakavaan suhteeseen, ei uskalleta heittäytyä.
Saattaahan siinä käydä niinkin että mies haluaa sitoutua ja löytää kumppanin loppu elämäkseen, aloittaa seurustelun, mutta huomaa että tämä daami ja hänen tapansa tms ei olekaan se mitä mies haluaa ja sitten suhde loppuu. Sanotaan vaan toiselle ettei haluta sitoutua jotta ei loukata toista sanomalla suoraan ettet ole mun tyyppiäni sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Niimpä niin. Tunnistan tämän ongelman myös kohdaltani. Olisiko siinä vaan kertakaikkiaan se että fiksuja ja esteettisesti komeita ( tai edes siedettävän kivoja) miehiä jotka haluaa parisuhteen on vapaana tosi vähän ja ne menevät ihan samantien jos ovat hetken vapailla markkinoilla.
On myös niitä jotka ovat olleet pitkissä liitoidsa ja vapautuvat, mutta siinä huumassa eivät sitten osaa enää asettua vaan koska tarjontaa on paljon siirtyvät aina seuraavaan "katsomaan olisiko seuraava vähän parempi/ täydellisempi kuin tämänhetkinen.
Nykyinen yleinennilmapiiri ei kannusta sitoutuneeseen parisuhteeseen vaan sitä jopa halveksitaan.... sitoutumattomuus, vqpaus, sinkkuus ja kukasta kukkaan liihottelu on jotenki kai joissain piireissä hienompaa.
Itse kenenkin olisi hyvä muistaa sananlasku "aina vain parempaa etsiessä voi hyväkin mennä sivu suun"
Tässä on tietokonesimulaatiotakin parempi esimerkki nykynaisen mentaliteetista. Pitäisi olla komea ja fiksu mies, mutta kun niillä on valinnanvaraa ylenmäärin, niin ei valinta osu mammapalstalaiseen. Tai korkeintaankin hetken huvitukseksi, jos vaikka algoritmit lagaa eikä jaksa tinderiä uudestaan asentaa. Ihminen kun on biologisena oliona laiska kuten koko biologia. Koko biologista prosessia ohjaa minimienergian periaate.
Olen vasta 39, olen elellyt sinkkuna 23-vuotiaasta lähtien. Opiskellut, muuttanut, tehnyt töitä, matkustellut, keskittynyt itseeni ja itseni hoitamiseen kammottavan elämänalun jälkeen. Olen jo suosiolla luovuttanut kaikki nettideitit ja Tinderit sun muut 10 vuotta sitten, koska se meno on just tuota. Siihen vielä lisäksi, mitä täälläkin maristaan, että seksiä ei tipu viimeistään kolmansilla treffeillä, niin mies lähtee lätkimään. En tosiaankaan harrasta seksiä tuntemattomien kanssa, joihin olen vasta tutustumassa ja alkumetreillä selvittämässä, olisiko tässä hyvä kumppani. Lapsiakaan en ole koskaan halunnut, eli ei ole tarvinnut kiirehtiä sen asian kanssa.
Toivon, että löydän jonkun ns. orgaanisesti omalla painollaan, kuten nuoruudessani löysin deittini. Onneksi ei tarvitse miettiä vain Suomea. Kun kumppanin kansallisuudella ei ole väliä, koko maailma on avoin.
Vierailija kirjoitti:
Veltto velho kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat itse pilanneet "tapailukulttuurin" sekä samalla koko maailman.Onko se naisten vika, jos miehiä on tyrkyllä enemmän kuin naisia? Ja nimenomaan hakemassa sitä seksiä, valehtelemalla ja huijaamalla kaikin keinoin? Mulle sopisi erittäin hyvin, jos esim. varatut saataisiin jotenkin karsittua deittimarkkinoilta pois sotkemasta ja pelkää seksiä etsivät jotenkin kohdennettua toisiinsa, niin että me rakkautta ja suhdetta etsivät emme joutuisi seulomaan tuota sontaa läpi. Mutta mites tuon järjestät? Ja miten tuo on naisten vika?
Noh, ihan itse naiset ovat aarteensa jostain kaivaneet ja ihan kai itse analyysit ja riskiarviot myös suorittaneet. Jos jokin haitallinen kaava kovin usein toistuu, niin asiaa varmaan kannattaisi mielessä pohtia ja syyllistä etsiä enempi sieltä omasta tajunnasta ja todellisuudesta kuin puolesta maailmasta.
Sinänsä tietenkin hyvä, että tietoa on nyt lähdetty etsimään internetistä ja kuten huomata saattaa, niin sitä saattaa myös onnekkaana löytää.
Nuorena kukaan ei tiennyt mitä ongelmia voi tulla eteen parisuhteessa, ihastuminen oli niin voimakasta että rynnättiin samantien saman katon alle kotia leikkimään. Kaikki tuo oli niin helppoa silloin.
Keski-iässä suurimmalla osalla on jo vähintään 1 tai monilla useampiakin suhteita takana, katkeruutta, vihaa, surua, turhautumista ym ym ettei vaan haluta enää sitoutua. Ja naisethan ovat kautta historian olleet halukkaampia sitoutumaan eikä meillä keskiverrosti ole niin suurta tarvetta etsiä aina vaan uutta ja erilaista kuin miehillä.
Mitä tulee pelkän seksin hakemiseen, niin uskallampa väittää että monikaan heistä ei kykene oikeasti pitämään omaa vaimoa/kumppania tyytyväisenä. Ovat itsekkäitä ja itsekeskeisiä ja siksi on helppo käydä vaan tyydyttämässä omat tarpeet tuntemattoman kanssa, ei tarvitse kuummella valitusta siitä että "sä et ota mua koskaan huomioon".......
kuulostaako tutulta?
Ajatukset ja toiveet parisuhteesta ei vaan näin yleisesti mene kenenkään naisen kanssa yhteen, niin parempi sitten vaan olla yksinään. Ne naiset kun aina hinkuaa saman katon alle muuttamista vähintään, ellei lapsia ja kirkkohäitäkin siihen päälle. Hyhh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän pitäisi ymmärtää, että kyllä tavismiehelle paras tae seksistä on se oma vakituinen mamma kainalossa.Nyt puhut palturia, parisuhde ei ole tae seksistä.
On se kuitenkin paras tae.
Tätä voi olla vaikeaa käsittää, mutta mies saattaa usein saada seksiä enemmän sinkkuna.
Jos parisuhteessa mies ei saa seksiä, on parasta katsoa peiliin
T:Naista arvostava M46, sinkku
Vierailija kirjoitti:
Heidän pitäisi ymmärtää, että kyllä tavismiehelle paras tae seksistä on se oma vakituinen mamma kainalossa.
Höpsistä. Paras tae on käynti kerran-pari viikossa vakkariammattilaisella. En kaipaa naisilta mitään muuta kuin seksiä, joten minulle tämä on ehdottomasti toimivin ratkaisu.
M46
Naiset ne vasta seksin perässä ovat. Itse en ole seksistä naiselle edes puhunut mutta naiset sitten on koska en ole parin viikon sisään vonkannut. En vonkaa edes kuukauden päästä vielä. Olen halunnut tutustua ja ulkoilu seuraa halunnut. Ei naiset sitten kiinnostu edes kävelystä rannalla tai lähteä mukaan kalaan vaan sanovat että ei tehdä tästä liian vakavaa ja sitten ne ehdottelee peiton heiluttelua vaikka eivät suoraan sano sitä vaan vihjailevat koska eivät kehtaa suoraan sanoa. Tässä keväälläkin kävin paljon siikaa onkimassa ja olisin halunnut yhden naisen kanssa vähän ulkoilla mutta se vaan pyysi sen luokse mutta en paljon ehtinyt koska heräsin aamulla ennen viittä ja menin kalaan ja olin siellä 8-9 tuntiakin lähes joka päivä. Nainen sitten kai kyllästyi koska en jaksanut panna sitä ja lopetti yhteydenpidon.
Itse kun en parisuhteeseen kelpaavaa miestä heti löytänyt, aloin kevyempään tapailusuhteesseen. Heti alussa tein selväksi, etten halua mitään vakavampaa. No eikös miehet kuitenkin rakastuneet ja olisivat halunneet kunnon suhteen. Mulla on kuitenkin eri kriteerit sille, millaisen miehen kanssa voisin viettää loppuelämäni. No löytyihän sellainenkin sitten lopulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 44-vuotias mies, parisuhteessa.
Jos ja kun tämä parisuhde päättyy, en todellakaan etsi uutta naista tilalle. Panos/tuotto ei ole sillä tasolla kuin sen pitäisi olla.
Olisitko juuri Sinä sellainen poikkeus? Tuskin, koska olet eronnut.Avaatko vähän mitä tarkoitat panos/tuotos-suhteella?
Olen eri, mutta olen jälkeenpäin parisuhteitani miettiessäni todennut, että jokaikinen on ottanut enemmän kuin antanut. Viimeiseksi jääneessä suhteessani havahduin siihen helpotuksen tunteeseen, kun yhtenä iltana naista ei yllättäen näkynyt eikä kuulunutkaan missään. Vasta seuraavana päivänä tulin ajatelleeksi, että moni muu olisi siinä tilanteessa huolestunut, itse olin vain huojentunut. Seuraavalla viikolla pakkasin kamani ja lähdin.
Olen 55- vuotias nainen, eronnut. Tein eroni jälkeen päätöksen, etten jo lastenikaan takia ala kierrättämään kotonani ns. äidin poikaystäviä. Äidin poikaystävillä tarkoitan heppoisin perustein suhteen aloittamiseen alkaneita, siis mukaan lukien itseni, joka sellaiseen suhteeseen on ylipäätään alkanut. Jos tapaisin sen minulle oikean ihmisen, hänet, olisin ottanut hänet vastaan milloin tahansa, sillä näin olisi ollut pakko tehdä. Mr. Oikealle ei koskaan sanota ei. No, häntä ei ole näkynyt eikä kuulunut. Yksin olen ollut pitkään,pitkään. Lapsetkin ovat jo lentäneet pesästä tässä viime vuosina. Kuten kerroin, en ole katkeroitunut, mutta poikaystävät jätän edelleen väliin. Minä en toisin sanoen lähde heppoisin perustein suhteeseen, koska siihen en koe minkäänlaista tarvetta. Ja niistä pikasuhteista jää edelleen niin huono maku suuhun. Olen kuitenkin onnellinen yksin. Elän päivän kerrallaan, ja koen suurta kiitollisuutta elämästäni. Mr. Oikea olisi kyllä vielä mukava tavata. Mutta olen asian suhteen täysin nöyrä ja realistinen, sillä voi todellakin olla, etten tule häntä oman elämäni aikana enää kohtaamaan. Tosin ystävättäreni kohtasi hänet yli 70- vuotiaana.
Herpes tarttuu myös oireettomana ja vaikka käyttäisi kondomia. Ilmankos sitä on paljon nykyään, kun toisilla on ollut satoja kumppaneita.
Onko parisuhde sulle yhtä kuin aikataulutettu elämä? Ei ihme ettei kiinnosta.