Vaaramerkin testaus kuului todella hienosti!
Kommentit (23)
No nyt kuului! Istuin juuri pytyllä:D
Vierailija kirjoitti:
EN TUU!
Tuut, jos käsketään.
Aika heikosti kuului vaikka olen keskustassa. Luulin että jonkun lastauskkoneen ääni yms.
Kyllä kuului, jäin vain miettimään, että miten oikeaan vaaranmerkkiin tässä sitten pitäisi reagoida? Majoittautua sisälle, radio päälle, vettä kannuihin.... vai miten. Lähimpään väestösuojaan on x km matkaa, ei taida edes olla tällä paikkakunnalla yhtään.... No ei pidä miettiä liikaa.
Siis mihin mä tuun. Pääseks mä töihin?
Ainahan se kuuluu samalla tavalla?
Niin kuului joo, olin just ulkona. Tultiin lounaalta takas töihin.
Tositilanteessa kuuluu kovalla äänellä. Mutta tosiaan, mitä sitten tehdään?
Ei taaskaan kuulunut. Turku Hannunniittu.
En kuullut taaskaan mitään Helsingissä.
Kuulet yleisen vaaramerkin - toimi näin
siirry sisälle
sulje ovet, ikkunat, tuuletusaukot ja ilmanvaihto
avaa radio ja odota rauhallisesti ohjeita
vältä puhelimen käyttöä (myös soittoa numeroon 112), etteivät linjat ruuhkaudu
pysy sisällä
älä poistu alueelta, ettet joudu matkalla vaaraan
Tuo vaaranmerkki on kaduilla hengaaville ihmisille, joilla ei ole kännykkää tmv. viestintä käytettävissään. Kotona jokainen yleensä seuraa sen verran uutisia / radiota / nettiä, että huomaa jos jotakin hälyttävää tapahtuu. Tuo "savumerkki" on siis vain lisä, jos muuten et tietoa ole saanut että nyt kannattaa lukea ne uutiset.
Ja jos itse ei kuule, joku kuulee, joka voisi vinkata että hei, nyt radio tai muu viestin auki.
Ai se oli se. Luulin, että räjäyttävät viereisellä työmaalla, mutta sitä räjäytystä ei kuulunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EN TUU!
Tuut, jos käsketään.
EN MUUTEN TUUUUU.
Tositilanteessa se myös soi taukoamatta, että älkää nyt kukaan painkoiko, jos ette kuulleet 10 sekunnin piippausta...
Ei kuulu sisälle, vaikka ihan näköetäisyydellä naapuritalon katolla, etäisyys n. 70 metriä.
Sitten jos vaaramerkki kuuluisi oikeasti, ihmettelisin ja menisin parvekkeelle katsomaan, mitä on tekeillä...
National Geographicilta tuskin lisäinfoa saisin ja radio on ollut mykkänä jo 5 vuotta. Että se siitä "kaikki seuraa senverran uutisia ja kuuntelee radiota"!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuului, jäin vain miettimään, että miten oikeaan vaaranmerkkiin tässä sitten pitäisi reagoida? Majoittautua sisälle, radio päälle, vettä kannuihin.... vai miten. Lähimpään väestösuojaan on x km matkaa, ei taida edes olla tällä paikkakunnalla yhtään.... No ei pidä miettiä liikaa.
Radio auki (autoradio/kotiradio) tai ylen sivut esiin, tai hälytyshuone.fi. Eiköhän noista jossain ole lisätietoa. Lisäksi telkassa ainakin ylen kanavilla tulee ne halytysviestit näkyviin, siis palkki ruudun ylälaitaan, jossa on toimintaohjeet ("Haavoittunut karhu liikkeellä Turun keskustassa, Ihmisiä pyydetään pysyttelemään sisätiloissa ja olemaan ruokkimatta karhua."). Jos on todella oaha tilanne, niin eiköhän joka ikinen kaupallinenkin media ala kertoa, mitä tapahtuu ja miten pitää toimia (iltalehti/-sanomat, maikkari, seiska, nova, nrj mitä noita nyt on)
EN TUU!