Yksinäiset. Miten olette järjestäneet asiat silloin kun olette kipeänä?
Kuka ulkoiluttaa koiraa, käy kaupassa, tekee ruokaa ja kysyy miten voit?
Kommentit (35)
Syön pakkasesta ruokaa, ei ole koiraa, lapsuudenperheen kanssa vaihdan kuulumiset - siis täsmälleen sama tilanne kuin avioliitossakin oli.
ihan samalla tavalla kun terveenäkin!
Pyydän äitiä tai ystävää avuksi, koska yksin en pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pitää itse tehdä, ei siinä muu auta.
Ai tuskin olet koskaan ollut niin kipeänä ettet pääse sängystä ylös etkä pysty hoitamaan mitään omatoimisesti.
En ottaisi ikinä koiraa just tuon takia. Kotona on aina hätävara sairastumisen takia. En kyllä ole ikinä ollut vakavasti sairaana, en uskalla edes ajatella sellaisia.
Kun elää yksin pitää varautua siihen että ongelmatilanteissakin sinun on itse hoidettava asiat.
En ole yksinäinen, mutta Woltin ja Foodoran kautta saa ruokaa kotiovelle. Myös kauppakassit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tuskin olet koskaan ollut niin kipeänä ettet pääse sängystä ylös etkä pysty hoitamaan mitään omatoimisesti.
Minä olen ja silloin jotkut asiat jää hoitamatta. Ite olin aikoinaan sairaalassa teholla ensin tajuttomana ja sen jälkeen pahasti sairaana ja multa jäi laskuja maksamatta. Annoin lähiomaisen nimen mutta hän ei jaksanut tulla apuun. Ite pitää hoitaa kun on yksineläjä. Niin se vaan on.
Koiraa ei ole, ruokakaupassa ei käyny kukaan kun sairastin. Kotivaraa oli onneks.
Vierailija kirjoitti:
En ole yksinäinen, mutta Woltin ja Foodoran kautta saa ruokaa kotiovelle. Myös kauppakassit
Suomessa on satoja alueita jossa tämä ei ole mahdollista.
Ei koiraa, ystävät tuo ruokaa. Puhelimella pystyy hoitelemaan laskut ja muut tärkeät asiat, myös yhteydenpidon ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ja silloin jotkut asiat jää hoitamatta. Ite olin aikoinaan sairaalassa teholla ensin tajuttomana ja sen jälkeen pahasti sairaana ja multa jäi laskuja maksamatta.
Miksi laskuja jäi maksamatta? Tuskin sä kotona tajuttomana makasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kommetoija, mutta olen yksin eläjä ja jo eläkkeellä.
Koska minulla on kroonisia sairauksia, olen varautunut. On aina vararuokaa pakastimessa.
Samoin on välttämättömistä tarvikkeista varastoa, kuten wc paperit, laastarit, särky ja ripulilääkkeet reseptilääkkein lisäksi. On myös hiukan käteistä rahaa kotona, mutta vain hiukan.
Kaikkein pahimmissa tapauksissa, pitää soittaa ja ostaa palveluja yksityisiltä palvelujen tarjoajilta. Ruuan tilaan kotiinkuljetuksella.
Mutta siivous on ostettava ykistyiseltä siivousfirmalta, koska leikkauksen jälkeen ei kepeillä kulkien pystynyt itse siivomaan wc:ta ja kylpyhuonetta eikä kaksion muitakaan huoneita.
Ja kun piti asioida virallisissa paikoissa, sillonkin ostin ulkopuolista apua.
Hoivapalveluja tarjoavan yrityksen työntekijä käytti minua autollaan Kelassa ja muilla asioilla, siten että käveletty tarvittaesa ja oli ns. turvana etten kaadu enkä horju.
Onneksi useimmissa kaupungeissa on kirjastolla "kirjat kotiin" palvelu. Kirjaston työntekijä tuo haluamani kirjat kotiini, ja vie entiset kirjat pois.
Jos ei ole varaa omalla eläkkeellään ostaa ulkokpuolisia palveluja, niin joitakin peruspalveluja kaupungitkin tarjoavat vanhuksille.
Ei koiraa, ruokaa tilaan jo nyt netistä. Jos en pystyisi laittamaan ruokaa, eineksiä ja ravintolaruokaa voi woltata. Kaikki säännölliset laskut menevät e-laskuina joita ei tarvitse hyväksyä erikseen. Reseptilääkkeitäkin voi tilata kotiinkuljetuksella. Ystävältä saisi apua tarvittaessa, samoin vanhemmilta ja sisaruksilta, mutta he asuvat eri paikkakunnalla.
Tuon takia ei voi koiraa ottaa vaikka mieli tekisi. Jos jotain sattuisi niin kukaan ei olisi hoitamassa koiraa.
Ruoat voi tilata kotiinkuljetuksella. Muutenkin hyvä tapa saada järkeä ruokaostoksiin kun miettii rauhassa etukäteen ruokalistan.
Äiti hoitaa koiraa, hän on eläkkeellä.
Olen kuullut lemmikkiystäväringeistä. Siellä yksinäiset lemmikinomistajat tutustuvat ja ovat toistensa varahenkilöitä. Hyvä systeemi!
Vierailija kirjoitti:
ihan samalla tavalla kun terveenäkin!
Kuulostaa siltä, ettet milloinkaan ole ollut tosi sairas.
Keuhkokuume on vakava sairaus, silloin voimat ovat niin vähissä, että tuskin jaksaa kävellä keittiöön hakemaan vettä kun janottaa.
Samoin nippa nappa jaksaa kävellä vessaan tarpeilleen.
Yksin eläjän tulee ennakoida kaikki tälläiset asiat, varautumalla niihin.
Nykysin yhä harvemmalla on mitään turvaverkkoa ympärillään.
Töiden takia asutaan kaukana muista läheisistä, eikä niitä hyviä ystäviäkään ole kaikilla, joille vois soittaa, että tulistko käymään ja kävisit puolestani apteekissa.
Toki ruokaa saa tilaamall kotiin jne. Mutta kotona ei ole ketään, jolta voisi pyytää, että toisitko juomaa, tai vaihtaisitko lakannat tähän sänkyyn, kun se hikoilun takia nihkeä ja kostea.
Ei kannata ilkkua ja vähetellä asioista, joista tiedä ja joita ei ole nähnyt. Saati sitten koskaan itse kokenut.
Pieni flunssa on vähäpätöinen sairaus verrattuna siihen, mitä vasta sairaalasta kotiettu potilas ja korkeassa kuumessa kotona oleva täysin yksin elävät elää ja tuntee avuttomuudessaan.
Koiran vien hoitolaan ja ruuat tilaan kotiinkuljetuksena. Jos olen vain hieman kipeä, niin koira kyllä pärjää pari päivää lyhyemmillä lenkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia ei voi koiraa ottaa vaikka mieli tekisi. Jos jotain sattuisi niin kukaan ei olisi hoitamassa koiraa.
yksinäiselläkin voi olla koira. Ota vaan selvää koirahoitolasta . Kyllä ne tulevat hätätilassa hakemaankin. Toki säästöjä pitää olla tonnin verran hätätilannetta varten, ettei tartte pikavvippi'- Tosin jos asuu ok- talossa voi laittaa tarhan pihan ympäri ja kai rivarissakin naapuriapua saa. Ainakin maalla naapuriapu toimi kun jalka oli kipissä 6 viikkoa ja kauppaan yli 20 km, joten naapurit toi ruuat ja postinjakoirat ulkoili tarhassaan