Eriytetäänkö sinun ekaluokkalaisen lapsesi luokalla esim. lukijoita tasoryhmiin?
Mä oon vähän ihmetellyt, miksi ekaluokkalainen lapseni ei saa mitään tasoisiaan lukuläksyjä. Hänen lukuläksynsä ovat siis yksittäisiä sanoja. On kuitenkin osannut lukea jo muutaman vuoden ja lukee itsekseen pitkiäkin lastenromaaneja. Juttelin erään ystäväni kanssa tästä, ja hän sanoi, että hänen molempien lastensa luokalla oli lukijoille tasoryhmät, joissa annettiin sitten oman tason mukaisia läksyjä.Oma lapseni on sopeutuvainen ja tekee tunnollisesti kaikki tosi helpot läksyt, mutta välillä valittaa sitä, kun koulussa ei ole oikein haastetta. En tiedä, pitäisikö opettajalta jotenkin kysyä asiasta...
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi itse pyytää lastaan esimerkiksi kirjoittamaan omin sanoin jatkoa jokaiselle lukuläksyn tarinalle. Siinä sitä eriyttämistä.
Olen ehdottanut lapselle, että mitä jos me vanhemmat keksittäis tehtäviä. Hän sanoo, että se ei ole sama.
Ap
Eli oikeasti lapsesi ei kaipaa minkäänlaista lisätyötä tai muutosta tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Positiivinen ongelma jota en itse ymmärrä ongelmana. Saatavilla on rajaton määrä muuta luettavaa kuin ne läksyt. Oma lapseni luki englanninkielisiä pitkiä satukirjoja itekseen kun luokkakaverit harjoittelivat värejä englanniksi. Ihmisillä on erilaiset taidot ja tuohan on vain hyvä että aivan alussa edetään hitaasti jotta kaikki pääsevät mukaan. Lapsellasi on siis alkeislukutaito hallussa ja hän voi lukea muita juttuja kuin niitä sanoja, joita kyllä oman kokemukseni mukaan ei olla ekaluokan keväällä enää annettu läksyksi, vaan tosiaan pidempiä lauseita ja lyhyitä tarinoitakin.
Suosittelen, että lukisit avauksen ensiksi ja kommentoisit vasta sitten. Jos luet sen, kuvailen siinä ihan lyhyesti lapseni lukutaitoa.
ApSait fiksun neuvon, mutta sen sijaan jankkaat sitä samaa tarinaa. Kyseisen kommentoijan pointti oli hyvä, mutta sulle ei kelpaa mikään vastaus.
Kun tässä on nyt se, että minä en ole lapseni, enkä voi muuttaa hänen mielipidettään asiasta. Hänen mielipiteensä on se, että vanhempien antamat tehtävät eivät ole "sama asia" kuin se, että saisi koulusta vähän vaikeampia läksyjä. Hän on lapsi, ja hänellä on sellainen olo, enkä minä voi sitä muuttaa. Olen ehdotellut kaikkea.
Mutta sitten, kun kommentoija kirjoittaa, että on saatavilla rajaton määrä luettavaa ja että lapsella on alkeislukutaito, niin mitä muuta voin olettaa kuin että hän ei ole lukenut koko avausta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni ei osannut lukea viime vuonna kun koulu alkoi, oppi alkeet syksyllä ja joulun jälkeen heillä purettiin nämä tasoryhmät ja kaikki siirtyivät tekemään ja lukemaan samat läksyt. Olen koko ajan kannustanut häntä lukemaan pidempiä lauseita/tekstejä kuin läksyksi tulee. Eihän näin pitkällä Aapisessa edes ole mitään yksittäisiä sanoja vaan lyhyitä dialogeja ja tarinanpätkiä. Kaikille tulee jo lauseita läksyksi ja on tullut kuukausien ajan.
En oikein hahmota ongelmaasi, mikään ei estä sinua lukemasta lapsen kanssa koko sivua kirjasta tai lukemasta muita kirjoja jos ne muutamat läksyksi tulevat sanat ovat luettu sekunneissa. Kuulostaa kyllä jotenkin oudolta kaikki kertomasi. Ehkä luokassa on useita joilla lukeminen ei vielä suju ja edetään heidän tahdissaan vuosi loppuun. Lukemaanhan tarvitsee oppia vasta tokaluokan aikana.Minulla ei olekaan mitään ongelmaa. Lapsi, joka on innokas oppimaan uusia asioita, on harmissaan siitä, että koulussa on niin helppoa ja läksyt ovat helppoja. Eli voisi sanoa, että ongelma on hänellä.
Ap
Mitä opettaja siis on sanonut kun olet puhunut tästä hänelle? Niin, et ole ottanut yhteyttä häneen. Jos on tehnyt jo kaikki tehtävät, luokassa saa lukea omaa pulpettikirjaa tai kirjoittaa satuvihkoa. Ikävä kyllä ekaluokalla ei voida erikseen huomioida jokaisen osaamista ja pohtia mitä Martti-Tuulikki mahtaisi pitää riittävänä haasteena juuri tänään, vaan mennään yhteiseen tahtiin. Kannattaa ehkä selittää tämä lapselle.
Noin muuten juttusi kuulostaa aika raskaalta, pädet lapsen osaamisella mutta et edes yritä auttaa häntä asiassa ottamalla yhteyttä opettajaan. Itse osasin ekaluokalla lukea aika hyvin mutta ei minua haitannut odottaa muiden mukaanpääsyä koska luokassa ei ikinä tarvitse istua toimettomana, sain lukea Viisikoita sen ajan kun muut harjoittelivat alkeita ja ei se ollut mikään ongelma minulle. Pian olimme kaikki samalla tasolla.
Olet ehkä tehnyt lapsellesi tuosta ongelman koska ei lapsi osaa vaatia erikseen haasteita jos vaihtoehtona on lukea kirjaa ja piirrellä se pieni hetki tunnista. Minun 8v lapseni osaa pelata jalkapalloa ja juosta lujempaa kuin minä itse, mutta se ei merkitse koulussa mitään enkä ole hänelle vaatimassa erillisiä haasteita vaikka polttopallo on tylsää ja yksinkertaista ja hän haluaisi mieluummin jotain haastavaa ja vaikeaa. Vapaalla ehtii sitten tehdä sitä mikä itselle sopii. Lapsi on myös osannut ihan itse lukea esimerkiksi Aapista pidemmälle jos muilla on vielä kesken joku muu juttu. Miksi sinulle on tärkeää että lapsellesi määrätään erikseen omia vaikeita läksyjä, mikset vain ohjaa häntä että katso itse kirjaa eteenpäin?
Koulussa edetään porukalla ja luettavaa ym lisätyötä kyllä riittää jokaiselle joka osaa pyytää. Varmasti lapsi voi olla turhautunut jos kukaan aikuinen ei reagoi hänen ikävystymiseensä. Sinun olisi pitänyt puuttua asiaan syksyllä koulutyön alettua eikä etukäteen selostaa ammattilaiselle että juuri sinun lapsesi tarvitsee erityistä huomiota, epäilen että opettaja pani vaatimisesi merkille ja tuntee kyllä lapsesi taidot ja ainoa jolla on hankalaa olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi itse pyytää lastaan esimerkiksi kirjoittamaan omin sanoin jatkoa jokaiselle lukuläksyn tarinalle. Siinä sitä eriyttämistä.
Olen ehdottanut lapselle, että mitä jos me vanhemmat keksittäis tehtäviä. Hän sanoo, että se ei ole sama.
ApEli oikeasti lapsesi ei kaipaa minkäänlaista lisätyötä tai muutosta tilanteeseen.
Haluaisin nyt muistuttaa, että kyseessä on lapsi, ei aikuinen, eikä hän pysty rationaaliseen samanlaiseen ajatteluun kuin aikuinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman tasoryhmät ovat syrjintää. Kaikille sama opetus. Inkluusio kunniaan. Ei jaeta lapsia tyhmiin ja viisaisiin. Jos näin tekee, on aikuinen kiusaaja.
Se, että joku oppii tietyt asiat ennen muita tai oppii ne myöhemmin kuin muut, ei tee lapsesta viisasta eikä tyhmää. Mutta lapsen olisi tärkeää saada omalle tasolle sopivaa opetusta. Muuten voi yhteiskunnalta mennä hyviä kykyjä hukkaan. Ja jos jollakin on enemmän vaikeuksia tietyssä kouluaineessa, hän todella tarvitsee opettajan aikaa ja panostusta. Jos hitaammin oppiva saa sopivaa tukea, hän saattaa myöhemmin pärjätä koulussa ja elämässä aivan hyvin.
Lapsesi ei siis ymmärrä että koulussa ei huomioida jokaista erikseen noin pikkutarkasti. Kuulostaa aika neuroottiselta että 8v vaatii että ne tehtävät pitää tulla nimenomaan opettajalta eikä kelpaa kun kotona sanotaan, että opettaja on antanut kaikille ohjeeksi että saa lukea vaikka koko aukeaman jos yhteisesti annettu läksy on liian helppo. Ihan perus järjellä se on noin. Jos opettaja on noin pyhä lapselle ja hän on jo ekalla noin vaativa, teillä on tulossa isompia ongelmia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni ei osannut lukea viime vuonna kun koulu alkoi, oppi alkeet syksyllä ja joulun jälkeen heillä purettiin nämä tasoryhmät ja kaikki siirtyivät tekemään ja lukemaan samat läksyt. Olen koko ajan kannustanut häntä lukemaan pidempiä lauseita/tekstejä kuin läksyksi tulee. Eihän näin pitkällä Aapisessa edes ole mitään yksittäisiä sanoja vaan lyhyitä dialogeja ja tarinanpätkiä. Kaikille tulee jo lauseita läksyksi ja on tullut kuukausien ajan.
En oikein hahmota ongelmaasi, mikään ei estä sinua lukemasta lapsen kanssa koko sivua kirjasta tai lukemasta muita kirjoja jos ne muutamat läksyksi tulevat sanat ovat luettu sekunneissa. Kuulostaa kyllä jotenkin oudolta kaikki kertomasi. Ehkä luokassa on useita joilla lukeminen ei vielä suju ja edetään heidän tahdissaan vuosi loppuun. Lukemaanhan tarvitsee oppia vasta tokaluokan aikana.Minulla ei olekaan mitään ongelmaa. Lapsi, joka on innokas oppimaan uusia asioita, on harmissaan siitä, että koulussa on niin helppoa ja läksyt ovat helppoja. Eli voisi sanoa, että ongelma on hänellä.
ApMitä opettaja siis on sanonut kun olet puhunut tästä hänelle? Niin, et ole ottanut yhteyttä häneen. Jos on tehnyt jo kaikki tehtävät, luokassa saa lukea omaa pulpettikirjaa tai kirjoittaa satuvihkoa. Ikävä kyllä ekaluokalla ei voida erikseen huomioida jokaisen osaamista ja pohtia mitä Martti-Tuulikki mahtaisi pitää riittävänä haasteena juuri tänään, vaan mennään yhteiseen tahtiin. Kannattaa ehkä selittää tämä lapselle.
Noin muuten juttusi kuulostaa aika raskaalta, pädet lapsen osaamisella mutta et edes yritä auttaa häntä asiassa ottamalla yhteyttä opettajaan. Itse osasin ekaluokalla lukea aika hyvin mutta ei minua haitannut odottaa muiden mukaanpääsyä koska luokassa ei ikinä tarvitse istua toimettomana, sain lukea Viisikoita sen ajan kun muut harjoittelivat alkeita ja ei se ollut mikään ongelma minulle. Pian olimme kaikki samalla tasolla.
Olet ehkä tehnyt lapsellesi tuosta ongelman koska ei lapsi osaa vaatia erikseen haasteita jos vaihtoehtona on lukea kirjaa ja piirrellä se pieni hetki tunnista. Minun 8v lapseni osaa pelata jalkapalloa ja juosta lujempaa kuin minä itse, mutta se ei merkitse koulussa mitään enkä ole hänelle vaatimassa erillisiä haasteita vaikka polttopallo on tylsää ja yksinkertaista ja hän haluaisi mieluummin jotain haastavaa ja vaikeaa. Vapaalla ehtii sitten tehdä sitä mikä itselle sopii. Lapsi on myös osannut ihan itse lukea esimerkiksi Aapista pidemmälle jos muilla on vielä kesken joku muu juttu. Miksi sinulle on tärkeää että lapsellesi määrätään erikseen omia vaikeita läksyjä, mikset vain ohjaa häntä että katso itse kirjaa eteenpäin?
Koulussa edetään porukalla ja luettavaa ym lisätyötä kyllä riittää jokaiselle joka osaa pyytää. Varmasti lapsi voi olla turhautunut jos kukaan aikuinen ei reagoi hänen ikävystymiseensä. Sinun olisi pitänyt puuttua asiaan syksyllä koulutyön alettua eikä etukäteen selostaa ammattilaiselle että juuri sinun lapsesi tarvitsee erityistä huomiota, epäilen että opettaja pani vaatimisesi merkille ja tuntee kyllä lapsesi taidot ja ainoa jolla on hankalaa olet sinä.
Olen ottanut asian esille sekä hieman ennen koulun alkua olleessa opettajan tapaamisessa että syyslukukauden arviointikeskustelussa.
En ollut aiemmin tietoinen, että se lukemisen eriyttäminen todella kuuluu opetussuunnitelmaan. Siksi vain ajattelin, että ehkä tämä nyt sitten vain on tätä.
Minulle ei ole tärkeää, että lapselleni annettaisiin lisätehtäviä.
Suurin osa viestistäsi on sinun kuvitelmaasi, minkä takia en vastaa joka kohtaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei siis ymmärrä että koulussa ei huomioida jokaista erikseen noin pikkutarkasti. Kuulostaa aika neuroottiselta että 8v vaatii että ne tehtävät pitää tulla nimenomaan opettajalta eikä kelpaa kun kotona sanotaan, että opettaja on antanut kaikille ohjeeksi että saa lukea vaikka koko aukeaman jos yhteisesti annettu läksy on liian helppo. Ihan perus järjellä se on noin. Jos opettaja on noin pyhä lapselle ja hän on jo ekalla noin vaativa, teillä on tulossa isompia ongelmia myöhemmin.
Olisi kiva kuulla, millä perusteella sanot, että lapseni ei "ymmärrä että koulussa ei huomioida jokaista erikseen noin pikkutarkasti". Sen lisäksi voisit kertoa, millä perusteella lapseni on vaativa. Nimittäin sekä päiväkodista, eskarista että koulusta on tullut aivan päinvastaista palautetta.
Ap
Lapsi ei osaa olla rationaalinen mutta sinun pitäisi osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEli oikeasti lapsesi ei kaipaa minkäänlaista lisätyötä tai muutosta tilanteeseen.
Haluaisin nyt muistuttaa, että kyseessä on lapsi, ei aikuinen, eikä hän pysty rationaaliseen samanlaiseen ajatteluun kuin aikuinen.
Ap
Jos lapsesi osaa lukea, on hänen seuraava tavoitteensa syvälukutaito. Se tulee lukemalla paljon erilaisia kirjoja, ei rationaalisella ajattelulla eikä varsinkaan millään vanhempien keksimillä tehtävillä.
Jos et ole trolli, niin jätä lapsi rauhaan ja kehitä omaa syvälukutaitoasi.
Mielenkiinnosta kysyn, että mistä tiedät, ettei luokassa eriytetä? Siitä kun ei tehdä numeroa eikä oppilas ehkä itse asiaa edes huomaa. Tunneilla eriytetään, läksy saattaa olla sama kaikille tai osittain sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken maailman tasoryhmät ovat syrjintää. Kaikille sama opetus. Inkluusio kunniaan. Ei jaeta lapsia tyhmiin ja viisaisiin. Jos näin tekee, on aikuinen kiusaaja.
Se, että joku oppii tietyt asiat ennen muita tai oppii ne myöhemmin kuin muut, ei tee lapsesta viisasta eikä tyhmää. Mutta lapsen olisi tärkeää saada omalle tasolle sopivaa opetusta. Muuten voi yhteiskunnalta mennä hyviä kykyjä hukkaan. Ja jos jollakin on enemmän vaikeuksia tietyssä kouluaineessa, hän todella tarvitsee opettajan aikaa ja panostusta. Jos hitaammin oppiva saa sopivaa tukea, hän saattaa myöhemmin pärjätä koulussa ja elämässä aivan hyvin.
Olen samaa mieltä tuosta! Ekaluokan taso ei määritä lapsen tulevaisuutta tai tulevaa koulumenestystä suuntaan taikka toiseen. Ei silloin, kun se on hyvää, eikä silloin, kun se on huonoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että mistä tiedät, ettei luokassa eriytetä? Siitä kun ei tehdä numeroa eikä oppilas ehkä itse asiaa edes huomaa. Tunneilla eriytetään, läksy saattaa olla sama kaikille tai osittain sama.
Koska ne lukuläksyt ovat aina tosi lyhyitä. Ja lapsi sanoi, ettei ole tasoryhmiä. Näiden kavereiden lasten luokilla ne oli ihan nimetyt, ei se ollut mitenkään epäselvää lapsille.
Ap
Meidän lapsen luokalla ei ole tasoryhmiä, mutta lukukirjoja on kaksi erilaista, toinen helppo ja toinen edistyneempi. Lapset eivät edes huomaa, että toisten lukuläksyt ovat helpompia. Mielestäni tämä on hyvä systeemi kun ei näkyvästi eriytetä tasoryhmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos lapsesi osaa lukea, on hänen seuraava tavoitteensa syvälukutaito. Se tulee lukemalla paljon erilaisia kirjoja, ei rationaalisella ajattelulla eikä varsinkaan millään vanhempien keksimillä tehtävillä.
Jos et ole trolli, niin jätä lapsi rauhaan ja kehitä omaa syvälukutaitoasi.
Mihin tämä kommenttisi oikeastaan liittyy?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen luokalla ei ole tasoryhmiä, mutta lukukirjoja on kaksi erilaista, toinen helppo ja toinen edistyneempi. Lapset eivät edes huomaa, että toisten lukuläksyt ovat helpompia. Mielestäni tämä on hyvä systeemi kun ei näkyvästi eriytetä tasoryhmiin.
Ainakin sen perusteella, mitä nyt kuulin noista ekaluokan tasoryhmistä, ne yksinkertaisesti perustuivat lukusujuvuuteen, eikä musta kuulostanut siltä, että lapset kokivat ne jotenkin eriarvoistavina, jos sitä tarkoitit.
Ap
Esikoiseni on ensimmäisellä luokalla, kouluna yli tuhannen oppilaan yhtenäiskoulu Helsingissä. Ensimmäinen luokka on helppo valtaosalle lapsista, siellä opetellaan koulussa olemista. Lapsen luokalla lapset jaoteltu kolmeen tasoryhmään äidinkielessä, ovat siis samassa luokassa, mutta tehtävät ja läksyt jaetaan tasoryhmien mukaan. Tasoryhmät ja tehtävät ovat samasta aapisesta, joten ei opettajalle tule mitään vaivaa asiasta.
Mutta meilläkin on lahjakas ja innoka oppija, jolle koulu on helppoa. Mutta kyllä se siitä vaikeutuu. Useimmille kavereiden lapsille ensimmäinen luokka ei tarjoa haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei osaa olla rationaalinen mutta sinun pitäisi osata.
No, mielestäni olen tehnyt sen, mitä vanhempi voi tilanteessa tehdä, eli puhunut asiasta opettajan kanssa ja kannustanut lasta kotitehtävissä. En ole koskaan puhunut siihen sävyyn, että hänellä pitäisi olla jotain erityistä tehtävää koulussa, vaan olen aina sanonut, että kotona on kirjoja ja saa opetella uusia asioita.
Mun toinen lapseni taas ei ole samalla tavalla innostunut oppimisesta, vaikka ihan hyvin oppii asiat. Hänellä koulu menee ihan hyvin, ja oli ekalla tyytyväinen, kun oli helppoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJos lapsesi osaa lukea, on hänen seuraava tavoitteensa syvälukutaito. Se tulee lukemalla paljon erilaisia kirjoja, ei rationaalisella ajattelulla eikä varsinkaan millään vanhempien keksimillä tehtävillä.
Jos et ole trolli, niin jätä lapsi rauhaan ja kehitä omaa syvälukutaitoasi.Mihin tämä kommenttisi oikeastaan liittyy?
Ap
Jos luet ketjun läpi uudellen, ihan rauhallisesti, niin asia ehkä selviää. Samat asiat on kerrottu useaan kertaan.
Lapselle tuo kuvailtu tilanne tarkoittaa sitä, että hänelle ei opeteta mitään eikä hän edisty. Kun menee kouluun, on tärkeää "oppia oppimaan" . Siis lapsen pitäisi joutua näkemään vaivaa oppiakseen asioita. Muuten hänelle jää helposti käsitys, että ei tarvitse tehdä mitään, jos vähän liioitellaan. Mutta lehtijutuista olen saanut kätisyksen, että nykyajan opettajat ovat helisemässä, kun luokassa voi olla pahoin häiriintyneitä oppilaita. Silloin opettajalla ei oe mahdollisuutta opettaa jokaista.