Pohjoismainen työvoimapalvelumalli voimaan 2.5.2022
Joko on haettavat työpaikat mietitty ?Pitää olla sellaisia, mihin voi olettaa työllistyvänsä. Ei siis mitä tahansa.Työnhakuun, työnhakukeskusteluihin, työllistymissuunnitelmaan ja työllistymistä edistäviin palveluihin liittyvien laiminlyöntien seuraamuksia porrastetaan sen sijaan seuraavasti: 1. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana ei seuraamusta 2. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 7 päivän karenssi 3. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 14 päivän karenssi 4. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 12 viikon työssäolovelvoite. Ikuinen karenssi siis, jos ei saa töitä 12 viikoksi.
Kommentit (234)
Ensinnäkin on erittäin kaukaa haettua, että työttömälle oikeasti tarjottaisiin yksilöity työpaikka. Näin saattoi olla vielä 90-luvulla, mutta ei enää.
Joten ihan turha edes miettiä, että tulisi mitään "tuossa työpaikka, ota se tai tulee karenssi". Tällaista ei edes tapahdu.
Täytyykö siis jatkossa yksilöidä ne haetut työpaikat työkkärin selvitykseen?
Mistä löytäisin tähän varman tiedon?
Ja mistä löytyy varma tieto, että pitää hakea neljää työpaikkaa (ja missä ajassa siis)?
Toteutuu tässä laissa ja muissa tähän liittyvissä joidenkin poliitikkojen unelmat. Ekaks työttömän elämästä tehdään niin hankalaa kuin mahdollista. Toiseks yritetään tällä saada ihmisiä pois työttömien kirjoilta, vapaaehtoisesti (eli itse lopettaa työnhaun) tai pakolla (siirto johonkin palveluun, jonka perusteella ei enää ole työtön, kuntouttava tms.). Kunnat säästää sakkomaksuissa, mutta oikeasti vain harva saa kunnon työpaikan.
Monet poliitikot on muuten sekä kansanedustajia että kaupungin/kunnanvaltuutettuja. Tietävät hyvin, miten lait laaditaan kuntien kannalta edullisesti. Sitten voidaan ylpeillä, miten on saatu työttömyys (ja -kulut) kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä löytyy varma tieto, että pitää hakea neljää työpaikkaa (ja missä ajassa siis)?
On se varmaa, että pitää ilmoittaa paikat. Eli kannattaa pistää jo nyt ylös, mihin on hakenut.
Mutta se haettavien paikkojen määrä sovitaan virkailijan kanssa. Voi olla terveydellisiä syitä, tai paikkakunnalla ja työssäkäyntialueella ei ole haettavia työpaikkoja, jolloin ei tartte hakea yhtään paikkaa.
Tässä on näitä ohjeita:
https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalve…
"työstä maksettava palkka perustuu kokonaan provisioon, tai jos palkka perustuu osittain provisioon, kokoaikatyön kiinteä palkan osa ei ole vähintään 1134 euroa kuukaudessa"
Näkemiin paskapuhelinmyyntipaikat, ne innostavia provisiopalkkapaikkoja (lue kusetus)
Tässä tiivistetysti muutokset. On muuten hsrvinaisen huonosti informoituja muutoksia. Eli 4 työmahdollisuutta/kk. Voi olla muukin kuin työpaikka, esim. lisätyö nykyiseltä työnantajalta.
Työtön työnhakija saa aiempaa yksilöllisempää tukea työnhakuunsa.
Työnhakijan ja asiantuntijan ensimmäinen kohtaaminen tapahtuu nykyistä nopeammin. Tämän jälkeen tukea työnhakuun saa nykyistä tiiviimmin.
Työnhakijan mahdollisuudet vaikuttaa omaan työnhakuunsa kasvavat. Jatkossa työnhakija voi lähtökohtaisesti päättää itse, mitä työmahdollisuuksia hän hakee ja milloin.
Työttömyysetuuden saamiseksi työnhakijan on jatkossakin haettava työtä. Uutta on se, että työnhakijan on haettava lähtökohtaisesti neljää työmahdollisuutta kuukaudessa. Aktiivisesti työtä hakevat ovat toimineet näin jo aikaisemminkin.
Jos työnhakijan edellytyksissä hakea työtä ja työllistyä on puutteita, nopeutuu hänen pääsynsä palveluihin.
Työttömyysetuuteen liittyviä seuraamuksia porrastetaan. Ensimmäisestä unohduksesta tai laiminlyönnistä tulee muistutus, joka ei vaikuta työttömyysetuuden maksamiseen. Jos työnhakija laiminlyö toistuvasti työllistymissuunnitelmansa toteuttamisen, seuraamukset kiristyvät.
Eli jos ei hae sovitusti, tulee karenssia ja 4.kerrasta menettää oikeuden työttömysetuuteen. Ekalla kerralla tulee vain muistutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se varmaa, että pitää ilmoittaa paikat. Eli kannattaa pistää jo nyt ylös, mihin on hakenut.
Mutta se haettavien paikkojen määrä sovitaan virkailijan kanssa. Voi olla terveydellisiä syitä, tai paikkakunnalla ja työssäkäyntialueella ei ole haettavia työpaikkoja, jolloin ei tartte hakea yhtään paikkaa.
Tässä on näitä ohjeita:
https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalve…
Kiitos linkistä, mutta tuolla ei sanottu, että työpaikat pitäisi ihan yksilöidä eli raportoida työkkäriin tyyliin "hain Prismaan 11.5., hain Cittariin 12.5." jne.
Mistään muualta en ole lukenut tästä kuin keskustelupalstoilta, että pitäisi ilmoittaa työkkärille ne työpaikat, mitä on hakenut.
Missä tämä oikeasti muka lukee ja onko asia näin?
Eikö työkkärille riitä ilmoitukseksi, kun selvitystä pyydetään, että "olen hakenut aktiivisesti työpaikkoja"?
Jokaisen työnhakijan tilanne arvioidaan yksilöllisesti. Työnhakijan kanssa tehdään työnhaun alkaessa henkilökohtainen työllistymissuunnitelma, jossa sovitaan työnhakua tukevista palveluista ja johon kirjataan haettavien työmahdollisuuksien määrä.
Lähtökohtaisesti työnhakijan tulee hakea neljää työmahdollisuutta kuukauden aikana. Tästä voidaan poiketa muun muassa silloin, jos tämä ei ole mahdollista esimerkiksi työkyvyttömyyden takia tai haettavia työmahdollisuuksia ei ole. Keneltäkään ei edellytetä sellaista, mihin hän ei kykene.
Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen, avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista, sekä muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin.
Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen.
Tällä ei ole mitään tekemistä Pohjoismaiden kanssa. Toisaalta Suomi ei siihen "liigan" edes kuulu, vaan on köyhä, heikossa tilanteessa olevia ihmisiä kiusaava entinen Neuvosto-tasavalta, josta ihmiset muuttavat kohta Viroon paremman elämän toivossa.
Uusi työnhakuvelvollisuus tuo lisää omatoimisuutta työnhakuun
Työttömyysetuuden saamiseksi sinun on jatkossakin haettava työtä. Uutta on se, että sinun on haettava tilanteestasi riippuen 04 työpaikkaa kuukaudessa ja saat itse valita haettavat työpaikat. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain TE-toimiston tai kunnan tekemät työtarjoukset.
Tällä hetkellä velvollisuus hakea kokoaikatyötä tarkoittaa sekä omatoimista työnhakua että hakemista kaikkiin TE-toimiston tai kunnan osoittamiin työpaikkoihin riippumatta siitä, kuinka aktiivinen asiakas on itse työnhaussa.
Olen Tradenomi ja voin kuulemma hakea toimistotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysetuuden saamiseksi sinun on jatkossakin haettava työtä. Uutta on se, että sinun on haettava tilanteestasi riippuen 04 työpaikkaa kuukaudessa ja saat itse valita haettavat työpaikat. Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain TE-toimiston tai kunnan tekemät työtarjoukset.
Tällä hetkellä velvollisuus hakea kokoaikatyötä tarkoittaa sekä omatoimista työnhakua että hakemista kaikkiin TE-toimiston tai kunnan osoittamiin työpaikkoihin riippumatta siitä, kuinka aktiivinen asiakas on itse työnhaussa.
Tuo on 0-4 työpaikkaa, osalla on sairauksia mitkä rajoittavat hakemista.
Työnhakuvelvollisuuden täyttäminen
Voit täyttää työnhakuvelvoitteesi monella eri tavalla. Sinun on mahdollista
hakea itse valitsemaasi työpaikkaa,
pyytää lisätyötä omalta työnantajalta,
etsiä yrittäjänä tehtäviä työmahdollisuuksia,
tehdä ja julkaista työnhakuprofiilin Työmarkkinatorilla ja
hakea muuta vastaavaa työmahdollisuutta.
Lisäksi TE-toimisto tai kuntakokeilu voi tehdä sinulle työtarjouksia.Työtarjoukset ovat velvoittavia, jos viimeksi järjestetystä alkuhaastattelusta on kulunut kuusi kuukautta. Työtarjous ei ole velvoittava, jos olet ennen työtarjousta ilmoittanut hakeneesi sovitun määrän työmahdollisuuksia tarkastelujakson aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on 0-4 työpaikkaa, osalla on sairauksia mitkä rajoittavat hakemista.
Joo, sori. Viiva jäi pois kopioidessa. 0-4 piti olla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään TE-toimiston virkailijat on täydellisiä opinto-ohjaajia. Tietää kaiken kaikista ammateista ja kuka soveltuu mihinkin työhön. Maagisia kykyjä suorastaan. (Tämä on ironiaa.)
Vierailija kirjoitti:
Miten tradenomi voi olla työttömänä? Teille on pilvin pimein töitä.
Missään ei edelleenkään lue, että työkkärille pitäisi raportoida yksilöidysti, mitä työpaikkoja on hakenut. Eli tämä "hain Prismaan, hain Cittariin, hain LIDLiin".
Osoittakaa minulle tämä fakta, että yksilöidysti pitää työkkärille jälkikäteen antaa selvitys. Sitten vasta uskon.
Mä en ymmärrä tätä suoranaista työn pelkoa, mikä tuntuu osalla työttömistä olevan. Ei anneta omia yhteystietoja ettei vaan työnantajat tai työkkäri soittele, keksitään vaikka mitä tekosyitä ettei tarvii ottaa työpaikkaa vastaan tai edes hakea sitä. Miksi? Ja mikä ihmeen ongelma on joku "yli 80 km:n" työmatka? Verotukseen saa laittaa työmatkakulut ja ne annetaan sulle takaisin!
Itsekin olen työtön, ansiosidonnaisella, ja todellakin olen valmis tekemään kaikkeni että saisin töitä. Edes 100 km työmatka per suunta ei ole este, jos lähempää ei mitään löydy. Ja tiesittekö, että jos laitatte ne omat työnhakuhommat kuntoon siellä te-toimiston sivuilla ja annatte luvan yhteystietojenne jakamiselle työnantajille, voi käydä jopa niin hyvä tuuri että työkkäri oikeasti löytää teille työpaikan, joka vastaa koulutustanne ja työkokemustanne! Ei tarvii edes välttämättä itse onnistua työpaikan löytymisessä, kun hyvällä tuurilla työkkäri tekee sen teidän puolestanne. Ai niin, kun ongelma olikin just se töihin meno. Kun ei haluta mennä töihin. En oikeasti ymmärrä. Miksi ihmiset haluaa kituuttaa pikkusummilla, kun ois mahis saada palkkaa ja parempi toimeentulo?
Jos ta päättää irtisanomisesta koeaikana, se vain on niin. Ei auta vaikka mitä siihen sanoisit. Jos persoonastasi ei tykätä, työkaverit päättää aloittaa juoruilun ja levittävät valheita jotka sanotaan työnantajalle. Sitten ihmettelet sinusta sanottuja asioita, jotka ei pidä paikkaansa. Joudut karenssiin tälläisten asioiden takia.