Pohjoismainen työvoimapalvelumalli voimaan 2.5.2022
Joko on haettavat työpaikat mietitty ?Pitää olla sellaisia, mihin voi olettaa työllistyvänsä. Ei siis mitä tahansa.Työnhakuun, työnhakukeskusteluihin, työllistymissuunnitelmaan ja työllistymistä edistäviin palveluihin liittyvien laiminlyöntien seuraamuksia porrastetaan sen sijaan seuraavasti: 1. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana ei seuraamusta 2. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 7 päivän karenssi 3. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 14 päivän karenssi 4. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 12 viikon työssäolovelvoite. Ikuinen karenssi siis, jos ei saa töitä 12 viikoksi.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö siis jatkossa yksilöidä ne haetut työpaikat työkkärin selvitykseen?
Mistä löytäisin tähän varman tiedon?
Ja mistä löytyy varma tieto, että pitää hakea neljää työpaikkaa (ja missä ajassa siis)?
Te- palveluiden Oma suunnitelma -sivulta löytyy on työnhakuvelvollisuus 4 kpl. Työmahdollisuudet raportoidaan alasvetovalikon avulla, ja jos valitsee kohdan "yli kaksi viikkoa kestävän työtehtävän hakeminen, muu kuin työtarjous" se on täydennettävä kohdilla työnantaja, työtehtävä ja toteutuspäivä. Nämä ovat tähdellä merkittyjä pakollisia kenttiä. Pelkkä "olen hakenut" ei onnistu, jos aikoo saada tehtävän kuitattua tehdyksi.
Olen tehnyt vuosikausia pätkätöitä ja nyt olen opiskellut vuoden. Osan siitä ajasta olin osa-aikatöissä.
Mulla ei löydä tällaista työnhakuvelvollisuuskohtaa mitä tuossa edellä mainittiin. Miksiköhän? Oma virkailijanikaan ei maininnut tästä s-postitse. Kehotti vaan muistamaan, että merkitsen Oma asiointi -verkkopalveluun muutokset töissä, opiskelussa etc. Olen kyllä hakenut työpaikkoja.
Sulle pitää tehdä uusi suunnitelma ja lisätä nuo.
Ok, ja kuka ne lisää? Se oma virkailijako? Pitääkö minun huolehtia siitä, että ne tulevat lisätyiksi?
Kyllä ne lisätään pyytämättä, 3 kpl kuukauden mittaisia jaksoja, jokaisessa 4 työnhakutehtävää.
Niin. Meillä on ollut vuosia erilaisia hallituskokoonpanoja. Osa on yrittänyt parantaa työllistymistä leikkaamalla, osa muuten. Leikkauksissa on ideana se, että kun saa tukia niin vähän ettei ne riitä vuokran ja muiden maksuun niin on aivan pakko ottaa töitä vastaan. Mutta eihän tämä ole työllisyyttä lisännyt vaan maksuhäiriöitä. Tämä aktiivimalli kakkonen on taas yksi yritys työllistää työttömiä. Harmi vain ettei malli vastaa kahteen suurimpaan ongelmaan.
1) Meillä on elämäntapatyöttömiä. He ovat päättäneet olla työttömiä eivätkä ota minkäänlaista työtä vastaan. Vaikka siis saisivat 100 metrin päästä 2000 euron kuukausipalkalla olevan työn niin ei kelpaa. Onneksi heitä on vähän. He ovat siis ideologisesti työttömiä. Eivät ota minkäänlaista työtä millään palkalla vastaan. Eivätkä osallistu myöskään minkäänlaisiin palveluihin. Lisäksi heillä on yleensä epärealistisia vaatimuksia siitä millaisia töitä he voisivat ottaa vastaan. Esimerkiksi työ, jota tehdään 5 päivänä viikossa 6h kerrallaan, palkka verojen jälkeen 2500 euroa jne. Ja tälläisiä palkkoja pitäisi saada jopa ilman koulutusta tai työkokemusta.
2) Pitkäaikaistyöttömien ongelmat työllistymisessä. Vaikka olisi kova motivaatio ja halu tehdä töitä niin ei töihin pääse jos cv:ssä on aukkoja tai on puutteita taidoissa. Monissa töissä kun vaaditaan esimerkiksi ryhmätyötaitoja, englannin ja ruotsin osaamista, asiakaspalvelutaitoja, perusosaamista tietokoneohjelmista jne. Ei pitkään työttömänä ollut silloin tule valituksi, koska ei hänellä näitä taitoja pakolla ole. Hänen sijastaan töihin otetaan se nuori vastavalmistunut henkilö, jolla nämä taidot ovat ja niistä löytyy jopa todistuksia.
Työttömyys ei siis ole yksinään työttömän syy. Monissa työhakemuksissa mainitaan sellaisiakin taitoja mitä työntekijä ei töissä edes tarvitse. Ei vaikkapa kassalla istuessa tarvitse hirveän hyviä ATK-taitoja, varastomiehenä täydellisiä asiakaspalvelutaitoja tai hyllyttäjänä täydellistä ruotsin tai englannin taitoa. Työttömyys on myös työnantajien vika. Kun työtön on lähettänyt 100-200 hakemusta eikä ole tullut valituksi niin motivaatio uusien hakemusten lähettämiseen tippuu vääjämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä suoranaista työn pelkoa, mikä tuntuu osalla työttömistä olevan. Ei anneta omia yhteystietoja ettei vaan työnantajat tai työkkäri soittele, keksitään vaikka mitä tekosyitä ettei tarvii ottaa työpaikkaa vastaan tai edes hakea sitä. Miksi? Ja mikä ihmeen ongelma on joku "yli 80 km:n" työmatka? Verotukseen saa laittaa työmatkakulut ja ne annetaan sulle takaisin!
Itsekin olen työtön, ansiosidonnaisella, ja todellakin olen valmis tekemään kaikkeni että saisin töitä. Edes 100 km työmatka per suunta ei ole este, jos lähempää ei mitään löydy. Ja tiesittekö, että jos laitatte ne omat työnhakuhommat kuntoon siellä te-toimiston sivuilla ja annatte luvan yhteystietojenne jakamiselle työnantajille, voi käydä jopa niin hyvä tuuri että työkkäri oikeasti löytää teille työpaikan, joka vastaa koulutustanne ja työkokemustanne! Ei tarvii edes välttämättä itse onnistua työpaikan löytymisessä, kun hyvällä tuurilla työkkäri tekee sen teidän puolestanne. Ai niin, kun ongelma olikin just se töihin meno. Kun ei haluta mennä töihin. En oikeasti ymmärrä. Miksi ihmiset haluaa kituuttaa pikkusummilla, kun ois mahis saada palkkaa ja parempi toimeentulo?
Kyllä on aika iso ongelma käydä 80km päässä töissä ilman autoa.
Miksi et hommaa halpaa pikkuautoa, jotta pääset kulkemaan töissä? Parhaimmillaan sellaisen kuukausikulut on vain parikymppiä, eikä sillä tarvitse ajella muuta kuin työmatka-ajoa.
Jos työmatka on 2 x 80 km päivässä, siitä tulee lähemmäs 40 000 kilometriä vuodessa. Ainakaan itse en uskaltaisi ajaa halvalla pikkuautolla kahdeksaakymmentä kilometriä suuntaansa kelissä kuin kelissä, turvallisuussyistä pitäisi olla vähän uudempi ja isompi auto.
Parikymppiä kuussa on kyllä käsittämättömän alhainen arvio auton kuluista. Johan vakuutukseenkin menee useita kymmeniä euroja kuussa, jos ei ole aiemmin ollut autoa eikä ole bonuksia. Sitten kaikki huollot, uudet renkaat säännöllisin väliajoin ja pienemmät kustannukset, kuten tuulilasinpesuneste ja pyyhkijänsulat - tuolla kilometrimäärällä hoidettavaa ja huollettavaa kyllä tulee koko ajan.
Eri
Autoon menee hillittömästi rahaa. Mun kaskovakuutus joka vuosi on lähemmäs 1000 e. Huollot vuoden välein maksaa joku 600 e. Renkaiden vaihdatus sun muut syksyllä 110 e ja keväällä 110 e.
Eikä se bensakaan ole ilmaista.
Yhdellä tankilla ajaa ehkä about 800 km ja se tankillinen bensaa maksaa 120 euroa.
Jos yhdessä päivässä työmatkaan menee 160 km, niin kun olet maanantaista perjantaihin ajanut töihin ja takas, se on tasan 800 km.
Eli pelkästään bensoihin menee 120 euroa per viikko, kerrotaanpa se neljällä, niin kuukaudessa bensoihin menee jo 480 euroa.
Kahdessa kuukaudessa sulla on palanut pelkkään bensaan jo tuhat euroa siis.
Päälle vielä auton pesut, jotta auton maali pysyy kuosissa. Ei se pesukaan ilmaista ole.
No ohhoh, missähän oikein mahdat autoinesi asua. Mulla kaskovakuutus vuodessa 280e, autovero vuodessa 180e, renkaittenvaihto 25e/kerta ihan rengasliikkeessä. Pesu maksaa 20e/kerta sekin ihan autopesulassa. Bensa on kallista, joo, mutta kun ajaa pitempää matkaa niin keskikulutus ei ole yhtäsuurta kuin kaupunkiajossa joten tankillisella pääsee pitemmälle. Ja omat ajotavat kyllä vaikuttaa tosi paljon siihen, paljonko auto kuluttaa. Vaihda pienempi auto ja opettele ajamaan asiallisesti, niin ei tarvii maksella tonnin vakuutuksia eikä sitä bensaakaan mene niin paljoa.
Kiitos pitkästä kirjoituksesta, joka alkaa
"Niin. Meillä on ollut vuosia erilaisia hallituskokoonpanoja. Osa on yrittänyt parantaa työllistymistä leikkaamalla, osa muuten. Leikkauksissa on ideana se, että kun saa tukia niin vähän ettei ne riitä vuokran ja muiden maksuun niin on aivan pakko ottaa töitä vastaan."
1) kohtaan on vaikea kommentoida. Pitäisi olla monipuolisempaa tietoa taustoista: onko tällaista ilmiöitä, ja jos on, mitä kaikkea sen takana on.
2) pitkäaikaistyöttömien työllistymisestä.
Korona-ajalla saattaa olla positiivinen vaikutus työllistymiseen. Monet työnantajat ymmärtävät, että ihmisiä lomautettiin koronan takia. Monet täysin työkykyiset joutuivat tahtomattaan sivuun työelämästä jopa kahdeksi vuodeksi.
Työnantajat ovat silti halukkaita palkkaamaan heitä, varsinkin jos työntekijöistä on pulaa, eivätkä usko työkyvyn menneen. Ehkä nyt on tilaisuus myös muilla pitkään työelämässä sivussa olleilla. Ehkä vihdoin, koronan takia, voitaisiin ymmärtää, että myös pitkäaikaistyöttömissä on hyviä työtekijöitä, jotka vain odottaa tilaisuutta näyttää osaamisensa.
Tästä olen samaa mieltä.
"Työttömyys on myös työnantajien vika."
"Kun työtön on lähettänyt 100-200 hakemusta eikä ole tullut valituksi niin motivaatio uusien hakemusten lähettämiseen tippuu vääjämättä." Silloin voi olla vain nöyryyttävää yhä uudelleen lähettää uusia ja uusia hakemuksia ja huomata uudelleen ja uudelleen, ettei kelpaa. Tätä puolta mallista ei taidettu ajatella. Pakkohaku on vain ihmisten nolaamista.
Pitää muistaa, että myös työnantajien tilanteet voivat muuttua. Joskus työtä ei ole tarjota. Parempina aikoina sitä on taas enemmän. Jos työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja, kaikille ei työtä riitä. Sille ei työnhakijakaan voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö siis jatkossa yksilöidä ne haetut työpaikat työkkärin selvitykseen?
Mistä löytäisin tähän varman tiedon?
Ja mistä löytyy varma tieto, että pitää hakea neljää työpaikkaa (ja missä ajassa siis)?
Te- palveluiden Oma suunnitelma -sivulta löytyy on työnhakuvelvollisuus 4 kpl. Työmahdollisuudet raportoidaan alasvetovalikon avulla, ja jos valitsee kohdan "yli kaksi viikkoa kestävän työtehtävän hakeminen, muu kuin työtarjous" se on täydennettävä kohdilla työnantaja, työtehtävä ja toteutuspäivä. Nämä ovat tähdellä merkittyjä pakollisia kenttiä. Pelkkä "olen hakenut" ei onnistu, jos aikoo saada tehtävän kuitattua tehdyksi.
Olen tehnyt vuosikausia pätkätöitä ja nyt olen opiskellut vuoden. Osan siitä ajasta olin osa-aikatöissä.
Mulla ei löydä tällaista työnhakuvelvollisuuskohtaa mitä tuossa edellä mainittiin. Miksiköhän? Oma virkailijanikaan ei maininnut tästä s-postitse. Kehotti vaan muistamaan, että merkitsen Oma asiointi -verkkopalveluun muutokset töissä, opiskelussa etc. Olen kyllä hakenut työpaikkoja.
Sulle pitää tehdä uusi suunnitelma ja lisätä nuo.
Ok, ja kuka ne lisää? Se oma virkailijako? Pitääkö minun huolehtia siitä, että ne tulevat lisätyiksi?
Kyllä ne lisätään pyytämättä, 3 kpl kuukauden mittaisia jaksoja, jokaisessa 4 työnhakutehtävää.
Ok, kiitos!
Näin todella parannellaan tilastoja, mutta ennen kaikkea SÄÄSTETÄÄN. Määräaikaisissa työtehtävissä toimiville malli on todella epäreilu. Se johtaa siihen, että 7 kuukaudella raskaana olevat patistellaan työn hakuun ison massunsa kanssa ja kesätyöttömät opettajat haeskelevat opetusalan työpaikkoja heinäkuussa, vaikka elokuussa opetustyö jatkuu taas. Mutta idea ei olekaan työllistäminen, vaan säästäminen. Kun pätkätöitä tehneiden hermot palavat tässä touhussa, he kenties koittavat kitkutella ilman työttömyysturvaa - ja näin valtio säästää.
Jos tämä tuntuu epäreilulta, niin se on myös sitä. Työllisyyttäkään asia ei juuri edistä. Ihmisten huono-osaisuutta kyllä. Joten käykääpä kaikki allekirjoittamassa kansalaisaloite "Määräaikaisten työolot kuntoon!" Surkeasti säädettyihin lakeihin voi myös vaatia korjausta!
Yhteispohjoismainen -tarkoittaako se, että nyt on sitten helpompi hakea työtä muista Pohjoismaista?
Minulla on useampi työnantaja, mutta kaikki ns. nollatuntisopimuksia joten minut on nyt tässä uudessa mallissa luokiteltu työttömäksi työnhakijaksi. Ja joka viikko olen siis töissä. Ihan hullua hommaa. Soviteltu päiväraha olisi hyvä turva epäsäännöllisten tulojen vuoksi, mutta en kyllä enää sitä hae kun meni tämä touhu niin älyttömäksi.
Kiittäkää pätkätyöläiset tästä mallista demareita joita äänestitte. Sipilän aktiivimallissa ei ollut pakkohakua eikä mitätön leikkaus edes osunut kausityöläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiittäkää pätkätyöläiset tästä mallista demareita joita äänestitte. Sipilän aktiivimallissa ei ollut pakkohakua eikä mitätön leikkaus edes osunut kausityöläisiin.
Todella kummallista, että tässä uudessa mallissa kannustetaan vain siihen kokoaikatyöhön, kun kaikkea pätkää, keikkaa ja osa-aikaisuutta olisi paljon tarjolla. Ei kaikille tule kokoaikatyötä järjestymään millään.
Joku perustulo olisi parempi ratkaisu, mutta siitä ollaan nyt ihan hyshys vaikka aiemmin vasemmisto oli kovastikin sen kannalla. Tulisi varmasti halvemmaksi kuin nykyinen kyttäys- ja rangaistusjärjestelmä. Perustulon ansiosta nimittäin voitaisiin lopettaa koko TE-toimisto ja yhä harvempi joutuisi toimeentulotuen varaan, toisin kuin nyt kun karensseja laitetaan milloin mistäkin syystä.
laittakaa hakemukseen järjettömän korkea palkkatoive, niin vältytte menemästä pakko töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan oikeasti ymmärrä tätä yhtälöä.
Ei oteta työtä vastaan, koska xyz, mutta samaan aikaan itketään ettei ole rahaa mihinkään. Voitteko ihan oikeasti selittää, miksi sinne töihin ei voi mennä (eikä mitään tekosyitä liikkumisesta tai lasten päivähoidosta tai että rahaa jäisi vähemmän)? Kun käy töissä, saa rahaa. Ei tarvii laskea joka senttiä. Ja kun on töissä, vaikka kuinka paskassa, niin saa paljon helpommin jonkun toisen työn, joka ei ole yhtä paska. Ja jossa voi olla parempi palkka. Ei ketään suoriltaan valita johonkin presidentin virkaan, kyllä se on edettävä pienin askelin ja ajan kanssa.
Mietin ihan samaa.
TEMin tilastojen mukaan 1/3 työttömäksi ilmoittautuneista työllistyy ensimmäisen 3 kk aikana eli heillä on sekä työhaluja että -kykyä, he eivät edes harkitse työttömäksi jäämistä. Ennen 6 kk työttömyyden aikarajan saavuttamista noin 50% on löytänyt työpaikan ja sitten meille jää se porukka, joka koostuu pääosin elämäntapatyöttömistä, "ihan kohta aloitan yritystoiminnan" -haaveilijoista, tavalla tai toisella työkyvyttömistä (osalla on lääkärintodistus, osalla ei) ja lähellä eläkeikää olevista.
Miksi yhteiskunta sallii sen, että voi valita muiden kustantaman elämäntavan, jossa rahaa saa, mutta työelämän ei tarvitse kiinnostaa.
Etuus voitaisiin puolittaa 6 kk työttömyyden jälkeen, jolloin se ei koskisi niitä, jotka töihin oikeasti haluavat, koska he ovat jo töissä.
Yritystuet voitaisiin puolittaa, koska he antavat ikärasismin rehottaa rekryssä.
Lukihärö iski. :D