Pohjoismainen työvoimapalvelumalli voimaan 2.5.2022
Joko on haettavat työpaikat mietitty ?Pitää olla sellaisia, mihin voi olettaa työllistyvänsä. Ei siis mitä tahansa.Työnhakuun, työnhakukeskusteluihin, työllistymissuunnitelmaan ja työllistymistä edistäviin palveluihin liittyvien laiminlyöntien seuraamuksia porrastetaan sen sijaan seuraavasti: 1. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana ei seuraamusta 2. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 7 päivän karenssi 3. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 14 päivän karenssi 4. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 12 viikon työssäolovelvoite. Ikuinen karenssi siis, jos ei saa töitä 12 viikoksi.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö siis jatkossa yksilöidä ne haetut työpaikat työkkärin selvitykseen?
Mistä löytäisin tähän varman tiedon?
Ja mistä löytyy varma tieto, että pitää hakea neljää työpaikkaa (ja missä ajassa siis)?
Te- palveluiden Oma suunnitelma -sivulta löytyy on työnhakuvelvollisuus 4 kpl. Työmahdollisuudet raportoidaan alasvetovalikon avulla, ja jos valitsee kohdan "yli kaksi viikkoa kestävän työtehtävän hakeminen, muu kuin työtarjous" se on täydennettävä kohdilla työnantaja, työtehtävä ja toteutuspäivä. Nämä ovat tähdellä merkittyjä pakollisia kenttiä. Pelkkä "olen hakenut" ei onnistu, jos aikoo saada tehtävän kuitattua tehdyksi.
Porsaanreikä: kukaan ei tarkista oletko oikeasti hakenut. Työnantajilla ei ole mitään velvollisuutta antaa tietoja kolmannelle osapuolelle joka te-toimisto on. Jos kehtaa, voi juksata jäämättä kiinni.
Tämä pitää paikkansa. Valitettavasti siellä taustalla tehdään koko ajan ristiintarkastusta sen suhteen, onko ko. työantajilla ollut vastaavia työpaikkoja haussa ja jos ei ole ollut, lähtee kysely. Joten tee avoimia hakemuksia, niitä ei tarkisteta.
Vierailija kirjoitti:
En tule hakemaan mitään, elän sitten toimeentulotuella. Olen yksineläjä eikä mitään isompia hankintoja tarvi enää tehdä. Hyvin pärjään taloudellisesti tt-tuellakin.
Samaa ajatellut. Saakoot, mitä tavoittelivat. Tilastot kaunistuu, ja ihmiset syrjäytyy (en tarkoita edellistä kommentoijaa). Karenssit paukkuu, kun systeemi on epäselvä. Ei kaikilla ole mahdollisuutta hyppiä lakien mukaan. Voi olla monta syytä, miksei saa tai pysty töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Tradenomi ja voin kuulemma hakea toimistotöitä.
No miksi et voi? Olen itse miettinyt tradenomin opintoja juuri sen takia, että pääsisin helpommin toimistotöihin. Eikö se ammattitutkinto juurikin sitä varten ole??
Toimistotöitä ei oikein ole. Jos haluat töitä niin lue hoitoalalle.
Jos toimistotyöllä tarkoitetaan toimistosihteerin töitä niin merkonomin tutkinto riittää. Kyseisiä hommia ei vaan ole juurikaan tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä suoranaista työn pelkoa, mikä tuntuu osalla työttömistä olevan. Ei anneta omia yhteystietoja ettei vaan työnantajat tai työkkäri soittele, keksitään vaikka mitä tekosyitä ettei tarvii ottaa työpaikkaa vastaan tai edes hakea sitä. Miksi? Ja mikä ihmeen ongelma on joku "yli 80 km:n" työmatka? Verotukseen saa laittaa työmatkakulut ja ne annetaan sulle takaisin!
Itsekin olen työtön, ansiosidonnaisella, ja todellakin olen valmis tekemään kaikkeni että saisin töitä. Edes 100 km työmatka per suunta ei ole este, jos lähempää ei mitään löydy. Ja tiesittekö, että jos laitatte ne omat työnhakuhommat kuntoon siellä te-toimiston sivuilla ja annatte luvan yhteystietojenne jakamiselle työnantajille, voi käydä jopa niin hyvä tuuri että työkkäri oikeasti löytää teille työpaikan, joka vastaa koulutustanne ja työkokemustanne! Ei tarvii edes välttämättä itse onnistua työpaikan löytymisessä, kun hyvällä tuurilla työkkäri tekee sen teidän puolestanne. Ai niin, kun ongelma olikin just se töihin meno. Kun ei haluta mennä töihin. En oikeasti ymmärrä. Miksi ihmiset haluaa kituuttaa pikkusummilla, kun ois mahis saada palkkaa ja parempi toimeentulo?
Kyllä on aika iso ongelma käydä 80km päässä töissä ilman autoa.
Miksi et hommaa halpaa pikkuautoa, jotta pääset kulkemaan töissä? Parhaimmillaan sellaisen kuukausikulut on vain parikymppiä, eikä sillä tarvitse ajella muuta kuin työmatka-ajoa.
Jotain tasoa nyt tuohon trollaamiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä löytyy varma tieto, että pitää hakea neljää työpaikkaa (ja missä ajassa siis)?
Te- palveluiden Oma suunnitelma -sivulta löytyy on työnhakuvelvollisuus 4 kpl. Työmahdollisuudet raportoidaan alasvetovalikon avulla, ja jos valitsee kohdan "yli kaksi viikkoa kestävän työtehtävän hakeminen, muu kuin työtarjous" se on täydennettävä kohdilla työnantaja, työtehtävä ja toteutuspäivä. Nämä ovat tähdellä merkittyjä pakollisia kenttiä. Pelkkä "olen hakenut" ei onnistu, jos aikoo saada tehtävän kuitattua tehdyksi.
Porsaanreikä: kukaan ei tarkista oletko oikeasti hakenut. Työnantajilla ei ole mitään velvollisuutta antaa tietoja kolmannelle osapuolelle joka te-toimisto on. Jos kehtaa, voi juksata jäämättä kiinni.
Tämä pitää paikkansa. Valitettavasti siellä taustalla tehdään koko ajan ristiintarkastusta sen suhteen, onko ko. työantajilla ollut vastaavia työpaikkoja haussa ja jos ei ole ollut, lähtee kysely. Joten tee avoimia hakemuksia, niitä ei tarkisteta.
Joopa joo. Työpaikat katoaa netistä sitä mukaa kuin ne täyttyy. Voivat silti ottaa yhteyttä työnantajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä suoranaista työn pelkoa, mikä tuntuu osalla työttömistä olevan. Ei anneta omia yhteystietoja ettei vaan työnantajat tai työkkäri soittele, keksitään vaikka mitä tekosyitä ettei tarvii ottaa työpaikkaa vastaan tai edes hakea sitä. Miksi? Ja mikä ihmeen ongelma on joku "yli 80 km:n" työmatka? Verotukseen saa laittaa työmatkakulut ja ne annetaan sulle takaisin!
Itsekin olen työtön, ansiosidonnaisella, ja todellakin olen valmis tekemään kaikkeni että saisin töitä. Edes 100 km työmatka per suunta ei ole este, jos lähempää ei mitään löydy. Ja tiesittekö, että jos laitatte ne omat työnhakuhommat kuntoon siellä te-toimiston sivuilla ja annatte luvan yhteystietojenne jakamiselle työnantajille, voi käydä jopa niin hyvä tuuri että työkkäri oikeasti löytää teille työpaikan, joka vastaa koulutustanne ja työkokemustanne! Ei tarvii edes välttämättä itse onnistua työpaikan löytymisessä, kun hyvällä tuurilla työkkäri tekee sen teidän puolestanne. Ai niin, kun ongelma olikin just se töihin meno. Kun ei haluta mennä töihin. En oikeasti ymmärrä. Miksi ihmiset haluaa kituuttaa pikkusummilla, kun ois mahis saada palkkaa ja parempi toimeentulo?
Miksi et hommaa halpaa pikkuautoa, jotta pääset kulkemaan töissä? Parhaimmillaan sellaisen kuukausikulut on vain parikymppiä, eikä sillä tarvitse ajella muuta kuin työmatka-ajoa.
Jos työmatka on 2 x 80 km päivässä, siitä tulee lähemmäs 40 000 kilometriä vuodessa. Ainakaan itse en uskaltaisi ajaa halvalla pikkuautolla kahdeksaakymmentä kilometriä suuntaansa kelissä kuin kelissä, turvallisuussyistä pitäisi olla vähän uudempi ja isompi auto.
Parikymppiä kuussa on kyllä käsittämättömän alhainen arvio auton kuluista. Johan vakuutukseenkin menee useita kymmeniä euroja kuussa, jos ei ole aiemmin ollut autoa eikä ole bonuksia. Sitten kaikki huollot, uudet renkaat säännöllisin väliajoin ja pienemmät kustannukset, kuten tuulilasinpesuneste ja pyyhkijänsulat - tuolla kilometrimäärällä hoidettavaa ja huollettavaa kyllä tulee koko ajan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Tietojen poisto
Voit poistaa kaikki Työmarkkinatorille tallentamasi tiedot mukaan lukien yhteystietosi ja työnhakuprofiilisi. Tiedot poistettuasi seuraavan kerran tunnistautuessasi palveluun aloitat käytön uutena käyttäjänä ja syötät kaikki tiedot alusta lähtien uusina. Tietojen poistaminen vahvistetaan antamalla sähköpostiosoite. Huomaa, että nyt poistamiasi tietoja ei pystytä palauttamaan!
Tehty.
Kerron salaisuuden: ne jää sinne arkistoon! Pyydä sieltä omat tietosi (rekisterinpitäjän on ne annettava) ja hämmästy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vuosikausia pätkätöitä ja nyt olen opiskellut vuoden. Osan siitä ajasta olin osa-aikatöissä.
Mulla ei löydä tällaista työnhakuvelvollisuuskohtaa mitä tuossa edellä mainittiin. Miksiköhän? Oma virkailijanikaan ei maininnut tästä s-postitse. Kehotti vaan muistamaan, että merkitsen Oma asiointi -verkkopalveluun muutokset töissä, opiskelussa etc. Olen kyllä hakenut työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ymmärrä työhaluttomia niin sitten teidän ymmärrys on puutteellinen. Ettekö voi vain huolehtia omista asioistanne? Yhdenkään työhaluttoman ei tarvi alkaa valintojensa metasyitä listaamaan kenellekään ymmärtämättömälle. Opetelkaa kunnioittamaan toisia ihmisiä.
Juuri siksi työttömyysetuus tulee poistaa kokonaan. Työhaluttomien tulee saada vapaus elää omalla tavallaan, mutta niin pitää olla minullakin oikeus pitää tulot omanani joutumatta kustantamaan työhaluttomien elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietojen poisto
Voit poistaa kaikki Työmarkkinatorille tallentamasi tiedot mukaan lukien yhteystietosi ja työnhakuprofiilisi. Tiedot poistettuasi seuraavan kerran tunnistautuessasi palveluun aloitat käytön uutena käyttäjänä ja syötät kaikki tiedot alusta lähtien uusina. Tietojen poistaminen vahvistetaan antamalla sähköpostiosoite. Huomaa, että nyt poistamiasi tietoja ei pystytä palauttamaan!
Tehty.
Kerron salaisuuden: ne jää sinne arkistoon! Pyydä sieltä omat tietosi (rekisterinpitäjän on ne annettava) ja hämmästy.
Ok. Pääasia, ettei näy kenellekään työnantajalle mun tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt vuosikausia pätkätöitä ja nyt olen opiskellut vuoden. Osan siitä ajasta olin osa-aikatöissä.
Mulla ei löydä tällaista työnhakuvelvollisuuskohtaa mitä tuossa edellä mainittiin. Miksiköhän? Oma virkailijanikaan ei maininnut tästä s-postitse. Kehotti vaan muistamaan, että merkitsen Oma asiointi -verkkopalveluun muutokset töissä, opiskelussa etc. Olen kyllä hakenut työpaikkoja.
Sulle pitää tehdä uusi suunnitelma ja lisätä nuo.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ymmärrä työhaluttomia niin sitten teidän ymmärrys on puutteellinen. Ettekö voi vain huolehtia omista asioistanne? Yhdenkään työhaluttoman ei tarvi alkaa valintojensa metasyitä listaamaan kenellekään ymmärtämättömälle. Opetelkaa kunnioittamaan toisia ihmisiä.
Pointtihan on se, että te-toimistoon ilmoittautuminen tarkoittaa sitä, että haluaa työpaikan ja ottaa työtä vastaan. Jos tätä ei halua tehdä, fine, mutta silloin et voi myöskään ilmoittautua sinne te-toimistoon työnhakijaksi. Onko tämä niin vaikea ymmärtää? Voit aivan vapaasti päättää, ettet mene ikinä töihin, mutta silloin sä et voi hakea työttömyyspäivärahaa. Sun pitää tulla toimeen jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työmatka on 2 x 80 km päivässä, siitä tulee lähemmäs 40 000 kilometriä vuodessa. Ainakaan itse en uskaltaisi ajaa halvalla pikkuautolla kahdeksaakymmentä kilometriä suuntaansa kelissä kuin kelissä, turvallisuussyistä pitäisi olla vähän uudempi ja isompi auto.
Parikymppiä kuussa on kyllä käsittämättömän alhainen arvio auton kuluista. Johan vakuutukseenkin menee useita kymmeniä euroja kuussa, jos ei ole aiemmin ollut autoa eikä ole bonuksia. Sitten kaikki huollot, uudet renkaat säännöllisin väliajoin ja pienemmät kustannukset, kuten tuulilasinpesuneste ja pyyhkijänsulat - tuolla kilometrimäärällä hoidettavaa ja huollettavaa kyllä tulee koko ajan.
Eri
Sen paremman auton voi ostaa sitten, kun pääsee sinne töihin. Voi säästää tai ottaa jopa rahoituksella, kun on kerran työ! Pelkkiä tekosyitä taas vaan, ettei tarvitsisi vahingossakaan ansaita omaa elantoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa ostaa minkäänlaista autoa.
Ja tuskinpa nyt 20e riittää tankillisen bensaa.
Mikä ihmeen käsitys on, että työmatkakulut saa takaisin? Ei verovähennyskelpoisuus tarkoita, että kulut saa kokonaisuudessaan takaisin!
Joku ei nyt tajua, miten verotus toimii.
Ja sitten vielä se, että "auton kulut saa verotuksessa takaisin".
Tänä vuonna maksimivähennys autokuluista on 8 400 euroa. Leikkiminen veroprosenttilaskurilla osoittaa, että jos tulot ovat 30 000 euroa vuodessa, maksimivähennys tarkoittaa noin 200 euron veroalennusta kuussa. Se ei riitä edes bensoihin, jos työmatkaa on 2 x 80 kilometriä päivässä. Siihen sitten päälle vielä vakuutukset, huollot ja auton muut kulut. Kalliiksi tulee työssä käyminen, jos 80 kilometrin päässä pitää käydä.
(Sivuhuomiona, että en itse ole työtön enkä ole koskaan ollutkaan. Ottaa vain päähän, kun sellaisia ihmisiä potkitaan, joilla on käynyt elämässä huono tuuri.)
Vierailija kirjoitti:
Näin se laki hyväksyttiin.
4
Työstä kieltäytyminenTyönhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta 30 päivän kuluttua työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän työttömänä ollessaan ilman pätevää syytä kieltäytyy työnantajan hänelle yksilöidysti tarjoamasta työstä tai hakemastaan työstä, johon hänet on valittu.
Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä työstä, jos:
1)työtä ei voida pitää hänelle sopivana hänen työkykynsä huomioon ottaen;
2)työ on hänen uskonnollisen tai omantunnon vakaumuksensa vastaista; tai
3)hänelle ei varata kohtuullista aikaa lastenhoidon tai muun hänestä riippuvaisen läheisen hoidon järjestämiseen sekä kulkuvaikeuksien ja muiden vastaavien rajoitusten poistamiseen.
Lasten hoito armahtaisi, mutta kun on työttömän muksu joka helposti päätyy pilkatuksi. Virka ja rahaeliitti räätälöi kunnolla sortovaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi työttömyysetuus tulee poistaa kokonaan. Työhaluttomien tulee saada vapaus elää omalla tavallaan, mutta niin pitää olla minullakin oikeus pitää tulot omanani joutumatta kustantamaan työhaluttomien elämää.
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville. Rahastosta on eläkkeitä maksettu vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä kotona oleville. Rahastosta on eläkkeitä maksettu vain miljardi vuoden 2015 jälkeen.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia kun työttömyyskorvauksia vain 4,9 miljardia.
Lisäksi eläleläisten hoitokoteja maksetaan verorahoista 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 / yksi eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta. Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea