Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjoismainen työvoimapalvelumalli voimaan 2.5.2022

Vierailija
01.05.2022 |

Joko on haettavat työpaikat mietitty ?Pitää olla sellaisia, mihin voi olettaa työllistyvänsä. Ei siis mitä tahansa.Työnhakuun, työnhakukeskusteluihin, työllistymissuunnitelmaan ja työllistymistä edistäviin palveluihin liittyvien laiminlyöntien seuraamuksia porrastetaan sen sijaan seuraavasti: 1. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana ei seuraamusta 2. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 7 päivän karenssi 3. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 14 päivän karenssi 4. laiminlyönnistä 12 kuukauden aikana seuraa 12 viikon työssäolovelvoite. Ikuinen karenssi siis, jos ei saa töitä 12 viikoksi.

Kommentit (234)

Vierailija
201/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, sitten on pakolliset katsastukset, nekin maksaa.

Vierailija
202/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kukaan pitkäaikaistyötön työllistyy tämän mallin johdosta. Työttömyys ja aukot cvssä kun ovat työnantajille ihan samanlainen punainen vaate kuin aina ennenkin.

Joku juuri työttömäksi jäänyt burn outin kokenut, joka ajatteli hieman huilia voidaan tällä painostaa työllistymään, mutta veikkaan, että siitäkin on pitkällä tähtäimella enemmänkin kuluja kuin säästöä.

Täysin epäonnistunut uudistus, mielestäni.

Vaikutusarvio on n.10 000 uutta työllistä. Ihan naurettavaa.

Se on tiedetty jo mallia tehdessä. Paits tietty kaikki virkailijat lisäksi.

Pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallin arvioidaan kasvattavan työllisyyttä noin 9 50010 000 työllisellä. Terveisin tem(piste)fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä suoranaista työn pelkoa, mikä tuntuu osalla työttömistä olevan. Ei anneta omia yhteystietoja ettei vaan työnantajat tai työkkäri soittele, keksitään vaikka mitä tekosyitä ettei tarvii ottaa työpaikkaa vastaan tai edes hakea sitä. Miksi? Ja mikä ihmeen ongelma on joku "yli 80 km:n" työmatka? Verotukseen saa laittaa työmatkakulut ja ne annetaan sulle takaisin! 

Itsekin olen työtön, ansiosidonnaisella, ja todellakin olen valmis tekemään kaikkeni että saisin töitä. Edes 100 km työmatka per suunta ei ole este, jos lähempää ei mitään löydy. Ja tiesittekö, että jos laitatte ne omat työnhakuhommat kuntoon siellä te-toimiston sivuilla ja annatte luvan yhteystietojenne jakamiselle työnantajille, voi käydä jopa niin hyvä tuuri että työkkäri oikeasti löytää teille työpaikan, joka vastaa koulutustanne ja työkokemustanne! Ei tarvii edes välttämättä itse onnistua työpaikan löytymisessä, kun hyvällä tuurilla työkkäri tekee sen teidän puolestanne. Ai niin, kun ongelma olikin just se töihin meno. Kun ei haluta mennä töihin. En oikeasti ymmärrä. Miksi ihmiset haluaa kituuttaa pikkusummilla, kun ois mahis saada palkkaa ja parempi toimeentulo?

Kyllä on aika iso ongelma käydä 80km päässä töissä ilman autoa.

Miksi et hommaa halpaa pikkuautoa, jotta pääset kulkemaan töissä? Parhaimmillaan sellaisen kuukausikulut on vain parikymppiä, eikä sillä tarvitse ajella muuta kuin työmatka-ajoa. 

Ei ole rahaa ostaa minkäänlaista autoa.

Ja tuskinpa nyt 20e riittää tankillisen bensaa.

Juuri tämän takia työttömät pitäisi asuttaa asuntolatyyppisesti 12 neliön huoneisiin, ruokalasta saisi 2 krt/pv ruokaa (työttömät tekisi sen itse) ja käyttörahaa olisi 80e/kk. Silloin ei tulisi ongelmia sen kanssa, että raha ei riitä elämiseen.

Et ole kuullut sellaisesta kun ihmisoikeudet? Siitä kyllä ihan peruskoulussakin kerrotaan kun on hereillä.

En ole tiennytkään että elintapatyöttömyys kuuluu ihmisoikeuksiin. Pikemminkin työ kuuluu ihmisoikeuksiin. Niiltä ei kysellä lainkaan jotka elämisesi maksavat?

Elintapatyöttömyys?

Kuka sellaisesta on puhunut?

Vierailija
204/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä suoranaista työn pelkoa, mikä tuntuu osalla työttömistä olevan. Ei anneta omia yhteystietoja ettei vaan työnantajat tai työkkäri soittele, keksitään vaikka mitä tekosyitä ettei tarvii ottaa työpaikkaa vastaan tai edes hakea sitä. Miksi? Ja mikä ihmeen ongelma on joku "yli 80 km:n" työmatka? Verotukseen saa laittaa työmatkakulut ja ne annetaan sulle takaisin! 

Itsekin olen työtön, ansiosidonnaisella, ja todellakin olen valmis tekemään kaikkeni että saisin töitä. Edes 100 km työmatka per suunta ei ole este, jos lähempää ei mitään löydy. Ja tiesittekö, että jos laitatte ne omat työnhakuhommat kuntoon siellä te-toimiston sivuilla ja annatte luvan yhteystietojenne jakamiselle työnantajille, voi käydä jopa niin hyvä tuuri että työkkäri oikeasti löytää teille työpaikan, joka vastaa koulutustanne ja työkokemustanne! Ei tarvii edes välttämättä itse onnistua työpaikan löytymisessä, kun hyvällä tuurilla työkkäri tekee sen teidän puolestanne. Ai niin, kun ongelma olikin just se töihin meno. Kun ei haluta mennä töihin. En oikeasti ymmärrä. Miksi ihmiset haluaa kituuttaa pikkusummilla, kun ois mahis saada palkkaa ja parempi toimeentulo?

Kyllä on aika iso ongelma käydä 80km päässä töissä ilman autoa.

Miksi et hommaa halpaa pikkuautoa, jotta pääset kulkemaan töissä? Parhaimmillaan sellaisen kuukausikulut on vain parikymppiä, eikä sillä tarvitse ajella muuta kuin työmatka-ajoa. 

Ei ole rahaa ostaa minkäänlaista autoa.

Ja tuskinpa nyt 20e riittää tankillisen bensaa.

Juuri tämän takia työttömät pitäisi asuttaa asuntolatyyppisesti 12 neliön huoneisiin, ruokalasta saisi 2 krt/pv ruokaa (työttömät tekisi sen itse) ja käyttörahaa olisi 80e/kk. Silloin ei tulisi ongelmia sen kanssa, että raha ei riitä elämiseen.

Kerran työtön, aina työtön. Elämä on mustavalkoista. Mutta kukin tyylillään.

Trolli otti vissiin nokkiinsa ;)

Elämäntapatyötön on aina työtön, se on hänelle valinta.

Vierailija
205/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kun bensa maksaa suunnilleen 2 euroa yhdeltä litralta, ja autoon menee kyllä noin 90 litraa, niin tankillinen maksaa siis 180 euroa.

Sillä siis ajaa viitenä päivänä 160 km ja sit se on loppu.

Vierailija
206/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että kukaan pitkäaikaistyötön työllistyy tämän mallin johdosta. Työttömyys ja aukot cvssä kun ovat työnantajille ihan samanlainen punainen vaate kuin aina ennenkin.

Joku juuri työttömäksi jäänyt burn outin kokenut, joka ajatteli hieman huilia voidaan tällä painostaa työllistymään, mutta veikkaan, että siitäkin on pitkällä tähtäimella enemmänkin kuluja kuin säästöä.

Täysin epäonnistunut uudistus, mielestäni.

Vaikutusarvio on n.10 000 uutta työllistä. Ihan naurettavaa.

Se on tiedetty jo mallia tehdessä. Paits tietty kaikki virkailijat lisäksi.

Pohjoismaisen työvoimapalveluiden mallin arvioidaan kasvattavan työllisyyttä noin 9 50010 000 työllisellä. Terveisin tem(piste)fi

Jaahas copy-paste hävitti taas viivan. 9500-10000 työllistä siis.

https://tem.fi/usein-kysyttyja-kysymyksia-pohjoismaisesta-tyovoimapalve…

Vierailija
207/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis alkaa miettiä, miten paljon kulutuskeskeiset ihmiset tuhoaa maapalloa ja pistää heidät maksamaan siitä kunnolla. Vaikka jokin 50% vero auton käytöstä, jos ajaa turhaan. Kaikki ajot vois kirjata, ja raportoida jonnekin ja sit pahimmilta ylikuluttajilta vois ottaa auton pois. Reilu peli.

Vierailija
208/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kun bensa maksaa suunnilleen 2 euroa yhdeltä litralta, ja autoon menee kyllä noin 90 litraa, niin tankillinen maksaa siis 180 euroa.

Sillä siis ajaa viitenä päivänä 160 km ja sit se on loppu.

Täällä bensa 2,40e.

Vierailija
209/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis alkaa miettiä, miten paljon kulutuskeskeiset ihmiset tuhoaa maapalloa ja pistää heidät maksamaan siitä kunnolla. Vaikka jokin 50% vero auton käytöstä, jos ajaa turhaan. Kaikki ajot vois kirjata, ja raportoida jonnekin ja sit pahimmilta ylikuluttajilta vois ottaa auton pois. Reilu peli.

Tää on ihan vastaava systeemi. Kohde on vaan eri ihmisryhmä. Vois vaihteeks kohdistaa näitä toimia muihinkin. :)

Vierailija
210/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on ihan vastaava systeemi. Kohde on vaan eri ihmisryhmä. Vois vaihteeks kohdistaa näitä toimia muihinkin. :)

Sitten vasta alkaiskin kauhea valitus ja kitinä.

Vierailija
211/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät on maapallon kannalta yksi vähiten ympäristöä kuormittava ryhmä. Elämässä on muutakin kuin raha.

Vierailija
212/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla asiakastiedoissa, että omistan auton. Siellä se lukee vaan, vaikka monesti pyytänyt poistamaan sen.

Lukee se muuten jossain, että jos matkakulut ja palkka on vähemmän kuin työttömyyskorvaus, ei tartte ottaa paikkaa vastaan.

Vierailija
213/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä työstä, jos:

1)työstä ei makseta työehtosopimuksen mukaista palkkaa tai, jollei alalla ole työehtosopimusta, kokoaikatyön palkka ei ole vähintään 1 134 euroa kuukaudessa;

2)työstä maksettava palkka perustuu kokonaan provisioon, tai jos palkka perustuu osittain provisioon, kokoaikatyön kiinteä palkan osa ei ole vähintään 1 134 euroa kuukaudessa;

3)osa-aikatyöstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus;

4)työnhakijalle julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain 3 luvun perusteella haettavaksi osoitetusta työstä maksettava palkka mahdollisten työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muusta työstä maksettava palkka ja mahdollisesti maksettava työttömyysetuus;

Vierailija
214/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten suunnilleen joka päivä, tai joka viikko seurattava, mitä sinne te-palvelun sivuille tulee. Laiminlyönnistä tulee 7 päivää karanteenia.

Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen seitsemän päivän ajalta laiminlyönnin tai muun menettelyn jälkeen, jos

- ei saavu alkuhaastatteluun tai työnhakukeskusteluun;

- kotouttamisen alkukartoitukseen

- kieltäytyy työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimisesta tai tarkistamisesta

- laiminlyö hakea työtä työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa edellytetyllä tavalla, tai omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei työnhaku johda työllistymiseen;

- jättää hakematta työ- ja elinkeinotoimiston tarjoamaa työtä tai omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei työnhaku johda työllistymiseen

- kieltäytyy seuraavasta palvelusta tai omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei hänelle voida järjestää seuraavaa palvelua:

1380/2021

Laki työttömyysturvalain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta

Vierailija
215/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät on maapallon kannalta yksi vähiten ympäristöä kuormittava ryhmä. Elämässä on muutakin kuin raha.

Etenkin pitkäaikaistyöttömät. Ympäristön sankareita ja maapallon kavereita.

Vierailija
216/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etenkin pitkäaikaistyöttömät. Ympäristön sankareita ja maapallon kavereita.

Köyhemmän pitää miettiä mihin käyttää rahansa. Ei voi tuhlata. Ympäristö kiittää.

Vierailija
217/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti autoiluun kuluu tosi paljon rahaa. Ei jostain alueelta, jossa ei enää ole julkista liikennettä lähdetä noin vain töihin. Etätöitäkin on vain rajallisesti. Monia töitä on tehtävä kasvokkain.

Vierailija
218/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö siis jatkossa yksilöidä ne haetut työpaikat työkkärin selvitykseen?

Mistä löytäisin tähän varman tiedon?

Ja mistä löytyy varma tieto, että pitää hakea neljää työpaikkaa (ja missä ajassa siis)?

Te- palveluiden Oma suunnitelma -sivulta löytyy on työnhakuvelvollisuus 4 kpl. Työmahdollisuudet raportoidaan alasvetovalikon avulla, ja jos valitsee kohdan "yli kaksi viikkoa kestävän työtehtävän hakeminen, muu kuin työtarjous" se on täydennettävä kohdilla työnantaja, työtehtävä ja toteutuspäivä. Nämä ovat tähdellä merkittyjä pakollisia kenttiä. Pelkkä "olen hakenut" ei onnistu, jos aikoo saada tehtävän kuitattua tehdyksi.

Olen tehnyt vuosikausia pätkätöitä ja nyt olen opiskellut vuoden. Osan siitä ajasta olin osa-aikatöissä.

Mulla ei löydä tällaista työnhakuvelvollisuuskohtaa mitä tuossa edellä mainittiin. Miksiköhän? Oma virkailijanikaan ei maininnut tästä s-postitse. Kehotti vaan muistamaan, että merkitsen Oma asiointi  -verkkopalveluun muutokset töissä, opiskelussa etc.  Olen kyllä hakenut työpaikkoja. 

Sulle pitää tehdä uusi suunnitelma ja lisätä nuo.

Ok, ja kuka ne lisää? Se oma virkailijako? Pitääkö minun huolehtia siitä, että ne tulevat lisätyiksi? 

Vierailija
219/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti autoiluun kuluu tosi paljon rahaa. Ei jostain alueelta, jossa ei enää ole julkista liikennettä lähdetä noin vain töihin. Etätöitäkin on vain rajallisesti. Monia töitä on tehtävä kasvokkain.

Vierailija
220/234 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten suunnilleen joka päivä, tai joka viikko seurattava, mitä sinne te-palvelun sivuille tulee. Laiminlyönnistä tulee 7 päivää karanteenia.

Karanteenia?

:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä