Sitoutuminen vuokra-asuntoon vuodeksi
Olen vuokra-asuntomarkkinoilla ekaa kertaa yli kymmeneen vuoteen, ja huomasin, että nykyään kaikissa tarjolla olevissa asunnoissa on ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta 12kk kuluttua. Olisiko jollain käytännön kokemuksia siitä, miksi näin? Ei ennen ollut tällaista vaatimusta, enkä usko että siitä nyt niin paljon ongelmia olisi? Ja mitä ne ongelmat edes ovat? Ei kai vuokralaiset huvikseen vuokraa asuntoa kuukaudeksi ja irtisano ja vaihda asuntoa kuin paitaa? Help :)
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee ensimmäisenä mieleen että asunnossa on jotain vikaa kun pitää laittaa tuollainen asumispakkoaika.
Itse muutin vuosi sitten ja nythän sitä pääsisi lähtemään tästä jos haluaisi, on ilmennyt asioita jotka jos oisin aiemmin tiennyt niin en olisi tähän muuttanut. Mutta kun ei vain jaksaisi, muuttaminen oli niin karmeaa jo silloin vuosi sitten. Ja kun ei tämä kämppä ole ihan hirveä kuitenkaan, uudesta ei taas tietäisi mitä sieltä paljastuu.Juuri tämä-ovat joko homeessa,naapurit "villejä" Huono sisäilma ym ..ja kun huomaat ongelmat et saa sopimusta irti.
Itseasiassa ei liity mitenkään noihin, vaan pelkästään siihen faktaan, että jos vuokralainen vaihtuu tiuhaan niin siinä välissä tulee helposti se tyhjä kuukausi.
Ja onhan siinä vaivaa aina olla etsimässä/haastattelemassa/esittelemässä asuntoa uudelle vuokralaiselle.
Todellakin järkevää pitää 12kk määräaika alkuun, sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle tulee ensimmäisenä mieleen että asunnossa on jotain vikaa kun pitää laittaa tuollainen asumispakkoaika.
Itse muutin vuosi sitten ja nythän sitä pääsisi lähtemään tästä jos haluaisi, on ilmennyt asioita jotka jos oisin aiemmin tiennyt niin en olisi tähän muuttanut. Mutta kun ei vain jaksaisi, muuttaminen oli niin karmeaa jo silloin vuosi sitten. Ja kun ei tämä kämppä ole ihan hirveä kuitenkaan, uudesta ei taas tietäisi mitä sieltä paljastuu.Itselle tulee ensimmäisenä mieleen että vuokralaisella on tarkoitus muuttaa muutaman kuukauden päästä pois, jos hän ei halua vuodeksi sitoutua. Tästä taas seuraa niin paljon kuluja ja vaivaa, että asuntoa ei edes kannata antaa vuokralle. Mutta saahan sitä aina muuttaa pois, ei se mikään vankila se asunto ole. Tarvitsee vain maksaa sakko sopimuksen rikkomisesta.
Ja itse asiassa, laki on sinällään vuokralaisen puolella, että jos hänen työpaikkansa vaihtuu toiselle paikkakunnalle tai hän pääsee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, on joka tapauksessa oikeis irtisanoa määräaikainenkin vuokrasopimus ilman "sakkoja".
Meillä ollut muutaman kerran vuokralainen, joka on alle vuoden vuokrauksen kuluessa halunnut muuttaa poikaystävän kanssa yhteen. Sovimme suoraan, että jos vain saamme asunnon vuokrattua uudelleen, senkun vain muuttavat, ilman sanktioita, ei se mikään vankila ole. Nämä molemmat olivat hyvin avuliaita näytön kanssa ja jättivät paikat hyvin siisteiksi, joten yhteistyöllä pääsee pitkälle, eikä meillä tietenkään mitään tarvetta rankaista rakastuneita.
No eipä taida olla tuollaista lakia, että määräaikainen sopimus purettaisiin noilla ehdoilla.
Ja ihan hyvä ettei olekaan, miksi vuokranantajan pitäisi kärsiä vuokralaisen yhtäkkisestä lähdöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata suostua. On ihan tervettä järkeä että pitää mahdollisuuden muuttaa pois, jos esimerkiksi naapuriin sattuu hullu. Jos taas kaikki on kunnossa, niin sittenhän siitä ei tarvitse muuttaa mihinkään.
Naurattaa tuo 'ei kannata suostua'. Ole suostumatta mutta kun kauan ei vuokraa sulle asuntoa jos et suostu.
Vierailija kirjoitti:
En itse ole ollut pitkään aikaa vuokralla niin jos vuokralainen sitoutuu asumaan vuoden vuokralla niin kai vuokraaja sitoutuu että vuoteen ei nosta vuokraa yksipuolisella ilmoituksella?
Ei sitä saakaan nostaa ennen kuin 12kk kuluttua vuokrasopimuksen solmimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutin vuosi sitten ja nythän sitä pääsisi lähtemään tästä jos haluaisi, on ilmennyt asioita jotka jos oisin aiemmin tiennyt niin en olisi tähän muuttanut. Mutta kun ei vain jaksaisi, muuttaminen oli niin karmeaa jo silloin vuosi sitten. Ja kun ei tämä kämppä ole ihan hirveä kuitenkaan, uudesta ei taas tietäisi mitä sieltä paljastuu.Itselle tulee ensimmäisenä mieleen että vuokralaisella on tarkoitus muuttaa muutaman kuukauden päästä pois, jos hän ei halua vuodeksi sitoutua. Tästä taas seuraa niin paljon kuluja ja vaivaa, että asuntoa ei edes kannata antaa vuokralle. Mutta saahan sitä aina muuttaa pois, ei se mikään vankila se asunto ole. Tarvitsee vain maksaa sakko sopimuksen rikkomisesta.
Ja itse asiassa, laki on sinällään vuokralaisen puolella, että jos hänen työpaikkansa vaihtuu toiselle paikkakunnalle tai hän pääsee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, on joka tapauksessa oikeis irtisanoa määräaikainenkin vuokrasopimus ilman "sakkoja".
Meillä ollut muutaman kerran vuokralainen, joka on alle vuoden vuokrauksen kuluessa halunnut muuttaa poikaystävän kanssa yhteen. Sovimme suoraan, että jos vain saamme asunnon vuokrattua uudelleen, senkun vain muuttavat, ilman sanktioita, ei se mikään vankila ole. Nämä molemmat olivat hyvin avuliaita näytön kanssa ja jättivät paikat hyvin siisteiksi, joten yhteistyöllä pääsee pitkälle, eikä meillä tietenkään mitään tarvetta rankaista rakastuneita.No eipä taida olla tuollaista lakia, että määräaikainen sopimus purettaisiin noilla ehdoilla.
Ja ihan hyvä ettei olekaan, miksi vuokranantajan pitäisi kärsiä vuokralaisen yhtäkkisestä lähdöstä.
"Vuokralaiselle voi syntyä erityinen peruste määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanomiseen esimerkiksi silloin, kun vuokralaisen sairaus, toisella paikkakunnalla olevat opinnot, työ tai puolison työ edellyttävät muuttoa ja sopimuksen päättämistä."
Älkää mutuilko.
https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/maaraaika…
Vierailija kirjoitti:
Mun vuokranantaja huijais mua 2 kertaa määräaikaisella sopparilla ja siitä lähin oon tarkistanut että on toistaiseksi voimassa oleva. Ymmärrän kuitenkin sen et minimissään ainakin vuokrasuhteen alussa vuosi koska voi olla pitkään tyhjillään asunto sen jälkeen,toinen mitä kannattaa tarkata on vuokra, mun vuokranantaja nosti vuokraa just kun olin ehtinyt asua vuoden ja jatkuvasti sen jälkeen joka vuosi nosti,asuntoa ei kuitenkaan rempannut ja osittain repsotti esim kaapinovet asunnossa vaikka sanoin asiasta ja toin epäkohtia asioista muutenkin, ei välittänyt kuin rahasta, oli muutenkin aika rikas niin vaikutti enemmän rahanahneelta.
Miten niin huijasi määräaikaisen sopimuksen kanssa? Etkö lukenut sopparia ennen kuin allekirjoitti sen? Sama vuokran nostamisen kanssa. Sen perusteet on sopparissa jonka allekirjoitit.
Olen tavannut pari ihmistä jotka olivat ihan ihmeissään vuokraukseen liittyvien asioiden kanssa koska allekirjoittivat sopimuksen lukematta sitä. Yksi tyyppi ei tiennyt mikä on 'yhteinen vuokrasopimus' ja oli vuokran kanssa ihan kusessa kun kämppis muutti ulos eikä tyyppi ollut tajunnut että hän oli nyt yksin vastuussa vuokranmaksusta. Kuitenkin kaikki oli kirjoitettu soppariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse ole ollut pitkään aikaa vuokralla niin jos vuokralainen sitoutuu asumaan vuoden vuokralla niin kai vuokraaja sitoutuu että vuoteen ei nosta vuokraa yksipuolisella ilmoituksella?
Pitäisi tarkistaa että sopimuksessa lukee jotain tämän kaltaista: vuokra tarkistetaan vuosittain 31.12. ja voi tarvittaessa nousta tai laskea. Nousua voi olla max 1%.
Kyllä mä ainakin kirjoitin vuokralaisen sopimukseen, että vuokra tarkistetaan kerran vuodessa ja sitä voi nostaa max 5%.
Tuo 1% on todella pieni.
Ja minä laitan sopimukseen että vuokraa voi nostaa kerran vuodessa alkaen 12kk sopimuksen alkamisesta kuluttajahintaindeksin mukaisesti. Se vastaa tarkemmin elinkustannusten muutosta kuin joku randomi prosenttimäärä. Ja siis en nosta vuokraa joka vuosi, vain silloin kun asunnon kulut ovat kasvaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tarkistaa että sopimuksessa lukee jotain tämän kaltaista: vuokra tarkistetaan vuosittain 31.12. ja voi tarvittaessa nousta tai laskea. Nousua voi olla max 1%.
Kyllä mä ainakin kirjoitin vuokralaisen sopimukseen, että vuokra tarkistetaan kerran vuodessa ja sitä voi nostaa max 5%.
Tuo 1% on todella pieni.Ja minä laitan sopimukseen että vuokraa voi nostaa kerran vuodessa alkaen 12kk sopimuksen alkamisesta kuluttajahintaindeksin mukaisesti. Se vastaa tarkemmin elinkustannusten muutosta kuin joku randomi prosenttimäärä. Ja siis en nosta vuokraa joka vuosi, vain silloin kun asunnon kulut ovat kasvaneet.
Jep, näinkin siihen voi kirjoittaa.
Tosin tuo 5% pitää sisällään jo indeksit hyvinkin, tuskin kukaan nostaa vuokraa kerralla tuota enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut muutaman kerran vuokralainen, joka on alle vuoden vuokrauksen kuluessa halunnut muuttaa poikaystävän kanssa yhteen. Sovimme suoraan, että jos vain saamme asunnon vuokrattua uudelleen, senkun vain muuttavat, ilman sanktioita, ei se mikään vankila ole. Nämä molemmat olivat hyvin avuliaita näytön kanssa ja jättivät paikat hyvin siisteiksi, joten yhteistyöllä pääsee pitkälle, eikä meillä tietenkään mitään tarvetta rankaista rakastuneita.No eipä taida olla tuollaista lakia, että määräaikainen sopimus purettaisiin noilla ehdoilla.
Ja ihan hyvä ettei olekaan, miksi vuokranantajan pitäisi kärsiä vuokralaisen yhtäkkisestä lähdöstä."Vuokralaiselle voi syntyä erityinen peruste määräaikaisen vuokrasopimuksen irtisanomiseen esimerkiksi silloin, kun vuokralaisen sairaus, toisella paikkakunnalla olevat opinnot, työ tai puolison työ edellyttävät muuttoa ja sopimuksen päättämistä."
Älkää mutuilko.
https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/maaraaika…
Tuossa maininta korvauksesta, eli käytännössä ainakin se ylimääräinen kuukauden vuokra vuokrasopimuksen purusta.
Eli ei muutosta.
Minusta yksityiset vuokranantajat ovat ihan ryöstäjiä. Yksi omistusasunto per perse.
Vierailija kirjoitti:
Minusta yksityiset vuokranantajat ovat ihan ryöstäjiä. Yksi omistusasunto per perse.
Perusteletko vielä miksi?
Ei se nyt mun mielestä ole kovin hankalaa jos vuokralainen lähtee. Yksi kk menee ilman vuokratuloja ja pintaremonttia voi joutua tekemään. Mulla on ollut aika siistejä kyllä mutta ovat itse jotkut maalanneet, olen maksanut tarvikkeet.. En maksa välittäjälle, vuokralaiset on löytyneet ilmaisen tori.fi kautta ihan nopeasti ja kokoan muutamat samaan näyttöön. Yksi näyttö on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani tuo vaatimus on johtanut siihen että olen viime syksystä asti ollut asunnoton ja punkannut autossani tai tuttujen ja vähemmän tuttujen luona.
Liikun useamman kerran vuodessa työn perässä ja välillä työt ovat sen verran samalla suunnalla että olisi mahdollisuus ottaa pariksi kolmeksi kuukaudeksi vuokra-asunto joltakin paikkakunnalta mutta viime syksynä tilanne meni aivan mahdottomaksi vuokra-asuntojen suhteen vaikka oli jo vaikeutunut aiemminkin.
Aion pysyä asunnottomana siihen asti että joko löytyy jostain vähintään vuoden työsuhde tai siihen asti että kyllästyn ja asetun jonnekin vaikka se tarkoittaisi työttömyyttä. Aikaisemmin vielä kannatti ajaa pitkääkin työmatkaa mutta näillä polttoaineen hinnoilla en aja metriäkään enempää kuin on pakko vaan pyrin karsimaan kaikki työmatkat.
Ps. Työn perässä muuttamisesta huutelevat voisivat pari kertaa miettiä miten mahtavasti se todellisuudessa toimii
PS. työn perässä muuttaminen on pätevä syy irtisanoa määräaikainen vuokrasopimus ennen vuoden määräaikaa. Sen kus muuttelet sinne tänne työn perässä, vuokranantajat eivät voi sanoa siihen mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt mun mielestä ole kovin hankalaa jos vuokralainen lähtee. Yksi kk menee ilman vuokratuloja ja pintaremonttia voi joutua tekemään. Mulla on ollut aika siistejä kyllä mutta ovat itse jotkut maalanneet, olen maksanut tarvikkeet.. En maksa välittäjälle, vuokralaiset on löytyneet ilmaisen tori.fi kautta ihan nopeasti ja kokoan muutamat samaan näyttöön. Yksi näyttö on riittänyt.
Joo, ei se munkaan mielestä ihan älyttömän hankalaa ole, mutta se yhden kuun vuokratulon menetys ja mahdollisen pintaremontin tekeminen vaikka 2-6kk välein tuntuu järjettömältä.
Kerta vuoteen ei niin paha, mutta turhauttaisi tehdä jatkuvasti.
Sen takia se 12kk määräaikaisuus on ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani tuo vaatimus on johtanut siihen että olen viime syksystä asti ollut asunnoton ja punkannut autossani tai tuttujen ja vähemmän tuttujen luona.
Liikun useamman kerran vuodessa työn perässä ja välillä työt ovat sen verran samalla suunnalla että olisi mahdollisuus ottaa pariksi kolmeksi kuukaudeksi vuokra-asunto joltakin paikkakunnalta mutta viime syksynä tilanne meni aivan mahdottomaksi vuokra-asuntojen suhteen vaikka oli jo vaikeutunut aiemminkin.
Aion pysyä asunnottomana siihen asti että joko löytyy jostain vähintään vuoden työsuhde tai siihen asti että kyllästyn ja asetun jonnekin vaikka se tarkoittaisi työttömyyttä. Aikaisemmin vielä kannatti ajaa pitkääkin työmatkaa mutta näillä polttoaineen hinnoilla en aja metriäkään enempää kuin on pakko vaan pyrin karsimaan kaikki työmatkat.
Ps. Työn perässä muuttamisesta huutelevat voisivat pari kertaa miettiä miten mahtavasti se todellisuudessa toimiiPS. työn perässä muuttaminen on pätevä syy irtisanoa määräaikainen vuokrasopimus ennen vuoden määräaikaa. Sen kus muuttelet sinne tänne työn perässä, vuokranantajat eivät voi sanoa siihen mitään.
Tottakai vuokrasopimuksen voi purkaa työn perusteella, siitä vaan maksaa sen 1kk sopimussakon ja molemmat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
IKINÄ EI PIDÄ VUOKRATA ASUNTOA, JOSSA VUODEN MÄÄRÄAIKA TMS.
Itsellä 1 kk sopimussakko, sekin liikaa.
Jos joku vuokraa vuodeksi asunnon, tulee ongelmia niin millä lähdet?
Usein on olemassa syy, miksi kämpät vaihtuvat heti sen vuoden jälkeen, kuten yllä joku kirjoitti.
Syy on, että vttuuntuneet ihmisparan muuttaa heti pois, kun päästään = jokin vika taloyhtiössä, naapureista tai asunnossa.
Vuoden määräaika on aina varoitusmerkki jostakin....
Ei todellakaan ole. Tässä ketjussa on monta kertaa selitetty miksi vuokranantaja haluaa tällaisen sopimuksen.
Itse vuokraisäntänä antaisin vuokralaisen lähteä vaikka kesken kuuta ilman mitään sakkoja jos se haluaa, jos se osaa avata suunsa ja kysyä asiasta. Toivomukseni on kuitenkin että viipyy sen vuoden, koska maksan yli yhden kuun vuokran välityspalkkiona, asun itse toisessa kaupungissa. Plus asunto pitää tarkastaa ja useimmiten siivota.
Meillä miehen kanssa useampia asuntoja vuokralla ja tuntuisi itselle vieraalta vaatia minimi sitoutumisaikoja asuntoon.
Vuokralla asumisen idea mielestäni on se että siitä voi lähteä kun mieli tekee. Normaalilla 1kk irtisanomisilmoituksella tietenkin.
Vaihtuvuus meillä ollut pientä kun ajatuksenamme ollut että vuokralaiset ovat "asiakkaitamme" eli niitä jotka tuovat meille tuloa, jolloin teemme parhaamme heidän viihtyvyytensä eteen. Taloyhtiöt valittu hyvin ja asunnot remontoituja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Työn perässä muuttamisesta huutelevat voisivat pari kertaa miettiä miten mahtavasti se todellisuudessa toimiiPS. työn perässä muuttaminen on pätevä syy irtisanoa määräaikainen vuokrasopimus ennen vuoden määräaikaa. Sen kus muuttelet sinne tänne työn perässä, vuokranantajat eivät voi sanoa siihen mitään.
Tottakai vuokrasopimuksen voi purkaa työn perusteella, siitä vaan maksaa sen 1kk sopimussakon ja molemmat tyytyväisiä.
Irtisanominen ja purkaminen on eri asioita. Ja ei siitä mitään sakkoa tule, jos tulee niin raastupaan vaan
Kyllä tuo oli normi jo 17 vuotta sitten kun itse muutin omilleni ja asuntoja selasin.
Jep, tällaisia ne vuokralaiset on.