Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sitoutuminen vuokra-asuntoon vuodeksi

Vierailija
01.05.2022 |

Olen vuokra-asuntomarkkinoilla ekaa kertaa yli kymmeneen vuoteen, ja huomasin, että nykyään kaikissa tarjolla olevissa asunnoissa on ensimmäinen mahdollinen irtisanomisajankohta 12kk kuluttua. Olisiko jollain käytännön kokemuksia siitä, miksi näin? Ei ennen ollut tällaista vaatimusta, enkä usko että siitä nyt niin paljon ongelmia olisi? Ja mitä ne ongelmat edes ovat? Ei kai vuokralaiset huvikseen vuokraa asuntoa kuukaudeksi ja irtisano ja vaihda asuntoa kuin paitaa? Help :)

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata suostua. On ihan tervettä järkeä että pitää mahdollisuuden muuttaa pois, jos esimerkiksi naapuriin sattuu hullu. Jos taas kaikki on kunnossa, niin sittenhän siitä ei tarvitse muuttaa mihinkään. 

Mikään ei estä muuttamasta, menettää vain takuuvuokran.

Vierailija
22/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ole ollut pitkään aikaa vuokralla niin jos vuokralainen sitoutuu asumaan vuoden vuokralla niin kai vuokraaja sitoutuu että vuoteen ei nosta vuokraa yksipuolisella ilmoituksella?

Pitäisi tarkistaa että sopimuksessa lukee jotain tämän kaltaista: vuokra tarkistetaan vuosittain 31.12. ja voi tarvittaessa nousta tai laskea. Nousua voi olla max 1%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata suostua. On ihan tervettä järkeä että pitää mahdollisuuden muuttaa pois, jos esimerkiksi naapuriin sattuu hullu. Jos taas kaikki on kunnossa, niin sittenhän siitä ei tarvitse muuttaa mihinkään. 

Minulla on jonossa 23 hakijaa vapaana olevaan kämppään, jos joku alkaisi sanelemaan omia ehtojaan siirtyisin seuraavaan hakijaan.

Vierailija
24/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuokranantaja huijais mua 2 kertaa määräaikaisella sopparilla ja siitä lähin oon tarkistanut että on toistaiseksi voimassa oleva. Ymmärrän kuitenkin sen et minimissään ainakin vuokrasuhteen alussa vuosi koska voi olla pitkään tyhjillään asunto sen jälkeen,toinen mitä kannattaa tarkata on vuokra, mun vuokranantaja nosti vuokraa just kun olin ehtinyt asua vuoden ja jatkuvasti sen jälkeen joka vuosi nosti,asuntoa ei kuitenkaan rempannut ja osittain repsotti esim kaapinovet asunnossa vaikka sanoin asiasta ja toin epäkohtia asioista muutenkin, ei välittänyt kuin rahasta, oli muutenkin aika rikas niin vaikutti enemmän rahanahneelta.

Vierailija
25/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jonossa 23 hakijaa vapaana olevaan kämppään, jos joku alkaisi sanelemaan omia ehtojaan siirtyisin seuraavaan hakijaan.

No sitten siirryt. Mitä se minua liikuttaa? Vuokra-asuntoja on niin paljon tarjolla, että vuokralainenkin voi valita sellaisen missä ne ehdot on sopivat.

Vierailija
26/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa on sijoitusasunto ja olen näiden vuosien aikana pistänyt merkille sen, että vuokralainen asuu siinä juurikin sen vuoden ja muuttaa pois. Välillä asunto saattaa olla pidemmänkin aikaa tyhjillään, ennen uutta vuokralaista, eli ei se asuntosijoittaminenkaan niin helppoa rahaa varmaan ole mitä luulisi.

Asunnon omistajahan maksaa hoito- ja mahdollista rahoitusvastiketta sekä mahdollista asuntolainaa joka kuukausi, asuu siellä asunnossa ketään tai ei. Hoito- ja rahoitusvastikkeet voi nousta vaikka itse asuntoon ei mitään remonttia tehtäisikään ja silloin se vuokrakin täytyy mitoittaa kulujen suhteen. Eli ei ne vuokranantajat välttämättä rahanahneita ole, tuskin kukaan tappiollakaan haluaa vuokra-asuntoa pitää.

Vierailija
27/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajahan ei voi vuokralaisen rehellisiä motiiveita etukäteen tietää, sillä kyllä niille vuotta lyhemmillekin vuokrauksille on kysyntää, esimerkiksi tilapäinen työ, pikainen asunnontarve ja paremman asunnon etsiminen paremmalla ajalla, omistusasunnon myynti ja uuden omistusasunnon valmistumisen odottaminen jne. 

Vierailija
28/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten siirryt. Mitä se minua liikuttaa? Vuokra-asuntoja on niin paljon tarjolla, että vuokralainenkin voi valita sellaisen missä ne ehdot on sopivat.

On erinomaista, jos vuokra-asuntoa tiheään vaihtava löytää sellaisen vuokrananantajan, jolle se ei ole ongelma. Monille on.

Vierailija
29/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse ole ollut pitkään aikaa vuokralla niin jos vuokralainen sitoutuu asumaan vuoden vuokralla niin kai vuokraaja sitoutuu että vuoteen ei nosta vuokraa yksipuolisella ilmoituksella?

Pitäisi tarkistaa että sopimuksessa lukee jotain tämän kaltaista: vuokra tarkistetaan vuosittain 31.12. ja voi tarvittaessa nousta tai laskea. Nousua voi olla max 1%.

Kyllä mä ainakin kirjoitin vuokralaisen sopimukseen, että vuokra tarkistetaan kerran vuodessa ja sitä voi nostaa max 5%.

Tuo 1% on todella pieni.

Vierailija
30/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos voisi vaihtaa ilman sanktioita kuten maksaa 2kk vuokra niin vaihtaisin todella usein. olen asunut 17 vuotta elämästäni vuokralla ja 15 eri asunnossa. yleisin syy muuttoon kotirauhan rikkominen naapurin äänenkäytön toimesta.

rakennusmääräyksiä pitäisi muuttaa äänieristysten suhteen.

Vierailija
31/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tuli lainsäädännöstä eli kun asunnon vuokraamisesta koituvat kulut sälytettiin 100 % vuokranantajalle, alkoi tämä 12 kk vuokrasopimusten teko. Ennen vuokralainen maksoi puolet välitysfirmalle, enää ei ja se taas aiheutti sen, että ei kannata tehdä sopimuksia hetkeksi.

Vierailija
32/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vuokranantaja huijais mua 2 kertaa määräaikaisella sopparilla ja siitä lähin oon tarkistanut että on toistaiseksi voimassa oleva. Ymmärrän kuitenkin sen et minimissään ainakin vuokrasuhteen alussa vuosi koska voi olla pitkään tyhjillään asunto sen jälkeen,toinen mitä kannattaa tarkata on vuokra, mun vuokranantaja nosti vuokraa just kun olin ehtinyt asua vuoden ja jatkuvasti sen jälkeen joka vuosi nosti,asuntoa ei kuitenkaan rempannut ja osittain repsotti esim kaapinovet asunnossa vaikka sanoin asiasta ja toin epäkohtia asioista muutenkin, ei välittänyt kuin rahasta, oli muutenkin aika rikas niin vaikutti enemmän rahanahneelta.

Miksi oletat, että vuokrakämppiä ei lämmitetä, ei ole jätehuoltoa eikä kiinteistöveroa vakuutuksista puhumattakaan?

Vierailija
33/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKINÄ EI PIDÄ VUOKRATA ASUNTOA, JOSSA VUODEN MÄÄRÄAIKA TMS.

Itsellä 1 kk sopimussakko, sekin liikaa.

Jos joku vuokraa vuodeksi asunnon, tulee ongelmia niin millä lähdet?

Usein on olemassa syy, miksi kämpät vaihtuvat heti sen vuoden jälkeen, kuten yllä joku kirjoitti.

Syy on, että vttuuntuneet ihmisparan muuttaa heti pois, kun päästään = jokin vika taloyhtiössä, naapureista tai asunnossa.

Vuoden määräaika on aina varoitusmerkki jostakin....

Vierailija
34/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Sato, Lumo jne ole tätä vuoden sääntöä lainkaan?

Vierailija
35/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

satolla on. lisäksi sellainen vattumainen juttu että jos haluat muuttaa pois ja teet siitä ilmoituksen esim. 20.7 niin joudut maksamaan vielä seuraavan kuukauden vuokran eli  31.8

sitten sinun täytyy tehdä satolle ilmoitus esitteletkö itse asuntoa hakijoille vai esitteleekö he. jos he esittelee he vain paukahtaa paikalle vieraiden ihmisten kanssa ilmoittamatta etukäteen.

Vierailija
36/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

satolla on. lisäksi sellainen vattumainen juttu että jos haluat muuttaa pois ja teet siitä ilmoituksen esim. 20.7 niin joudut maksamaan vielä seuraavan kuukauden vuokran eli  31.8
sitten sinun täytyy tehdä satolle ilmoitus esitteletkö itse asuntoa hakijoille vai esitteleekö he. jos he esittelee he vain paukahtaa paikalle vieraiden ihmisten kanssa ilmoittamatta etukäteen.

Irtisanomisaika on yksi täysi kalenterikuukausi. Irtisanomisaika lasketaan alkavaksi sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana SATO on vastaanottanut irtisanomisilmoituksen. Irtisanomisaika ja samalla tietenkin myös vuokrasopimus päättyy seuraavan kalenterikuukauden viimeisenä päivänä. Esimerkiksi 20.6. irtisanotun asunnon vuokrasopimus ja vuokravastuu päättyvät 31.7. ja muuttopäivä on joko vuokrasopimuksen päättymispäivää tai sitä seuraava arkipäivä, sopimusehtojesi mukaisesti.

Irtisanomisessa voit valita, haluatko näyttää asuntoasi mahdollisille uusille asukkaille ja voiko puhelinnumerosi antaa heille lyhyen esittelyajan sopimista varten. Jos et halua luovuttaa numeroasi, SATOn edustaja voi esitellä kotiasi asiakkaille yleisavaimella. Esittelyajat ilmoitetaan sinulle etukäteen, mutta on hyvä huomioida, että ne saattavat olla sinulle epäsuotuisia.

Vakuus 0 euroa: Suurimmassa osassa vuokra-asuntojamme vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi. Sopimukseen sisältyy kuitenkin ehto sopimuksen kestosta. Jos et viihdykään SATOkodissasi ehdossa sovittua vähimmäisaikaa ja haluat irtisanoa° vuokrasopimuksen päättymään sitä ennen, laskutamme sinulta yhden kuukauden vuokraa vastaavan summan sopimuksesi päätyttyä. Sopimuksen vähimmäiskesto on 12 kuukautta.

lähde: https://www.sato.fi/fi

Vierailija
37/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen takia vuokran suuruudella ei ole niin väliä.

Vierailija
38/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se näkyykin vuokran määrässä. Yksiötkin satasen enemmän /kk kuin yksityisillä markkinoilla.

Vierailija
39/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Asumistuen takia vuokran suuruudella ei ole niin väliä.

itse asiassa on. jos vuokra on vaikka 800€ ja saa maksimi tuen joka on 543€ on ihan eri juttu kun vuokra on 2000€ ja siihen saa saman maksimi asumistuen eli 543€.

Vierailija
40/101 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myytiin asunto ja piti asua vuokralla kunnes uusi valmistui. Tämä oli mullekin järkytys että useimmissa oli just tuo 11kk asumis"pakko". Onneksi löytyi yksi yhtiö jossa tätä vaatimusta ei ollut ja siihen muutettiin. Asuttiin siinä 6kk.