Vanhusten piikana
Meillä appivanhemmat asuu naapurissa ja he ovat jo siinä kunnossa, että mieheni kanssa joudutaan hoitamaan kauppakäynnit ym asiat heidän puolestaan.Tajusin juuri ettei koskaan ole kysyneet kuinka korvata meille tämä apu, mutta se nyt sinänsä ei ole tarpeen ja jos edes kiitoksen joskus saisi, riittäisi.Anoppi on ikävä ihminen eikä tule toimeen kenenkään kanssa ja minutkin vuosikausia haukkunut kaikille eli kivahan tälläistä on passata ilmaiseksi.Minut on testamentissa kirjattu ulos ja mieheni myös saa vain lakiosan, käytännössä omaisuus on kiinteistö ja se menee toiselle sisarukselle.Eli me palvellaan ilmaiseksi ja nyt alkaa tuntua ettei jaksa edes omia asioita hoitaa, niin piti avautua tänne jos vaikka helpottaa.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on saatavilla kaikille vanhuksille kodin hoito palvelut! Ostopalveluna siivous. Kauppa kassi. Mitä kodinhoitajat tekee käy vanhuksen luonna,jakaa lääkeet. 1 kerta viikossa kylvettää. Tarivtaessa vie roskat,jos vanhus ei kykene itse viemän. Tuo apteekista lääkeet ,tena vaipat vanhuksen laskuun. Kuin on saatavilla ranneke ja siihen laite .Napia painaa rannekessa ja laitesta vastatan heti. Tosin kaikki maksaa. Mutta vanhuksen rahoista kyse. Ei sitä jääkö perintöä! Lisäksi on 1 kerta viikko toiminta kerho. Johon voi hakeutua sosialiviraston kautta .vanhuspuolen yksiköstä saa kaiki nevot ja apu. Hakevat koti ja tuovat tosin se maksaa. Alkava dementia ja alzmer. Vanhus nimenoman naiset. Akresivisia,pahan puhujia, Kuuluu tautin.Lääktyksellä saadaan kurin.Joten käytäkää vanhuksien rahat vanhuksin.Eikä ajatellen perintöä! Jos vanhuksella ei rahaa,saadan raha sosiaaliviraston kautta anoten .ei kelasta!Moni valitaa ilmasiksi autaa,Mutta salaa nostaa omaishoitajan tuet. Ne eivät omaiselle ole tulosidonnaisia.Kukan ei tarksta käykö joku oikeasti vanhuksen luona.Vai nostaako vain rahat.Käytäen apuna hyvä sydämelisiä sukulaisia ystäviä ilmastyössä
Tiedän tämän ja tähän ollaan menossa, mutta tällä hetkellä vanhukset kieltäytyvät ehdottomasti maksullisesta avusta.
Olemme mieheni kanssa vastineet kartoitusta ätilanteesta ja useampi kuukausi odotettu muistihoitaja tekemään sitä eikä kuulema kerkeä.
Ap
Ap, mä symppaan.
Äitini liki samanlainen.
Meitä on onneksi useampi auttaja, mutta minä olen jostain syystä se, jolla hänen mielestään työ antaa aina myöden. Ja jos häntä ei kuskata niin sitten se lääkäriaika tmv peruutetaan, Taksiahan siis ei voi käyttää, koska ??? - hän asuu siis keskellä kaupunkia ja taksi minne tahansa hänen menoihinsa olisi päivällä max 30 (ja eläke joku yli 2000) - mutta joulunakin hän jää kotiin, vaikka kutsutaan meille, jos ei käydä kuskaamassa, koska taksin käyttö olisi häpeällistä(?), merkki epäonnituneesta kasvatuksesta(?)
Koronan aikaan ei voitu tilata hänelle kauppakassia (koska olisi ollut noloa olla sellainen mummeli jonka lapset eivät itse kiikuta sitä ruokaa ??) vaan hänen lastensa kuului olla niin velvollisuudentuntoisia, että me haemme ja kuskaamme hänelle ne ruoat (vaikka tilasimme itse kauppakassin, joten tilasimme sitten meille myös hänen ruoat ja veimme siitä - oli hänen mielestään niin huono ratkaisu koska hän ei oikein voinut olla varma siitä, maksoinko hän vain hänen ostoksensa, argh)
Jne.
Mutta yritän ajatella, että hän on joskus kohdannut minun hankalan ikäni Ja toivon että osaan ottaa opikseni kun itse ikäännyn.
Appivanhempien kanssa minulla saattaisi kyllä viitseliäisyys loppua.
Mies auttaa vanhempiaan jos haluaa. Sun ei tarvitse huolehtia heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota tai pyydä miestäsi heti ottamaan yhteys kunnan palveluohjaajaan ja kerro tilanne.
Ei sen tarvitse mikään muistisairauskartoittaja olla, vaan yksinkertaisesti palveluohjaaja tai hänen alaisensa, joka tulee tekemään kartoituksen tarvittavista vanhuspalveluista.
Sieltä tulee ihminen joka katsoo, missä asioissa apua tarvitaan.
Voitte olla siinä mukana ja kertoa oman tilanteenne, missä määrin voitte te olla apuna tai tukena.
Valitettavasti näistä palveluista joutuu vanhus maksamaan, mutta jos apu on vain kaupassa käyminen, apteekkiasiat ja kenties siivousapu, ei se liian kalliiksi tule.
Oma äitini saa kaikki palvelut ilmaiseksi, koska on sotaveteraani, mutta minä käyn silti hänelle kaupassa, tuleepahan samalla aina nähdyksi, mitä kuuluu ja onko kunnossa.
Minä se käyn kaikki pankki- ja paperiasiatkin läpi, kukapas muukaan, joten kyllä sitä joutuu omainen aina jotain tekemään jos ei vanhusta laitoshoitoon pistetä.
Aikanaan äiti yritti nakittaa minulle siivouksenkin, mutta sen vältin tilaamalla hänelle synttärilahjaksi kaksi siivouskertaa ja sanoin niille siivoojille, että ehdottakaapas te että alatte käymään säännöllisesti tästä lähin. Se tehosi. Ja sitten selvisi sekin, että veteraaniliittohan senkin maksaa.
Ehdotan myös, että kutsutte kaikki sisarukset koolle ja selvitätte tilanteen. Onhan heidän kaikkien oltava tietoisia, mitä heidän vanhemmilleen kuuluu. Ei kenenkään pidä siitä luistaa.
Jos sovitte niin, että te todellakin huolehditte kaikesta, on sisarusten kanssa sovittava korvauksesta. Vanhukset vanhenee koko ajan ja palvelun tarve kasvaa. Sisarusten kesken on sovittava miten menetellään myös jatkossa.
Tuo palveluohjaajaan käynti on kuitenkin ilman muuta huolehdittava heti, jotta saatte oikeaa tietoa siitä, missä asioissa kunta voi auttaa.
Missään nimessä teidän ei kuulu maksaa ruokaostoksia, pankin kanssa on tehtävä sopimus, että saatte käyttää heidän pankkikorttiaan heidän ostoksiinsa ja muihin heidän menoihinsa.
Kyllä se siitä suttaantuu, ette todellakaan ole ainoita tilanteessa ne. Aina se on se lähellä asuva, joka joutuu eniten vastuuseen, mutta pitäkää pinta ne ja vaatikaa muidenkin ottamaan osuutensa vastuusta. Älkääkä missään tapauksessa sopiko niin, että vain teillä on se vastuu. Raportoikaa vaikka koko ajan näille sisaruksille ja muistuttakaa, mitä nyt on kulloinkin tekeillä ja kysykää mitä he ovat asiasta mieltä ja mitä ehdottavat, näinhekin joutuvat pakosta ottamaan kantaa ja pysymään asian hermolla.
Onhan se helppoa vieraan sivusta huudella, että jättäkää tekemättä, mutta kuka on niin sydämetön, että jättää vanhan ihmisen heitteille? Sehän on sitäpaitsi rikos.
Ja juu ei meilläkään äiti maksaisi mistään mitään, ruuatkin pitäisi olla niitä kaikkein halvimpia ja huonoimpia ja joka jutun kohdalla kysyy mitä maksaa, vaikka palvelut on ilmaisia ja eläke hyvä ja pankissa hyvin puskuria.Palveluohjaajaa ei ole pakko ottaa vastaan. Jos vanhukset asuvat omassa kodissaan, ei tarvitse päästää palveluohjaajaa edes ovesta sisään. Ja vaikka päästäisikin, kaikista palveluista voi myös kieltäytyä.
Tämä muuten taisi jo käydäkin eli silloin kun täyttivät 80 vuotta ja jotkut kävi heidän mukaansa kyyläämässä kuinka pärjäävät.
Silloin oli loukkaannuttu, että puututaan heidän elämäänsä ja mitään apua ei halunneet.
Eivät tosin silloin tarvinneetkaan, mutta nyt tilanne muuttunut kokonaan, kun auto on luovutettu pois eikä pääse kauppaan kuin taksilla, eikä pysty enää oikein itsenäisesti kauppaan menemään.
ApMä ymmärrän hyvin tilannettasi. Mulla on itselläni yli 90-vuotiaat vanhemmat. Erona sinuun vain se, että eivät ole tehneet mua perinnöttömäksi. Ts tulen saamaan enemmän kuin vain lakiosuuden. Samoin siskoni. Äitini on muistisairas, isäni ei ole. Kummallekaan ei ole määrätty edunvalvojaa. Ei edes äidilleni, koska isä pystyy hoitamaan äidinkin asiat. Kerroinkin jo aiemmin, että opetin isäni tilaamaan Citymarketista. Heilläkin kauppareissut loppuivat, kun isäni näkökyky heikkeni eikä voinut - eikä kyllä halunnutkaan - enää ajaa autoa. Alussa meilläkin toimittiin juuri niin, että minä selkä vääränä raahasin heille ostoksia. Kunnes sitten tuli mulle eteen se polvileikkaus.
Vanhempani eivät ole halunneet mitään ulkopuolista apua. Heillä ei käy kotihoito, ei ole ateriapalvelua eikä siivouspalveluita. Muutama vuosi sitten isäni oli hetken aikaa sairaalassa ja silloin oli joku palveluneuvoja käynyt, mutta äitini oli oven avattuaan ilmoittanut, ettei päästä tuntemattomia ihmisiä kotiinsa ja vetänyt oven kiinni. Siihen hänellä oli täysi oikeus.
Me siskoni kanssa autetaan, mutta osataan asettaa rajat. Emme suostu olemaan vanhusten piikoina, mitä termiä otsikossasikin käytit. Olemme tehneet selväksi, että sitten, kun eivät enää pysty itse siivoamaan, hommataan ulkopuolinen siivooja. Emme ole asiassa heitä hoputtaneet, koska siivoaminen on yksi vanhuksen toimintakykyä ylläpitävä asia. Asumme naapureina, joten jos isällä on painavia roskapusseja, hän nostaa ne pihalle ja kun kuljen siitä koiran kanssa ohi, otan roskapussit mukaani ja käyn nakkaamassa taloyhtiön roskikseen. Asuvat siis rivitalossa.
Olemme joskus puhuneet ateriapalvelusta, mutta isäni ei missään tapauksessa halua sellaista. Pystyy laittamaan itsekin ruokaa ja varsinkin, kun käyttää erilaisia puolivalmisteita ja esim kaalikääryleet ostaa aina eineksinä. Isäni myös kerran tuumasi, että samalla rahalla kuin ateriapalvelusta saa maultaan, hajultaan ja ulkonäöltään kansakoulun aikaisen aterian, saa paikallisesta ravintolasta yhdellä puhelinsoitolla paljon paremman ja myös suuremman annoksen. Vanhempani ovat siis sen verran varakkaita, että mitään eivät saisi kaupungilta ilmaiseksi vaan maksaisivat kaikesta korkeimman summan.
On ihan hienoa, että huolehditte vanhuksista, mutta omia voimavarojaan ei pidä ylittää. Eikä käyttää elämästään vuosikausia "piikomiseen". Lentokoneissakin turvaohjeissa on, että happimaski laitetaan ensin itselle ja sitten vasta vieressä istuvalle. Joten ensin huolehditte omasta elämästänne ja omasta jaksamisestanne ja mitä sen jälkeen aikaa ja energiaa teiltä liikenee, voitte käyttää appivanhemmillesi.
Oletteko keskustelleet tämän toisen sisaruksen kanssa asioista? Jos hän ei pysty olemaan vanhemmilleen apuna, voisiko hän korvata sen teille taloudellisesti? Meille olisi siskoni kanssa itsestäänselvää, että jos vanhuksista huolehtiminen jäisi kokonaan vain toisen meistä harteille, silloin toinen korvaisi oman osuutensa rahalla.
Mitä tulee siihen, että sinut on suljettu pois perinnöstä, siitä ei pidä ottaa nokkiinsa. Niin ovat tehneet mun vanhempanikin jo vuosikymmeniä sitten eli mun ja siskoni puolisoilla ei tule olemaan mitään jakoa vanhempieni perintöön. Ei edes siinä tapauksessa, ettei olisi avioehtoa. Mä tein tämän saman jo kauan ennenkuin kumpikaan lapsistani oli edes seurustellut. Ihan järkevä tapa pyrkiä pitämään varallisuus suvussa.
Tämä!
+ se, että miniän/vävyn voi tehdä perinnöttömäksi testamentissa, mutta eihän se tarkoita sitä, etteikö hän hyötyisi toisen perimästä varallisuudesta (normaaliperheessä).
Eihän sillä ole väliä, kuka sen mökin perii, molemmat te sitä käytätte. Eiköhän se "rikkaudet perinyt" normaaliperheessä maksa koko perheen Thaimaanmatkan ja autoakin saa myös puoliso käyttää?
Tuo klausuuli testamentissa ainostaan suojaa perintöä teidän eron varalta.
Vierailija kirjoitti:
Minut on testamentissa kirjattu ulos ja mieheni myös saa vain lakiosan, käytännössä omaisuus on kiinteistö ja se menee toiselle sisarukselle.Eli me palvellaan ilmaiseksi...
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Vai uhkaako joku puuk.ko kur.kul.la tekemään palveluksia?
Not!
Ihmetyttää nämä teidänlaiset marttyyrit:
- palvellaan vaikka ette saa kunnioitusta
- palvelette vaikka teille ollaan ilkeitä
- palvelette vaikka perintö menossa muualle
- palvelette vaikka perintö menee juuri sille VÄHITEN auttavalle
- palvelette vaikka saatte vain sontaa niskaan
- palveletta vaikka toiset käärii kiitosten, perinnön, kunnioituksen
- name it, etc, jne
IHMETTELEN KALTAISIANNE MART.TYY.RE.JÄ
Teidän on laitettu kyn.nys.ma.tok.si ja sitähän te olette, hyväksytte tämän ettekä poistu tästä "arvokkaasta pestistä nimeltä kyn.nys.mat.to"
Isovamhemmissa on vikaa, mutta yhtä paljon sitä on teissä.
Jäämällä/tekemällä hyväksytte kohtelun ja annatte jopa siunauksen sille. Ette siis omasta mielestännekään ole ansainneet enempää niin miksi kukaan antaisi enempää, kun vähälläkin antamisella pärjää teidän kanssa.
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Mitä meinaatte jatkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut on testamentissa kirjattu ulos ja mieheni myös saa vain lakiosan, käytännössä omaisuus on kiinteistö ja se menee toiselle sisarukselle.Eli me palvellaan ilmaiseksi...
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Not!
- name it, etc, jne
Teidän on laitettu kyn.nys.ma.tok.si ja sitähän te olette, hyväksytte tämän ettekä poistu tästä "arvokkaasta pestistä nimeltä kyn.nys.mat.to"
Jäämällä/tekemällä hyväksytte kohtelun ja annatte jopa siunauksen sille. Ette siis omasta mielestännekään ole ansainneet enempää niin miksi kukaan antaisi enempää, kun vähälläkin antamisella pärjää teidän kanssa.
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Mitä meinaatte jatkaa?
Tämä.
Tuollainen aloittajien kaltainen kynnysmattona oleminen herättää aikamoista halveksuntaa.
Se halveksunta näyttäytyy miehen vanhempien antamana kohteluna, konkreettisesti.
Vai vaikuttaako heidän toiminta siltä että he kunnioittavat AP ja sen miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Not!
- name it, etc, jne
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Mitä meinaatte jatkaa?
Kirjoituksesi on suorastaan nolo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Not!
- name it, etc, jne
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Mitä meinaatte jatkaa?
Tämä. Veit sanat suusta. Turha valittaa AP jos ei itse tee mitään eikä katkaise tuota.
Ota kuntaan yhteyttä, että vanhukset tarvitsevat apua. Tilatkaa ruuat heille suoraan kotiin toimitettuna.
Ei ole pakko olla kenekään ikävän ihmisen palvelija, oma elämä siinä menee pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Not!
- name it, etc, jne
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Mitä meinaatte jatkaa?Kirjoituksesi on suorastaan nolo.
Kyllä se oli faktaa. Ymmärrän, ettei sitä ymmärrä sellainen, joka EI itseään kunniota.
Valitettavaa!
Ei kukaan itseään kunnioittava katsoisi tuota hetkeäkään. Se on vain valitettava tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos asutte paikassa, missä on kaupoilla (Citymarket tai Prisma) kotiinkuljetus, niin ratkaisu on helppo. Teette appivanhempienne kanssa yhden kerran tilauspohjan, lisäätte heidän tietonsa ja maksukortin tiedot. Sitten vaan tilaatte 1-2 kertaa viikossa. Menee muutamalla hiiren klikkauksella. Mä opetin 3 vuotta sitten silloin 89-vuotiaan isäni tilaamaan itse Cittarista ja sen jälkeen mun ei ole tarvinnut enää kantaa heille heidän ostoksiaan. Mutta isällä siis toimi järki sen verran, että osaa itse tilata, kun yhden kerran neuvoin. Jos appivanhemmillasi ei enää toimi, niin sitten tosiaan perusviikkolista ja tilaatte sen. Ei tarvitse hakea kaupasta eikä viedä heille.
Tätä olen ehdottanut, että voin noutaakin ne kaupasta, mutta eivät halua maksaa sitä keräilymaksuakaan.
Kerralla voi tilata 1,5 viikon ruuat kotiinkuljetettuna. Maidot säilyy tuon ajan jääkaapissa ja mahtuu jääkaappiin, jos taloudessa on kaksi ihmistä. Kotiinkuljetusmaksu on silloin kohtuullinen (vähän alle 3 kotiinkuljetusmaksua/kk.). Jos he eivät halua maksaa kotiinkuljetusmaksua eikö teillekään bensakuluja, sanokaa, ettei ruuat itsekseen liiku kaupasta kotiin, että vanhukset on hyvät ja käyvät itse kaupassa.
Tilaan omalle vanhemmalle i ruuat kotiin Prismasta/Citymarketista, ja hän on ollut tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Not!
- name it, etc, jne
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Kyllä se oli faktaa. Ymmärrän, ettei sitä ymmärrä sellainen, joka EI itseään kunniota.
Valitettavaa!
Ei kukaan itseään kunnioittava katsoisi tuota hetkeäkään. Se on vain valitettava tosiasia.
Luulen, että tätä on tyrha kertoa. Jos tätä ei ennestään ymmärrä niin ei sitä tajua myöhemminkään/sanottunakaan.
Eli ei sioille helmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota tai pyydä miestäsi heti ottamaan yhteys kunnan palveluohjaajaan ja kerro tilanne.
Ei sen tarvitse mikään muistisairauskartoittaja olla, vaan yksinkertaisesti palveluohjaaja tai hänen alaisensa, joka tulee tekemään kartoituksen tarvittavista vanhuspalveluista.
Sieltä tulee ihminen joka katsoo, missä asioissa apua tarvitaan.
Voitte olla siinä mukana ja kertoa oman tilanteenne, missä määrin voitte te olla apuna tai tukena.
Valitettavasti näistä palveluista joutuu vanhus maksamaan, mutta jos apu on vain kaupassa käyminen, apteekkiasiat ja kenties siivousapu, ei se liian kalliiksi tule.
Oma äitini saa kaikki palvelut ilmaiseksi, koska on sotaveteraani, mutta minä käyn silti hänelle kaupassa, tuleepahan samalla aina nähdyksi, mitä kuuluu ja onko kunnossa.
Minä se käyn kaikki pankki- ja paperiasiatkin läpi, kukapas muukaan, joten kyllä sitä joutuu omainen aina jotain tekemään jos ei vanhusta laitoshoitoon pistetä.
Aikanaan äiti yritti nakittaa minulle siivouksenkin, mutta sen vältin tilaamalla hänelle synttärilahjaksi kaksi siivouskertaa ja sanoin niille siivoojille, että ehdottakaapas te että alatte käymään säännöllisesti tästä lähin. Se tehosi. Ja sitten selvisi sekin, että veteraaniliittohan senkin maksaa.
Ehdotan myös, että kutsutte kaikki sisarukset koolle ja selvitätte tilanteen. Onhan heidän kaikkien oltava tietoisia, mitä heidän vanhemmilleen kuuluu. Ei kenenkään pidä siitä luistaa.
Jos sovitte niin, että te todellakin huolehditte kaikesta, on sisarusten kanssa sovittava korvauksesta. Vanhukset vanhenee koko ajan ja palvelun tarve kasvaa. Sisarusten kesken on sovittava miten menetellään myös jatkossa.
Tuo palveluohjaajaan käynti on kuitenkin ilman muuta huolehdittava heti, jotta saatte oikeaa tietoa siitä, missä asioissa kunta voi auttaa.
Missään nimessä teidän ei kuulu maksaa ruokaostoksia, pankin kanssa on tehtävä sopimus, että saatte käyttää heidän pankkikorttiaan heidän ostoksiinsa ja muihin heidän menoihinsa.
Kyllä se siitä suttaantuu, ette todellakaan ole ainoita tilanteessa ne. Aina se on se lähellä asuva, joka joutuu eniten vastuuseen, mutta pitäkää pinta ne ja vaatikaa muidenkin ottamaan osuutensa vastuusta. Älkääkä missään tapauksessa sopiko niin, että vain teillä on se vastuu. Raportoikaa vaikka koko ajan näille sisaruksille ja muistuttakaa, mitä nyt on kulloinkin tekeillä ja kysykää mitä he ovat asiasta mieltä ja mitä ehdottavat, näinhekin joutuvat pakosta ottamaan kantaa ja pysymään asian hermolla.
Onhan se helppoa vieraan sivusta huudella, että jättäkää tekemättä, mutta kuka on niin sydämetön, että jättää vanhan ihmisen heitteille? Sehän on sitäpaitsi rikos.
Ja juu ei meilläkään äiti maksaisi mistään mitään, ruuatkin pitäisi olla niitä kaikkein halvimpia ja huonoimpia ja joka jutun kohdalla kysyy mitä maksaa, vaikka palvelut on ilmaisia ja eläke hyvä ja pankissa hyvin puskuria.Palveluohjaajaa ei ole pakko ottaa vastaan. Jos vanhukset asuvat omassa kodissaan, ei tarvitse päästää palveluohjaajaa edes ovesta sisään. Ja vaikka päästäisikin, kaikista palveluista voi myös kieltäytyä.
Tämä muuten taisi jo käydäkin eli silloin kun täyttivät 80 vuotta ja jotkut kävi heidän mukaansa kyyläämässä kuinka pärjäävät.
Silloin oli loukkaannuttu, että puututaan heidän elämäänsä ja mitään apua ei halunneet.
Eivät tosin silloin tarvinneetkaan, mutta nyt tilanne muuttunut kokonaan, kun auto on luovutettu pois eikä pääse kauppaan kuin taksilla, eikä pysty enää oikein itsenäisesti kauppaan menemään.
ApMä ymmärrän hyvin tilannettasi. Mulla on itselläni yli 90-vuotiaat vanhemmat. Erona sinuun vain se, että eivät ole tehneet mua perinnöttömäksi. Ts tulen saamaan enemmän kuin vain lakiosuuden. Samoin siskoni. Äitini on muistisairas, isäni ei ole. Kummallekaan ei ole määrätty edunvalvojaa. Ei edes äidilleni, koska isä pystyy hoitamaan äidinkin asiat. Kerroinkin jo aiemmin, että opetin isäni tilaamaan Citymarketista. Heilläkin kauppareissut loppuivat, kun isäni näkökyky heikkeni eikä voinut - eikä kyllä halunnutkaan - enää ajaa autoa. Alussa meilläkin toimittiin juuri niin, että minä selkä vääränä raahasin heille ostoksia. Kunnes sitten tuli mulle eteen se polvileikkaus.
Vanhempani eivät ole halunneet mitään ulkopuolista apua. Heillä ei käy kotihoito, ei ole ateriapalvelua eikä siivouspalveluita. Muutama vuosi sitten isäni oli hetken aikaa sairaalassa ja silloin oli joku palveluneuvoja käynyt, mutta äitini oli oven avattuaan ilmoittanut, ettei päästä tuntemattomia ihmisiä kotiinsa ja vetänyt oven kiinni. Siihen hänellä oli täysi oikeus.
Me siskoni kanssa autetaan, mutta osataan asettaa rajat. Emme suostu olemaan vanhusten piikoina, mitä termiä otsikossasikin käytit. Olemme tehneet selväksi, että sitten, kun eivät enää pysty itse siivoamaan, hommataan ulkopuolinen siivooja. Emme ole asiassa heitä hoputtaneet, koska siivoaminen on yksi vanhuksen toimintakykyä ylläpitävä asia. Asumme naapureina, joten jos isällä on painavia roskapusseja, hän nostaa ne pihalle ja kun kuljen siitä koiran kanssa ohi, otan roskapussit mukaani ja käyn nakkaamassa taloyhtiön roskikseen. Asuvat siis rivitalossa.
Olemme joskus puhuneet ateriapalvelusta, mutta isäni ei missään tapauksessa halua sellaista. Pystyy laittamaan itsekin ruokaa ja varsinkin, kun käyttää erilaisia puolivalmisteita ja esim kaalikääryleet ostaa aina eineksinä. Isäni myös kerran tuumasi, että samalla rahalla kuin ateriapalvelusta saa maultaan, hajultaan ja ulkonäöltään kansakoulun aikaisen aterian, saa paikallisesta ravintolasta yhdellä puhelinsoitolla paljon paremman ja myös suuremman annoksen. Vanhempani ovat siis sen verran varakkaita, että mitään eivät saisi kaupungilta ilmaiseksi vaan maksaisivat kaikesta korkeimman summan.
On ihan hienoa, että huolehditte vanhuksista, mutta omia voimavarojaan ei pidä ylittää. Eikä käyttää elämästään vuosikausia "piikomiseen". Lentokoneissakin turvaohjeissa on, että happimaski laitetaan ensin itselle ja sitten vasta vieressä istuvalle. Joten ensin huolehditte omasta elämästänne ja omasta jaksamisestanne ja mitä sen jälkeen aikaa ja energiaa teiltä liikenee, voitte käyttää appivanhemmillesi.
Oletteko keskustelleet tämän toisen sisaruksen kanssa asioista? Jos hän ei pysty olemaan vanhemmilleen apuna, voisiko hän korvata sen teille taloudellisesti? Meille olisi siskoni kanssa itsestäänselvää, että jos vanhuksista huolehtiminen jäisi kokonaan vain toisen meistä harteille, silloin toinen korvaisi oman osuutensa rahalla.
Mitä tulee siihen, että sinut on suljettu pois perinnöstä, siitä ei pidä ottaa nokkiinsa. Niin ovat tehneet mun vanhempanikin jo vuosikymmeniä sitten eli mun ja siskoni puolisoilla ei tule olemaan mitään jakoa vanhempieni perintöön. Ei edes siinä tapauksessa, ettei olisi avioehtoa. Mä tein tämän saman jo kauan ennenkuin kumpikaan lapsistani oli edes seurustellut. Ihan järkevä tapa pyrkiä pitämään varallisuus suvussa.Tämä!
+ se, että miniän/vävyn voi tehdä perinnöttömäksi testamentissa, mutta eihän se tarkoita sitä, etteikö hän hyötyisi toisen perimästä varallisuudesta (normaaliperheessä).
Eihän sillä ole väliä, kuka sen mökin perii, molemmat te sitä käytätte. Eiköhän se "rikkaudet perinyt" normaaliperheessä maksa koko perheen Thaimaanmatkan ja autoakin saa myös puoliso käyttää?
Tuo klausuuli testamentissa ainostaan suojaa perintöä teidän eron varalta.
Omaisuus vaatii aina myös huolenpitoa. Mieluummin mä rapsutan omaksi jäävää pihaa ja maalaan sen seiniä, kun toisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta jos asutte paikassa, missä on kaupoilla (Citymarket tai Prisma) kotiinkuljetus, niin ratkaisu on helppo. Teette appivanhempienne kanssa yhden kerran tilauspohjan, lisäätte heidän tietonsa ja maksukortin tiedot. Sitten vaan tilaatte 1-2 kertaa viikossa. Menee muutamalla hiiren klikkauksella. Mä opetin 3 vuotta sitten silloin 89-vuotiaan isäni tilaamaan itse Cittarista ja sen jälkeen mun ei ole tarvinnut enää kantaa heille heidän ostoksiaan. Mutta isällä siis toimi järki sen verran, että osaa itse tilata, kun yhden kerran neuvoin. Jos appivanhemmillasi ei enää toimi, niin sitten tosiaan perusviikkolista ja tilaatte sen. Ei tarvitse hakea kaupasta eikä viedä heille.
Tätä olen ehdottanut, että voin noutaakin ne kaupasta, mutta eivät halua maksaa sitä keräilymaksuakaan.
Kerralla voi tilata 1,5 viikon ruuat kotiinkuljetettuna. Maidot säilyy tuon ajan jääkaapissa ja mahtuu jääkaappiin, jos taloudessa on kaksi ihmistä. Kotiinkuljetusmaksu on silloin kohtuullinen (vähän alle 3 kotiinkuljetusmaksua/kk.). Jos he eivät halua maksaa kotiinkuljetusmaksua eikö teillekään bensakuluja, sanokaa, ettei ruuat itsekseen liiku kaupasta kotiin, että vanhukset on hyvät ja käyvät itse kaupassa.
Tilaan omalle vanhemmalle i ruuat kotiin Prismasta/Citymarketista, ja hän on ollut tyytyväinen.
Maidot säilyy, jos säilyy. Siinähän ei voi itse katsoa pitkiä parasta ennen -aikoja.
Vihannekset selvemmin säilyy.
Mutta silti itsekin kannatan kotiinkuljetusta.
Ja jos asuu kaupungissa, voi myös Woltata valmiita ruoka-annoksia. Tai meillä päin ainakin myös ihan ruokaostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ota kuntaan yhteyttä, että vanhukset tarvitsevat apua. Tilatkaa ruuat heille suoraan kotiin toimitettuna.
Ei ole pakko olla kenekään ikävän ihmisen palvelija, oma elämä siinä menee pilalle.
Niin kauan kun ovat oikeustoimikelpoisia ei heidän ylitseen voi kävellä.
Ja itse ei kannata maksaa väkisin toisten palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Not!
- name it, etc, jne
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Sinä olet nolo jos et ymmärrä miltä näyttää kunnioittava toisen kohtelu.
Se ei ole ainakaan tuota miten aloittajaa kohdellaan.
AP, jäämällä teet itsestäsi aina uudestaan uhrin. Voit vaikuttaa elämääsi lähtemällä.
Noloa on jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä siis vain pihit ihmiset. Ei ole sinun eikä edes miehesi tehtävä tukea heidän pihiyttään. Varsinkaan, kun hyöty siitä menee aikanaan perinnön muodossa jollekin toiselle. Teidän pitää asettaa rajat. Kyllähän mun isänikin tykkäsi, kun mä hoidin heidän ostoksensa. Sitten vaan tuli tilanne, että menin itse polvileikkaukseen ja jos isä ei olisi suostunut opettelemaan tilaamista, olisivat joutuneet olemaan äidin kanssa pari kuukautta ilman ruokaa.
Näinhän se on.
Nämä vanhukset ovat muistisairaita ja diagnoosit viivästyi koronan takia ja muutkin tukipalvelut jonossa eli eivät ymmärrä nyt miksi mikään saisi maksaa.
Eivät myöskään ole suostuneet tekemään edunvaltuutusta, kun eivät tarvitse mielestään.
Nämä vaikeita asioita heille ja sen takia ei mekään kehdata uhkailemaan alkaa.
Ovat myös hyvin iäkkäitä ja elämän asenne on ollut aina, että itse pärjätään ilman yhteiskunnan tukia.
ApPistätte sitten tulevan perillisen hoitamaan kauppa-asiat. Maantieteellinen etäisyys ei ole este, jos vanhukset kuitenkin asuvat alueella, jossa kotiinkuljetuspalvelut toimivat.
Kotiinkuljetus cittarilta 26 eli pienet eläkkeet kuluu jo nyt kokonaan, niin tuntuu kovalle tuo hinta.
ApJos matkaa on kilometri pari niin ehkä tuo kuulostaa kalliilta jos matka on pidempi kyllä sen verran kustannuksia matkoista tulee kenelle tahansa näillä polttoainehinnoilla.
Maksaahan teidän bensatkin, jos on noin pitkä matka että kotiinkuljetus maksaa 26 .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan omalle vanhemmalle i ruuat kotiin Prismasta/Citymarketista, ja hän on ollut tyytyväinen.Maidot säilyy, jos säilyy. Siinähän ei voi itse katsoa pitkiä parasta ennen -aikoja.
Vihannekset selvemmin säilyy.
Mutta silti itsekin kannatan kotiinkuljetusta.
Ja jos asuu kaupungissa, voi myös Woltata valmiita ruoka-annoksia. Tai meillä päin ainakin myös ihan ruokaostoksia.
Vanhukset ei wolttaa ja siitä tulisi vieläkin hankalampaa päättää mitä tilataan kuin kauppalapun kanssa kaupassa käynti.
Toisekseen maaseudulla ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palvelette!
Kukas ei pakota!
Not!
- name it, etc, jne
Sääli!
PALLO ON TEILLÄ.
Sinä olet nolo jos et ymmärrä miltä näyttää kunnioittava toisen kohtelu.
Se ei ole ainakaan tuota miten aloittajaa kohdellaan.
AP, jäämällä teet itsestäsi aina uudestaan uhrin. Voit vaikuttaa elämääsi lähtemällä.
Noloa on jäädä.
Minne pitäisi lähteä?
Olen samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa. Miksi marttyyrinä valitat, jos et ole valmis tekemään muutosta. Sori, mutta mun myötätuntoa et saa.
Eron jälkeen ex anoppi yritti saada mua tekemään pihahommia kotiinsa, kun oli minun ja exän apuun tottunut. Vastasin heti suoraan, että pyydäpä jotain muuta. Tuollaisten pompottajien pyyntöihin kannattaa rohkeasti vastata kieltävästi. Kai mä vieläkin ex anopilla ravaisin pihahommia tekemässä, jos olisin tyhmyttäni suostunut. Ei kiinnosta olla ylikiltti muiden pompottajille, saati kantaa mitään marttyyrin viittaa.
Mä ymmärrän hyvin tilannettasi. Mulla on itselläni yli 90-vuotiaat vanhemmat. Erona sinuun vain se, että eivät ole tehneet mua perinnöttömäksi. Ts tulen saamaan enemmän kuin vain lakiosuuden. Samoin siskoni. Äitini on muistisairas, isäni ei ole. Kummallekaan ei ole määrätty edunvalvojaa. Ei edes äidilleni, koska isä pystyy hoitamaan äidinkin asiat. Kerroinkin jo aiemmin, että opetin isäni tilaamaan Citymarketista. Heilläkin kauppareissut loppuivat, kun isäni näkökyky heikkeni eikä voinut - eikä kyllä halunnutkaan - enää ajaa autoa. Alussa meilläkin toimittiin juuri niin, että minä selkä vääränä raahasin heille ostoksia. Kunnes sitten tuli mulle eteen se polvileikkaus.
Mitä tulee siihen, että sinut on suljettu pois perinnöstä, siitä ei pidä ottaa nokkiinsa. Niin ovat tehneet mun vanhempanikin jo vuosikymmeniä sitten eli mun ja siskoni puolisoilla ei tule olemaan mitään jakoa vanhempieni perintöön. Ei edes siinä tapauksessa, ettei olisi avioehtoa. Mä tein tämän saman jo kauan ennenkuin kumpikaan lapsistani oli edes seurustellut. Ihan järkevä tapa pyrkiä pitämään varallisuus suvussa.