Milllainen ero on insinöörin ja humanistin ajattelutavoissa?
Kommentit (453)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknisyyys ja empatia.
Isäni oli insinööri ja huomattavasti empaattisempi kuin sairaanhoitaja äitini.
Se, että joku on sairaanhoitaja, ei tarkoita, että hän olisi ajattelutavaltaan humanisti.
Matemaatikko ja insinööri ei ole ajattelutavaltaan sama asia. Sama ihminen voi olla kykenevä ajattelemaan sekä insinöörimäisesti, matemaatikkomaisesti että humanistisesti.
Myös kus*päisyys on ihan oma ajattelutapansa. Moni sairaanhoitaja kuuluu tähän ihmistyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
Musta faktoihin ja loogiseen päättelyyn perustuva maailmankuva vs. ihmisen luomiin ajatusrakennelmiin perustuva filosofointi.
Olen matemaattisella alalla oleva nainen ja joskus hämmennyn humanistien päättelystä. Itsellä ns loogisuus tulee luonnostaan. Olen kiinnostunut myös humanistisista aineista ja jopa opiskellut niitä, mutta puhdas ja selkeä matemaattinen maailma on kuitenkin enemmän minun juttu.
Oho. Hienosti olet saanut peukkuja. Yleensä tällaiset pyritään painamaan maanrakoon. Meillä on vielä toivoa.
Humanisti parantaa maailmaa teoriassa ja puhein. Insinöörit keksivät todellisia ratkaisuja - koneita ja hilavitkuttimia - joilla maailma paranee tai pahenee.
Usein humanistit inhovat insinöörejä, koska ovat kateellisia heidän ongelmanratkaisukyvystään.
Kumpiakin tarvitaan mutta hyvinvoinnin kannalta insinöörit ovat hyödyllisempiä. Humanisti voi olla kuka vain mutta insinööriys on korkeampaa matematiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin äo on kaksinkertainen humanistiin verrattuna.
Ja hän ei varmasti lakkaa kerskumasta tällä missään tilanteessa.
Minulla molemmat lapseni opiskelevat diplomi-insinööreiksi ja eivät he ole tavallista älykkäämpiä. Samanlaisia rauhallisia taviksia kuten minäkin. Kyllä diplomi-insinööriksi pääsee opiskelemaan ihan kun on valmis laittamaan pakaralihaksensa rasitukselle alttiiksi.
Pitkämatikka on ehdoton vaatimus (kukkaislinjalle pääse muutama/vuosi hyvällä lyhyellä) ja se karsii jo suuren osan ihmisistä. Jos miettii vaikka tätä palstaa, niin harva täällä pystyisi selvittämään pitkän matikan edes huonoimmalla yo-arvosanalla.
Pakaralihaksilla voi päästä esimerkiksi kauppakorkeaan tai oikeustieteelliseen. Varsinkaan kauppislaiset eivät ole mitään älykköjä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla läheisissä dippainssejä ja inssejä. Humanistina olen ainakin pariin otteeseen ratkonut heidän puolestaan yleisluonteisia teknisiä ongelmia - sellaisia mihin ei kirjasta lukemalla löydy ratkaisua. Humanistin ammattitaito on hämmästyttävän laaja. :D
Vierailija kirjoitti:
Insinööri sanoi humanistille: Yks hampurilainen ja kokis.
Humanisti syö terveellisesti. Insinööri hampurilaisia ja kokista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla molemmat lapseni opiskelevat diplomi-insinööreiksi ja eivät he ole tavallista älykkäämpiä. Samanlaisia rauhallisia taviksia kuten minäkin. Kyllä diplomi-insinööriksi pääsee opiskelemaan ihan kun on valmis laittamaan pakaralihaksensa rasitukselle alttiiksi.
Pitkämatikka on ehdoton vaatimus (kukkaislinjalle pääse muutama/vuosi hyvällä lyhyellä) ja se karsii jo suuren osan ihmisistä. Jos miettii vaikka tätä palstaa, niin harva täällä pystyisi selvittämään pitkän matikan edes huonoimmalla yo-arvosanalla.
Pakaralihaksilla voi päästä esimerkiksi kauppakorkeaan tai oikeustieteelliseen. Varsinkaan kauppislaiset eivät ole mitään älykköjä.
On heissä niitäkin. Typerä yleistys.
Minulla on molemmat tutkinnot. Kehitin teknologisen ratkaisun hyödyntämällä molempien alojen tietoa ja markkinatarvetta, tein keksinnön, ipr-siirtoprosessin kautta kaupallisin sen.
Mielestäni loppupeleissä ajattelutavoissa sinänsä ei ole eroja, insinöörit keskittyvät usein ohjelmistojen ja laitteiden prosesseihin ja humanistit ihmisen mielen prosesseihin. Niitä käsitellään eri tavoin.
Laitteita ja ohjelmistoja rakennetaan ihmisille, joten sinänsä molemmat hyötyvät toisistaan jos ovat yhteistyökykyisiä.
Humanistit ovat käyttöliittymiä (paimenia) tyhmien ihmisten välillä.
Insinöörit ovat raakaa todellisuutta.
Mitä tapahtuu kun humanisti yrittää olla tekninen? No, kansanparannus on yksi todella hyvä esimerkki siitä.
Sanoisin, että insinöörit ovat hieman tyhmempiä ja huomattavasti rasistisempia!
Vierailija kirjoitti:
Humanisti parantaa maailmaa teoriassa ja puhein. Insinöörit keksivät todellisia ratkaisuja - koneita ja hilavitkuttimia - joilla maailma paranee tai pahenee.
Usein humanistit inhovat insinöörejä, koska ovat kateellisia heidän ongelmanratkaisukyvystään.
Kumpiakin tarvitaan mutta hyvinvoinnin kannalta insinöörit ovat hyödyllisempiä. Humanisti voi olla kuka vain mutta insinööriys on korkeampaa matematiikkaa.
Ei vaan inhoavat siksi, että insinööri ei peittele, kuinka paljon parempana ihmisenä hän itseään pitää. Suhtautuminen humanistiin on alentuvaa, ja se tulee siellä täällä esiin rivien välistä, joskus paistaa koko olemuksesta.
Enkä nyt puhu kaikista insinööreistä mutta aika isosta osasta.
Ajattelutavoissa tuskin eroa mutta tuotoksessa sitäkin enemmän: humanisti suoltaa stiiknafuuliaa mappikaupalla, teknillisiä harrastava sekavaa jargonia a4:n verran. Ei kumpikaan jatkoon :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matemaattisilla aloilla ei ole vaikea päästä sisään. Keskiverto-oppilas pitkällä matikalla pääsee kyllä opiskelemaan. Monilla muilla aloilla kilpailu ihan eri tasolla, myös humanistisissa aineissa. Tosi hyviäkin hakijoita jää väistämättä ulos.
Eipä juuri mitään, yhtä keskinkertaisia molemmat. Oikeassa ajattelussa pyöräytetään kaikki mahdolliset kulmat sekunneissa, eikä hirttäydyä yhteen tynkään ja mouhoteta siitä vielä netissä.
Grow up chickens and get over it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitkästä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta selviää laittamalla pakaralihakset koetukselle. Laskee, laskee ja laskee.
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo maailmaa katsomalla voi havaita että insinöörit lähinnä luovat ongelmia. Toki rivi-insinöörin rooli kaikessa on mitätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakaralihaksilla voi päästä esimerkiksi kauppakorkeaan tai oikeustieteelliseen. Varsinkaan kauppislaiset eivät ole mitään älykköjä.Matemaattisilla aloilla ei ole vaikea päästä sisään. Keskiverto-oppilas pitkällä matikalla pääsee kyllä opiskelemaan. Monilla muilla aloilla kilpailu ihan eri tasolla, myös humanistisissa aineissa. Tosi hyviäkin hakijoita jää väistämättä ulos.
Tekniikan puolelle voi olla helppo päästä sisään, mutta huomattavasti vaikeampi valmistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko heitä niin vähän? Itse tunnen satoja diplomi-insinöörejä, joista kerskujia on kourallinen.