Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalisesti taitavat ja luontevat ihmiset puhuvat itsestään introvertteinä ja ujoina

Vierailija
30.04.2022 |

Minusta tuntuu, että olen jo useamman kerran kuullut jonkun sellaisen henkilön suusta tämän saman, että kyse on jo jonkinlaisesta opitusta puhetavasta. Että on jotenkin kiinnostavampi ihmisenä, kun esittelee itsensä näin. "Oikeasti olen tosi introvertti ja ahdistun sosiaalisissa tilanteissa". Ja ihmisen meriitit kuitenkin todistavat ihan muuta.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset taidot - kuten  muutkin taidot - opitaan. Jotkut oppivat paremmin ja toiset huonommin. Introvertti oppii sosiaaliset taidot siinä missä vieraan kielenkin. Introverttikin tarvitsee yleensä sosiaalisia taitoja työelämässä, joten jos haluaa pärjätä hyvin työssään, on nuo taidot opeteltava, jos työtehtävät edellyttävät hyviä sosiaalisia taitoja. Taitojen oppiminen ei kuintenkaan muuta ihmisen perusluonnetta. Introvertti pysyy introverttinä, vaikka opettelisi millaisia temppuja tahansa. 

Vierailija
62/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertit ovat herkempiä havainnoimaan ympäristöään ja kokemaan ärsykkeitä, ekstrovertit huutavat vaan lisää ja lisää ärsykettä ja kokemusta koska heidän hermostonsa on vähemmän herkkä eikä "mikään tunnu miltään". Liittyy dopamiiniin. Tutkittuja juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muuten menisin melkein ennemmin kymmenen ihmisen kanssa bilettämään, mutta olen jo liian vanha eikä sellaisia kavereitakaan ole. Saa juoda tilannetta mukavammaksi, on musiikkia eikä tarvetta käydä syvällisiä keskusteluja. Olen aika hyvä small talkissakin. Kauhistukseni on heart to heart -avautumiset ja symbiottiset ihmissuhteet. Jotkut introvertit taitavat laskea tilanteen raskautta ihmismäärissä, minä kestossa.

Asiakaspalvelijana nautin lyhyestä ja kepeästä palvelutilanteesta. Mulle vaikeinta oli kun kanta-asiakkaat olisi halunneet jutella pitempään ja enemmän henkilökohtaisia juttuja, joskus ahdisti niin paljon että keksin olematonta puuhaa jottei tarvinnut jäädä tilanteeseen. Meidän baaritiski oli onneksi sen muotoinen että aina pääsi jonnekin piiloon. Kotonaollessa en puhunut juuri kellekään, poikaystävälle vain. Ja kuitenkin uusi tuttavuus helposti saisi minusta sosiaalisen vaikutelman koska hymyilen kaikille ja jutustelen, se on sellainen savuverho...

Vierailija
64/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö toisen päänsisälle/ajatuksiin?

Mä kuulun just näihin introvertteihin (oon vaan lähempänä ambiverttia joten se varmaan hämmentää), joista sanotaan että hyvä puhumaan/ilmaisemaan/kirjoittamaan ja oon opiskellu useita kieliä, vaikken niissä kaikissa hyvä olekaan.

Ei se introverttiys tee kenestäkään kielellisesti tai sanallisesti lahjatonta (varmasti kirjailjoista, muusikoista, taitelijoist) näitä löytyy edes joitain.

Kyllä mun mielestä se introverttiys on sitä että jännitän sosiaalisia tilanteita, ne imee musta mehut, oon mielummin yksin (yksinolo on oikeasti ihanaa), haaveilen omassa mielessäni jne.

Sille en voi mitään jos annan itestäni extrovertin vaikutelman nykyisin (johtunee koulutustaustasta). Joskus oikeastaan raskasta se että oletetaan extrovertiksi. Haluan (js tarvitsen) paljon omaa rauhaa.

Vierailija
65/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse olen aspa töissä kun ei muutakaan täällä päin ole tarjolla. Pakko yrittää olla sosiaalinen, jotta pärjää töissä eli on ns. työrooli päällä. Se sitten kääntyy niin etten halua nähdä ketään vapaa-ajalla ja viihdyn enempi omissa oloissani, koska se työn sosiaalisuus vie voimat. Samoin jätän mieluusti myös kaikki illanvietot väliin joihin kutsutaan.

Minun mielestäni on ihan normaalia, että aktiivisuus vie voimat. Ei tee kenestäkään introverttiä.

No mutta jos jatkuvasti on nukahtamispisteessä vietettyään työt sosiaalisesti, tuntuu ettei pysty keskittymään ja tämän lisäksi ahdistuu, suuttuu tai itkee helpommin vietettyään pakkopullana pitkiä aikoja ihmislaumojen seassa niin en usko että kyseessä on extrovertti.

Vierailija
66/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertti on liian yksinkertaistava termi. Suurin osa jotka kutsuu itseään introverteiksi on todellisuudessa ambiverttejä jos näitä jaotteluja haluaa käyttää.
Ja toisaalta ujo voi olla myös sosiaalisesti taitava. Ujous tarkoittaa vain sitä miten reagoi uusiin ihmisiin, ja kun kokemus karttuu oppii toimimaan tilanteissa ujoudesta huolimatta.

Niin tai sit niillä on extrovertin rooli päällä/yrittää miellyttää muita.

Kannattais kuunnella jos joku sanoo olevansa introvertti - ne voi yrittää kertoa sulle jotain tärkeää (esim. haluan työskennellä muelummin yksin, keskeytyksettä, en halua kutsuja bileisiin, en halua nähdä vapaa-ajalla, haluan syödä rauhassa, en halua puhua puhelimessa, tykkään tehdä asioita omalla tavalla).

Vierailija
67/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkään en tajua, kun on paljon näitä, jotka laittaa koko elämänsä blogeihin ja instaan ja sitten väittää olevansa introverttejä. 

Jos se on niille sitä "sosiaalista elämää". Eli ovat kotona yksin ja sosiaalinen media riittää ihmiskontaktiksi.

Ei mustakaan kukaan meinaa uskoa ett oon introvertti ja ujo (aiemmin olin hiljainen, mutta nykyisin uskallan jutella paremmin), mutta oon aina kotona. En käy missään enkä halua mihinkään bileisiin. Sosiaalista mediaa käytän, mutta kavereiden kanssa puhun YHTEENSÄ pari kertaa vuodessa puhelimessa. En muista edes milloin oon viimeks tavannut jonkun ystävän, oisko viime vuonna.

Niin ja oon sosiaalisella alalla.

Vierailija
68/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itse olen aspa töissä kun ei muutakaan täällä päin ole tarjolla. Pakko yrittää olla sosiaalinen, jotta pärjää töissä eli on ns. työrooli päällä. Se sitten kääntyy niin etten halua nähdä ketään vapaa-ajalla ja viihdyn enempi omissa oloissani, koska se työn sosiaalisuus vie voimat. Samoin jätän mieluusti myös kaikki illanvietot väliin joihin kutsutaan.

Minun mielestäni on ihan normaalia, että aktiivisuus vie voimat. Ei tee kenestäkään introverttiä.

No ehkä joo kyllä, mutta se että ei kiinnosta nähdä vuoden sisällä oikein koskaan ketään saati halua mennä paikkoihin joissa ihmiset voivat tulla juttelemaan.

lisäksi kaikki muutkin ärsykkeet kuten äänet ja valot ovat liikaa,päässä käy miljoona ajatusta sekaisin ja koetat rauhoittua ja saada ne järjestykseen että voit joskus rauhoittua nukkumaan

sivusta

Vierailija
69/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti ja lisäksi todella ujo. Vietän kaiken vapaa-aikani yksin kissani kanssa, toki näen myös lapsuudenperhettäni. Tykkään harrastaa asioita yksin (pyöräilen, luen, soitan pianoa, liikun luonnossa jne.). Minua on moitittu lapsesta saakka ujoudesta ja hiljaisuudestanin, mutta nyt aikuisena olen oppinut hyväksymään luonteeni. En edes haluaisi muuttua. Työskentelen pääasisssa yksin. Pärjään porukassakin, mutta olen hiljainen. Kahvitunnillakin uppoudun omiin ajatuksiini helposti. Inhoan olla huomion keskipisteenä, enkä osaa oikein tuoda ajatuksiani esille. Voisin kirjoittaa mielipiteestäni romaanin, mutta suullisesti osaisin sanoa jotain tyhmää kahdella sanalla. Kaikenlainen esiintyminen on kamalinta, mitä voin kuvitella. Nuorempana en puhunut sanaakaan. Aikuisena olen oppinut vaihtamaan naapurin kanssa kommentit säästä, mutta kaikenlainen syvällisempi tutustuminen on vaikeaa.

Vierailija
70/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin av:lla on juuri kuten ap kuvailee. Suurin osa niistä, jotka täällä kuvailee itsensä introverteiksi on oikeastaan vain k*sipäisiä ihmisiä.

Vierailija
71/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana en puhunut sanaakaan.

Miten vanhempasi suhtautuivat siihen, ettet puhunut mitään? Jouduitko lääkäriin tutkimuksiin? Miten koulunkäynti onnistui täysin puhumattomana? Miltä tuntui puhumisen aloittaminen vuosien tauon jälkeen?

Vierailija
72/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kirjoittaa mielipiteestäni romaanin, mutta suullisesti osaisin sanoa jotain tyhmää kahdella sanalla.

No kirjoita ihmeessä. Vai oletko saamaton?

Vierailija
73/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kirjoittaa mielipiteestäni romaanin, mutta suullisesti osaisin sanoa jotain tyhmää kahdella sanalla.

Introverteille luonteille on tyypillistä että ajatuksia on luontevampaa ilmaista kirjoittamalla kuin puhumalla. Kirjailijan stereotyyppi on introvertin perikuva.

Vierailija
74/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moottoriturpainen työkaverini, asiakaspalvelutyössä, kutsui itseään introvertiksi. Syy oli että ei tykkää puhua small talkia hississä naapureille.

Vierailija
75/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti ei tarkoita sosiaalisesti kyvytöntä erakkoa. Minä pärjään kyllä oikein hyvin työpaikkani sosiaalisissa tilanteissa, mutta olen aivan puhki päivän päätteeksi, koska sosiaaliset tilanteet kuluttavat henkistä akkuani. Olen nauravainen ja ystävällinen kaikille, koska sitä odotetaan työssäni. Mieluiten työskentelisin yksin ja ilman asiakaskohtaamisia, mutta tällaista tämä nykyajan työelämä on.

Vierailija
76/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertti on liian yksinkertaistava termi. Suurin osa jotka kutsuu itseään introverteiksi on todellisuudessa ambiverttejä jos näitä jaotteluja haluaa käyttää.
Ja toisaalta ujo voi olla myös sosiaalisesti taitava. Ujous tarkoittaa vain sitä miten reagoi uusiin ihmisiin, ja kun kokemus karttuu oppii toimimaan tilanteissa ujoudesta huolimatta.

Niin tai sit niillä on extrovertin rooli päällä/yrittää miellyttää muita.
Kannattais kuunnella jos joku sanoo olevansa introvertti - ne voi yrittää kertoa sulle jotain tärkeää (esim. haluan työskennellä muelummin yksin, keskeytyksettä, en halua kutsuja bileisiin, en halua nähdä vapaa-ajalla, haluan syödä rauhassa, en halua puhua puhelimessa, tykkään tehdä asioita omalla tavalla).

Just tuo ett ä saisi rauhassa edes syödä mutta kun ei, extrovertti mieheni haluaisi koko ajan selittää mulle jotain, yleensä jostain pelistä tms. jota en edes itse pelaa ja sitten suutahtaa jos sanon että saisinko olla ihan hiljaisuudessa hetken :(

Vierailija
77/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin puhua osaan ihmisille ja pälättää tyhjänpäiväisiä mutta väsyn siihen ja vietän mielelläni aikaa itsekseni. Luulen että olen introvertti oikeasti.

Vierailija
78/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei introvertti ole sama asia kuin sosiaalisten taitojen puute. Omien kokemusteni mukaan introvertit omaavat usein paremmat sosiaaliset taidot kuin keskiverto ekstrovertti. Heissä on diplomaattiainesta, vaikka eivät viihdy siinä osassa.

Vierailija
79/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sosiaalisesti taitava ja ihmisistä kiinnostunut introvertti. Luulen monien pitävän minua ekstroverttinä, koska jutustelen ihmisten kanssa luontevasti ja uskallan olla esillä tarvittaessa.
Introverttiys ei tarkoita ujoa ja sosiaalisesti kömpelöä erakkoa. Introverttinä tarvitsen paljon omaa aikaa ja tilaa sosiaalisista kohtaamisista toipumisessa, mutta en koe tarvetta tiedottaa siitä kohtaamilleni ihmisille.
Ihmisissä on monta puolta ja kaikkia niitä puolia ei näytetä kaikille. Useimmiten terve ihminen tuntee itsensä parhaiten.

Juuri näin.
Aika moni ei tiedä, mitä introvertti tarkoittaa.

Vierailija
80/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introverteille luonteille on tyypillistä että ajatuksia on luontevampaa ilmaista kirjoittamalla kuin puhumalla. Kirjailijan stereotyyppi on introvertin perikuva.

Jos ihminen osaa ilmaista itseään kirjallisesti, myös suullisesti hyvä ilmaisutaito on mahdollista. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä