Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalisesti taitavat ja luontevat ihmiset puhuvat itsestään introvertteinä ja ujoina

Vierailija
30.04.2022 |

Minusta tuntuu, että olen jo useamman kerran kuullut jonkun sellaisen henkilön suusta tämän saman, että kyse on jo jonkinlaisesta opitusta puhetavasta. Että on jotenkin kiinnostavampi ihmisenä, kun esittelee itsensä näin. "Oikeasti olen tosi introvertti ja ahdistun sosiaalisissa tilanteissa". Ja ihmisen meriitit kuitenkin todistavat ihan muuta.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse olen aspa töissä kun ei muutakaan täällä päin ole tarjolla. Pakko yrittää olla sosiaalinen, jotta pärjää töissä eli on ns. työrooli päällä. Se sitten kääntyy niin etten halua nähdä ketään vapaa-ajalla ja viihdyn enempi omissa oloissani, koska se työn sosiaalisuus vie voimat. Samoin jätän mieluusti myös kaikki illanvietot väliin joihin kutsutaan.

Vierailija
2/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut siinä, että kaikki ne, joiden olen kuullut käyttävän sanaa "kiltti" aikuisista ihmisistä, niin ovat itse aikamoisia narskuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse olen aspa töissä kun ei muutakaan täällä päin ole tarjolla. Pakko yrittää olla sosiaalinen, jotta pärjää töissä eli on ns. työrooli päällä. Se sitten kääntyy niin etten halua nähdä ketään vapaa-ajalla ja viihdyn enempi omissa oloissani, koska se työn sosiaalisuus vie voimat. Samoin jätän mieluusti myös kaikki illanvietot väliin joihin kutsutaan.

Minun mielestäni on ihan normaalia, että aktiivisuus vie voimat. Ei tee kenestäkään introverttiä.

Vierailija
4/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on ihan normaalia, että aktiivisuus vie voimat. Ei tee kenestäkään introverttiä.

No ehkä joo kyllä, mutta se että ei kiinnosta nähdä vuoden sisällä oikein koskaan ketään saati halua mennä paikkoihin joissa ihmiset voivat tulla juttelemaan.

Vierailija
5/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut saman. Muutenkin on tosi yleistä että ihmiset kuvailevat itseään ihan päinvastaiseksi mikä on todellisuus.

Vierailija
6/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti on liian yksinkertaistava termi. Suurin osa jotka kutsuu itseään introverteiksi on todellisuudessa ambiverttejä jos näitä jaotteluja haluaa käyttää.

Ja toisaalta ujo voi olla myös sosiaalisesti taitava. Ujous tarkoittaa vain sitä miten reagoi uusiin ihmisiin, ja kun kokemus karttuu oppii toimimaan tilanteissa ujoudesta huolimatta.

Vierailija
7/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ahdistun esillä olosta ja jo pelkästään kahvipöydässä olemisesta, jos on useita henkilöitä paikalla. Olen kuitenkin työssä pienessä tiimissä ja asiakkaiden kanssa tekemisissä pakotettu sosiaalisuuteen. Siihen on vaan oppinut. Ei se silti tarkoita, että sellainen olisi ydinminääni. Olen välillä uupunut jatkuvaan kanssakäymiseen ja toisten saatavilla oloon. Olen aina ollut myös ujo, eikä se koskaan täysin lopu. Joku tuntematon saattaa kuitenkin luulla, että mulle olisi vaivatonta olla ulospäin suuntautunut ja puhelias. Se kuitenkin verottaa voimia. Kuka nyt minkään muodin vuoksi väittäisi olevansa jotain mitä ei ole. Ei aikuisilla ole tarvetta sellaiseen.

Vierailija
8/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaahan seurakin.

Itsekeskeisten narsististen esiintyjien seurassa olen ihan seinätapettia. Mykistyn.

Sitten kun on samantyylisen ihmisen kanssa, sitä voi oikein hämmästyä itse miten erilailla on, puhuu, ilmaisee itseään. Eli kuunteleeko se toinen, näkeekö sen tajuavan, huomaako sitä kiinnostavan minun juttuni.

Tämä on ollut mulle iso oivallus kun olen viettänyt (läheisriippuvaisena) paljon aikaani itsekeskeisten ihmisten seurassa. He tarvitsevat sinut, mutta et sinä heitä kiinnosta.

Vierailija
9/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tekee introvertin jos väsyy sosiaalisista tilanteista. Ekstrovertti voi sosiaalisen työpäivän jälkeen lähteä kavereiden kanssa juhlimaan, ja tykkää siitä. Introvertti haluaa olla seuraavan viikon kotona lataamassa akkuja. Näin kärjistettynä. Introvertti ei tarkoita epäsosiaalista ja ujoa.

Vierailija
10/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yksi estyneen persoonallisuuden rooleista on ollut olla "sosiaalisesti lahjakas". Tällä tavalla saan pidettyä tarvitsemiani kontakteja yllä, etten jää ilman tukea ja vahvistusta. Oikeasti minä tarvitsen hiljaisuutta ja vetäytymistä muiden joukosta ladatakseni kuormittuneen persoonani.

Vierailija
11/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, nuo itsekeskeiset, narsistiset extrovertit ovat aina tuomassa itseään esille, mukamas introvertteinäkin että saisivat painettua oikeat introvertit vielä enemmän varjoon...

Vierailija
12/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introvertti on liian yksinkertaistava termi. Suurin osa jotka kutsuu itseään introverteiksi on todellisuudessa ambiverttejä jos näitä jaotteluja haluaa käyttää.
Ja toisaalta ujo voi olla myös sosiaalisesti taitava. Ujous tarkoittaa vain sitä miten reagoi uusiin ihmisiin, ja kun kokemus karttuu oppii toimimaan tilanteissa ujoudesta huolimatta.

Jep, se yleinen käsitys että "sosiaalinen" ihminen tarkoittaisi puheliasta on väärin. Todella usein tapaa ihmisiä jotka ovat puheliaita ja tykkäävät olla ihmisten kanssa, mutta oikeita sosiaalisia taitoja ei ole. Ujo voi olla sosiaalisesti paljon taitavampia. Toki ei aina.

Vierailija
13/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aika luonteva. On vähän vieras ajattelutapa, että muut kauheasti miettisivät juuri minun toimintaani ja puheitani. En ole koskaan ollut erityisen ujo ja vanhemmiten en oikeastaan yhtään.

Introverttiydessä ei ole kyse sosiaalisista taidoista, ujoudesta tai puheliaisuudesta. Minä voin olla puhua pulputtava hauska tyyppi juhlissa ja sen jälkeen olla kaksi viikkoa puhumatta kenellekään ja vain nauttia. Jos haluaisin vain kyräillä hiljaa muita, en edes menisi.

Vierailija
14/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sosiaalisesti lahjakas. Tulen hyvin toimeen kaikkien kanssa ja pystyn helposti ylläpitämään pitkiäkin keskusteluhetkiä. Paitsi. En ikinä pystyisi pitämään puhetta suurelle ihmisjoukolle. Tuntemattomalle soittaminen vaatii alkuvalmisteluja ja pienen itsenkeräyshetken. En ikimaailmassa esitä kysymyksiä vanhempainilloissa tai muissa tilaisuuksissa, missä ihmisiä on paljon. Jo Hei, olen ***, *** äiti vaatii ponnisteluja. Pienemmässä joukossa tai tuttujen kesken näistä ei ole mitään ongelmaa. En halua esiintyä tai korostaa itseäni. Työpaikallani viihdyn hyvin ja tulen toimeen helposti sadan ihmisen kanssa. Jokaisen kanssa olen keskusteluväleissä ja heidän kanssa on helppoa jutella ja nauraa mistä vain. En voisi sanoa olevani introvertti, mutta olen todella ujo näissä julkisissa tilaisuuksissa.

Vierailija
15/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujo voi olla sosiaalisesti taitava, mutta ujous kyllä näkyy uusien ihmisten kanssa jollain tavalla aina päällepäin. Ei sitä pysty kokonaan piilottamaan.

Vierailija
16/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tekevät tuota todella paljon. Nykyisin en enää usko, jos nainen väittää olevansa ujo tai introvertti. Todellisuudessa ovat panneet kymmeniä miehiä ja bilettäneet opiskeluaikoina. M27

Vierailija
17/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei introvertti/ujo tarkoita automaattisesti jotain kummajaista, joka juoksee pakoon jos sille yrittää puhua. Introvertti nauttii yksinolosta ja saa siitä virtaa, mutta ei se tarkoita ettei hänestä olisi kiva joskus jutella ihmisille tai tehdä asioita yhdessä.
Ujous ei myöskään tarkoita ettei ole mitään käsitystä kanssakäymisestä ihmisten kanssa, vaan jännittämisestä ja sellaisesta että kiusaantuu esilläolosta. Ujous myös karisee niiden ihmisten seurassa jotka ovat tuttuja ja joihin voi luottaa.

Vierailija
18/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset tekevät tuota todella paljon. Nykyisin en enää usko, jos nainen väittää olevansa ujo tai introvertti. Todellisuudessa ovat panneet kymmeniä miehiä ja bilettäneet opiskeluaikoina. M27

Osaavat miehetkin. Supliikki tinder-player kuvaili minulle itseään ujoksi. Ei voi kuin nauraa.

Vierailija
19/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainakin sellainen monien kanssa pannut introvertti. Kun ei ketään jaksa kauaa katsella eikä varsinkaan saman katon alla ja tykkää kuitenkin seksistä. Miksi ihmeessä introvertit kuvitellaan vain ujoiksi ja estyneiksi ihmisiksi?

Vierailija
20/83 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bilettäminen ja paneminenhan ei estä olemasta introvertti tai ujo. Minä "biletän" koska olen ujo, kännissä en enää olekaan ujo ja siksi ihastuin juomiseen jo nuorena, kerrankin pystyi olemaan rohkea ja puhelias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä