Sosiaalisesti taitavat ja luontevat ihmiset puhuvat itsestään introvertteinä ja ujoina
Minusta tuntuu, että olen jo useamman kerran kuullut jonkun sellaisen henkilön suusta tämän saman, että kyse on jo jonkinlaisesta opitusta puhetavasta. Että on jotenkin kiinnostavampi ihmisenä, kun esittelee itsensä näin. "Oikeasti olen tosi introvertti ja ahdistun sosiaalisissa tilanteissa". Ja ihmisen meriitit kuitenkin todistavat ihan muuta.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koko termi introvertti on kokenut täydellisen inflaation. On muodikasta olla introvertti. "Siis mä oon niinq tosi introvertti kun käyn kreisibailaamassa valtavalla porukalla VAIN joka toinen viikonloppu".
T. OG introverttiEkstroverttikö ihminen on jos käy viikonloppuna juhlimassa ja sen jälkeen makaa kotona kännykkä kiinni viikon ajan haluamatta nähdä ketään? "Og introvertti" :D :D Og introvertti ei näköjään tiedä mitä introvertti tarkoittaa.
En ole edellinen mutta minusta tuollainen ihminen ei ole introvertti, jos hän sinne bailaamaan vapaaehtoisesti lähtee ja vielä pitää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No koko termi introvertti on kokenut täydellisen inflaation. On muodikasta olla introvertti. "Siis mä oon niinq tosi introvertti kun käyn kreisibailaamassa valtavalla porukalla VAIN joka toinen viikonloppu".
T. OG introverttiEkstroverttikö ihminen on jos käy viikonloppuna juhlimassa ja sen jälkeen makaa kotona kännykkä kiinni viikon ajan haluamatta nähdä ketään? "Og introvertti" :D :D Og introvertti ei näköjään tiedä mitä introvertti tarkoittaa.
En ole edellinen mutta minusta tuollainen ihminen ei ole introvertti, jos hän sinne bailaamaan vapaaehtoisesti lähtee ja vielä pitää siitä.
Onko se ihminen ekstrovertti jos tykkää ihmisten seurasta ainoastaan kännissä? Ja biletyksen jälkeen tarvitsee paljon omaa aikaa?
Vierailija kirjoitti:
T. OG introvertti
OG introvertti 😅
Minä muuten menisin melkein ennemmin kymmenen ihmisen kanssa bilettämään, mutta olen jo liian vanha eikä sellaisia kavereitakaan ole. Saa juoda tilannetta mukavammaksi, on musiikkia eikä tarvetta käydä syvällisiä keskusteluja. Olen aika hyvä small talkissakin. Kauhistukseni on heart to heart -avautumiset ja symbiottiset ihmissuhteet. Jotkut introvertit taitavat laskea tilanteen raskautta ihmismäärissä, minä kestossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennee astevaihtelun piikkiin. Me, jotka ennemmin jätetään pää oven väliin kuin lähdetään bailaamaan ollaan varmaan vähemmistössä, mutta varmuuttahan siitä ei ole, koska äärilaidalla ei olla myöskään somessa. :D
Ap, minä ymmärsin tuon niin, että inteovertti on tietoisesti opetellut sosiaalisuutta ja small talkia. Esim. minä olin lapsena ja nuorena täysin tuppusuu seurassa, mutta nykyään voin olla jopa "juhlien keskipiste", se hauskuuttaja.
Tämä ei ole muuttanut perusluonnettani. Fiksu ihminen oppii esittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se ihminen ekstrovertti jos tykkää ihmisten seurasta ainoastaan kännissä? Ja biletyksen jälkeen tarvitsee paljon omaa aikaa?
Minusta tuo on enemmän ekstro kuin intro, jos kuitenkin omasta tahdostaan hakeutuu sinne porukkaan ja viihtyy siinä. Introvertti jättäisi biletyksen väliin ja viettäisi senkin ajan mieluummin omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Ekstroverttikö ihminen on jos käy viikonloppuna juhlimassa ja sen jälkeen makaa kotona kännykkä kiinni viikon ajan haluamatta nähdä ketään? "Og introvertti" :D :D Og introvertti ei näköjään tiedä mitä introvertti tarkoittaa.
Voi hallelujaa mitä saivartelua, tuo nyt oli vain kärjistetty esimerkki, tuon tyyliset ihmiset eivät todellakaan ole niitä biletysten välisiä aikoja itsekseen ja sen kyllä tietävät kaikki.
Introvertit on vaikeita varsinkin jos ovat ilkeitä ja empatiakyvyttömiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on enemmän ekstro kuin intro, jos kuitenkin omasta tahdostaan hakeutuu sinne porukkaan ja viihtyy siinä. Introvertti jättäisi biletyksen väliin ja viettäisi senkin ajan mieluummin omissa oloissaan.
Silloin oikea introvertti ei voi olla parisuhteessa eikä hankkia lapsia. Työ ja kaikki harrastukset pitää olla valittu niin, että on mahdollisimman vähän ihmisten kanssa tekemisissä. Etäiset välit sukulaisiin ja ystäviä joko ei lainkaan tai yhteydenpito minimissään.
Melkein tässä pisteessä olen itse ja silti ihan vapaaehtoisesti kävin viikko sitten terassilla oikein isolla ja meluisalla porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse olen aspa töissä kun ei muutakaan täällä päin ole tarjolla. Pakko yrittää olla sosiaalinen, jotta pärjää töissä eli on ns. työrooli päällä. Se sitten kääntyy niin etten halua nähdä ketään vapaa-ajalla ja viihdyn enempi omissa oloissani, koska se työn sosiaalisuus vie voimat. Samoin jätän mieluusti myös kaikki illanvietot väliin joihin kutsutaan.
Minun mielestäni on ihan normaalia, että aktiivisuus vie voimat. Ei tee kenestäkään introverttiä.
Kyllä se tekee introvertin jos väsyy sosiaalisista tilanteista. Ekstrovertti voi sosiaalisen työpäivän jälkeen lähteä kavereiden kanssa juhlimaan, ja tykkää siitä. Introvertti haluaa olla seuraavan viikon kotona lataamassa akkuja. Näin kärjistettynä. Introvertti ei tarkoita epäsosiaalista ja ujoa.
On totta, ettei introvertti tarkoita epäsosiaalista, mutta tarkentaakseni asiaa niin introvertti, ambivertti ja ekstrovertti ovat persoonallisuuden piirteitä. Epäsosiaalisuudella usein tarkoitetaan kuitenkin sosiaalisia taitoja, joita voi opetella.
Sosiaalisten taitojen puute näkyy persoonallisuuden piirteistä huolimatta.
Mä estyneenä nautin ihan vaan siitä omasta maailmasta, johon vetäytyä. Uskon tällaisen olevan varsin yleistä introverteillä, että on oma/omia maailmoja johon vetäytyä tai ylipäätään se erottaa ekstroverteistä, että pohditaan, työstetään, teoretisoidaan yms. sisäisten prosessien kautta omien johtopäätöksien kautta pikemminkin kuin sen varassa toimittaisiin mikä on ääneen sanottua, prosessoitua ja julkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itse olen aspa töissä kun ei muutakaan täällä päin ole tarjolla. Pakko yrittää olla sosiaalinen, jotta pärjää töissä eli on ns. työrooli päällä. Se sitten kääntyy niin etten halua nähdä ketään vapaa-ajalla ja viihdyn enempi omissa oloissani, koska se työn sosiaalisuus vie voimat. Samoin jätän mieluusti myös kaikki illanvietot väliin joihin kutsutaan.
Minun mielestäni on ihan normaalia, että aktiivisuus vie voimat. Ei tee kenestäkään introverttiä.
Kyllä se tekee introvertin jos väsyy sosiaalisista tilanteista. Ekstrovertti voi sosiaalisen työpäivän jälkeen lähteä kavereiden kanssa juhlimaan, ja tykkää siitä. Introvertti haluaa olla seuraavan viikon kotona lataamassa akkuja. Näin kärjistettynä. Introvertti ei tarkoita epäsosiaalista ja ujoa.
On totta, ettei introvertti tarkoita epäsosiaalista, mutta tarkentaakseni asiaa niin introvertti, ambivertti ja ekstrovertti ovat persoonallisuuden piirteitä. Epäsosiaalisuudella usein tarkoitetaan kuitenkin sosiaalisia taitoja, joita voi opetella.
Sosiaalisten taitojen puute näkyy persoonallisuuden piirteistä huolimatta.
Niin siis intro-ekstro vaihtelu on jana johon ihmiset asettuvat eri kohtiin, ei ole vain paria lokeroa joihin pudotaan. Täysin puhdasta introverttiä tai ekstroverttiä tuskin on olemassa. Siksi onkin oikeastaan höhlää sanoa olevansa introverti tai ekstrovertti, pitäisi sanoa "olen erittäin x-vertti" tms.
Olen introvertti ja pohjimmiltani myös ujo. Osaan vetää sosiaalisen ihmisen roolia missä vaan. Ehkä olen suorastaan sosiaalinen. Työelämä ja ikä on koulinut (joudun työssäni antamaan mm.haastatteluita). Voisin silti olla yhtä hyvin korvessa asuva erakko ja nauttisin siitä. Ihminen on moniulotteinen. Ei kaikki introvertit ja ujot ole sulkeutuneita möllöttäjiä, vaikka personaallisuus onkin sisäänpäinsuuntautunut. Itse en ole ujo uusien ihmisten kanssa, mutta yllättävissä sosiaalisissa tilanteissa tunnen vahvasti epämukavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en tajua, kun on paljon näitä, jotka laittaa koko elämänsä blogeihin ja instaan ja sitten väittää olevansa introverttejä.
Juuri näin. Ihminen, joka jakaa koko elämänsä somessa, ei todellakaan ole introvertti. Introvertti ei jaksa esittää koko ajan sosiaalista, eikä hänellä ole siihen mitään tarvettakaan.
Jos tunnet ihmisen, joka ei ole ollenkaan somessa, hän saattaa hyvinkin olla introvertti.
Niin? Olen omissa oloissani viihtyvä ja vähän ujo, mutta siitä huolimatta olen omasta mielestäni sosiaalisesti aika taitava. Tarkoittaa sitä, että osaan ottaa muita huomioon, uskallan kyllä puhua kun on asiaa, mutta en puhu, jos ei ole asiaa. Pärjään asiakaspalvelussa, olen saanut kehujakin, mutta inhoan sitä. Se, että olen ujo, ei estä minua olemasta kohtelias ja ystävällinen, mutta silti rakastan nykyistä työtäni, jossa suora asiakaspalvelu on vähäistä. Olen joskus ollut vapaaehtoismyyjäisissä ja se on raskasta. Sukulaisten juhlissa olen vapaaehtoinen keittiöön ja olen inhonnut niitä tilanteita, kun joku hyvää tarkoittava tulee sanomaan, että menehän vieraiden kanssa, hän on täällä välillä. Olen sitten kohetlias ja juttelen, vaikka mieluiten olisin ollut siellä keittiössä koko ajan.
Introvertti voi olla todella sosiaalinen ja esim. mukava keskustelija. Ei introvertti tarkoita ujoa tai sulkeutunutta.
Introvertin pitää vaan välillä saada olla yksin ja rauhassa.
Minä olin lapsena hyvin ujo. Nykyisin en pelkää mitään. Ja voin puhua, esittää, neuvotella. Mutta minun pitää saada olla rauhassa töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, minä ymmärsin tuon niin, että inteovertti on tietoisesti opetellut sosiaalisuutta ja small talkia. Esim. minä olin lapsena ja nuorena täysin tuppusuu seurassa, mutta nykyään voin olla jopa "juhlien keskipiste", se hauskuuttaja.
Tämä ei ole muuttanut perusluonnettani. Fiksu ihminen oppii esittämään.
Juuri näin. Kun sellaiseksi parikymppiseksi ja vähän yli on tarkkaillut muita niin sitä kehittyy varsin luontevaksi näyttelijäksi. Monihan suoraan "esittää roolia".
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaahan seurakin.
Itsekeskeisten narsististen esiintyjien seurassa olen ihan seinätapettia. Mykistyn.
Sitten kun on samantyylisen ihmisen kanssa, sitä voi oikein hämmästyä itse miten erilailla on, puhuu, ilmaisee itseään. Eli kuunteleeko se toinen, näkeekö sen tajuavan, huomaako sitä kiinnostavan minun juttuni.
Tämä on ollut mulle iso oivallus kun olen viettänyt (läheisriippuvaisena) paljon aikaani itsekeskeisten ihmisten seurassa. He tarvitsevat sinut, mutta et sinä heitä kiinnosta.
Plääh🙄
Mäkään en tajua, kun on paljon näitä, jotka laittaa koko elämänsä blogeihin ja instaan ja sitten väittää olevansa introverttejä.