Lakko ja lukiot? Opettajia kuulolla?
Saako lukiolaiset jonkinlaiset ohjeet mitä tehdä sen lakkoviikon aikana?Se viikko on aika paljon yhden jakson viikoista.
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on väärässä paikassa, jos ei viikkoa selviä ilman kädestä kiinni pitämistä.
Opiskelijan on mahdoton tietää mitä se opettaja on ajatellut sisällyttää opetukseen. Hän ei ole ajatustenlukija.
Esim mun lapsella on historiaa ja yyhoota joissa kummassakssn ei lueta järjestyksessä tai koko materiaalia.
ApNiin? Lakon on tarkoituskin haitata. Lukion opettajien lakon takia sentään ei kukaan kuole.
Niin? Osaatko lukea? Tätä ei kysytty.
Tässä on kuule reilut kaksi vuotta ollut pelkkää haittaa koulunkäynnissä muutenkin.
Muuta kuin oma tyhmyys joka sulla oli suurin estr.Kummallinen vastaus. Jos koulunkäynnistä on vain haittaa, niin eikö ole hyvä, että koulua ei tarvitse käydä viikkoon?
Vastaus kysymykseen: Opettajilta ei tule ohjeita.Eli et osaa lukea.
Nää nykyiset lukiolaiset on räpeltäneet koronasuossa reilut kaksi vuotta.
Pelkkää sohlausta edestakaisin loputtomiin.Luuletko, että opettajilla on ollut jotenkin helppoa ja kevyttä? Voin kertoa, että ei ole. Eiköhän se jakson koe ole niistä aiheista, jotka on käsitelty. Eli opettaja hoitaa kyllä tämänkin ja tekee suunnitelmat niin, että opiskelijoiden oppiminen häiriintyy mahdollisimman vähän.
Ei kiinnosta kuule yhtään. Ja lukioiden opettajilla on erinomaiset palkat ja hyvät edut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakon idea on myös siinä, että siihen ei valmistauduta.
No miten se sitten hyvitetään kirjoituksissa? Tai jaksokokeessa?
0/5 Kirjoitukset meni jo kauan sitten.
Lukion rehtori oli kieltänyt OAJ:n edustajia opettajakokouksessa puhumasta mistään, mitä lakon aikana opettaja saa tehdä tai ei saa tehdä.
Suosittelen, että lakkoviikon aikana oppilaat lukevat niitä lukuaineita itsenäisesti eteenpäin, jotka ovat menossa. Joka tapauksessa ne kaikki täytyy päntätä päähän.
Mua ärsyttää tämä myös lukiolaisen puolesta. Ilmeisesti opettajia on ohjeistettu pitämään suunsa kiinni, eivätkä he kerro oppilaille mitään miten oppilaat voisivat toimia lakon aikana. Samaa puhui myös oma nuoreni, että viikossa edetään tosi paljon ja opinnot kärsivät. Melko ikävä maku jää kyllä opettajien lakosta kun tehdään hallaa jo muutenkin koronasta kärsineelle nuorisolle, eikä sille työnantajapuolelle.
Turha sekoittaa tubettajaa tähän!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että lakkoviikon aikana oppilaat lukevat niitä lukuaineita itsenäisesti eteenpäin, jotka ovat menossa. Joka tapauksessa ne kaikki täytyy päntätä päähän.
No kun ei kaikissa aineissa tiedä mikä se eteenpäin on. Siitähän tässä on kyse!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näillä jotla nyt opiskelee. Toope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissas? Eihän nyt vuosien opiskelu yhteen viikkoon kaadu? Jos olisit ylioppilas, tietäisit kirjoituksista jotain. Voimahali.
No ei tästä opettajatkaan nauti, mutta jos nyt suuntaisitte sen raivon työnantajapuolta kohtaan. Maksavat asiallista palkkaa niin kaikki hyvin. Olen ollut opettajana yli 20 vuotta ja työmäärä on suunnilleen tuplaantunut. Lakossa opettajat ovat olleet 80-luvulla. 2020 keväällä oli jo tarkoitus lakolla hakea suurempaa korotusta, mutta silloin joustettiin koronan vuoksi ja tehtiin taas huono sopimus. Nyt vaan on meidän vuoro.
Onhan se kauheaa, kun lapsia ei saakaan kotoa päivähoitoon. Nyt vanhempien pitäisi huolehtia omista lapsista ihan itse ilman koulua ja iltapäiväkerhoa.
Olen aina ihmetellyt, mikä hinku niitä pentuja on mennä tekemään, kun kuitenkin kiinnostaa vain oma työura ja se vie kaiket ajat sekä isältä että äidiltä. Nyt sitten itketään, kun koulu on viikon kiinni opettajien lakon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et oo tosissas? Eihän nyt vuosien opiskelu yhteen viikkoon kaadu? Jos olisit ylioppilas, tietäisit kirjoituksista jotain. Voimahali.
Olen maisteri ja lukiolaisen äiti.
Kaksi vuotta ja kaksi kuukautta tämä mitä koulun potäisi tehdä on kaatunut minun syliini.
Ja nyt kaatuu taas tämäkin.
Ja tässä jaksossa se yksi viikko on iso osa jakson opetusta, enkä minä tai mun nuoreni olisi nyt tarvinneet tätä kruunua tähän paskaan
Lukioiden opettajilla on erittäin hyvät palkat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kauheaa, kun lapsia ei saakaan kotoa päivähoitoon. Nyt vanhempien pitäisi huolehtia omista lapsista ihan itse ilman koulua ja iltapäiväkerhoa.
Olen aina ihmetellyt, mikä hinku niitä pentuja on mennä tekemään, kun kuitenkin kiinnostaa vain oma työura ja se vie kaiket ajat sekä isältä että äidiltä. Nyt sitten itketään, kun koulu on viikon kiinni opettajien lakon takia.
Trolli.
Vierailija kirjoitti:
No ei tästä opettajatkaan nauti, mutta jos nyt suuntaisitte sen raivon työnantajapuolta kohtaan. Maksavat asiallista palkkaa niin kaikki hyvin. Olen ollut opettajana yli 20 vuotta ja työmäärä on suunnilleen tuplaantunut. Lakossa opettajat ovat olleet 80-luvulla. 2020 keväällä oli jo tarkoitus lakolla hakea suurempaa korotusta, mutta silloin joustettiin koronan vuoksi ja tehtiin taas huono sopimus. Nyt vaan on meidän vuoro.
Lukion opettajilla on erinomaiset palkat.
Lakko ei ole etäopetusta. Lakon ajaksi kaikki opettajan tehtävät ovat keskeytyksessä. Kaikki lakonalainen työ on (periaatteessa) kiellettyä. Etukäteen ei pidä valmistella tai suunnitella lakkoviikon tekemisiä eikä mitään kotona mahdollisesti käytyjä asioita käydä lakon jälkeen läpi.
Kannattaa muistaa, että lakon ajankohta riippuu täysin siitä, että edellinen sopimus umpeutui maaliskuussa. Opettajat eivät itse valinneet tätä kevättä työtaistelun ajankohdaksi. Neuvotteluja on käyty kuukausia, mutta työnantajapuoli ei ole halunnut ratkaista tilannetta ajoissa. Edellinen lakko on ollut 1984, joten ei tätä keinoa kovin heppoisin perustein käytetä.
Jos koteja on korona-ajan kaaos kuormittanut, pystyy ehkä kuvittelemaan, mitä tämä kaikki on aiheuttanut koulun henkilöstölle. Virkavastuulla on pitänyt opetus ja arviointi hoitaa, vaikka illalla ei ole tiennyt, ollaanko aamulla karanteenin takia etänä vai koululla.
Lasten ja nuorten pahoinvointi on ryöpsähtänyt, ja koemme kaikki suurta huolta tilanteesta. Emme kuitenkaan voi korjata tätä kaikkea silkasta vastuuntunnosta. Opettajan toimenkuva on levinnyt täysin käsiin: sen varsinaisen opettajantyön oheen on tullut kokonaan toinen työ, eli sosiaalipuolen hoito. Tämä ei kuitenkaan näy palkassa. Opetusalalla ei tunneta ylityön käsitettä, joten työkuormaa voi periaatteessa lisätä täysin loputtomasti, kun millekään lisätehtävälle ei tarvitse laskea työaikaa. Tähänkin seikkaan tällä lakolla halutaan kiinnittää huomiota.
Opettajien joukkopako alalta on aiheuttanut sen, että sijaisia ei saada. Pienempi porukka hoitaa sen alati kasvavan työmäärän, sillä opetus tulee järjestää, olipa naapuriluokassa opettajaa tai ei. Sijaisille ei myöskään yleensä kuulu se koulun pyörittämiseen tarvittava taustatyö (tiimit ja työryhmät, oppilashuolto, juhlat ja muut tapahtumat, materiaalihankinnat), tämäkin kaatuu vakiporukan syliin. Tähän auttaa raha, jota neuvotteluissa myös halutaan.
Tilanne olisi vielä korjattavissa, mutta se vaatisi toimia nyt.
T. Alanvaihtoa suunnitteleva luokanope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten ei voi tietää mikä on eteenpäin? Eikö heillä mitään kirjaa/ aineistoa ole saatavilla?
Lakossa on kyse paljon muustakin kuin rahasta. Kannattaa perehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiten ei voi tietää mikä on eteenpäin? Eikö heillä mitään kirjaa/ aineistoa ole saatavilla?
Kuvitteletko sinä että opetus etenee pelkästä kirjasta aina jörjestyksessä nykykoulussa?
News flash: ei etene!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maisteri ja lukiolaisen äiti.
Kaksi vuotta ja kaksi kuukautta tämä mitä koulun potäisi tehdä on kaatunut minun syliini.
Ja nyt kaatuu taas tämäkin.
Ja tässä jaksossa se yksi viikko on iso osa jakson opetusta, enkä minä tai mun nuoreni olisi nyt tarvinneet tätä kruunua tähän paskaan
Lukioiden opettajilla on erittäin hyvät palkat.
Lukio ei ole oikea paikka noin avuttomalle maisterin lapselle. Huh.
Luuletko, että opettajilla on ollut jotenkin helppoa ja kevyttä? Voin kertoa, että ei ole. Eiköhän se jakson koe ole niistä aiheista, jotka on käsitelty. Eli opettaja hoitaa kyllä tämänkin ja tekee suunnitelmat niin, että opiskelijoiden oppiminen häiriintyy mahdollisimman vähän.