Onko normaalia haistaa ihmisen voimakas ominaishaju? Kaikissa ei ole tätä, mutta
Etsin tänää työkaveria ympäri taloa ja pian haistoin, että nyt hän on lähellä. Seurasin voimistuvaa hajua ja löysin hänet.
Kommentit (45)
Olen sipulin ystävä. Syön sitä raakana leivän päällä ohuina renkaina varsinkin punasipulia ja tuppaan joka ruokiin niin sen haju puskee ihonkin läpi. Varsinkin talvella syön paljon sipulia kun se on halvinta super foodia. Miksi tuhlata sitten kalliimpiin kun sipuli on herkkua.
Lukien erään neurologi kirjan aivojen häiriöistä. Siinä kerrottiin naisesta, joka sai tapaturman seurauksena 1000x normaalia tarkemman hajuaistin. Pystyi haistamaan jo kaukaa onko henkilö esim. Seksuaalusesti virittyneessä tilassa jostain feronomeista yms. Olis kyllä melko karsea tila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain ihmisissä on sellainen hirveä hapantuneen maidon tuoksu. Olen lukenut, että se saattaisi oikeasti liittyä runsaaseen maitotuotteiden käyttöön, ja että erityisesti itäaasialaiset haistavat sen länkkäreistä, koska kaukoidän ruokakulttuureissa ei ole perinteisesti käytetty lehmänmaitoa.
Ei haista. Tuo on vain aasialaista rasismia.
Kyllähän me suomalaisetkin haistetaan tiettyjen maiden asukkaiden omainaistuoksut, esim. jos käyttävät paljon mausteita sen haistaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joissain ihmisissä on sellainen hirveä hapantuneen maidon tuoksu. Olen lukenut, että se saattaisi oikeasti liittyä runsaaseen maitotuotteiden käyttöön, ja että erityisesti itäaasialaiset haistavat sen länkkäreistä, koska kaukoidän ruokakulttuureissa ei ole perinteisesti käytetty lehmänmaitoa.
Ja toisinpäin; monet itämaiset ihmiset tuoksuvat vahvoilta mausteilta, ihan miellyttävä tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen haistaa kun on ollut reissussa ja palaa kotiin, sellainen hienoinen ominaistuoksu on joka kodissa.
Tämä on totta ja varsinkin kun on kauan samat ihmiset asuneet siinä kodissa eikä ole mitään täys remontteja, pintojen uusimisia tms. tehty. Sitten itse tottuu siihen. Pitäisi olla pidemmän aikaa pois kotoa jotta sen huomaisi.
Taitaa olla ihan mahdotonta ihmisen olla ihan hajuton :D Jos koittaa sellaiseen pyrkiä niin onko sekään ihan terveellistä ja luonnollista.
Vanhukset haisee lähes aina. Oma isäni tuoksahtaa jotenkin makealle, en tiedä miksi, diabetesta ei ainakaan ole todettu.
Alkoholistit haisee kirjaimellisesti paskalle ja siihen kaksikin syytä. Alkoholi syövyttää suolistoa, jolloin paska vuotaa elimistöön. Toinen syy on se, että maksa ei jaksa polttaa myrkkyjä kunnolla jolloin ne menee myös elimistöön.
Onhan siinä nyt ero, onko ominaishaju Hennessy X.O vai Leijonaviina vai peräti pirkkaolut.
En ole koskaan haistanut kenenkään ominaishajua, mutta uskon että ainakin koirat ja kissat haistavat sen. Kuulemma jotkut ihmisetkin, mutta minusta ihmisenä oleminen olisi kyllä aika erilaista, jos olisi niin tarkka hajuaisti. Vähän kuin olisi puoliksi koira tai jotain.
Hometalon haisu tarttuu ihmisiin ja vaatteisiin etenkin
Ihan normaalia! Joitkut ei haista mitään ja ,sekin normaalia!
On normaalia, jos ihminen haisee todella vahvasti eikä ole juuri peseytynyt. Toisilla on hyvinkin voimakas ominaishaju, joka voi johtua syödystä ruoasta tai vaikka lääkkeistä. Myös hikoilun määrä vaikuttaa, koska joillain hiki vain haisee hyvin vahvana. Sitten erikseen ihmiseen tarttuneet hajut hometaloista, parfyymeista tai vaikka lemmikeistä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistit haisee kirjaimellisesti paskalle ja siihen kaksikin syytä. Alkoholi syövyttää suolistoa, jolloin paska vuotaa elimistöön. Toinen syy on se, että maksa ei jaksa polttaa myrkkyjä kunnolla jolloin ne menee myös elimistöön.
Alkoholistit kyllä haisee vaikka ja miltä, mutta faktantarkistus ei tekisi pahaa näihin sun väitteisiin :) Jos paska vuotaisi elimistöön, alkoholistin elinikä laskettaisiin tunneissa. Ja jos maksa on niin rikki, että myrkkyjä alkaa kertymään, niin kovin pitkää ryyppyreissua en enää menisi lupailemaan kyseiselle sankarille. Eiköhän se alkkisten haju tule vaan olemattomasta hygieniasta ja siitä alkoholista.
Kouluaikoina mulla oli kaveri, jonka veljessä oli tosi vahva ja valitettavasti epämiellyttävä, jotenkin tunkkainen haju. Ei ollut mikään tyypillinen teinihien haju. Ja se oli tosiaankin vain hänen ominaishajunsa, koska muut perheenjäsenet eivät haisseet ja heidän kotonaan haju oli oikein tiivistynyt hänen huoneeseensa. Harvoin olen tuollaiseen törmännyt. En ole nähnyt häntä enää aikuisena kuin kauempaa, joten en tiedä, onko se lemu jäänyt pysyväksi. Tai haistoivatko kovinkaan monet muut edes sitä?! Kaverilleni en koskaan ilennyt mainita asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haisee pahalle koska talo haisee.
Jotkut talot haisee pahalle, koska ihmiset haisee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sen haistaa kun on ollut reissussa ja palaa kotiin, sellainen hienoinen ominaistuoksu on joka kodissa.
Oon huomannu saman ja kestää ainakin vuorokausi ennenkuin se haju haihtuu pois. On tosi tymäkkä imelän märkä tai kostea haju. Mietin, että voiskohan olla kosteusongelmaa...
Vierailija kirjoitti:
Olen sipulin ystävä. Syön sitä raakana leivän päällä ohuina renkaina varsinkin punasipulia ja tuppaan joka ruokiin niin sen haju puskee ihonkin läpi. Varsinkin talvella syön paljon sipulia kun se on halvinta super foodia. Miksi tuhlata sitten kalliimpiin kun sipuli on herkkua.
se haisee pillussa kans
Vierailija kirjoitti:
Kysynpä sitten off topicina, että mitä hajuvettä(?) mahtoi käyttää eräs aasialaisnainen.
Istuimme eräässä tilaisuudessa melko parin metrin päässä toisistamme ja hän tuoksui siltä miltä voimakastuoksuinen palasaippua. Aivan kuin hän olisi hangannut kuivaan ihoonsa sellaista.
Silmiä kirveltää vieläkin kun muistelen sitä.
Mikä parfyymi tai muu hajuaine se olisi voinut olla? Tuoksu ei siis ollut raskas tai eksoottinen.
Ainakin sellainen hajuvesi kuin Clean haisee tuolle, siitä on versioita Rain (vesisateen jälkeinen raikas tuoksu), Warm Cotton (puhdas pyykki) ja Skin (jännä ihon haju, juuri sellainen kuin joillain ominaishaju).
Minä haistan kaiken. Mutta olen muutenkin erityisherkkä. Haistan kellä on menkat, kuka on juonut viikko sitten viiniä, kellä on hometalo tai koira tai kissa. Kuka laihduttaa, kuka tykkää kaurapuurosta tai juo maitoa. Myös kilpirauhasen vajaatoiminnan ja raskauden voi haistaa. Ei ole kivaa, mutta minkäs voit. Tupakointikaan nuorena ei tätä herkkyyteen auttanut. Eikä korona. Antaisin tämä kyllä pois.