HUS perui hoitajien lomat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008777267.html?fbclid=IwAR1o2ZDvnWFp…"Moni on sopinut lomistaan hyvissä ajoin esihenkilönsä kanssa ja vapaat ovat näkyneet lomalistoilla. Husilla on kuitenkin lakkokeväänä ollut käytäntönä, että virallisesti lomat vahvistetaan sähköisessä järjestelmässä vasta kaksi viikkoa ennen niiden alkamista.Kun lakko loppui, monilla muilla Husissa lomat alkoivat pyöriä normaalisti. Tässä yksikössä sen sijaan ilmoitettiin, että lomat eivät ole mahdollisia. Myöskään kesälomia ei vahvisteta. Lääkärien lomat kuitenkin pyörii sovitusti. Osa on kuullut loman perumisesta vasta lomalta palattuaan. Töissä on sitten ollut edessä puhuttelu luvattomasta poissaolosta."Järkyttävää työntekijöiden kohtelua HUSissa. Kaikin keinoin yritetään hoitajat pitää orjatyössä.En yhtään ihmettele joukkoirtisanoutumista tämän jälkeen.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä uutinen viimeistään kertoo sen, mikä tuossa firmassa on työntekijöiden arvostuksen taso. Itse lähtisin kävelemään viimeistään tuossa vaiheessa.
Eiköhän HUS myös ole niin iso työnantaja, että kokee voivansa rikkoa työehtosopimuksia.Ovatko lakot työehtosopimusten mukaisia?
Voimassaolevaa sopimusta ei ole.
-eri
Eikä tässä vielä kaikki... Ilmeisesti HUS:lla on tämän kuun lopussa vaikeuksia maksaa myös suojatyöhön liittyviä palkkoja... (Tämä ilmenee HS:n
jutun kommenteissa).
Tämä on konkreettinen esimerkki siitä, miten hus kohtelee työntekijöitään.
Eikä ole muuten eka kerta, kun hus sählää lomien ja palkkojen kanssa. Toivottavasti kaikki irtisanoutuu moisesta lafkasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tässä vielä kaikki... Ilmeisesti HUS:lla on tämän kuun lopussa vaikeuksia maksaa myös suojatyöhön liittyviä palkkoja... (Tämä ilmenee HS:n
jutun kommenteissa).
Joo, tulevat ensi kuun puolivälissä sitten. Ei ole palkanmaksussa riittävästi väkeä palkattuna joten en usko että kyse on tarkoituksellisesta rahan panttaamisesta. Olen itsekin HUS:issa töissä, ja olen ollut aiemmin sinne yhteydessä ja heillä oli aika pitkä jono asioiden käsittelyssä silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne lakkoilupäivät mitään lomia kerrytä. Ei ihmekään, jos lomat sitten peruuntuu.
Suorastaan nerokas kommentti. Et taida olla koskaan ollut työelämässä kun tietotaso lomista on tällä tasolla.
Itse olen ollut työelämässä lähemmäs 30 vuotta, enkä ymmärrä, miksi lakkoilupäivät kerryttäisivät lomia - saati eläkkeitä.
Kuitenkaan et tiedä miten lomat kertyy? :D
Lomat kertyvät työssäolopäivistä, eivät lakkoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne lakkoilupäivät mitään lomia kerrytä. Ei ihmekään, jos lomat sitten peruuntuu.
Suorastaan nerokas kommentti. Et taida olla koskaan ollut työelämässä kun tietotaso lomista on tällä tasolla.
Itse olen ollut työelämässä lähemmäs 30 vuotta, enkä ymmärrä, miksi lakkoilupäivät kerryttäisivät lomia - saati eläkkeitä.
Et ole sitten sen 30 vuoden aikana oppinut että ne lomat on kertyneet edellisenä vuotena... No toivottavasti nyt opit.
Toki näin. Hoitsut kärsivätkin lakkoilustaan vasta ensi vuoden lomissaan - elleivät ole sitä ennen irtisanoutuneet, jolloin eivät saa päivääkään lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten sen 30 vuoden aikana oppinut että ne lomat on kertyneet edellisenä vuotena... No toivottavasti nyt opit.
Toki näin. Hoitsut kärsivätkin lakkoilustaan vasta ensi vuoden lomissaan - elleivät ole sitä ennen irtisanoutuneet, jolloin eivät saa päivääkään lomaa.
Saavathan he sitten lomailla. Se lomakorvaus ja lomarahat maksetaan rahana lopputilissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomat kertyvät työssäolopäivistä, eivät lakkoilusta.
Ihan totta. Hoitajille onkin kertynyt monta lomapäivää, kun eivät ole lakkoilleet vuosikausiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä uutinen viimeistään kertoo sen, mikä tuossa firmassa on työntekijöiden arvostuksen taso. Itse lähtisin kävelemään viimeistään tuossa vaiheessa.
Eiköhän HUS myös ole niin iso työnantaja, että kokee voivansa rikkoa työehtosopimuksia.Ovatko lakot työehtosopimusten mukaisia?
Voimassaolevaa sopimusta ei ole.
-eri
Edellinen sopimus on niin kauan voimassa kunnes uusi saadaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on mukamas tärkeitä mutta silti täysin kyykytettäviä. Toivottavasti kaikki irtisanoutuu.
Tätä toivon itsekin. Joutuvat kuitenkin lopulta palaamaan hommiin mutta ovat menettäneet kaikki palveluvuosien tuomat edut eli tulevat halvemmaksi yhteiskunnalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on mukamas tärkeitä mutta silti täysin kyykytettäviä. Toivottavasti kaikki irtisanoutuu.
Tätä toivon itsekin. Joutuvat kuitenkin lopulta palaamaan hommiin mutta ovat menettäneet kaikki palveluvuosien tuomat edut eli tulevat halvemmaksi yhteiskunnalle
No ei se ihan noin toimi, mutta siinähän fantasioit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkokemus nollaudu, vaan seuraa uuteenkin työpaikkaan mukana ihan normaalisti. Miten monta kertaa tämä pitää sinulle kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että lakkoilevat ja uhkaavat joukkoirtisanomisilla. Eihän se plkka edes ole tärkein lakon syy vaan ala-arvoinen johtaminen ja epäinhimilliset työolot.
Palkankorotustahan ne on ollut vailla kun hoitajan palkalla ei muka elä tai sitten pitää tehdä" epäinhimmillista" vuorotyötä.Vaatisivat parempaa johtamista rahan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä levitä ap valeuutisia, sitä tekee tarpeeksi jo tuo itänaapurimme.
Vain yhdestä yksiköstä ei lomille noin vaan pääsekään.
Ja HUS vain venytti lomien vahvistamista viime tippaan.Et näköjään osaa sisäistää lukemaasi. Toisekseen HS ei kirjoittele valeuutisia huvikseen eikä mun tarvi levitellä uutisia kun ne on kaikkien nähtävillä.
Kolmanneksi työnantaja ei voi soimata työntekijää luvattomasta poissaolosta vahvistetun lomalta paluun jälkeen.
HS ei näyttänyt mitään todisteita näille väitteille. Nimettömiä "lähteitä" ja toisen käden tietoa. Kunnon media tuo kunnon todisteet esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluvuosista ei edes pidä tulla mitään korotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vierottunut työelämästä oikein pitää olla, ettei tiedä edes tuollaista perusasiaa, ettei se kokemus ja sen tuomat ikälisät mihinkään katoa työpaikan vaihdon yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vierottunut työelämästä oikein pitää olla, ettei tiedä edes tuollaista perusasiaa, ettei se kokemus ja sen tuomat ikälisät mihinkään katoa työpaikan vaihdon yhteydessä?
Jos poistaa itsensä rekisteristä niin nollaantuu
Vierailija kirjoitti:
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se käytännössä toimii juuri noin, ihan jo irtisanoutumiskäytännöistä johtuvista syitä. Menetpä nyt sitten mihin tahansa työhön, olet uusi työntekijä ilman ansaittuja etuja. Vaikka eipä niihin uusiinkasn työpaikkoihin niin vaan mennä ovesta sisään marssimalla. Itse irtisanoutuneena olet työnhakijana jonon hännillä. Jono on pitkä.
Lisäksi eivät ole maksaneet palkkoja lakon aikana tehdyistä töistä